Jump to content
Annons

Byta en FLÄKT (obs! akut)


Jah Bengt (oregistrerad)

Recommended Posts

Jah Bengt (oregistrerad)

Fläkten som sitter på baksidan av datorn i höjd med nätdelen sjunger på sista versen. Den stannar ibland vilket får datorn att krasha. Alltså, den måste bytas! Men hur gör man? Jag har försökt damsuga från utsidan men inget resultat. Kan man skruva bort nätdelen innifrån och på så sätt byta ut den? Svårt/farligt?? Vilken typ av fläkt ska jag köpa?

Tacksam för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jah Bengt (oregistrerad)

Alltså jag pratar om den fläkten som sitter precis brevid kontakterna för strömkabeln (som går in i nätdelen). När man öppnar datorn syns inte fläkten för den sitter bakom/i nätdelen (??).

Hur byta??

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag pratar om den fläkten som sitter precis brevid kontakterna för strömkabeln (som går in i nätdelen). När man öppnar datorn syns inte fläkten för den sitter bakom/i nätdelen (??).

Hur byta??

Den fläkten du beskriver sitter inbyggd i (är en del av) nätdelen. Det går fint att byta den fläkten om det går att skruva isär nätdelen. I vissa ovanliga fall kan nätdelen vara popnitad ihop men oftast går den att skruva i sär.

Du får helt enkelt ta och skruva isär datorlådan och sen skruva av de (oftast) 4 skruvar som sitter runt på baksidan av datorlådan som håller fast nätdelen. Sen får du skruva i sär nätdelen. Sen ser du ju själv hur det hela sitter ihop.

Ny fläkt hittar du bl.a på http://www.arctic-cooling.com/fans1.php

http://www.elfa.se

elelr på http://www.dustin.se/dacsaportal/ (sök på fläkt)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

och detta är ofarligt?? Alltså då menar jag helt ofarligt för jag har aldrig öppnat en nätdel förut.

Så länge du inte har strömsladden i väggen borde det inte vara någon fara 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

men alltså, montera ihop rätt? det är väl bara var noga med att sätta den nya fläkten på samma sätt som den gammla eller?? och att bara öppna och kika lite, se om det sitter en massa damm och skit kan väl knappast påverka prestandan??

tack föresten för alla snabba svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt Linus. Har Phantom samma chassi som en Sonata II? Ser slående likt ut!

Phantom är bara nätagget. :rolleyes:

Bilden visar för övrigt ett Antec Sonata-chassi (som från början innehåller ett TruePower-agg med fläkt), ett Asus-mobo, en Zalman CPU-fläkt och Zalmans Northbridge-kylare...

Jah Bengt: Du vet fortfarande inte om det är fläktarna i nätagget som är trasig, eller om det är hela nätagget som kajkar ibland och inte orkar driva fläkten...

Det är snart jul! Önska dig ett nätagg! 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså, montera ihop rätt? det är väl bara var noga med att sätta den nya fläkten på samma sätt som den gammla eller?? och att bara öppna och kika lite, se om det sitter en massa damm och skit kan väl knappast påverka prestandan??

Om du bestämmer dig för att öppna nätdelen, ta ur nätsladden och tryck ett par gånger på "power" knappen, det ligger alltid kvar lite spänning i nätaggregatet efter att man har stängt av eller dragit ur sladden.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller köpa ett fläktlöst nätagg så blir datorn tystare 🙂

- fast med fläktfritt nätaggregat behöver man montera in fler chassifläktar i stället - för att suga ut den varma luften som annars stannar i lådan, så det går nog på ett ut... :rolleyes:

Nåja - om man inte envisas med att köra med 4 diskar och en av de snabbaste Prescott-processorerna, så fungerar det nog bra...

Jag har förresten ett fläktfritt nätaggregat som har blivit över - om någon skulle vilja köpa ett sådant för en rimlig peng (de är äckligt dyra nya...).

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller köpa ett fläktlöst nätagg så blir datorn tystare  🙂

- fast med fläktfritt nätaggregat behöver man montera in fler chassifläktar i stället - för att suga ut den varma luften som annars stannar i lådan, så det går nog på ett ut... :rolleyes:

Nåja - om man inte envisas med att köra med 4 diskar och en av de snabbaste Prescott-processorerna, så fungerar det nog bra...

Jag har förresten ett fläktfritt nätaggregat som har blivit över - om någon skulle vilja köpa ett sådant för en rimlig peng (de är äckligt dyra nya...).

Som sagt, detta beror ju till stor del på hur mycket man belastar datorn. Själv kör jag för närvarande en 120mm fläkt bak i chassit på mycket lågt varvtal samt en temeraturstyrd Arctic Cooling på processorn. Snart blir det även passiv kyllning på processorn.

För inspelning/normalt arbete upplever jag att det fungerar alldeles utmärkt utan någon form av överhettning. Nu har jag i och för sig inte mer än en 2,5" disk i burken, detta för att hålla nere den totala ljudvolymen långt under en laptop. 😉

(ja nättagget är självklart passivt också)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

Så, nu har jag öppnat och kollat och så. Det jag märkte var att fläkten i fråga var ganska "trög". Den snurrade med visst motstånd. Det verkar dock knepigt att byta ut den själv eftersom sladdarna var fastlödda i nån krets och DET ger jag mig inte på.

Så jag fåt la lämna in den men då är frågan om det inte är lika bra att byta ut hela nätdelen...

Föresten någon som har tips på var dom utför billiga repaprationer?? (I sthlm)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic...

En månad efter mitt data köp så lämnade jag in datorn för uppgradering av BIOS.

Då klagade jag även över att datorn brummade så jävla mycket. Jag hade nämligen köpt ett antec sonata II chassi, plus de tysta fläktarna jag kunde hitta.

Så då borde inte datorn brumma.

Efter en vecka hämtade jag datorn och jag frågade varför det tog en vecka för att uppgardera BIOS.en.

Då svarade säljaren:

-Ja du, varenda fläkt var trasig ink nätagget!

Vaa!!!? Sa jag och såg ut som en fågelholk.

-Har du katt? frågade säljaren

Ja! sa jag

Då hade en jävla massa katthår spunnit sig runt alla fläktar. Allt hade skurit!!!

Som tur gick det på garantin (Det är service).

Så nu blåser jag datorn en gång i veckan.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har jag öppnat och kollat och så. Det jag märkte var att fläkten i fråga var ganska "trög". Den snurrade med visst motstånd. Det verkar dock knepigt att byta ut den själv eftersom sladdarna var fastlödda i nån krets och DET ger jag mig inte på.

Så jag fåt la lämna in den men då är frågan om det inte är lika bra att byta ut hela nätdelen...

Föresten någon som har tips på var dom utför billiga repaprationer?? (I sthlm)

De flesta reparatörer tar nog inte mindre än 400-500:- som minimum - och då är det definitivt bättre att byta ut det i stället - och få ett helt nytt nätaggregat med full garanti på, för samma kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...