Jump to content
Annons

Inte handla Oktava mickar


ChrisSnyder (oregistrerad)

Recommended Posts

ChrisSnyder (oregistrerad)

Äre nån som handlar Oktavamickar ifrån Oktava Online?

Jag har hört att många tekniker säger att deras mickar är suveräna. Och nu vill jag köpa ett par för att testa. Och svimmade nästan när jag såg priserna, hur otroligt billiga dom var.

Finns de nån handlare i sverige som har såna ?

Är priserna på Oktava sidan utan moms och läggs de på sen osv ?

Jag behöver lite svar bara innan jag beställer .. så jag inte gör nåt misstag ...

Redigerat av ChrisSnyder
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 104
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Enligt vad jag har hört, så säljs det otestade mikrofoner, på samma sätt som Guitar Center i USA gjorde tidigare. Inte de hårda kvalitetskontroll-kraven som de som distribueras den normala vägen, alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt vad jag har hört, så säljs det otestade mikrofoner, på samma sätt som Guitar Center i USA gjorde tidigare. Inte de hårda kvalitetskontroll-kraven som de som distribueras den normala vägen, alltså...

tror du detta är fallet med Oktava online?

längst ner på startsidan verkar det ju som om det är ok iaf

Redigerat av Elton
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
Enligt vad jag har hört, så säljs det otestade mikrofoner, på samma sätt som Guitar Center i USA gjorde tidigare. Inte de hårda kvalitetskontroll-kraven som de som distribueras den normala vägen, alltså...

Okej ...

Men alltså ... Oktava-Online känns ju mer pålitligt än att handla det på Anderssons Musik i Rinkeby typ.. (inge ont mot alla som där).

Det står ju typ på varenda sida på den sajten att kvaliten är den sanna ryska typ.

JAG vet inte .. Jag vill ba köpa ett par-tre oktava mickar till bra pris och inte få nå chinaskit, såna mickar har jag ett par av redan och det låter ju krabba om det .. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt vad jag har hört, så säljs det otestade mikrofoner, på samma sätt som Guitar Center i USA gjorde tidigare. Inte de hårda kvalitetskontroll-kraven som de som distribueras den normala vägen, alltså...

Okej ...

Men alltså ... Oktava-Online känns ju mer pålitligt än att handla det på Anderssons Musik i Rinkeby typ.. (inge ont mot alla som där).

Det står ju typ på varenda sida på den sajten att kvaliten är den sanna ryska typ.

JAG vet inte .. Jag vill ba köpa ett par-tre oktava mickar till bra pris och inte få nå chinaskit, såna mickar har jag ett par av redan och det låter ju krabba om det .. =)

De som säljs i Sverige, av ÅF till Mastersounds (som är den officielle svenske distributören), är garanterat ryska i alla fall. 😉

Oktava-online är också äkta vara, men enligt uppgifter jag har fått, så rör det sig alltså om otestade och dåligt matchade mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är priserna på Oktava sidan utan moms och läggs de på sen osv ?

De är inkl 16% VAT. Hur funkar det om man handlar från sverige, behöver man betala extra då, och till vem isåfall?

Om firman har exprterat till Sverige för minst 320000 SEK, så är de tvungna att debitera svensk moms i stället, men fram tills dess, är den lägre tyska momsen som gäller eftersom det är köp inom EU.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tror du att de exporterar så mycket då?

kollade på deras sida och det står

Matched Pairs are tested and measured in three steps at the factory in Tula to insure consistent quality and performance, and they are delivered with individual frequency printouts. All MSPs are matched with less than 1dB deviaiton. In pairs, the MK012s are perfectly suited for coincident and spaced stereo miking techniques, and also overhead usage in live and studio situations.

så det verkar ju som de ska vara testade och matchade, eller far de med osanning?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tror du att de exporterar så mycket då?

kollade på deras sida och det står

Matched Pairs are tested and measured in three steps at the factory in Tula to insure consistent quality and performance, and they are delivered with individual frequency printouts. All MSPs are matched with less than 1dB deviaiton. In pairs, the MK012s are perfectly suited for coincident and spaced stereo miking techniques, and also overhead usage in live and studio situations.

så det verkar ju som de ska vara testade och matchade, eller far de med osanning?

Eftersom jag inte har någon aning om vad det är för några och inte har någon kontakt med dem, så vet jag inte hur de bedriver sin verksamhet eller hur mycket de säljer - utan det jag har hört om otestade och dåligt matchade mikrofoner, kommer från en annan, vanligtvis mycket pålitlig källa...

