Jump to content
Annons

MOTU 828mkII-problem - ORDNAT


Torwald

Recommended Posts

EDIT: Se mitt sista inlägg för lösningen 😄

Har just köpt ett MOTU 828mkII audio interface, och därmed uppgraderat min utrustning rejält. Efter att ha läst instruktionsboken med största noggrannhet gav jag mig på att installera kortet. Jag installerade först drivrutinerna, vilket anvisningarna instruerade, och därefter startade jag om datorn och kopplade in kortet. Det fungerade bra till en början, men efter bara några minuter hängde sig CueMix och kortet slutade också att svara (reagerar inte på justeringar direkt på kortet, och lampan vilken upplyser om samplingsfrekvens var släckt).

Efter att samma sak hänt flera gånger om, avinstallerade jag drivrutinerna, kopplade ur kortet och gjorde en ominstallation.

Samma fel, förutom att det möjligen tog lite längre tid innan kortet slutade svara.

Inte nog med allt detta, utan i samband med att kortet slutar svara hänger sig en massa grejer på datorn! Internet Explorer slutar svara, diverse andra småprogram likaså.

Någon som känner till om detta är ett erkänt problem, och vad man i så fall kan göra åt det?

Just nu känns det ju lite segt. Pröjsar man över 10 000 för ett ljudkort vill man ju helst att det ska fungera. Jag har hört att det faktum att jag kör Win XP Pro SP2 ska kunna orsaka problem, men har inte MOTU någon patch för det?

LÖSNING FUNNEN!

Efter att ha spenderat större delen av kvällen åt att försöka lösa detta problem, har jag efter mycket forskning kommit fram till följande:

Som bekant kan Win XP SP2 orsaka problem för firewireanslutna enheter, eftersom portens hastighet sänks till 100Mb. För att åtgärda detta kan man antingen avinstallera SP2 eller installera Microsofts patch för problemet som heter KB885222. Den finns att ladda hem på Windows Update kostnadsfritt, om man äger en laglig verision av Windows XP. Gör man inte det finns det sätt att komma runt MS valideringssystem, men det kan jag inte prata om här.

UPPDATERING - LÖSNING INTE FUNNEN!

Kan ni se ironin i följande anekdot: Nästan precis tio sekunder efter att jag klickat "Skicka ändrat inlägg" tappade jag kontakten med kortet. Det mesta lyser som det ska, men lampan som indikerar samplingsfrekvens är slocknad, och inspelning fungerar inte. Den ger inte utslag "när man pratar i micken" heller. Vaafaaaan! Vad ska jag ta mig till med det här?

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mina två gissningar.

1- jag tror det är nåt fel på din Motu 828mkII. Min gissning bygger på att burken skall fortsätta göra sitt jobb även om datorn stannar helt eller om man drar ur sladden. Om det slutar svara på inställningar på rattarna på fronten har ju programmet i Motu-n hängt sig, nåt som inte skall hända.

2- firewire patchen är antagligen inte aktuell i just det här fallet. Felet rör om jag förstått det rätt bara 800Mhz Firewire, nåt som som Motu 828mkII inte har. Även om den vore aktuell, så blir felet inte att Motu-burken hänger sig, bara att man inte kan köra fullt antal kanaler. 100Mhz räcker nog och blir över till 8 kanaler skulle jag tro. Sen kan det finnas andra anledningar att uppgradera.

Nå, mina tankar.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för båda era svar!

Jag tog en titt på IRQ:erna, och det verkar som att ljudkortet ligger på trean, tillsammans med nätverkskort något jag inte vet vad det är. Eventuellt finns det mer. Det hjälpte inte att bara sätta kortet i en annan FW-ingång; vad kan jag då göra?

trombonisten: Din gissning är nog inte helt utan grund. Jag slog slag i saken, och skickade följande mail till MOTU:

Hello,

I recently purchased a MOTU 828mkII FireWire Audio Interface; upgrading to a multi channel recording system. Having read the manual carefully, I installed the drivers before connecting the sound card. Shortly (around five minutes) after I started configuring sample rate setting etc. as described in the manual, something happened with the sound card. The MOTU FW Audio Console freezes, and so did many other running programs, such as Internet Explorer - consequently, it seemed to me (I am running Windows XP Professional SP2). When I shut down the sound card, the FW Audio Console was turned off, and my other programs started working again. Then I tried to start up the soundcard again, this time opening CueMix to try to set some recording levels. And, this time alike, the program freezes after a few minutes.

