Jump to content
Annons

The Progress


Culloden

Betyg  

35 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      3
    • 3
      3
    • 4
      2
    • 5
      22


Recommended Posts

* LÅTNAMN: The Progress

* ARTIST/GRUPP: Cullooden

* GENRE: Progressiv metal

* LÅTLÄNGD: 7.15

* KOMPOSITÖR: Johan Landgren, Fredrik Joachimsson, Daniel Beijbom Nunez

* PRODUCENT: Fredrik JOachimsson, Daniel Beijbom Nunez

* EV. MEDVERKANDE: Fredrik Joachimsson - sång/gitarr/synth, Daniel Beijbom Nunez -

Trummor, Jonas Ekestubbe - sologitarr

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 16.6 mb

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: http://hem.bredband.net/culloden3/the_progress.mp3

Här kommer ett skott som för en tid sen låg uppe utan sång! Nu finns den här igen med riktiga trummor och sång! Enjoy! 😛

besök gärna: http://www.cullooden.com

Redigerat av Culloden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det här var riktigt schysst och variationsrikt. Bra sång också (även om jag personligen tycker det låter lite för mycket 80-tal) Detta låter väldigt mycket Dream Theater, och det kanske är meningen. Det är ju inga dåliga förebilder precis. Det enda som jag reagerade på är att jag tycker mixen är lite dov och grötig på nåt sätt, kan vara lite för mycket mellanregister i gitarrerna men jag är inte helt säker på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var riktigt schysst och variationsrikt. Bra sång också (även om jag personligen tycker det låter lite för mycket 80-tal) Detta låter väldigt mycket Dream Theater, och det kanske är meningen. Det är ju inga dåliga förebilder precis. Det enda som jag reagerade på är att jag tycker mixen är lite dov och grötig på nåt sätt, kan vara lite för mycket mellanregister i gitarrerna men jag är inte helt säker på detta.

Jo det här stycket är som sagt ett ihop-plock av mig, Fredrik, och alla culloden-medlemmarnas olika komponeringar genom åren! En del är inspererat av Dream Theater o en del andra inte. Men det e rätt komiskt ändå att så fort det blir mycket tekniskt hit o dit med en massa tempo-skiftningar och udda takt-arter så ska det med detsamma gemföras med Dream.. Vilket jag kan tycka i vis mån är lite fånigt! Dom har tydligt satt sin prägel självklart, men jag tycker att bara man gör en bra låt med bra melodi så kan det få likna vad det vill! 🙁

I övrigt så kan jag tycka att du har rätt angående mixen. Ska ska faktiskt göras om lite! Även sången kan jag tycka. Tack för ditt, faktiskt konstruktiva inlägg! 😆

Cheers dude! /Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Solklar femma som sagt. Jag tycker sången drunknar lite lite på refrängen. Annars är det snorfett. 😉

Tackar! =) Ja jag tänker sjunga om lite här o där men inga drastiska förändringar! Sen en bättre mix på det! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt! Bra komposition, arrangemang, musikalitet, teknik, inspelning, produktion, mix etc i all evighet, amen! Den som tycker något annat har fel!

Eftersom Ni står i en helt egen klass så får kritiken också bli därefter. I och med att Ni spelar i en helt egen division här på forumet och rätteligen borde ligga ute på världsturné vid det här laget så sätts standarden på den nivån istället. Då kan jag tycka att trummorna kanske låter lite "snällt". Jag kan också höra något slags oönskad kompression i en del ställen där det är extra mycket tryck i ljudbilden. Kanske en multibandare som är lite felinställd?

I övrigt är Ni bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt! Bra komposition, arrangemang, musikalitet, teknik, inspelning, produktion, mix etc i all evighet, amen! Den som tycker något annat har fel!

Eftersom Ni står i en helt egen klass så får kritiken också bli därefter. I och med att Ni spelar i en helt egen division här på forumet och rätteligen borde ligga ute på världsturné vid det här laget så sätts standarden på den nivån istället. Då kan jag tycka att trummorna kanske låter lite "snällt". Jag kan också höra något slags oönskad kompression i en del ställen där det är extra mycket tryck i ljudbilden. Kanske en multibandare som är lite felinställd?