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
ok tror du att de exporterar så mycket då?

kollade på deras sida och det står

Matched Pairs are tested and measured in three steps at the factory in Tula to insure consistent quality and performance, and they are delivered with individual frequency printouts. All MSPs are matched with less than 1dB deviaiton. In pairs, the MK012s are perfectly suited for coincident and spaced stereo miking techniques, and also overhead usage in live and studio situations.

så det verkar ju som de ska vara testade och matchade, eller far de med osanning?

Eftersom jag inte har någon aning om vad det är för några och inte har någon kontakt med dem, så vet jag inte hur de bedriver sin verksamhet eller hur mycket de säljer - utan det jag har hört om otestade och dåligt matchade mikrofoner, kommer från en annan, vanligtvis mycket pålitlig källa...

Det är ju nekligen väldigt intressant. 😄

Det står en sak på en hemsida och Claes har nån "kontakt" som säger nåt annat. Nu fattas bara en tredje part som säger att återförsäljarna i Sverige har omatchade par och otestade mickar så är kaosen total ... 🙂

Det är så FRUKTANSVÄRT mkt snack bara överallt. Jag menar, på JAM säger dom när man är där att deras JJLabs mickar låter lika bra om inte bättre än Neumann mickar lixom.

Om JAG i min tur säger det till en av mina elever tex, då har han helt plötsligt en "kontakt" som säger att JJLabs mickar är bättre än Neumann. Och jag är jäkligt pålitlig, jag är producent och har egen studio. 🙂

Hängerni me?

Om det står på sajten att dom är testade och matchade så är dom ju det, onekligen. Om den här sidan nu vill ha nå kvalitetsbegrepp och bra rykte så stämmer ju info'n som står på sidan lixom.

Sen förstår jag självklart att svenska återförsäljare gärna "badmouth'ar" alla hot utifrån om man säger så... It's the code lixom ... 🙂

Så Claes, vad kostar säg ett par MK-012:or och en MK-220 eller en 319 från dig inkl frakt ?

Redigerat av ChrisSnyder
Link to comment
Dela på andra sajter

Va kostar ett par hos dig med två kapslar och frakt till falun?

Listpriset är 4495:- för ett MSP2 - men det är ju listpriset som har gällt ett tag nu. Prisdiskussioner är lämpligare att ta via mail, än att ta det i forumet... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det står på sajten att dom är testade och matchade så är dom ju det, onekligen. Om den här sidan nu vill ha nå kvalitetsbegrepp och bra rykte så stämmer ju info'n som står på sidan lixom.

Sen förstår jag självklart att svenska återförsäljare gärna "badmouth'ar" alla hot utifrån om man säger så... It's the code lixom ... 🙂

Så Claes, vad kostar säg ett par MK-012:or och en MK-220 eller en 319 från dig inkl frakt ?

🙂

Jag känner som sagt inte de som står bakom Oktava-online, så jag vet inte hur ärliga eller oärliga de är, men det är förstås lika lätt att påstå vad som helst på en hemsida, som på ett Internet-forum... 😄

Jag är ju inte beroende av att baktala någon konkurrent, eftersom jag ju inte lever på min firma (även om jag hoppas kunna göra det i framtiden), utan jag bara vidarebefordrar vad välunderrättade källor berättar för mig, i de fall när jag inte sitter på förstahandsinfo...

- och prisdiskussioner är som sagt bättre att ta via mail. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

jag kan gärna vara forumets testpilot ... =)

Tror mer på kvalitet i utlandet än här faktiskt. Inge personligt mot Claes eller nån annan återförsäljare. Dom är annorlunda skolade i utlandet bara, det har jag märkt när jag handlat ifrån Thomann för x antal hundra tusen kronor. Det är en annan attityd och kvalitetsbegrepp.

Men ALLA är inte dåliga i sverige, absolut inte. Har handlat massor här med. Men det är oftast "ja, den där högen bajs är suverän, den är den för 8000kr" tugget här känner jag ...

men det är en HELT ANNAN tråd .. =)

Tack för all info allihoppa, jag tror jag har fått svar på det mesta ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att priserna är låga är ju inte så konstigt - har ngn varit i ryssland nån gång 😄? Och fn va sugen man blev då!

Men, tja lite väl billigt kanske det är ändå? Om du blir våran testkanin ska du ha ett stort tack på förhand Chris!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Har läst mer på sajten nu och företaget har ett intyg ifrån Oktava fabriken att allting är äkta, att det är testat i fabrik och att alla par är matchande osv, i ryssland. Dom har tillome scannat intyget så man kan se.

