Jump to content
Annons

En pinsam sak när ni lirat


Thimmie

Recommended Posts

för några år sen i Budapest skulle vi göra en festivalspelning. Fri öl i backstagebaren resulterade till att jag drack en aning förmycket och tappade bort mina bandpolare.

Virrandes omkring backstage kommer plötsligt en roddare och drar tar i mej, säger nått på taskig engelska om att "där är du ju, upp på scenen med dej"

Hänger på mej en gitarr och pekar vart jag ska gå.

Vi kör igång introt till första låten... men vad fan är detta..

Det kunde inte ha blivit mer fel.

Fel scen, fel tid, fel band och fel instrument. 🙂

Snubblade snabbt ut samma väg som jag kom. 😆

Kuriosa:Spelningen med mitt band sen var bland det bästa vi gjort..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 157
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vi kör igång introt till första låten... men vad fan är detta..

Det kunde inte ha blivit mer fel.

Fel scen, fel tid, fel band och fel instrument.  😆

🙂

Hahahaha! Skämtar du eller?!?!?! 😛😳😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör igång introt till första låten... men vad fan är detta..

Det kunde inte ha blivit mer fel.

Fel scen, fel tid, fel band och fel instrument.  😆

😛

Hahahaha! Skämtar du eller?!?!?! 😳😆😆

Önskar jag kunde säga att jag gjorde det. 🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur många som känner till Stockholms beridna högvakt, men det är iallafall en ceremoni där man rider en parad genom staden och under högtidliga former byter vakten på kungliga slottet. Längst fram på paraden rider en musikkår och där satt jag och spelade pukor förra året. I och med att man gör 45 ridande högvakter varje sommar så hann man vara med om en hel del med skenande hästar och folk som flög av till höger och vänster, men den mest pinsamma grejen som hände var nog en gång när vi hade kommit fram till borggården och stod uppställda i "fållan" som vanligt och bara väntade på att vakterna skulle göra själva vaktbytet. Jag sitter där på pukhästen, som är den största och stoltaste hästen i hela paraden, och spanar ut över folket som jag brukar, när det plötsligt går ett sus genom publiken och folk börjar titta och peka mot mitt håll. Vår kapten, som sitter ett par meter framför mig, börjar titta irriterat och signalerar lite diskret att jag ska dra upp huvet på hästen med tyglarna, så det gör jag. Inget konstigt med det tänker jag, ibland sänker hästarna huvet för att klia sig eller så. Strax därpå sänks huvet ner igen och folk börjar flina ännu mer och några pekar och skrattar. Jag förstår ju inte alls vad som hänt förrän kapten rider fram och väser: "För helvete Holgersson, upp med huvet och två steg framåt, hästen står för fan och äter skit!". Det kändes inte riktigt som att man lyckades göra ett värdigt intryck resten av den ceremonin.. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

för några år sen i Budapest skulle vi göra en festivalspelning. Fri öl i backstagebaren resulterade till att jag drack en aning förmycket och tappade bort mina bandpolare.

Virrandes omkring backstage kommer plötsligt en roddare och drar tar i mej, säger nått på taskig engelska om att "där är du ju, upp på scenen med dej"

Hänger på mej en gitarr och pekar vart jag ska gå.

Vi kör igång introt till första låten... men vad fan är detta..

Det kunde inte ha blivit mer fel.

Fel scen, fel tid, fel band och fel instrument.  😲

Snubblade snabbt ut samma väg som jag kom.  😠

Kuriosa:Spelningen med mitt band sen var bland det bästa vi gjort..

Världsklass... Jävligt kul...

🥰🥰😄😆😆 av 5

Link to comment
Dela på andra sajter

På en spelning som vi hade för bara några månader sedan, skulle vi spela på en rätt trång scen (vi var fem pers). I andra låten skulle vår basist headbanga, men problemet var att han körde upp halsen på sin bas rätt upp i ansiktet på mig. Gjorde jävligt ont kan jag säga! 😎

Jag lyckades dock spela klart låten utan problem, men då märkte jag att det hade börjat blöda ur näsan! Min flickvän sprang upp på scenen och stoppade upp papper i näsan på mig så jag åtminstone kunde spela klart (vi hade bara två låtar kvar). Jag var nog den enda bland både publik och bandmedlemmar som inte gapskrattade eller flinade de sista två låtarna. 😄

Det värsta var dock att basistens polare hade med sig en videokamera för att spela in hela skiten! Allt finns på band! Numera använder han sig utav det för att få saker och ting som han vill. ("Om inte jag får spela ett bassolo här, så kommer jag att lägga upp videon på Internet!") 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

för några år sen i Budapest skulle vi göra en festivalspelning. Fri öl i backstagebaren resulterade till att jag drack en aning förmycket och tappade bort mina bandpolare.

