Jump to content
Annons

Ableton Live 5-funderingar


BaldByChoice

Recommended Posts

Hej.

Jag skulle vilja få lite info angående Ableton Live 5. Jag har inte testat det än men har sett screenshots och blev förälskad i användargränssnittet! 🙂

Jag har aldrig gjort loopbaserad musik utan tänker i första hand använda Ableton till komposition och "vanlig" inspelning samt MIDI.

Det jag undrar är om det stöder VST/VSTi? Glömde säga att jag kör på PC.

Då jag tidigare använt/använder Cubase så är jag även lite nyfiken på MIDI-delen. Editering mm. Liknar upplägget de "traditionella" sequencer-programmen, och då menar jag både audio och MIDI?

Vem/vilka säljer Ableton Live 5 i Sverige?

Är på jobbet nu och vår kära ledning har en brandvägg som spärrar "icke jobbrelaterade sajter" så jag kommer inte in på Abletons hemsida för tillfället.

EDIT: Jag kan ju även passa på att fråga om Ableton har exportfunktionen "Export audio to separate tracks"? En funktion som Cubase tydligen saknar helt och hållet och som ställer till en hel del förtret.

EDIT 2: Slänger in en till fundering. Fungerar automationen ungefär som Cubase/Logic?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Jag skulle vilja få lite info angående Ableton Live 5. Jag har inte testat det än men har sett screenshots och blev förälskad i användargränssnittet! 😏

Jag har aldrig gjort loopbaserad musik utan tänker i första hand använda Ableton till komposition och "vanlig" inspelning samt MIDI.

Det jag undrar är om det stöder VST/VSTi? Glömde säga att jag kör på PC.

Då jag tidigare använt/använder Cubase så är jag även lite nyfiken på MIDI-delen. Editering mm. Liknar upplägget de "traditionella" sequencer-programmen, och då menar jag både audio och MIDI?

Vem/vilka säljer Ableton Live 5 i Sverige?

Är på jobbet nu och vår kära ledning har en brandvägg som spärrar "icke jobbrelaterade sajter" så jag kommer inte in på Abletons hemsida för tillfället.

EDIT: Jag kan ju även passa på att fråga om Ableton har exportfunktionen "Export audio to separate tracks"? En funktion som Cubase tydligen saknar helt och hållet och som ställer till en hel del förtret.

EDIT 2: Slänger in en till fundering. Fungerar automationen ungefär som Cubase/Logic?

Ja, Ableton stöder VSTs däremot har jag ingen aning om hur lika Ableton och Cubase är, jag har bara provat cubase som hastigast och hatade varje sekund men det är väl mest en vanesak. Jag tycker att Live 5 är överlägset alla andra musikprogram (och versionerna tidigare) men jag har aldrig provat att spela in "live" instrument så jag kan inte uttala mig om den funktionen. När man väl lärt sig funktionerna i de olika delarna av LIve så är det fruktansvärt snabbjobbat och flexibelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag tänktebara säg att jag själv har gått från cubase till ableton och jag ågrar det inte en sekund. live5 har gjort att jag börjat jobba på ett helt annat sätt och blir mycket kreativare i och med det. att förrst bygga upp olika partier i loop format och sedan mixa ner allt till en låt.

mycket bra program!

kör hårt

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag tänktebara säg att jag själv har gått från cubase till ableton och jag ågrar det inte en sekund. live5 har gjort att jag börjat jobba på ett helt annat sätt och blir mycket kreativare i och med det. att förrst bygga upp olika partier i loop format och sedan mixa ner allt till en låt.

mycket bra program!

kör hårt

Var det krångligt att lära sig hur Ableton fungerar? När du var van Cubase alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också lite funderingar angående Live. För tillfället använder jag mig av Logic 5.5.1 men skulle vilja komplettera med ytterligare mjukvara. Det jag har tänkt på är endera Live eller Acid. Vad är det för funktioner dessa progrm har som Logic och liknande sequencerare saknar. Jag förstår innebörden av loophantering vilken kan bli väldigt behändig om man skriver och prodcerar för film och lilknande produktioner. Det jag tänker på är att det blir enkelt att synka om musiken till bildväxlingar och liknande.

Vad är det mer för funktioner som är användbara i Live? Varför ska jag välja Live framför Acid?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag tänktebara säg att jag själv har gått från cubase till ableton och jag ågrar det inte en sekund. live5 har gjort att jag börjat jobba på ett helt annat sätt och blir mycket kreativare i och med det. att förrst bygga upp olika partier i loop format och sedan mixa ner allt till en låt.

mycket bra program!

kör hårt

Ja, vad säger du, var det en krånglig övergång från Cubase till Ableton Live 5?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en demoversion av Live 5 för nedladdning på Abletons websida. Den enda begränsningen är att man inte kan spara, om jag inte minns fel. Ladda hem och testa så kommer ni nog att få svaret på alla era frågor!

Link to comment
Dela på andra sajter

@SyntaxError

Jag tänkte på ditt svar som jag fick i min andra tråd angående Tracktion 2... För att inte bli "off topic" så ville jag fortsätta här. 🥰

Du sade att man inte alls behöver jobba loopbaserat i Live utan kan använda det som en linjär sequencer, typ Cubase? Det låter ju riktigt intressant eftersom jag aldrig jobbat med loopar förut! 🥰 Det jag är ute efter är en ersättare till Cubase.

Och vad jag förstod av ditt svar så är Ableton Live 5 en mer än värdig ersättare?

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddade ner demoversionen av Live 5 men det hängde sig vid uppstart. Jag döpte om VSTplugin-mappen tillfälligt för att se om det hjälpte, och det gjorde det! Nu funkar det att starta. Nu återstår bara att ta reda på vilken plug som kraschar programmet vid uppstart... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddade ner demoversionen av Live 5 men det hängde sig vid uppstart. Jag döpte om VSTplugin-mappen tillfälligt för att se om det hjälpte, och det gjorde det! Nu funkar det att starta. Nu återstår bara att ta reda på vilken plug som kraschar programmet vid uppstart... 🥰

Alltså, varje clip i ableton är en loop (eller rättare sagt: Kan fungera som en) men jag använder oftast varje clip som en hel "kanal", man kan ju förlänga sequencern hur långt man vill. Egentligen kan jag inte säga att Live är mycket bättre än cubase men det är definitivt mer snabbjobbat och flexibelt och jag har aldrig saknat någonting i Live (v 5 ska sägas). Cubase och Logic däremot (det jag har sett av dessa program) är inte lika lätta att komma igång med och därför förlorar man snabbt ideer och inspiration för att man måste jobba så mycket (hehe trycka på så många knappar 🥰) med att sätta upp programet rätt. I Live är det bara att dra en VST-plugg till den kanal man vill ha den och köra. Jag kan heller inte säga att det är någon skillnad i ljud på vare sig effekter eller "utmixat" ljud mellan Live eller cubase (eller Logic). Men det är klart att smaken är som stjärten så prova dig fram...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Hur var det nu då, kunde man köra export seperate audio tracks?

Det undrar jag också...

Finns det ingen av er Live 5-användare som vet detta? :rolleyes:

Jag har plöjt igenom hela manualen men inte hittat något svar på denna fråga. Du får nog helt enkelt låta tracket köra solo och bounca, precis som du hade gjort i vilket annat program som helst. Tyvärr.

Jag blir dock gärna motbevisad. Skulle vara en bra funktion.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...