Jump to content
Annons

Trådlösa hörlurar

bernu

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av att använda trådlösa hörlurar vid inspelning.

Jag är främst intresserad av att ha dom vid själv inspelningen och inte vid mixning. Kanske dum fråga men blir det någon latency eftersom dom är trådlösa?

Några alternativ:

Sennheiser lurar rs-140

sennheiser lurar rs-85

tackar...

/Björn

Edited by bernu

Annons

Jag får svara på min egen tråd...

Det verkar funka fint med trådlösa lurar till inspelning. Jag testade dock ett par sony för 899:- från siba som lät skräp så jag skall lämna tillbaka dom och leta upp något bättre 😄

/Björn

Jag har nyligen skaffat ett par Sennheiser RS-140 för ändamålet - men har inte hunnit testa ännu. Jag skulle tro att det fungerar bra - åtminstone om inte micen är känslig mot radiosignaler...

som jag förstår det så är det störningar i signalöverföringen och inte i själva mikrofonen man riskerar?

jag menar med balanserad kabel som är stabilare än obalanserad minimerar man risken. Men trådlöst? borde inte det vara väldigt känsligt för störningar?

När vi kör trådlöst tex med sändare o mottagare på vår tv så sätter man igång tex micron blir det lätt en skadad signal. Men kör man via sladd är störningen omärkbar. Borde inte det vara samma princip?

Överföringen är med RF - så det störs nog lika lite som trådlösa telefoner (dvs ingenting alls - fast det beror förstås på hur bra telefonen är också... 🙂 ). Jag tror att största risken är att sändaren i lurarna kan störa mikrofonen, eftersom signalerna man VILL ha fram, är så otroligt svaga från början, innan de förstärks i mikrofonens inbyggda förförstärkare - och sedan ett steg till i micpreampen.

De där Sennheiser-lurarna är ju iofs inte anpassade för att vara extra ärliga utan "vanliga bra HiFi-lurar".

Kanske kan funka, men jag skulle kunna tänka mig att det är som att mixa på HiFi-högtalare istället för Studio-monitorer...

.Viktor

Tanken är definitivt inte att mixa i dem. Jag skulle aldrig drömma om att göra annat än slaskmixar med lurar... 🙂

Mitt syfte är att kunna slippa kabeln medan man spelar in sång. EFtersom det inte finns så många trådlösa lurar som är slutna, så tänkte jag att det kunde vara bra att testa dessa. 🙂

Vid trådlös överföring jobbar man i regel med companding och pre-, respektive de-emphasis-filtrering, så ljudet blir ofta ganska färgat på vägen - i synnerhet om batterierna i lurarna börjar bli dåliga. Därför skulle jag inte använda sådana vid mixning, men däremot fungerar dom säkert bra till lyssning vid inspelning...

De där Sennheiser-lurarna är ju iofs inte anpassade för att vara extra ärliga utan "vanliga bra HiFi-lurar".

Kanske kan funka, men jag skulle kunna tänka mig att det är som att mixa på HiFi-högtalare istället för Studio-monitorer...

.Viktor

Tanken är definitivt inte att mixa i dem. Jag skulle aldrig drömma om att göra annat än slaskmixar med lurar... 😏

Mitt syfte är att kunna slippa kabeln medan man spelar in sång. EFtersom det inte finns så många trådlösa lurar som är slutna, så tänkte jag att det kunde vara bra att testa dessa. 😉

Ok 😉

Jag är dock inte så rik så jag har råd med två hörlurar/monitorer, därför måste de jag köper duga till hela kitet inklusive mix 😆