bernu Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 (edited) Hej, Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av att använda trådlösa hörlurar vid inspelning. Jag är främst intresserad av att ha dom vid själv inspelningen och inte vid mixning. Kanske dum fråga men blir det någon latency eftersom dom är trådlösa? Några alternativ: Sennheiser lurar rs-140 sennheiser lurar rs-85 tackar... /Björn Edited December 13, 2005 by bernu Link to comment Share on other sites More sharing options...
bernu Posted December 15, 2005 Author Share Posted December 15, 2005 Jag får svara på min egen tråd... Det verkar funka fint med trådlösa lurar till inspelning. Jag testade dock ett par sony för 899:- från siba som lät skräp så jag skall lämna tillbaka dom och leta upp något bättre 😄 /Björn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 15, 2005 Share Posted December 15, 2005 Jag har nyligen skaffat ett par Sennheiser RS-140 för ändamålet - men har inte hunnit testa ännu. Jag skulle tro att det fungerar bra - åtminstone om inte micen är känslig mot radiosignaler... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted December 15, 2005 Share Posted December 15, 2005 som jag förstår det så är det störningar i signalöverföringen och inte i själva mikrofonen man riskerar? jag menar med balanserad kabel som är stabilare än obalanserad minimerar man risken. Men trådlöst? borde inte det vara väldigt känsligt för störningar? När vi kör trådlöst tex med sändare o mottagare på vår tv så sätter man igång tex micron blir det lätt en skadad signal. Men kör man via sladd är störningen omärkbar. Borde inte det vara samma princip? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 15, 2005 Share Posted December 15, 2005 Överföringen är med RF - så det störs nog lika lite som trådlösa telefoner (dvs ingenting alls - fast det beror förstås på hur bra telefonen är också... 🙂 ). Jag tror att största risken är att sändaren i lurarna kan störa mikrofonen, eftersom signalerna man VILL ha fram, är så otroligt svaga från början, innan de förstärks i mikrofonens inbyggda förförstärkare - och sedan ett steg till i micpreampen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ViktorDenStore Posted December 15, 2005 Share Posted December 15, 2005 De där Sennheiser-lurarna är ju iofs inte anpassade för att vara extra ärliga utan "vanliga bra HiFi-lurar". Kanske kan funka, men jag skulle kunna tänka mig att det är som att mixa på HiFi-högtalare istället för Studio-monitorer... .Viktor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 15, 2005 Share Posted December 15, 2005 De där Sennheiser-lurarna är ju iofs inte anpassade för att vara extra ärliga utan "vanliga bra HiFi-lurar". Kanske kan funka, men jag skulle kunna tänka mig att det är som att mixa på HiFi-högtalare istället för Studio-monitorer... .Viktor Tanken är definitivt inte att mixa i dem. Jag skulle aldrig drömma om att göra annat än slaskmixar med lurar... 🙂 Mitt syfte är att kunna slippa kabeln medan man spelar in sång. EFtersom det inte finns så många trådlösa lurar som är slutna, så tänkte jag att det kunde vara bra att testa dessa. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke Posted December 15, 2005 Share Posted December 15, 2005 Vid trådlös överföring jobbar man i regel med companding och pre-, respektive de-emphasis-filtrering, så ljudet blir ofta ganska färgat på vägen - i synnerhet om batterierna i lurarna börjar bli dåliga. Därför skulle jag inte använda sådana vid mixning, men däremot fungerar dom säkert bra till lyssning vid inspelning... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ViktorDenStore Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 De där Sennheiser-lurarna är ju iofs inte anpassade för att vara extra ärliga utan "vanliga bra HiFi-lurar". Kanske kan funka, men jag skulle kunna tänka mig att det är som att mixa på HiFi-högtalare istället för Studio-monitorer... .Viktor Tanken är definitivt inte att mixa i dem. Jag skulle aldrig drömma om att göra annat än slaskmixar med lurar... 😏 Mitt syfte är att kunna slippa kabeln medan man spelar in sång. EFtersom det inte finns så många trådlösa lurar som är slutna, så tänkte jag att det kunde vara bra att testa dessa. 😉 Ok 😉 Jag är dock inte så rik så jag har råd med två hörlurar/monitorer, därför måste de jag köper duga till hela kitet inklusive mix 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts