Jump to content
Annons

Panonera gitarr så att det låter proffsigt


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej, jag undrar hur jag ska lägga gitarrerna (ex rytm) så att det blir ljud bara i höger och vänster samtidigt.

Har testat i cubase att ta pano left 100 och right 100 men det låter ändå bara typ mer i den ena och inte alls så att det är just till höger och väsnter utan bara "grötigt elelr nåt..

aja, ni vet ju så nu ska jag vänta

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha..nej jag fattar inte vad du menar.

Vill du ha en mer äkta stereokänsla eller vill du ha fetpanorerade stereo-bakom-nacken-gitarrer..eller vad? det går bl.a att göra skitmycket med lite - know how - och ett stereodelay.

Renodla frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på vilken typ av låt jag håller på med så spelar jag in alltifrån 2 kompgitarrer (pannade fullt vänster resp höger) till 7 st kompguror där 2 st är pannade fullt ut, 2 st pannade 60, 2 st 30 och en i mitten. Problemet är bara att för att få det låta snyggt med 7 st kompgitarrer måste man spela jäkligt tajt, sen är det rätt jobbigt att spela in samma sak 7 gånger hela tiden. 🙂

I ditt fall för att få den där sköna stereokänsla som du verkar efterlysa hade jag valt att spela in 2 st kompguror och panorera dem fullt ut. Sen för att förtydliga skillnaden mellan de 2 gurorna (vilket ger en mer påtaglig känsla av att man har 1 gitarr på varje sida) hade jag eq:at dem rejält olika.

Lycka till

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin, ae jag vet ej, förklrar hur man gör på de båda. Men jag täntke så här:

Jag har alltid hörlurar på mig när ja lyssnar och i vissa låtar så kommer nåt gött riff som slungar en bakot i stolen och det hörs typ i höger och vänster öra. A det lät nog dumt, ska leta fram några låtar här så att ni kan få höra hur jag menar.

Introt i Pantera - Floods: där lät det bra i panoneringen

The Darkness - one way ticket : Riffen låter gött panonerat

Black Sabbath - carzy train : solot = pano

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på vilken typ av låt jag håller på med så spelar jag in alltifrån 2 kompgitarrer (pannade fullt vänster resp höger) till 7 st kompguror där 2 st är pannade fullt ut, 2 st pannade 60, 2 st 30 och en i mitten. Problemet är bara att för att få det låta snyggt med 7 st kompgitarrer måste man spela jäkligt tajt, sen är det rätt jobbigt att spela in samma sak 7 gånger hela tiden. 🙂

I ditt fall för att få den där sköna stereokänsla som du verkar efterlysa hade jag valt att spela in 2 st kompguror och panorera dem fullt ut. Sen för att förtydliga skillnaden mellan de 2 gurorna (vilket ger en mer påtaglig känsla av att man har 1 gitarr på varje sida) hade jag eq:at dem rejält olika.

Lycka till

Mvh / djonas

okej, men jag använder guitar-rig för mina inspelning så tyvärr brukar datorn dumma sig vid typ 3 -5 st, så kan ej ha på alla samtidigt 🙂

Men ja kanske skulle testa att spela in med mono-spår isf för stereo så blire kanske bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag undrar hur jag ska lägga gitarrerna (ex rytm) så att det blir ljud bara i höger och vänster samtidigt.

Har testat i cubase att ta pano left 100 och right 100 men det låter ändå bara typ mer i den ena och inte alls så att det är just till höger och väsnter utan bara "grötigt elelr nåt..

aja, ni vet ju så nu ska jag vänta

Du måste spela in två olika spår och panorera åt olika håll.

Det är så dom har gjort i låtarna du skrev:

Introt i Pantera - Floods: där lät det bra i panoneringen

The Darkness - one way ticket : Riffen låter gött panonerat

Black Sabbath - carzy train : solot = pano

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat i cubase att ta pano left 100 och right 100

Min erfarenhet av denna teknik är att det blir just grötigt. Lägg de tätare, typ 40L/40H och kompressera (samt ge de olika frekvenser med eq, som flera redan nämnt). Jag tycker personligen att detta ger ett betydligt tightare ljud.

Ska gitarrerna spela samma riff? Isf skulle jag vara noga med kompressorn, för att bli av med den svajande effekten om du spelar olika starkt vid de båda inspelningarna...ehh, nån som fattar vad jag menar 😄 ... 😉

EDIT: missade inlägget ovan mitt. Ja, det är ju regel #1 vilket jag också tror du missat nu när jag läser din fråga igen: 2 inspelningar, sen kan du läsa mina tips 😄

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig teknik är denna: Ställ in ett ljud på stärkaren/processorn/mjukvaran. Skriv gärna upp de exakta inställningarna för framtida bruk. I t ex Protools finns det plats under varje kanal på mixern där man kan skriva ner all upptänklig info som kan underlätta ett återskapande av soundet man vill ha. Var jättenoga med att hitta en optimal inspelningsnivå. Börja spela in den första gitarren. Fr o m nu är det extremt noga att inte ändra på något! Inga reglage på gitarren, stärkaren/processorn/mjukvaran! Det enda man får pilla på är lyssningen.

Tracka nu som Du vill. Ibland brukar jag tracka gitarr 1 på hela låten. Denna är speciellt viktig. Var extremt nogrann när Du lägger denna. Gå in och laga på alla ställen där det låter det minsta tveksamt. Det är ju denna gitarr Du lägger Dina övriga efter. Ett litet fel här leder till katastrof när Du skall tracka de andra gitarrerna. Ibland väljer jag att jobba med kortare partier där jag kanske lägger färdigt det första riffet med 3, 4 eller 5 gitarrer innan jag går vidare till nästa ställe. Detta sätt att jobba är att föredra om det är mycket och komplext material som skall spelas in.

Kom ihåg att minsta pill på något reglage nu kommer att ställa till det för Dig.

En vanlig metod om man vill bygga upp sitt ljud utifrån olika gitarrsound är att låta de olika sounden komma från samma ställe. Om man t ex spelar in med ett gitarrsound först så lägger man minst två med det ljudet. Den ena pannar man åt vänster (ca 80 - 100%) och den andra lika mycket åt andra hållet. När man nu lägger gitarr med ett andra sound så spelas också det in två gånger och pannas lika mycket som det första.

Detta är inga absoluta regler men det är min absoluta övertygelse att man bör börja så här och lyssna efter hur det låter. Sen kan man alltid gå in och ändra men det jag beskriver är bra utgångspunkter.

En annan sak som inte nog kan betonas är: Träna på det Du skall spela in och då menar jag detaljer som var på strängarna Du vill träffa med plektrumet, hur hårt etc. Det blir lätt fel om man inte funderat över dessa saker. Det leder bl a till att den ena gitarren kan bli högre än den andra osv.

Gå inte vidare med att spela in gitarr nummer två förrän ettan sitter som en smäck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...