Jump to content
Annons

Klarar utrustning kyla?


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens!

Är i full färd med att bygga ihop en studio och isolera lokalen det rör sig om. Är inte färdig än men har mycket av min utrustning där. Idag är det 5,3 minusgrader och jag misstänker att det inte är mycket varmare i lokalen som är i princip helt av betong förutom de två väggar vi hunnit isolera.

Jag är mest orolig för mitt nyinköpta PA-system som var mycket dyrt samt mina 412 gitarrstärkare som har lådor i laminerat trä. Klarar de kylan eller kan det uppkomma skador om det blir för kallt? Isåfall flyttar jag ut grejjerna illa kvickt tills vi är klara 😳

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
CJB (oregistrerad)

Vid övergången mellan kyla och värme kan det bildas kondens (fukt) innuti apparaterna. Fukten gör att metalldelarna i elekroniken rostar.

Har själv varit tvungen att byta konen på en PA-högtalare som uppbevarats i kyla och där lindningen sedan rostat sönder. Den andra högtalaren visade också spår av vattenskador som inte kan ha uppkommit på något annat sätt än genom kondens.

Det är alltså att föredra om man kan uppbevara grejerna i åtminstone några plussgrader.

Link to comment
Dela på andra sajter

prylarna brukar klara kyla mycket bra,

men som CJB sa, övergången till värme skapar kondens

och det är det som tar livet av grejorna 🥰

en luftavfuktare av någon typ är bra, från torrbollen

till elektriska apparater beroende på lokalstorleken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
prylarna brukar klara kyla mycket bra,

men som CJB sa, övergången till värme skapar kondens

och det är det som tar livet av grejorna 🙂

en luftavfuktare av någon typ är bra, från torrbollen

till elektriska apparater beroende på lokalstorleken.

Jag hade ju fullständigt glömt att det finns en luftavfuktare där. Den borde väl ordna upp situationen även om det är minus eller om temperaturen svänger vitt och brett under och över nollstrecket?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Är det mänskliga eller naturliga material det handlar om, är frågan man ska ställa sig. D.v.s. innehåller sakerna trä t.ex.? Gör de det (stommar t.ex.) så kan de åldras, bli skeva m.m. extra snabbt av temperaturskiftet. Huruvida det gäller metall eller ej kan jag bara spekulera i, men kondens kan iaf bildas, som nämnts tidigare.

Ta det varligt med dyrgriparna, betänk att varje människa faktiskt dör om denna/denne vistas i lägre än 13 plusgrader tillräckligt länge (tillräckligt många dagar). Det låter ju rätt varmt, men så är det faktiskt (trots tillräckligt med dryck och mat). Så visst utsätts elektroniken för oerhörd belastning i vinterkyla...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...