Jump to content
Annons

Var ser man vilken latency man har?

Guest musik

Recommended Posts

Hej!

Var i Cubase LE kan jag se vilken latency jag kör på vid inspelningarna? Det enda jag hittade var en undermeny som angav 3000 ms. Kan det vara det?

😄

:musik

Annons

Nu vet jag vilken latency jag jobbar med i programmet. Det står upptill i Panelen i Cubase LE: 1000 ms. Jag tror det är by dafault, alltså förinställt så, även om man kunde justera ända ned till 1 ms!!!

🙁

Hej igen!

By default (ursprungligen) är latency-värdet (fördröjningsvärdet, om man så vill) satt till 1000 ms. Det kan i Cubase LE ändras mellan 1000, 100, 10 och 1 ms!

Det enda jag hittills gjort med mitt ljudkort är att provinspela 17 gitarrspår för nån månad se'n. Då tyckte jag det sladdade betänkligt! För en vecka sedan förde jag över ett stereospår från DAT:en via ljudkortet in i Cubase LE. Då märktes inga konstigheter. Men det var ju bara ett stereospår...

Får prova mig fram med rätt latency för mångkanalsinspelningar senare, när det blir aktuellt.

Har bara 512 Mb RAM (kan rymma 2 GB). Är det nåt mer man bör tänka på, för att inte få eftersläpningar/fördröjningar vid inspelningar i Cubase (LE)?

😉

Är det nåt mer man bör tänka på, för att inte få eftersläpningar/fördröjningar vid inspelningar i Cubase (LE)?

🙁

Taskig timing? 😕 ( sorry.. man får inte alltid ett sånt här guldläge 😕 )

Är det VST Settings-panelen du menar? Hmm..vet inget om symptomet du beskriver, men oftast när det handlar om ljudkort med extern kontrollpanel, slavar Cubase till den inställningen. Så har ditt ljudkort de intervallerna du nämner, speglas det i VST Settings..

..Om det nu inte är Direct X, Windows Multimedia eller emulerade portar.. men det har du säkert koll på.

Men det borde inte vara så mycket mer som kan påverka timingen än just ASIO-latency'n.

Lycka till