What is even more interesting, however, is the fact that not only do my computer programs cease to respond, but so does the sound card. It simply freezes and does not react to settings adjustments that are adjusted manually directly on the audio interface. This implies that the software, or firmware, on the sound card itself freezes, and this should, as far as I understand, not happen. I also noticed another small detail. When the contact with the computer is "lost", the lamp on the rightmost side of the interface which indicates current sample rate, goes out.

Now, after encountering these problems, I thought that, maybe, something went wrong during the installation. Therefor I succesfully and completely uninstalled the drivers and then reinstalled them (befoure reconnecting the sound card). Same thing happens! (Only after maybe ten minutes rather than five).

Well, I was confused, to say the least. I perfomed some research on the topic, but was not able to find much information on the subject. One thing that I did find out, however, was that in Windows XP SP2, Microsoft reduced the speed on the 1394a and b firewire to 100mbps. Even though I did not think this would affect simple communication between the computer and the audio interface, I downloaded Microsoft's patch (called KB885222) to increase the speed of the firewire port. To a beginning, I thought this solved my problem. Then, only five to fifteen minutes later, I realized it did not.

Well now, here I am without a working soundcard. What my question is, is why does this happen and what can I do about it? If nothing, I presume there is something wrong with my soundcard?

Best regards,

Tommy Torwald (registred "Torwald" on MOTU.com)

Address:

Tommy Torwald

XXX

Serial number: XXX

Inväntar för närvarande svar.

Fler tips är välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett liknande fel som du med mitt Motu 828MkII kort.

Men när jag ändra i registernyckeln så tar det stopp vid:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\

Det jag hittar är VEN_1002&DEV_5E4&SUBSYS_00581043&REV_00 osv...

Har mailat swedenmidimusic och väntar på svar.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Motu är superstabilt till Mac OS X men det har alltid strulat med Windows.

Jag tror att Motu föredrar Mac och OS X framför Windows och därför finns det så många buggar till Windows?

Lycka till i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Motu är superstabilt till Mac OS X men det har alltid strulat med Windows.

Jag tror att Motu föredrar Mac och OS X framför Windows och därför finns det så många buggar till Windows?

Nej, det beror helt enkelt på att Windows är buggigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Motu är superstabilt till Mac OS X men det har alltid strulat med Windows.

Jag tror att Motu föredrar Mac och OS X framför Windows och därför finns det så många buggar till Windows?

Alltid intressant och nyttigt med information som bygger på egen personlig erfarenhet. För det är väl egen personlig erfarenhet, inte bara upprepande av andras påståenden?

Under tiden, finns det en sak du kan prova. Koppla in kortet igen och var säker på att klockan är satt till intern. Om kortet inte har någon klocka kan det bli skumt ibland.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör 828mkII på min Windowsburk och det är det mest snor-stabila jag någonsin haft. det är alltså inte alls sant att det alltid strular i windows.

vad har ditt moderkort för Firewire-chipset? de som funkar bäst med MOTU är Texas Instruments och VIA. är din dator en AMD eller Intel?

om du kör ett separat Firewire-kort kan det mycket väl tänkas att den delar IRQ med någon annan enhet- ingen bra idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Motu är superstabilt till Mac OS X men det har alltid strulat med Windows.

Jag tror att Motu föredrar Mac och OS X framför Windows och därför finns det så många buggar till Windows?

Alltid intressant och nyttigt med information som bygger på egen personlig erfarenhet. För det är väl egen personlig erfarenhet, inte bara upprepande av andras påståenden?

Under tiden, finns det en sak du kan prova. Koppla in kortet igen och var säker på att klockan är satt till intern. Om kortet inte har någon klocka kan det bli skumt ibland.

