Jump to content
Annons

Studios artikel om Marlique Guitars


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

1) Är de där handbyggda gitarrerna från Indonesien för 7500;- inkl. case något att ha? Den där modellen Signature helt i Tobaccoburst är ju annars hur snygg som helst. (Mikael Hasselqvists artikel här på förstasidan på Nätet.)

signaturebody1largeview.jpg

2) Eller skulle man hellre köpa en Gretsch Electromatica Pro Jet i Silver Sparkle/Svart/Guld Sparkle med Bigsby-svaj inkl hardcase för 6000;-.

121774.jpg

3) Eller kanske en Hagström Swede i ljus Silver, inkl. lättbag för 6400;-.

big_164989.jpg

4) Eller alternativet en Gibson SG Faded i Worn Brown, för 8000;- utan case.

f.jpg

5) Alternativt en Epiphone Les Paul i Honeyburst, inkl. case för 6000;-.

70120.jpg

Bakgrund: Jag var i en musikaffär igår och såg favoritgitarren Gibson Les Paul Std för första gången i nyansen Desert Burst. Tyvärr var den inte alls så snygg som jag trodde och baksidan och sidorna var dessutom svartlackade. Iofs finns ju Root Beer som alternativ, men över 20 tusen är över 20 tusen...

Hur resonerar ni? Vilken av ovanstående modeller hade fallit er i smaken?

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Såg att Studio ska ha en ElgitarrSpecial i nästa nummer. Undrar just om en och annan av de jag beskrivit här kommer att finnas med.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det blev ingen direkt diskussion i denna tråden. Bäst att länka till Marlique-gitarrerna då. Ingen som blir sugen på en sån här? Vilken är favoritmodellen av deras alternativ? Hade ni vågat satsa på en beställning utan att ha sett eller hållit i gitarren (som väl inte finns att bese i Sverige nånstans)? Eller...hade ni hellre köpt nån annan gitarr i denna prisklass ungefär, kanske nåt av mina förslag?

Naket

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om dessa nya gitarrer. Tycker det annars låter rätt dyrt för att vara från indonesien. Men sen, är det handbyggda grejer i fina trän och med bra mickar så är det säkerligen en bra gitarr.

Man ska ju inte vara fördomsfull och tycka att alla grejer från asien är lågbudgetprylar.

Men hade jag varit du så hade jag tänkt lite på andra handsvärdet också. Du lär ju lättare få tillbaka pengarna för exempelvis Gretschen.

Dessutom hade jag skitit i Epiphonen samt Gibsongitarren. Gibsongitarren är en jäkla plastgitarr. Worn and Faded är fan i mig det värsta dom har gjort! Spelar hellre på en 60tals cardinal eller melodymaker som redan suger stort.

Om du hade tänkt ha gibsonen som standardgura måste du byta mekaniken först och främst för den fuckar upp hela gitarren. Så då får du ändå lägga på en dryg 1000lapp. Dessutom har den ju ingen tyngd så den ger ju dig ändå ingen gibsonbotten.

Har inte testat de nya Swedesen men ska du ha en så ska du såklart skaffa dig ett orginal!

Nu till grejen. Varför köpa nytt när du kan köpa begagnat? Och om du nu köper nytt. Så köp den inte i sverige! Jag hade beställt från tysklands www.thomann.de eller www.musicstore.de

Rent prismässigt så får du minst gitarr för SGn. Om du annars vill ha en grym gitarr så kolla efter en Gibson Les Paul Special med 2X P-100 mickar. De brukar gå begagnat för 5500-8000kr. Grymt jäkla bra.

Och en standard lespaul hittar du för runt 15000kr på begmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack för svaret! Jag visste väl att lite "Naket" skulle göra susen. Nä, skämt åsido, först vill jag förtydliga att jag redan skulle ha tagit en runda i butikerna för att provspela dessa modeller jag nämnt om jag inte hade brutit fingret bl.a. Men hoppas jag kan fixa det innan nyår, för sedan ryktas om en prishöjning generellt!

Marlique verkar på bilderna se mycket bra ut, men de kanske finns att se och spela på i Danmark, ja länken går ju dit. Men andrahandsvärdet, visst... Å andra sidan har jag aldrig nånsin sålt ett instrument, så...

Gretsch:en vet jag ju inte om den har nåt andrahandsvärde, för det är Made in Korea på den, apropå Asien. Egentligen kostar den ju bara 4700 knappt på Musikbörsen eller 4Sound, men med stabilt case ca 6 papp. Billigast.

Epiphone Les Paul tog jag med bara för att den är så sketsnygg! Snyggare än motsvarande nyans hos Gibsons egna. Det lär vara Gibsonmikar också, men det är klart...jag får provspela.

Jaså, SG:n i den varianten är sån dynga?! Annars är jag överväldigad över SG. Dyrkar Toni Iommi, Blair Thornton, Niklas Frisk m.fl.

Hagströmen är ju en "original", den tillverkas ju i skrivande stund, men du menar väl en från tiden då den började komma ut för första gången?!

Som sagt: det blir en lång tur bland gitarrerna när gitarrhänderna tillåter.

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...