Jump to content
Annons

Hur gör vi när CD:n dör


teddawid

Recommended Posts

Personligen så lyssnar jag på helt olika sätt på mp3or och skivor. Mp3or är så gott som alltid i en slumpad spellista, där allt blandas huller om buller, olika genrer och stämningar utan nån eftertanke. En CD (eller vinylskiva) lyssnar jag nästan alltid på från början till slut som den är. Det tycker jag är en stor skillnad, och det drar ner mysighetsfaktorn på ljudfiler en bra bit.

Än så länge har jag aldrig köpt en ljudfil på nätet, eftersom det ju finns gratis - om än olagliga - alternativ. Och jag förstår inte riktigt varför jag skulle föredra ITMS t ex, för utbudet är i många fall mer begränsat (eller iaf annorlunda) och jag får, vad jag förstår, inget extra för att jag betalar för mej. Kanske är det aningen smidigare när man väl öppnat ett konto, men det är ingen stor skillnad tycker jag.

Med en CD däremot så får jag faktiskt tillgång till något som jag tycker ingår i skivupplevelsen, nämligen omslaget. Därför tror jag att musikbranschen kommer fajtas länge för att CDn ska vara kvar, för det är ett enkelt sätt att ge folk ett mervärde som de inte kan få på nåt annat sätt.

Kanske kunde man börja sälja ljudfiler tillsammans med något interaktivt innehåll... t ex tillgång till en särskild webbplats med musikvideor, "behind the takes", intervjuer, info, låttexter osv som också gör skivan till en helhetsupplevelse... En webbplats är dessutom krångligare att "piratkopiera" än en musikfil (eller ett datorprogram).

Fast genast finns det en risk att man får med sig massa saker som egentligen inte har nån koppling till skivan, eller bara en väldigt långsökt sådan. Och då kan man återigen lika gärna öppna Limewire liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 85
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tror dels att omslag och andra samlarnördigheter är av intresse för ganska få musikkonsumenter (och lika glad för det är jag - musik är för viktigt för att reduceras till kalenderbitande dork-fenomen), och dels att den illegala fildelningen inom kort får se sig omsprungen av ett snabbt, korrekt och billigt legalt alternativ, som ITMS. All statistik pekar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dels att omslag och andra samlarnördigheter är av intresse för ganska få musikkonsumenter (och lika glad för det är jag - musik är för viktigt för att reduceras till kalenderbitande dork-fenomen), och dels att den illegala fildelningen inom kort får se sig omsprungen av ett snabbt, korrekt och billigt legalt alternativ, som ITMS. All statistik pekar på det.

Men det kan inte bli snabbare än skitsnabbt, eller enklare än jätteenkelt. Och dit har nog snart både legala och illegala tjänster kommit. Dessutom kan det aldrig bli billigare än gratis, och dit kommer ju de legala alternativen faktiskt aldrig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kan inte bli snabbare än skitsnabbt, eller enklare än jätteenkelt. Och dit har nog snart både legala och illegala tjänster kommit. Dessutom kan det aldrig bli billigare än gratis, och dit kommer ju de legala alternativen faktiskt aldrig?

Min poäng är att det idag är enklare och billigare att köpa musik över nätet legalt, jämfört med hur det såg ut för ett halvår sedan.

I takt med att priset sjunker är allt färre musikkonsumenter villiga att lära sig knepen eller lägga ner tiden som behövs för att hitta ny musik lika snabbt och enkelt på olaglig väg.

Dessutom finns det idag fler möjligheter för nördar att köpa okomprimerade filer. Så var det inte förr, och på fildelningsnätverken är det fortfarande mp3 som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag tror dels att omslag och andra samlarnördigheter är av intresse för ganska få musikkonsumenter (och lika glad för det är jag - musik är för viktigt för att reduceras till kalenderbitande dork-fenomen), och dels att den illegala fildelningen inom kort får se sig omsprungen av ett snabbt, korrekt och billigt legalt alternativ, som ITMS. All statistik pekar på det.

CD omslag är väl ingen samlarnördighet omslaget har en etisk funktion kopplad till konsumentinformation.

Tyvärr kommer den legala fildelningen få mycket svårt att gå om den illegala, allt talar för att det illegalt fildelas 1000-tals låtar för varje såld iTMS låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr kommer den legala fildelningen få mycket svårt att gå om den illegala,

Nopes, det är redan på väg att hända!