Virrandes omkring backstage kommer plötsligt en roddare och drar tar i mej, säger nått på taskig engelska om att "där är du ju, upp på scenen med dej"

Hänger på mej en gitarr och pekar vart jag ska gå.

Vi kör igång introt till första låten... men vad fan är detta..

Det kunde inte ha blivit mer fel.

Fel scen, fel tid, fel band och fel instrument. 😄

Snubblade snabbt ut samma väg som jag kom. 😎

Kuriosa:Spelningen med mitt band sen var bland det bästa vi gjort..

Hahaha, det här är verkligen bästa tabben någonsin. Så sjukt. 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknas efter giget?  😱

Efter spelningen på stora scen på Grönan för herrans massa år sen gick vi med några brudar hem och smet in hos dom och deras föräldrar sent på natten…

På morgonen hörde vi en massa tissel & prassel och rätt som det är kommer den ena tjejens Mamma & Pappa in genom dörren med presenter och tårta… Ja må hon leva…  😄

Jag låg fortfarande kvar under täcket och ville inte titta upp...

Så småning om smög man fram och sa God morgon till något undrande föräldrar...

-Jo så här va... Jag spelar med ett band och vi spelade på grönan igår, eran dotter...  😛 

Pappan var inte speciellt imponerad...  😉

Vafan. Den där historien känner jag igen.. Minns tyvärr inte av vem. Känner du folk ur den lite äldre generationens göteborgsmusiker?

Det där har nog hänt andra än Lilleman..... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Räknas efter giget?  🙂

Efter spelningen på stora scen på Grönan för herrans massa år sen gick vi med några brudar hem och smet in hos dom och deras föräldrar sent på natten…

På morgonen hörde vi en massa tissel & prassel och rätt som det är kommer den ena tjejens Mamma & Pappa in genom dörren med presenter och tårta… Ja må hon leva…  😄

Jag låg fortfarande kvar under täcket och ville inte titta upp...

Så småning om smög man fram och sa God morgon till något undrande föräldrar...

-Jo så här va... Jag spelar med ett band och vi spelade på grönan igår, eran dotter...  😉 

Pappan var inte speciellt imponerad...  🙂

Vafan. Den där historien känner jag igen.. Minns tyvärr inte av vem. Känner du folk ur den lite äldre generationens göteborgsmusiker?

Det där har nog hänt andra än Lilleman..... 😉

Det var jag och "pereds" här på forumet som "nattade" över... Det känns ju ganska preskiberat om ej glömt nu efter 15 år... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

för några år sen i Budapest skulle vi göra en festivalspelning. Fri öl i backstagebaren resulterade till att jag drack en aning förmycket och tappade bort mina bandpolare.

Virrandes omkring backstage kommer plötsligt en roddare och drar tar i mej, säger nått på taskig engelska om att "där är du ju, upp på scenen med dej"

Hänger på mej en gitarr och pekar vart jag ska gå.

Vi kör igång introt till första låten... men vad fan är detta..

Det kunde inte ha blivit mer fel.

Fel scen, fel tid, fel band och fel instrument. 😆

Snubblade snabbt ut samma väg som jag kom. 😆

Kuriosa:Spelningen med mitt band sen var bland det bästa vi gjort..

😆😎😆 Klart bäst!

Det enda halvroliga jag lyckats med på en konsert är att ofrivilligt hoppat in i trumsetet när det gick lite vilt till. Men då var man ju inte gammal, hade inte så bra koll på armar och ben under tonårstiden. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Många härliga berättelser...!!

Enda roliga jag kommer på var en spelning vi gjorde på Fysikgränd i Umeå under Brännbollsyran. (Det är alltid en stor "illegal" fest inne på en gata med bara studentlägenheter på fredagen.) Det vara bara en miniversion av bandet jag spelade i då eftersom två var borta... Och vi hade nog inte repat så jättemycket i den sättningen...