Gunnar

Jag vill minnas att jag satte klockan till intern, men jag ska självklart kolla upp detta när jag kommer hem. Har inte varit hemma i helgen och har därför inte haft möjlighet att göra någonting. MOTU har för övrigt inte svarat på mitt mail ännu. Tack för tipset!

jag kör 828mkII på min Windowsburk och det är det mest snor-stabila jag någonsin haft. det är alltså inte alls sant att det alltid strular i windows.

vad har ditt moderkort för Firewire-chipset? de som funkar bäst med MOTU är Texas Instruments och VIA. är din dator en AMD eller Intel?

om du kör ett separat Firewire-kort kan det mycket väl tänkas att den delar IRQ med någon annan enhet- ingen bra idé. 

Jag kör med den interna firewire-porten, och eftersom jag vill minnas att moderkortet har VIA-chipset misstänker jag att också firewire-chipsetet är från samma tillverkare. Men jag ska kolla upp det. Hur vet jag förresten? Om det är från samma tillverkare är det kanske inte uppmärkt på kortet. Om inte är det kanske det i och för sig...

Datorn är en Intel P4, 3,2Ghz tror jag det är.

Jag börjar bli ganska less på det här! Hoppas att jag får igång det snart! Har precis fått hem ett par CM2:or jag vill hårdtesta också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick lite hjälp i en annan tråd... Återkommer med resultat, för den intresserade! Återkommer och gnäller om det inte fungerar 😄

Köpte en 828 MKII precis när den kom ut. Jag är helnöjd, inget har strulat.

Enda problemet jag hört talas om är att det kan bli konflikt med SP2.

Jag är ledsen för att jag kapar tråden såhär, men jag måste bara fråga. Du säger att du hört att det kan bli "konflikt med SP2", hur menar du då? Jag vet inte om du har läst min tråd om mina problem med mitt MOTU 828mkII, men det är ju just SP2 jag kör på.

Finns det fortfarande säkerhetsrisker (som Blaster) cirkulerande om man avinstallerar SP2 och kör SP1 istället?

Mitt interface tappade kontakten och datorn startade om sig lite då och då.

Precis när man glömt att spara förstås. 😛😎

Hittade då detta: http://www.motu.com/techsupport/technotes/...9344567818/view

Dessa problem upphörde när jag avinstallerade SP2.

Hur det påverkar säkerheten i Windows vet jag inte, läs: skiter jag i. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak du kan prova är att köpa ett extra PCI kort med Firewire portar. Dessa är inte hemskt dyra, och ifall försäljaren är hygglig kan du kanske komma överens om att köpa "på prov" dvs lämna tillbaka kortet följande dag ifall det inte fungerar. I och för sig har jag inte ett Motu 828 MKII (blev avrådd från att köpa det av försäljaren pga mycket strul med Motu+Windows), men jag hade också problem med mitt Firewire ljudkort som löste sig i och med att jag kopplade om från de "interna" Firewire portarna till PCI kortets portar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack återigen för tipset. Jag tror inte det är i FW som problemet ligger. Jag har nu nämligen efter en tids brevväxling med MOTU fått följande konstaterat:

Dear Tommy,

Thank you for conducting these tests.

Your unit needs to be serviced. Did you by this unit in Sweden or the

United States?

This will affect where you would send the unit for service.

Thank you

Regards,

Garrick Sanderson

MOTU Tech Support

Därför har jag kontaktat säljaren och förväntar mig att det täcks av garantin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här svartet fick jag från Sweden midimusic AB.

De sa att jag skulle följa dessa anvisningar.

FireWire 800 under Windows XP SP2

Windows XP SP1 did not support FireWire800 (1394b). Nevertheless, it worked, although the full performance of FireWire 800 wasn't achieved in some cases. With the release of Service Pack 2, Microsoft decided to no longer 'ignore' FireWire 800, but to treat it correctly according to the current OHCI specifications (Open Host Controller Interface). For Microsoft, at this time 'correctly' means switching to the slowest transfer mode S100, equalling 100 Mbit per second, for reasons of safety and compatibility.