Den som tror att illegal fildelning är lika enkelt för den genomsnittlige konsumenten som att köpa en iTunes-låt har missuppfattat läget - ingen orkar bry sig om DC eller bittorrent om låten du söker kostar femton spänn att skaffa på lagligt vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tyvärr kommer den legala fildelningen få mycket svårt att gå om den illegala,

Nopes, det är redan på väg att hända!

Den som tror att illegal fildelning är lika enkelt för den genomsnittlige konsumenten som att köpa en iTunes-låt har missuppfattat läget - ingen orkar bry sig om DC eller bittorrent om låten du söker kostar femton spänn att skaffa på lagligt vis.

Du skämtar va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr kommer den legala fildelningen få mycket svårt att gå om den illegala,

Nopes, det är redan på väg att hända!

Den som tror att illegal fildelning är lika enkelt för den genomsnittlige konsumenten som att köpa en iTunes-låt har missuppfattat läget - ingen orkar bry sig om DC eller bittorrent om låten du söker kostar femton spänn att skaffa på lagligt vis.

Du skämtar va?

Nej? 😛

Det säljs massor av musik på nätet nu jämfört med i början av året, trenden är tydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kan mycket väl tänka mig det. Att förstå hur man får ner en orginalrelle, nfo-fil, cheksum-filer, vart man ska leta. bla bla. Det är svårt, försökte visa min Pappa, han försöker fortfarande förstå 😛

Alla lata Svenssons kommer bli överväldigade av den enkla nya snabba tjänsten 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att VHS överlever CD 😛!

Jag har VHS, mycket bättre än DVD! Inget slår känslan när man tar fram kassetten och hör magnetbandet fladdra i vinden!

(VHS är ungefär lika coolt och praktiskt jämfört med DVD som CD är jämfört med Wav & Co!)

Jisses...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej? 🙂

Det säljs massor av musik på nätet nu jämfört med i början av året, trenden är tydlig.

Ja, det gör det. Men det är i stort sätt bara iTunes som säljer bra, tack vara iPod:en så klart. Men pristet är fortfarande för högt. Tio spänn för en låt... Dock var det inte sååå länge sedan (kanske två år) som jag köpte singlar för 29 spänn. DET är illa.

Vissa hävdar att det är de som laddar ner musik via olika p2p-prog som även köper musik. Ingen aning om det är så, men det skulle inte förvåna mig.

CD-skivan är död - länge leve musiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att VHS överlever CD 🙂!

Jag har VHS, mycket bättre än DVD! Inget slår känslan när man tar fram kassetten och hör magnetbandet fladdra i vinden!

Nä... där överdriver du allt 🙂

DVD är så jäkla bekvämt, saknar verkligen inte VHS.

Fatta jobbigt det va när man skulle spola tillbaka filmen på VHS. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att VHS överlever CD  🙂!

Jag har VHS, mycket bättre än DVD! Inget slår känslan när man tar fram kassetten och hör magnetbandet fladdra i vinden!

Nä... där överdriver du allt 😉

DVD är så jäkla bekvämt, saknar verkligen inte VHS.

Fatta jobbigt det va när man skulle spola tillbaka filmen på VHS. 🙂

För att inte tala om den fina kvalle som blev efter några tittar och fram- och tillbakaspolningar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att VHS överlever CD  🙂!

Jag har VHS, mycket bättre än DVD! Inget slår känslan när man tar fram kassetten och hör magnetbandet fladdra i vinden!

Nä... där överdriver du allt 😉

DVD är så jäkla bekvämt, saknar verkligen inte VHS.

Fatta jobbigt det va när man skulle spola tillbaka filmen på VHS. 🙂

För att inte tala om den fina kvalle som blev efter några tittar och fram- och tillbakaspolningar. 🙂

Ironi killar, Ironi 😉!

Dessutom var ju faktiskt ironin övertydligt förklarad uti en parantes som ni glömt citera: "(VHS är ungefär lika coolt och praktiskt jämfört med DVD som CD är jämfört med Wav & Co!)" 😉!

(DVD är praktiskt som fn! Jag brukar titta på film på min bärbara, grym bild (bättre än de flesta TV) och grymt ljud (bättre än många biografers) men ifall då den

bärbara hade varit tvungen o ha inbyggd VHS-bandspelare så hade jag antingen inte kunnat titta på film eller så hade den bärbara inte varit riktigt lika bärbar!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att VHS överlever CD  🙂!

Jag har VHS, mycket bättre än DVD! Inget slår känslan när man tar fram kassetten och hör magnetbandet fladdra i vinden!

