Jump to content
Annons

SX3, knaster vid solo audio mixdown?


Drik

Recommended Posts

Blir galen på detta.. Om jag t ex. har en stråk som tonas upp på en kanal, och jag exporterar kanalen "solo" till en 48khz 24-bit wav, så blir det knaster vid lägre volymer, låter som bubblande dricka.. Original spåret i cubase låter perfekt

Någon som vet varför det blir så här? 😳

Dator:

P4 3.2ghz

1gb ram

cubase sx 3.02

emu 1820m ljudkort.

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Använder du dithering när du exporterar? Om inte, lägg en UV22HR sist på masterspåret, exportera på nytt och se om problemet finns kvar.

/Majken

Ursäkta den korkade frågan, men vad är UV22HR för något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du dithering när du exporterar? Om inte, lägg en UV22HR sist på masterspåret, exportera på nytt och se om problemet finns kvar.

/Majken

Ursäkta den korkade frågan, men vad är UV22HR för något?

Apogees patenterade algoritm som används för att fylla ut de saknade bitarna då man "downsamplar" från ett högre antal bitar till ett lägre.. t.ex. för det "futtiga" 16 bitar som en audio-CD har. Läs mer på http://www.apogeedigital.com/products/uv22hr.php

Och på tal om det.. :rolleyes:

Majken? I Driks fall så samplar han ju uppåt.. från 16 bitar till 24 va??? Eller är det Cubase interna 32 bit floating point som gäller i detta läge?

Link to comment
Dela på andra sajter

antingen va de något skumt med den version av Stylus RMX jag hade eller så löste det sig när jag tog 50 latency (vilken vore skumt, då det brusade vid 40 latency..?)

Misstänker att det är nåt med Stylus RMX...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi ändå är inne på ämnet så blev jag idag klar med min första inspelning i SX3, och när jag skulle köra Audio mixdown så hände ingenting, har satt markörerna på rätt ställe men inget händer när jag trycker på save. Hade bråttom iväg från studion så jag gjorde inga enorma försök på att fixa det men det skulle vara kul om nån kunde berätta så jag sparar tid under nästa session. 😱

Misstänker att det hör ihop med en annan grej som jag stör mig på, nämligen att inspelning alltid börjar vid själva "strecket" som visar var i låten man är, istället för vid vänstra markören. Tips på hur man fixar detta uppskattas också!

Och... en till grej. Var hittar jag send-racket, där man lägger in sina sendeffekter?

Gick direkt från SX till SX3 så det är därför jag har det lite svårt med gränssnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du dithering när du exporterar? Om inte, lägg en UV22HR sist på masterspåret, exportera på nytt och se om problemet finns kvar.

/Majken

Ursäkta den korkade frågan, men vad är UV22HR för något?

Apogees patenterade algoritm som används för att fylla ut de saknade bitarna då man "downsamplar" från ett högre antal bitar till ett lägre.. t.ex. för det "futtiga" 16 bitar som en audio-CD har. Läs mer på http://www.apogeedigital.com/products/uv22hr.php

Och på tal om det.. 😱

Majken? I Driks fall så samplar han ju uppåt.. från 16 bitar till 24 va??? Eller är det Cubase interna 32 bit floating point som gäller i detta läge?

Tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surikatmamma- Vid audio mixdown: kolla att rätt utgång är vald i fönstret du får upp. Det skall vara din huvudutgång. Alltså namanet på masterutbussen. Det är det som är felet.

Hade samma problem när jag testade en piratkopia av sx3. Mitt köpta exemplar funkar bättre. Men kolla bara att den står rätt så funkar det.

Ditt andra problem: Det finns inget sendrack. Man öppnar ett fxtrack och därr öppnar man effekter som inserts och sen skickar man til den kanalen via högerspalten i fönsteret du får upp för tracket när du tryvkt (e). Alltså eq fönstret.

Hajjar du.

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan nu tänkte jag höra efter med er när det ändå handlar om "knaster" 😱

jag får ett knaster ofta när jag gör låtar eller sprak är det väll snarare.. ibland blir det värre när jag viftar på musen och ibland så går det inte att få bort. vad beror det på när jag har kollat har inte processorn vart överarbetad heller.. även fast det hänt ibland!

några råd?!

MVH

Stellan

Link to comment
Dela på andra sajter

Caparison, jag tror du behöver höja latency på ditt ljudkort. När latency är för lågt så måste datorn jobba mer, om den inte hinner med så blir det knaster vid uppspelning.

Kolla om det finns några inställningar för ditt ljudkort. Annars finns det i devices inställningar någonting (har inte cubase framför mig..) där du kan ställa in latency.

Kolla cubase html hjälp i värsta fall 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Caparison, jag tror du behöver höja latency på ditt ljudkort. När latency är för lågt så måste datorn jobba mer, om den inte hinner med så blir det knaster vid uppspelning.

Tackar det ska jag ta o kolla upp.. återkommer väll med en sur min om det inte funkar hehe!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken? I Driks fall så samplar han ju uppåt.. från 16 bitar till 24 va??? Eller är det Cubase interna 32 bit floating point som gäller i detta läge?

Han samplar både upp och ned. Eftersom han gör en volymfade går ljudet över till 32 bitars floating point. När han sedan bounce'ar samplar han ned till 24 igen vilket innebär att decimaler kapas bort.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken? I Driks fall så samplar han ju uppåt.. från 16 bitar till 24 va??? Eller är det Cubase interna 32 bit floating point som gäller i detta läge?

Han samplar både upp och ned. Eftersom han gör en volymfade går ljudet över till 32 bitars floating point. När han sedan bounce'ar samplar han ned till 24 igen vilket innebär att decimaler kapas bort.

/Majken

Aha!!! Tackar! Då fattar jag (nästan) ! 😆

Lite lurigt det där med 32 bits interna hanteringen.. Hmm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...