Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu har jag gÄtt och fÄtt en Ukulele i julklapp men den förbryllar mig Ä det grövsta.

Om man kollar pÄ internet sÄ finns det en uppsjö av olika stÀmningar som rekomenderas? Vad Àr det egentligen som gÀller enligt standard-standard? Vissa pÄstÄr att man kan/ska stÀmma Ukulelen som den undre delen pÄ gitarren.

Sedan Ă€r den andra strĂ€ngen tjockare Ă€n den första. Är allt i sin ordning? NĂ€, jag blir bara konfunderad och jag lyckas inte fĂ„ nĂ„gon bra stĂ€mning pĂ„ det hela. LĂ„ter bara skit. Kan nĂ„gon guida mig i detta förkrympna gitarrtrĂ€sket? 😆

Redigerat av Pluffo
Annons
Postat

jag stĂ„r inför exakt samma problem, det Ă€r nog i sin ordning att andra strĂ€ngen Ă€r grövre Ă€n den första, för sĂ„ Ă€r det pĂ„ min oxĂ„, jag har inte heller fĂ„tt till stĂ€mningen nĂ„t vidare, verkar vara svĂ„rare Ă€n gitarr!, skulle oxĂ„ vilja ha hjĂ€lp 🙂

Postat

grabbar nu har jag hittat en bra grej, www.ukulelemannen.se dÀr finns nÄn slags flash grej sÄ det Àr bara att klicka pÄ den strÀng man vill stÀmma sÄ hör man tonen, jag lyckades stÀmma min tack vare denna site!

Postat

HÀr Àr en snabbstart för otÄliga uckespelare:

stÀm som fyra ljusaste strÀngarna pÄ gitarren, men höj en kvint och höj "översta" strÀngen ytterligare en oktav. Detta ger stÀmningen A-D-F#-H vilket ger ett D6 med lösa strÀngar.

Kan du spela gitarr sÄ tar du samma grepp och fÄr dÄ ackorden en kvint högre. Exempel: ett "D-grepp" pÄ gitarren ger ett A pÄ ucken, ett "G-grepp" ger D, etc.

God sjömans-jul pÄ Hawaii!

Arin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

En ukulele skall vara stÀmd frÄn översta och ner A, D, F#, H/B, orginalt.

Om du har svÄrt för att stÀmma eller nÄgot, sÄ kan du andvÀnda "MiniTuner" Ä ta pÄ chromatic. tÀnk pÄ att A skall vara en oktav högre Àn D:et

http://www.ukulele.nu/

Redigerat av Arin
Postat (redigerat)

Varför kan man dÄ inte bara stÀmma den som en gitarr och sedan ta det dÀrifrÄn?

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)

jag vill inflika att utomlands stÀmmer man vanligen gCEA, alltsÄ ett helt tonsteg lÀgre Àn den "svenska" stÀmningen.

edit: och sÄ vill jag ocksÄ inflika att billiga ukulelar ofta har rÀtt dÄliga strÀngar, sÄ pinna ut och köp en uppsÀttning t ex aquila nylgut sÄ lÄter allt mycket bÀttre sedan.

Redigerat av SMonk
Postat (redigerat)
jag vill inflika att utomlands stÀmmer man vanligen gCEA, alltsÄ ett helt tonsteg lÀgre Àn den "svenska" stÀmningen.

Det var nytt för mig. Var har du lÀst/hört det?

EDIT: Googlade lite och hittade detta pĂ„ wikipedia: "In the United States, soprano and concert ukes are usually tuned in the key of C6: G-C-E-A from low to high, with the G-string traditionally tuned an octave up (re-entrant), so it is pitched between the E- and A-strings. In the past, it was not uncommon for the soprano to be tuned a whole step higher in the key of D6: A-D-F#-B, with the lowest note being D (the A is a whole step below the 🙂. This tuning was very popular in vaudeville in the days before amplification. The tension and tone are a little brighter and louder. This tuning is still used today by some known personalities in ukulele circles."

VÀrt att tÀnka pÄ Àr att mÄnga klassiska uckelÄtar (t.ex. George Formbys hits) Àr betydligt lÀttare att spela med en D6-stÀmd ucke Àn med en C6-stÀmd.

Redigerat av Signert
Postat

Pluffo, i och för sig brukar de amerikanska studiomusikerna stÀmma allt som gitarrer eller gitarrens nedersta strÀngar( mot golvet, inte tonhöjd) men jag tycker man förlorar lite av instrumentets sÀrart pÄ detta viset. Vi har ju inte lika brÄttom som dom, studiotid osv. Men det Àr ju inte FEL att göra sÄ.

• 4 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Eftersom Musik lever fan pĂ„ forumet just nu sĂ„ passar jag pĂ„ att bumpa den hĂ€r trĂ„den innan han hinner stĂ€lla denna frĂ„ga ocksĂ„ 😉

Redigerat av Pluffo
Postat
Eftersom Musik lever fan pĂ„ forumet just nu sĂ„ passar jag pĂ„ att bumpa den hĂ€r trĂ„den innan han hinner stĂ€lla denna frĂ„ga ocksĂ„ 😉

😼

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.