Medhörning fanns inte alls och mixningen ut var väl inte heller den bästa, men vi körde på för fullt iallafall. Helt plötsligt kände jag att det var nåt som inte stämde, så jag lyssnade lite extra: -Jag och bassisten spelade verskomp, gitarristen var mitt inne i refrängen, och sångerskan tror jag sjöng refräng, men inte i takt med gitarren... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

En fett pinsam grejj hände mig i ettan (gymnasiet) på rytmus. Jag (pianist) och en till kille (bassist) skulle lira en jazzlåt på ett uppspel som vi hade kommit på tidigare den dagen, vi hade inte skrivit ner melodin, bara ackorden. och precis innan uppspelet så glömde vi bort melodin, BÅDA asså (helt otroligt). Men vi försökte i alla fall, och det gick åt helvete. punkt slut. FETT Pinsamt. jag var så nervös att jag var tvungen att säga att vi hade glömt hur låten gick till publiken efter vi lirat. Asså låten blev bara några ackord typ...och jag slutade spela mitt i...(jag skäms varje gång jag tänker på det)

OBS! Låten var riktigt bra innan vi glömde bort den så man hade stora förväntningar på sig själv. hehe. Fatta hur arg jag var den dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fett pinsam grejj hände mig i ettan (gymnasiet) på rytmus. Jag (pianist) och en till kille (bassist) skulle lira en jazzlåt på ett uppspel som vi hade kommit på tidigare den dagen, vi hade inte skrivit ner melodin, bara ackorden. och precis innan uppspelet så glömde vi bort melodin, BÅDA asså (helt otroligt). Men vi försökte i alla fall, och det gick åt helvete. punkt slut. FETT Pinsamt. jag var så nervös att jag var tvungen att säga att vi hade glömt hur låten gick till publiken efter vi lirat. Asså låten blev bara några ackord typ...och jag slutade spela mitt i...(jag skäms varje gång jag tänker på det)

OBS! Låten var riktigt bra innan vi glömde bort den så man hade stora förväntningar på sig själv. hehe. Fatta hur arg jag var den dagen.

Hehehe... 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En fett pinsam grejj hände mig i ettan (gymnasiet) på rytmus. Jag (pianist) och en till kille (bassist) skulle lira en jazzlåt på ett uppspel som vi hade kommit på tidigare den dagen, vi hade inte skrivit ner melodin, bara ackorden. och precis innan uppspelet så glömde vi bort melodin, BÅDA asså (helt otroligt). Men vi försökte i alla fall, och det gick åt helvete. punkt slut. FETT Pinsamt. jag var så nervös att jag var tvungen att säga att vi hade glömt hur låten gick till publiken efter vi lirat. Asså låten blev bara några ackord typ...och jag slutade spela mitt i...(jag skäms varje gång jag tänker på det)

OBS! Låten var riktigt bra innan vi glömde bort den så man hade stora förväntningar på sig själv. hehe. Fatta hur arg jag var den dagen.

🙂

Kom du på melodin sen på kvällen?

Link to comment
Dela på andra sajter

min absolut första spelning någonsin gjorde jag på Norrbacka fritidsgård i Märsta typ -84-85.

På den här tiden var bandet W.A.S.P väldigt i ropet, åtminstone i mina kretsar, och en del av deras scenshow gick ut på att kasta rått kött på publiken.

Nu kunde vi ju inte direkt göra det men jag fick iallafall min mor till att steka pannkakor som jag fick med mig till giget.

Tanken var att ha något slafsigt att kasta ut bland folk och det gjorde vi, massor med pannkakor skickades ut under spelningens gång och vi var såklart skitnöjda.

Mindre nöjda var dock fritidsledarna och efter en r e j ä l utskällning var det bara att snällt städa upp efter sig. medans allt folk i publiken var kvar.

Ja då var man inte kaxig.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

min absolut första spelning någonsin gjorde jag på Norrbacka fritidsgård i Märsta typ -84-85.

På den här tiden var bandet W.A.S.P väldigt i ropet, åtminstone i mina kretsar, och en del av deras scenshow gick ut på att kasta rått kött på publiken.

Nu kunde vi ju inte direkt göra det men jag fick iallafall min mor till att steka pannkakor som jag fick med mig till giget.

Tanken var att ha något slafsigt att kasta ut bland folk och det gjorde vi, massor med pannkakor skickades ut under spelningens gång och vi var såklart skitnöjda.

Mindre nöjda var dock fritidsledarna och efter en r e j ä l utskällning var det bara att snällt städa upp efter sig. medans allt folk i publiken var kvar.

Ja då var man inte kaxig.

🙁😕😄😠

LOL Pannkakor - så jävla true!!!

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

min absolut första spelning någonsin gjorde jag på Norrbacka fritidsgård i Märsta typ -84-85.

På den här tiden var bandet W.A.S.P väldigt i ropet, åtminstone i mina kretsar, och en del av deras scenshow gick ut på att kasta rått kött på publiken.

Nu kunde vi ju inte direkt göra det men jag fick iallafall min mor till att steka pannkakor som jag fick med mig till giget.

