Jump to content
Annons

Woman from venus


Moberg

Recommended Posts

LÅTNAMN: Woman from Venus

ARTIST/GRUPP: Moberg

GENRE: Hårdrock

LÅTLÄNGD: 4:09

KOMPOSITÖR: Moberg

PRODUCENT: Moberg

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK:5.87

STATUS: Nästan färdig demo

Hej! Postar en demo som nästan är färdig.

Jag uppskattar alla råd/kommentarer ang, Låt och ljud.

M.V.H Moberg

OBS! Nymixad

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker nog att syntljuden är lite passè. Ljudbilden är lite grötig. Gitarren skulle må bra av att panoreras och evetuellt ta lite mindre plats i mixen. Lite väl dominant nu. Sången för långt bak. Lite mer bredd i stereo skulle jag vilja ha. Trummorna är lite otyliga. Behöver jobbas med mixen tycker jag. Lyfta fram lite mer diskant. Mycket muller i basen.

Låten är charmig på något sätt. Först tyckte jag att "jag hade hört det för många gånger förr", men sången är tuff, en rösttyp som tilltalar mig. ibland så ligger det på gränsen till falskt, men det fungerar ändå. Det är svårt att höra om reverb och sådant passar i och med att sången är för låg. Skulle kanske satsa på lite större reverb ändå.

Arrangemanget skulle jag nog jobba lite mer på. Tycker att framförallt synten är lite väl banal och tråkigt arrangerad. Skulle nog försöka hitta på något annat. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt intresse.

Jag håller med dig på alla punkter. Sången ska göras om (problem med halsen)... Tror du att det fungerar att skippa synthen(KORG Wavestation), eller ska jag fixa ett just ljud. Basen har kopplat in direkt i mixerbordet, det verkar som att det inte fungerar så bra.

Trummorna är GroveAgent, har aldrig fått dom att låta bra.

Jag har ingen reverb på de olika kanalerna, utan har lagt en reverb över hela produktionen som "master effect". Det kanske inte är någon bra ide, med tanke på att bas ljuden blir grötiga......

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som helhet ok, saknar en riktig ref, låter lite som en brygga.

Bra röst, känns kanske lite slarvigt inspelad ( som om man själv är så jävla bra :rolleyes: ) jobba lite med tajming och ton. Det låter som om du inte är 100% säker på hur sången går och därför "fegar lite", pang på bara. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt! Bra röst som attan, och häfiga stråksyntar! Låter lite som en blandning mellan Nightwish, och Iron Maiden... typ! 😱

Hur som helst, det här var häftigt! 😱

Edit: Varför har du bara 96 kb\s i upplösning på låten??? :rolleyes: Ljudkvaliten är ganska dålig. 😱

Fixa en med 192 ist. Då jävlar! 😎

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar själva kompositionen, men produktionen känns ganska platt och maler mest på. Det är liksom inget som sticker ut på nåt sätt. Känns också ganska "långt borta" och gör lite mer panoreringar i stereobilden. Som det är nu låter det nästan mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Altzi -Du har helt rätt, kastade mig över micken när grannarna åkte hemifrån....Tycker att det är lite pinsamt att stå här hemma och skrika i lägenheten 🙂 Verkligen kul att du tycker att jag har bra röst, har lyssnat på dig, och du är ju grym! 🙂

Danabacken -Tack ska du ha... 🙁 Har haft problem att få ner storleken på låten (ca 10 mb). Kanske drog jag ner kvaliteten lite väl mycket.

Jejje -Du har rätt...Jag har varit lite lat, och inte lagt ner tillräckligt med tid...Det är sååå sut att programera trummor, det är nog därför den "maler på"

Är en nybörjare när det gäller inspelning, så du (eller någon) får gärna försöka förklara hur man gör för att få det att låta stereo 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha..vad jag gillar sån här retroheavy.

Låten kräver en ommixning på flera punkter, sången ligger enligt mig lite för mycket utanför arret och virveln slår igenom lite osnyggt.

Allting skulle behöva bli tjockare för att backa upp rösten, sen skulle jag kunna tänka mig en mer space-aktig sångeffekt och få den mer flytande.

Sångsoundet är kanonskönt - precis som det ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en nybörjare när det gäller inspelning, så du (eller någon) får gärna försöka förklara hur man gör för att få det att låta stereo 😳

Lägg ut lite instrument från mitten av ljudbilden. Cymbalerna är en sån typisk grej du kan göra det med när du programmerar trummor. Basen, kaggen och virveln brukar man hålla så mycket till mitten som möjligt. Man kan dock flytta t ex virveln lite lite åt "nåt håll" ifall man tycker att det grötar ihop sig i mitten. Och om du har t ex två gitarrer så lägg de på "varsin sida" av ljudbilden. Det är mest bara att experimentera lite och ratta tills det låter okej. Själv har jag problemet att jag brukar panorera för mycket istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att låten va riktigt skön!

Sången är gör go. Gillar sådant här!

Men som dom andra redan sagt, mixen är väll inte så skoj kanske.

Skulle behövas mer bredd och botten på allt.

Men själva låten är kalas!

Mixningen får en 2á

låten får 4.5

En grej till som jag stör mig lite på är när solot är färdigt så fortsätter sologitarren när sången kommer in igen. När sången kommer så borde gitarren sänkas i volym så att den inte konkurerar ut sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla vänliga rockare 😛

Jag tror jag förstår det här med att panorera (för att få stereo känsla) så nu ska jag försöka mig på att mixa lite.

ps. Lyssnade på "Her Whisper" Mind over matter, överstyvt!

Får nog ha nack-krage på jobbet imorgon.ds 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla vänliga rockare 😛

Jag tror jag förstår det här med att panorera (för att få stereo känsla) så nu ska jag försöka mig på att mixa lite.

ps. Lyssnade på "Her Whisper" Mind over matter, överstyvt!

Får nog ha nack-krage på jobbet imorgon.ds :rolleyes:

Haha! Ja stödkrage är ju snyggt! 😆

Släng upp låten sedan när du har mixat om den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er 🙂

Ok, nu har jag skruvat lite på ljudet, och det blev ju en förbättring.

Men eftersom jag inte riktigt vet vad jag håller på med 🙂 så är jag åter igen tacksam för tips och råd.....eller är det helt ok kanske.......?

Sången ska läggas om när jag blir av med min envisa hosta 🙂

M.V.H Moberg

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Efter lite lyssnande hörde jag att sången "låg ovanpå" 😆 .... Vilket fick mig att läsa på lite hur det funkar med frekvenser m,m. Efter lite pluggande så fattade jag ju precis hur jag skulle skära i t.ex gitarren för att sången skulle "sjunka in".... 🙂 Jaja.. det var vad jag trodde, precis ALLT låter nu skit.. 😆

Bara att börja om igen......det är knepigare än man tror.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...