Microsoft quotes unclear OHCI specifications as the reason for this slow down. Indeed OHCI does not clearly define 1394b. Current FireWire 800 chips send a 2-bit speed code of 0x3 (instead of 0x2 = S400) in the Self-ID-Packet 0. But OHCI only knows this code as 'reserved'. At a second glance, however, it becomes obvious that Microsoft have simply not looked closely enough, because there are additional Self-ID-Packets being sent. Self-ID-packet 8 correctly specifies the speed with the three-bit code 0x3 = S800. Packet 8 had been already defined in the '1394a supplement', and is therefore not an innovation of FireWire 800.

Microsoft's proceeding is thus at least controversial. In any case, it's a prime example of a somewhat unworldly bureaucratic-mindedness. Since there are no devices that only support S100, the need to throttle the bus speed does not actually exist. At least we do not know of any such devices, and as it seems Microsoft did not make this change because of actual complaints about incompatibilities. One is simply left wondering...

Saving the Fireface

This case once again proves the great advantages of a freely configurable hardware. RME has been using FPGAs (Field Programmable Gate Arrays) for years. These can be turned into completely different circuitries by simple flash updates. A combined update of firmware and driver made the Fireface 800 compatible to SP2. For now, the device shows the following behaviour:

At 1394b interfaces, the Fireface will work with FireWire 800 (800 Mbit/s)

If SP2 is detected, the speed does not decrease to S100, but in one direction only to S400. In the other direction, S800 stays active. With this, the Fireface 800 is still fully operational, just as if it were connected to a FireWire 400 interface (1394a).

This behaviour is introduced with firmware 1.38 and driver version 1.1. The fix will be successful for most users, since FireWire 800 is still relatively rare at the moment. If, however, an external FireWire 800 harddisk is to be used successfully alongside the Fireface, FireWire 800 becomes a necessity. This of course can already create a problem, since our fix only works for the Fireface. An external harddisk would therefore still be operated with S100* under SP2.

*Under SP1, the typical transfer rate of external FireWire 800 harddisks is almost the same as when using PCI, and when using an internal IDE controller. Our test drive, a somewhat older IBM, reaches 39 Mbyte/s. With SP2, the value drops to 10 Mbyte/s.

Other Manufacturers

Special adaptations from other manufacturers are possible as well. For example, LaCie already provides a firmware update for their FireWire 800 harddisks, which brings full performance under SP2. At a closer look, this 'firmware update' seems to install a FireWire filter driver, which knocks out Microsofts S800 detection. Since October, Macpower also provides an update. Although all external FireWire 800 drives use the same Oxford chip (922), a fix like this is limited to products of one company. Therefore, owners of no-name PCI cards and no-name drive cases will probably never get an update or fix...

Back to SP1?

So is it necessary to uninstall SP2 to get back the previously achieved performance? No. It is sufficient to install the operating system's old FireWire driver. In fact it is already enough to exchange two files [1]. Here's how to do it:

Go to the the hidden Windows\Inf directory and copy 1394.inf to a new directory, like \1394_fix.

Before updating to SP2:

Go to Windows\system32\drivers and copy ohci1394.sys and 1394bus.sys to \1394_fix. These files have a date around august 2002, and say SP1 in their file properties.

If you already updated to SP2: the old ohci1394.sys and 1394bus.sys are found in Windows\Driver Cache\i386\sp1.cab. Copy the files from this archive into the directory \1394_fix.

If you had not installed SP1: the files are found in driver.cab, but this archive includes older files that we did not test.

Install the SP2 update

Go to Windows\system32\drivers and copy these files to \1394_fix: arp1394.sys, enum1394.sys, nic1394.sys

These files are the ones from SP2. There is no need to reinstall all old FireWire drivers. Some of them haven't changed, others are for network use only.

These files are now also found in the sp2.cab, location see above.

Rename sp2.cab to sp2_dead.cab.

This is necessary, as Windows includes a nice security mechanism, which prevents worst-case-users from accidentally overwriting important driver files with older versions, or even worse, deleting them completely. So if you try to install the mix of driver files in \1394_fix, Windows will automatically install the newer files found in its sp2.cab!

Make sure the Fireface is switched off and no other external FireWire device is present.

Go to Device Manager, FireWire controller (OHCI xxx, 1394 or similar), Properties, Driver, Driver Update. Select 'No, only this time', 'Install from a list or specific location (advanced)', click 'Next', select 'Don't search I will choose the driver to install', click 'Next', then 'Have Disk'. Now point to \1394_fix. Then continue.