Nä... där överdriver du allt 😉

DVD är så jäkla bekvämt, saknar verkligen inte VHS.

Fatta jobbigt det va när man skulle spola tillbaka filmen på VHS. 🙂

För att inte tala om den fina kvalle som blev efter några tittar och fram- och tillbakaspolningar. 🙂

Ironi killar, Ironi 😉!

Dessutom var ju faktiskt ironin övertydligt förklarad uti en parantes som ni glömt citera: "(VHS är ungefär lika coolt och praktiskt jämfört med DVD som CD är jämfört med Wav & Co!)" 😉!

Med dig vet man aldrig. Jag har så att säga haft diskussion med dig innan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, där har du onekligen en poäng!

DVD tycker jag filmbranchen verkligen lyckats med! Lite för högt pris på Köp-DVD och lite för dålig kvalitet på omslag men annars riktigt bra!

Skivbranchen borde ta lärdom, även om jag har svårt att se hur man ska kunna lära en gammal samt dessutom lat amöba att dansa tango!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, där har du onekligen en poäng!

DVD tycker jag filmbranchen verkligen lyckats med! Lite för högt pris på Köp-DVD och lite för dålig kvalitet på omslag men annars riktigt bra!

Skivbranchen borde ta lärdom, även om jag har svårt att se hur man ska kunna lära en gammal samt dessutom lat amöba att dansa tango!

Vad ska de lära sig? Att släppa DVD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis Thimmie, du har hajat hela grejen!

Vet inte riktigt, är helt oinsatt! Vad dom borde gjort ligger ju 5-10 år tillbaka i tiden och alla normalt välfungerade brancher hade ju börjat kolla

in laglig nedladdning ungefär 5-10 år innan lata dumma skivbranchen gjorde det men nu, ja kanske enas om ett format och att själva anstränga

sig lite, menar deras jobb är att distribuera musik, det är deras jobb! Om exempelvis äpplet gör hela jobbet åt dom kan man ju faktiskt börja fråga

sig vad dom egentligen tar betalt för, att håva in vinster?

Som skivbranchen agerat det senaste typ 10 åren agerar företag som alla vet snart kommer gå under. Menar en biltillverkare som slutar utveckla

nya bilmodeller och lägger ned forskning har ju inga framtida inkomstkällor, men i och med att alla skivbolag gjort likadant (oligopol) har de inte haft

ngn riktig konkurrens förräns för några år sedan (fildelning). Skivbolagen skiter helt enkelt i att investera i framtiden (nedladdning) men lägger istället

ned några studios till och avskedar lite fler anställda varje år, m.a.o. typexemplet på ett företag som vet att dom kommer gå under men som vill casha

in så mycket som möjligt medans det ännu går!

Att nu på detta svara:

Men alla skivbolag är inte dåliga, jag har en kompis som heter Pelle och på hans skivbolag med en deltidsanställd jobbar dom stenhårt med bra service mot

kunden på alla möjliga sätt blir bara att avleda uppmärksamheten ifrån det som varje dag skadar musikarbetare ngt oerhört- en skivbranch som är på

väg mot en säker undergång och som vet detta men inte bryr sig för än så länge är det fortfarande väldigt välbetalt att vara kapten eller styrman på

TitanicRecords och just deras livbåtar är redan ytter$t väl förberedda för att smidigt kunna lämna innan den, med dagens sätt att styra, oåterkalleliga

kollisionen med isberget (fildelningen) sker!

(Observera - jag är ingen expert, utan jag är "mannen på gatan", skivkonsumenten - detta är hans uppfattning av situationen!

Att säga jag är okunnig bli bara löjligt, i synnerhet om man samtidigt inte ens kan belysa en endaste felaktighet i det jag ovan skrivit 😉!

Så om ni vill bemöta ovanstående, bemöt det då! Påpeka felaktigheter kom med motargument, har jag fel blir jag bara glad och är alltid

nyttigt att lära sig om saker, men min erfarenhet är tyvärr att en det mest kommer vara diverse personangrepp, medan motagrumentation

kommer att lysa med sin frånvaro 🙂!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har editerat i det jag citera ser jag.

Då så, då ska vi se:

Skivbloagens uppgift behöver inte vara att distribuera skivor. En uppgift kan vara att hitta nya artister och sedan distribuerar något annat bolag musiken.

Det är inte mac utan Apple. Klart skivbolagen ska hova in pengar när det är de som betalat för inspelningen som Apple säljer. Är det något konsigt med det?

