Jump to content
Annons

Ett pumpande


monstret

Recommended Posts

Hallå!

Jo, jag har ett litet bekymmer med mina mixar eller snarare mastringar. Efter det att jag mixat ner min senaste "hit" och mastrat klart samt ska kontrollyssna i mina kassa stereohögtalare så upplever jag det som att musiken hela tiden ligger och pumpar, lite lätt, upp och ner i nivå. Som om man sitter och höjer och sänker volymen 2db varannan sekund....typ. Jag försöker vara försiktig med komprimering och limiter så jag tror (läs, hoppas) inte att detta är problemet. Jag upplever det inte alls under mix eller mastring. Är det nån som kan ha någon idé vad som är felet?

Sitter med Protools.

Det ska väl tilläggas att jag spelar pop/rock så jag vill alltså inte att det Ska pumpa 😉

Redigerat av monstret
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vill inte ge oss ett lyssningsprov?

Det låter ju onekligen som om det är kompressorn. men då borde du ju höra samma sak i dina monitorer tycker jag. Är det något ljud varannan sekund som kan tänkas få kompressorn att jobba? Har du testat utan kompressor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ju trycka upp nivåerna så det kan bli lite tryck men det blir ju likadant vlken kompressor jag än använder. Det kan ju vara ren inbillning också.

Ska lägga upp en låt så fort jag listar ut hur man gör

🤪

Redigerat av monstret
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Fem spänn på att problemet sitter i releasetiden på kompressorn...

precis vad jag tippar på me... höj tiden på den.(tror jag)

Link to comment
Dela på andra sajter

om du vill ha upp nivåerna som lägg en limiter på utgången när du mixar. då kan du trycka på lite extra. sen kan du mastra det så får du en jävla schvung i sakerna. självfallet ska limitern i mixen inte pumpa. då får man sänka allt ett litet snäpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den vanligaste masterinställningen på kompressor är följande: sätt en attack på 20 ms och release på 300 ms och lägg thresholden på 30 db under genomsnittstransienterna (topparna) med en ratio från 1,1:1 till 1,5:1 och höj upp gainen så mycket det går utan att det klipper. Det kommer inte höras att det är komprimerat men musiken kommer att smälta ihop bättre. Sen tycker jag att det är oresonligt att förvänta sig att en ensam kompressor ska ta hand om alla transienter så kör en limiter på de högsta topparna också för att kunna få mer volym.

En annan variant är att ställa release och attack så att man får pumpandet i takt med musiken och på så sätt få ett helt annat tryck i låten men det är ganska svårt att få det rätt så om du inte är jävligt duktig på att komprimera skulle jag inte rekommendera det.

Sen är det vissa som säger att man ska komprimera fler gånger vid mastring men bara några få decibel åt gången för att inte det ska höras. I så fall så ställer du istället thresholden max -8 till - 10 dB och en ratio på max 2:1 och om det behövs mer kompression så ta en omgång till med lite mildare inställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är fel att säga vad den vanligaste kompressorinställningen är vid mastering. Är man rookie så kan man ju alltid utgå från presets och dra lite så man märker vilken kontroll som gör vad, men att säga att en specifik inställning är vanligaste så ger man lite tokiga signaler vill jag påstå.

Likaså så sa jag att han skulle jobba mer med kompressor istället för att trasa sönder allt med limiter... med kompressorn kan han få lite mer studs i ljudet och använda limitern SIST och där få upp mer volym. Att bara köra limiter och få upp samma volym som i mitt första exempel kommer att ge en ganska obehaglig ljudupplevelse, med andra ord för mycket dynamik i en mix kommer inte bli vacker om man bara använder limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är fel att säga vad den vanligaste kompressorinställningen är vid mastering.

Förlåt jag formulerade lite fel där. Jag menar inte vanligaste kompressorinställning, det var bara ett exempel, jag menar just den tekniken att köra en låg threshold i samband med låg ratio för att få mixen att smälta ihop bättre. Det brukar vara det man oftast använder kompressorn till vid mastring, om du ska försöka få mer volym med en kompressor kan det låta väldigt extremt (om det inte är det man vill).

Det är mycket enklare tycker jag att använda sig av en limiter i samband med kompressorn om man vill få upp volymen, och varför är det så viktigt med volym, tycker att det lät bättre för 10 år sen då allt var 50% lägre volym på.

Jämför en låt från några år sen med en ny och höj upp volymen när du lyssnar på den gamla så att de får samma volym och den gamla kommer säkert att låta bättre.

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, en mjuk kompressor rundar av mer snällt innan du kastar limitern över mastern.

Även jag tror också att monstrets problem med pumpandet beror just på hård kompressor och releasetiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

Vad använder du för kompressor? Du har inte möjlighet att ställa hard knee/soft knee? Där brukar man ju kunna få det att pumpa mer eller mindre beroende på inställning...

Redigerat av AndersL
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...