I övrigt är Ni bäst!

Du är en sån där snubbe som verkligen vet hur man ska få Fredrik i Cullooden att må bra! haha.. Det skålar vi för! Tackar! 😆

Ja, det här med kompression, är lite osäker emellanåt hur jag ska få till det för att inte dämpa för mycket. Visserligen har jag bara ett Sound Blaster Audigy 2 kort, skulle behöva byta till nåt M-Audio eller nåt liknande! Men jag ska fixa till den ytterligare hade jag tänkt.

Cheers dude! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som hängivet fan av Dream Theater, Pain of Salvation och Sun Caged så måste man bara älska detta. Ni var då sjukt bra. Måste hålla koll på detta

*noterar......

Både Dream och Pain äger stort! Glad att du upptäckte detta! Tack för din kommentar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som hängivet fan av Dream Theater, Pain of Salvation och Sun Caged så måste man bara älska detta.

Kunde inte sagt det bättre själv. Toppklass, som vanligt!

Kanske inte slår Endless Tears eller The Silence rent låtmässigt, men det är ju fortfarande inte snack om nåt annat än den femma.

Se till att få lite live-gigs nu, gärna i närheten av Hultsfred!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha kanon! Har inte lyssnat nåt på progg sedan jag slutade sjunga i Mayadome, Önskar fan att man hade dagens möjligheter vid inspelningar när vi lirade in våra plattor!!!

Snuskigt bra ljud!

Fruktad sång!

Sällan man lyssnar på så här intressanta guror!

Mäktig produktion!

är ni signade? I fall ni inte är det så maila mig så ska jag skicka er vidare åt rätt håll i alla fall.

//Bass

Redigerat av Bass
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha kanon! Har inte lyssnat nåt på progg sedan jag slutade sjunga i Mayadome, Önskar fan att man hade dagens möjligheter vid inspelningar när vi lirade in våra plattor!!!

Snuskigt bra ljud!

Fruktad sång!

Sällan man lyssnar på så här intressanta guror!

Mäktig produktion!

är ni signade? I fall ni inte är det så maila mig så ska jag skicka er vidare åt rätt håll i alla fall.

//Bass

Roligt att du gillar låten Bass! 😲

Nej vi är inte signade 🥰....än 😠

Mailar dig nu. 🥰

Mvh / djonas

Edit: Pm:ar istället......😄

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha kanon! Har inte lyssnat nåt på progg sedan jag slutade sjunga i Mayadome, Önskar fan att man hade dagens möjligheter vid inspelningar när vi lirade in våra plattor!!!

Snuskigt bra ljud!

Fruktad sång!

Sällan man lyssnar på så här intressanta guror!

Mäktig produktion!

är ni signade? I fall ni inte är det så maila mig så ska jag skicka er vidare åt rätt håll i alla fall.

//Bass

Roligt att du gillar låten Bass! 😄

Nej vi är inte signade 🙁....än 😉

Mailar dig nu. 😄

Mvh / djonas

Edit: Pm:ar istället......🙂

Ja för jävelen! Skicka oss år rätt håll 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha kanon! Har inte lyssnat nåt på progg sedan jag slutade sjunga i Mayadome, Önskar fan att man hade dagens möjligheter vid inspelningar när vi lirade in våra plattor!!!

Snuskigt bra ljud!

Fruktad sång!

Sällan man lyssnar på så här intressanta guror!

Mäktig produktion!

är ni signade? I fall ni inte är det så maila mig så ska jag skicka er vidare åt rätt håll i alla fall.

//Bass

Roligt att du gillar låten Bass! 😄

Nej vi är inte signade 🙁....än 😉

Mailar dig nu. 😄

Mvh / djonas

Edit: Pm:ar istället......🙂

Ja för jävelen! Skicka oss år rätt håll 😛

^^ pmat tillbaka nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...