Jag ska beställa 3 mickar imorrn och vara er käre försökskanin .. 🙂

God Jul Chris ! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag funderar på samma sak, tog jag häromdan och "Frage an die Verkäufer" eller vad det nu hette på tyska ebay (som är samma sak som Oktava-online, i princip, men jag antar att det blir mindre krångligt att importera från EU än från Ryssland).

Min fråga:

Hello! It seems like the prices of Oktava MK-012 are lower than most other places where you can buy this mic. This makes me curious if there is any difference compared to what you buy in stores through distributors such as mastersounds.net, e g differences in quality control? I also wonder whether there is any difference in quality control between single sold microphones and matched pairs?

Deras svar:

Hello,

We are the first level Oktava dealer in Europe and we make 90% of all Oktava microphone sales. That is why our prices for original Oktava microphones are the best here.

Moreover we offer 2 years guarantee for all mics and we have our own quality control in Russia on the factory - so if you buy from us you will get the best Oktava mic with 2 years EUROPEAN Guarantee (that means, that you dont have to send your mic to Russia if it is broken; and you count 2 years from the date of purchase, not from the date of production!!!)

As for matched pairs - we also check the quality of matching in Russia direct on the factory and we sell only best pairs (deviation between two mics in our pairs is not higher then 1 dB; factory engineering specifications allow 2 dB)

Best regards,

Natalia Kuzmenko

Svaret är lite svävande. Det låter som om de har kvalitetskontroll, men att det kan finnas skillnad i kvalitetskontrollen jämfört med andra micar, men inget om vilket som är bättre eller sämre. Och när det gäller MSP är de bättre än "de vanliga". Å andra sidan är ebay's sida om handlaren full av enbart positiva omdömen, så under förutsättning att inte handlaren själv kan radera sina negativa omdömen så verkar ju den biten bra.

Både Mastersounds (förutsatt att vi litar på Claes) och Oktava-online har ju all anledning att tala i egen sak, och det verkar som om någon av dem inte riktigt säger hela sanningen. Och då är det ju klurigt...

Btw, har även ställt en fråga via email direkt till fabriken (oktava@tula.net) men inte fått något svar.

// David

Edit: Att garantidatumet räknas från dagen då man köper är väl rätt självklart...intressant att oktava-online påpekar detta som något sensationellt!

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Att garantidatumet räknas från dagen då man köper är väl rätt självklart...intressant att oktava-online påpekar detta som något sensationellt!

Ja, det är ju självklart här i Sverige. Men är det lika självklart i t ex Ryssland? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Va kostar ett par hos dig med två kapslar och frakt till falun?

Listpriset är 4495:- för ett MSP2 - men det är ju listpriset som har gällt ett tag nu. Prisdiskussioner är lämpligare att ta via mail, än att ta det i forumet... 😳

Ska kanske nämna att en uppdatering (eller säger man nerdatering... 😳 ) av priserna är på gång. Mer info efter helgen. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
Va kostar ett par hos dig med två kapslar och frakt till falun?

Listpriset är 4495:- för ett MSP2 - men det är ju listpriset som har gällt ett tag nu. Prisdiskussioner är lämpligare att ta via mail, än att ta det i forumet... 😳

Ska kanske nämna att en uppdatering (eller säger man nerdatering... 😄 ) av priserna är på gång. Mer info efter helgen. 😄

Äre värt att vänta på nya priserna, är det så pass stor skillnad ?

För ett par MK012:or kostar ju 2000kr mindre där än här ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Va kostar ett par hos dig med två kapslar och frakt till falun?

Listpriset är 4495:- för ett MSP2 - men det är ju listpriset som har gällt ett tag nu. Prisdiskussioner är lämpligare att ta via mail, än att ta det i forumet... 😄

Ska kanske nämna att en uppdatering (eller säger man nerdatering... 😄 ) av priserna är på gång. Mer info efter helgen. 🙂

Äre värt att vänta på nya priserna, är det så pass stor skillnad ?

För ett par MK012:or kostar ju 2000kr mindre där än här ...

Det är svårt att vänta med trevliga nyheter... 😳

Se det inte som ett 100%-igt besked, men runt 3700:- blir det MSP2, ca 4400:- för MSP4 och ca 5000:- för MSP6. Som sagt - säkrare besked blir det efter helgen.

Tycker du att det är tillräckligt bra priser, så är det bara att hojta till - så slipper du chansa... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...