Windows will now ask for the path to the file ohci1394.sys and 1394bus.sys. It wants to install the newer ones (see above). Again point to \1394_fix.

That's it. You can now go to Driver Details, and verify that all driver files are from SP2 except the ohci1394.sys and 1394bus.sys, which are from SP1. Next reboot, switch on the Fireface, and check that the Fireface can perform record/playback.

Finally you can rename sp2_dead.cab back to sp2.cab. Windows will no longer try to copy the newer driver file until you do a reinstall of the FireWire controller driver. So it makes sense to activate the driver cache security mechanism again.

[1] In the first version of this Tech Info, only the file ohci1394.sys had been exchanged. With this, the throughput rises to good S400. But exchanging the 1394bus.sys as well will activate full 800 Mbit/s.

Jag hoppas att det hjälper.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att supporten vill göra det enkelt för sig.... 😏

Faktum är att korrespondansen var ganska omfattande, men det här var slutsastsen de kom fram 😏

Jag har testat att installera om båda fram och tillbaka, jag har fixat FW-drivrutinerna och jag har kontrollerat om kortet låser sig även i "stand alone"-läge: Det gör det.

Därför tror jag inte att det finns mycket jag som slutanvändare kan göra, förutom att vända mig till Sweden midimusic.

Tackar så hemskt mycket för alla svar så här lång!

Erik: Det där verkar vara ungefär det som jag har gjort, förutom att jag hittade en automatiserad variant som ordnade det åt mig. Eftersom mitt kort låser sig även när jag inte har det anslutet till datorn (även efter factory reset) tror jag inte att det hjälper mer än något jag testat tidigare. Tack för hjälpen ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tänkte bara meddela att att jag äntligen fått tummen ur arslet och släpat mig iväg till generalagenten Sweden midi music med kortet. Jag får ett sprillans nytt kort om en vecka. Hann inte ens damma mitt gamla 😳 Plus till Sweden midi music för kanontrevlig service!

Link to comment
Dela på andra sajter

LÖSNING FUNNEN!

Efter att ha spenderat större delen av kvällen åt att försöka lösa detta problem, har jag efter mycket forskning kommit fram till följande:

Som bekant kan Win XP SP2 orsaka problem för firewireanslutna enheter, eftersom portens hastighet sänks till 100Mb. För att åtgärda detta kan man antingen avinstallera SP2 eller installera Microsofts patch för problemet som heter KB885222. Den finns att ladda hem på Windows Update kostnadsfritt, om man äger en laglig verision av Windows XP. Gör man inte det finns det sätt att komma runt MS valideringssystem, men det kan jag inte prata om här.

Just det här kan vara lösningen på mitt problem med mitt M-audio FW 410. Ska testa det ikväll. Bra att du postade din lösning. Tack så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

LÖSNING FUNNEN!

Efter att ha spenderat större delen av kvällen åt att försöka lösa detta problem, har jag efter mycket forskning kommit fram till följande:

Som bekant kan Win XP SP2 orsaka problem för firewireanslutna enheter, eftersom portens hastighet sänks till 100Mb. För att åtgärda detta kan man antingen avinstallera SP2 eller installera Microsofts patch för problemet som heter KB885222. Den finns att ladda hem på Windows Update kostnadsfritt, om man äger en laglig verision av Windows XP. Gör man inte det finns det sätt att komma runt MS valideringssystem, men det kan jag inte prata om här.

Just det här kan vara lösningen på mitt problem med mitt M-audio FW 410. Ska testa det ikväll. Bra att du postade din lösning. Tack så mycket.

Just det här är ofta lösningen för folk som har problem, men tyvärr inte min. Mitt kort var trasigt och jag får ett nytt. Dock kan jag också berätta att jag diskuterade precis det där med Serviceansvarige på Sweden midi music, och enligt honom fungerar Microsofts patch inte särskilt bra. Principen är dock rätt. För att lösa problemet med sänkt Firewire-hastighet i SP2 ska man nedgradera Firewire-drivrutinerna till SP1-drivrutiner. Det finns en del beskrivningar om hur detta går till. RME har till exempel en bra guide för att göra detta. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...