Tanken var att ha något slafsigt att kasta ut bland folk och det gjorde vi, massor med pannkakor skickades ut under spelningens gång och vi var såklart skitnöjda.

Mindre nöjda var dock fritidsledarna och efter en r e j ä l utskällning var det bara att snällt städa upp efter sig. medans allt folk i publiken var kvar.

Ja då var man inte kaxig.

😄😄😄🙂

LOL Pannkakor - så jävla true!!!

HAHAHAHAHAHAHAHA!!! 🙂😆😆

WASP är för övrigt sketbra! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

min absolut första spelning någonsin gjorde jag på Norrbacka fritidsgård i Märsta typ -84-85.

På den här tiden var bandet W.A.S.P väldigt i ropet, åtminstone i mina kretsar, och en del av deras scenshow gick ut på att kasta rått kött på publiken.

Nu kunde vi ju inte direkt göra det men jag fick iallafall min mor till att steka pannkakor som jag fick med mig till giget.

Tanken var att ha något slafsigt att kasta ut bland folk och det gjorde vi, massor med pannkakor skickades ut under spelningens gång och vi var såklart skitnöjda.

Mindre nöjda var dock fritidsledarna och efter en r e j ä l utskällning var det bara att snällt städa upp efter sig. medans allt folk i publiken var kvar.

Ja då var man inte kaxig.

Den var nog roligast!

Hoppas ni struntade i grädde och sylt!

😄🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång för ett antal år sedan då jag var DJ på en smärre påkostad fest, lyckades festarrangören glömma att stänga av brandlarmet, var på jag och min dåtida DJ kollega sprutade discorök för fulla muggar. Kvällen slutade efter första låten 😆 Tillsammans med en halvt panikslagen publik och 3 brandbilar :rolleyes: 3500 sek för 5 min ganska bra lön måste jag säga 😛😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var sångare och keyboardist i ett coverband för några år sen och en spelning inledde vi med Winnerbäcks "elden". Jag var ju lite het på gröten och råkade sparka ur strömsladden till keyboarden efter ungefär första versen. Det kan ju eventuellt ha sett lite dumt ut när jag sen stod och hamrade pianosolot utan minsta lilla ljud. Det gäller ju att hålla skenet uppe...

En annan gång var när kören hade konsert och vi hade den där jävla låten där alla skulle stampa i golvet med yviga rörelser på samma ställen. Eftersom man sällan kom ihåg när man skulle stampa höll dirigenten upp ett finger inför varje tillfälle. Inför ett av de obligatoriska stampen missade dirigenten att hålla upp det där fingret men jag visste ju att det skulle stampas så jag drog i med ett kraftfullt och yvigt stamp. Tyvärr stod resten av kören helt tyst och stilla och man kan ju bara gissa vem som såg ut som syndabock ur publikens perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi körde en spelning på en privat fest med sång till fördiginspelade bakgrunder. Två första låtarna gick bra men tyckte mig vid ett tillfälle höra att cd-skivan hackade lite. Sen kom den tredje och sista låten. Gick bra till en början men när det lite rivigare partiet i refrengen kom började cd-skivan hacka och skippa hejvillt. Gjorde både ett och två försök till men med samma resultat. Sedan kom en vänlig person upp på schen och tog in skivan i köket för en superputtsning. Testade att fortsätta gigget men skivan skippa hella tiden så vi fick lägga ner. Gick hem sen å slogsönder skivan och begravde den i en stenhög. Och senare kom vi på att cdskivsstrulet berodde på att vi placerat cdspelaren direkt på högtalaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte spelat live så mycket men när jag skulle framföra ett gitarronanistycke på en modevisning råkade jag trampa på gitarrsladden.

Sladden åkte ut och min gitarr "försvann". Detta hände precis när jag äntrade scenen.

Då svor jag över att jag inte körde trådlöst.

Hmm var väl inte världens roligaste historia kanske. Men fanns det inte en annan tråd för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spelade på en utomhusteater för några somrar sedan. Jag spelade bas och skötte samplingar. Grejjen var att vi spelade nån sorts medeltidsmusik (och var utklädda till nån sorts narrar under föreställningarna) och rörde oss ganska mycket (stampade och tjoade osv osv) och vår lilla scen var byggd på en flotte i en damm precis intill skådisarnas scen. Emellanåt var det rejält drag i vår lilla kombo och mitt upp i sista akten under en av föreställningarna hör jag nåt hasande bakom mig tätt föjt av ett försiktigt plums. Min arma Korg M1 (som jag styrde samplern med) hade åkt i vattnet. Samtidigt som jag faktiskt spelade på basen lyckades jag dra ur strömmen och fiska upp synthen, ställa den på högkant o köra på som om inget hänt. Halva publiken gapflabbade och efter spelningen plockade vi isär, körde hårt med hårtork och dagen efter funkade den som en klocka.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Spelning 1988 i Falköping av alla ställen 😛 , gick mycket bra, publiken verkligen med på noterna.