Jag tycker att din okunskap lyser igenom så jag orkar inte svara på allt. Lär dig mer innan du kritiserar. MEN det är klart att skivbolagen (the big five, eller fyra som de är nu) har varit lite neg när det gäller dowload. Dock finns det många skivbolag som tycker att fildelning (och legal download) är mycket bra. Precis som du skriver, alla skivbolag är inte dåliga.

Edit: De stora skivbolagen var lata, de väntade på att iTunes skulle öppna i Sverige istället för att öppna en egen tjänst. Det suger, för det betyder att mycket av pengarna försvinner utomlands. Inte bra för den svenska musikindustrin.

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörni, måste man ha en iPod för att köpa från ITMS??

Citerar mig själv, ingen som kan svara på denna enkla fråga?

HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!

Please... 😱

😮

Nej. Jag har ingen iPod och har köpt runt 20 album. Lyssnar oftast via Airtunes (trådlöst till stereon). Det går att bränna CD i programmet iTunes.

Någon frågade hur man handlar på iTMS. Det är enkelt. Anslut ditt bankkort/kreditkort sen är det bara och handla så det ryker. Mycket enklare än att ta sig ner på stan och handla i skivaffären. Dessutom är det rätt kul att browsa efter plattor på iTMS. Ett annat sätt att handla på helt enkelt.

För att återknyta till ursprungsfrågan, det är relativt lätt för små oberoende bolag att få lägga upp sina plattor på iTMS. Lättare än att få en bra distribuition. Sortimentet på iTMS har blivit märkbart bättre under den korta tid jag handlat där.

Ljudkvaliteten är sådär, bättre än WMA och MP3 men klart sämre än CD. Givetvis är alla dessa format MYCKET bättre än vinyl (som jag såg att någon hör tog i försvar).

Jag tror att nedladdningstjänsterna kommer att bidra till mångfalden, jag tror också det kommer att medföra att det blir mer och mer ointressant att tanak hem olagligt. Det är så jäkla enkelt och en tia är inte mycket att bråka om. Så tänker jag och så verkar det som om de flesta tänker (om man ser på nedladdningsstatistken iaf).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hörni, måste man ha en iPod för att köpa från ITMS??

Citerar mig själv, ingen som kan svara på denna enkla fråga?

HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!

Please... 😱

😮

Nej du behöver inte ha en ipod för att köpa musik från ITMS, det enda som behövs är itunesprogrammet. Vill du ha över låten från datorn till en portabel spelare som inte är iPod får du dock konvertera låten till ett format som din spelare klarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du behöver inte ha en ipod för att köpa musik från ITMS, det enda som behövs är itunesprogrammet. Vill du ha över låten från datorn till en portabel spelare som inte är iPod får du dock konvertera låten till ett format som din spelare klarar.

Där har vi ett stort handikapp...

Det är bra för Apple rent affärsmässigt, men bajs för konsumenterna som kanske inte har råd med en iPod utan vill ha ett billigare alternativ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej du behöver inte ha en ipod för att köpa musik från ITMS, det enda som behövs är itunesprogrammet. Vill du ha över låten från datorn till en portabel spelare som inte är iPod får du dock konvertera låten till ett format som din spelare klarar.

Där har vi ett stort handikapp...

Det är bra för Apple rent affärsmässigt, men bajs för konsumenterna som kanske inte har råd med en iPod utan vill ha ett billigare alternativ...

Finns knappt några billigare spelare än iPod, sett till kapacitet , kvalitet, användarvänlighet och andrahandsvärde.

2 av 3 mp3 spelare som säljs runt världen är ipods, massvis av mp3spelartillverkare har lagt ned för att de inte kunde konkurrera med Apple. Men om man nu inte har en ipod så är det inte så krångligt att konvertera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh....är inte CD:n redan död?

Det spelar ju ingen roll vad man kör skivspelaren på för varvtal, varken 33, 45 lr 78 rpm, så hörs det ju ingenting ändå....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att VHS överlever CD  🙂!

Jag har VHS, mycket bättre än DVD! Inget slår känslan när man tar fram kassetten och hör magnetbandet fladdra i vinden!

Nä... där överdriver du allt 🙂

DVD är så jäkla bekvämt, saknar verkligen inte VHS.

Fatta jobbigt det va när man skulle spola tillbaka filmen på VHS. 😉

Fast för oss trötta människor som inte alltid orkar se klart en film på en kväll är DVD faktiskt lite bökigt... Man måste ju "spola fram" till det stället man slutade kvällen innan! Med VHS var det ju bara att trycka på play...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...