I en av låtarna ska sologitarristen göra ett divigt solo (helt inplanerat).

Scenen är jättetrång o jag som är bassist står längst ram till vänster, sångaren i mitten, kompgitarristen till höger, sologitarristen bakom mig.

Vid solot har vi bestämt att han ska kliva fram o jag backa in bakom honom.

Själva manövern funkar utmärkt, han kliver fram o ska börja riva loss.....

o han hörs inte alls! 😆

Det visar sig att jag när jag backat råkat kliva på en av hans kablar in i hans distpedal o lyckats trampa ut sladden.

Kommer inte ihåg om det var han eller jag som bixtsnabbt pluggade in den igen, men lite underlig blev nog den passagen i låten....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi körde en spelning på en privat fest med sång till fördiginspelade bakgrunder. Två första låtarna gick bra men tyckte mig vid ett tillfälle höra att cd-skivan hackade lite. Sen kom den tredje och sista låten. Gick bra till en början men när det lite rivigare partiet i refrengen kom började cd-skivan hacka och skippa hejvillt. Gjorde både ett och två försök till men med samma resultat. Sedan kom en vänlig person upp på schen och tog in skivan i köket för en superputtsning. Testade att fortsätta gigget men skivan skippa hella tiden så vi fick lägga ner. Gick hem sen å slogsönder skivan och begravde den i en stenhög. Och senare kom vi på att cdskivsstrulet berodde på att vi placerat cdspelaren direkt på högtalaren.

Jo det där med CD-spelare på fel ställe har man råkat ut för. Körde en Fame factory-singback och kom i stort sett direkt till stället, drog upp mikrofonerna och satte på CD:n. Hade ingen chans att kolla ett skit innan. Det hoppade och hade sig och blev inte bättre av att publiken var vild och dansade in i bordet som CD:n stod på.

Link to comment
Dela på andra sajter

tja vad skall jag börja nånstans..... det finns ju lite att gräva ur.

När jag var 16-17 bast så gick jag på en musiklinje där en av gästlärarna spela i ett dansband. Jag och en kille till blev värvade med löfte om stora pengar och mkt brudar. Man tjänade väl hyfsat för att inte vara så gammal men han glömde ju att berätta att "brudarna" var 45+ !!.

Hur som helst skulle vi spela på en bankdirektörs 50-årsfest. Vi hade riggat och så och jag satt ensam i logen eftersom de andra hjälpte till med att spela snapsvisor och sånt till maten. Vi hade fått upp lite mat som jag satt o mumsa på. Det kom en kille och sa att vi kanske också ville ha lite välkomstdrink och satte en stor bringare på bordet!. Jag tänkte väl att ett glas kan väl inte skada..... den var riktigt god så ett halvt litet till bara tänkte jag osv.... Det var många snapsvisor och tal så grabbarna dröjde så när de väl kom upp igen så var bringaren tom... "hick" ... väl på scenen började spriten kicka in och jag var helt övertygad om att de hade en sån där snurrscen som roterade! Jag blandade ihop alla låtar med varandra och mitt i en soft version av "My way" freakade jag loss fullständigt. I stället för att snyggt smyga med på grundton levererade jag en rejäl dansbandsbas typ "I en liten fiskehamn". Jag fullständigt massakerade låten och kapellmästaren blängde surt! 😳

Jag höll ut i ett halvår men när det var dags för oss att vara med i Cafe Norrköping sa jag upp mig. Att ställa mig i dessa töntiga kläderna (mintgrön linnekostym, vita lackskor) ihop med Ragnar Dahlberg hade ju varit höjden av förudmjukelse.

Detta var roligt. Fick du spela mycket på Hanöhus terrass då? Men du, 45 åringar kan vara riktigt heta fanken. Hade nog tagit en 40 taggare istället för en i min egen ålder (22) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är pinsam är väl när man varit lite överförfriskad på scen. Man har lärt sig att det inte funkar...inte för mig iaf. En gång hoppade jag ner i publiken och kom inte upp på scenen igen. Fick spela klart låten och sen klättra tillbaka..

Don't drink and drive... 😛

Jag dricker ingenting om jag ska spela. Inte en droppe! Men det kan hända att man tar igen det efter spelningen...

😳

Samma sak här. Jag har testat att spela på gitarren en gång när jag hade bara tagit ett antal öl och det gick bara inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...