Jump to content
Annons

Plugg för triggning av trummor?


Master-L (oregistrerad)

Recommended Posts

Master-L (oregistrerad)

hej undrar lite över triggning i mjukvara. om jag tex har en kanal med "kick" och vill lägga på en samplad kick på den, eller kanske byta ut den riktiga helt. finns det då nån plugg eller typ av mjukvara som kan känna av de spelade signalerna och sedan spela upp den ssmplade kicken ???

detta vore smidigare då man slipper mecka med trigg mickar osv i hårdvara.

vore grymt om nån visste..

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Master-L (oregistrerad)

NICE.. SÅ JAG SLIPPER HA EN SAMPLER O KÖRA MIDI OM JAG FÖRSTÅTT RÄTT?! TYP VÄLJA LJUD I VALFRI MAPP DÄR JAG HAR TRUMMLJUD ALTTSÅ..

Link to comment
Dela på andra sajter

NICE.. SÅ JAG SLIPPER HA EN SAMPLER O KÖRA MIDI OM JAG FÖRSTÅTT RÄTT?! TYP VÄLJA LJUD I VALFRI MAPP DÄR JAG HAR TRUMMLJUD ALTTSÅ..

Skrik inte..vi hör vad du säger 😄

Drum trigger skickar bara midimeddelanden för att trigga saker med vad jag kommer ihåg..t.e.x om du har en låt i form av inspelad audio som du vill dubba en annan kick på så används KT Drumtrigger för trigga på exempelvis transienterna i audiofilen och sedan skicka mididata till en sampleplayer för att i sin tur spela upp en annan kick...

så du behöver nog ändå nån form av sampleplayer för att trigga ljuden..

..eller har jag fel?..har inte KT Drumtrigger i närheten och kan verifiera..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör apTrigga i studion och den fungerar väldigt bra. Bara att ladda in valfri sampling och köra! (Ungefär) 😄

Jag kör också Aptrigga. Den fungerar som en sampleplayer som kan triggas endera via audio eller midi.

Det enda jag saknar i den är möjligheten att kombinera velocity-känslig triggning och att det inte är samma sample som spelas upp vid en viss velocity varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör apTrigga i studion och den fungerar väldigt bra. Bara att ladda in valfri sampling och köra! (Ungefär) 😳

Jag kör också Aptrigga. Den fungerar som en sampleplayer som kan triggas endera via audio eller midi.

Det enda jag saknar i den är möjligheten att kombinera velocity-känslig triggning och att det inte är samma sample som spelas upp vid en viss velocity varje gång.

Hur mycket måste Du ändra velocityn för att det inte skall bli samma sample?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket måste Du ändra velocityn för att det inte skall bli samma sample?

Kommer inte riktigt ihåg, men jag tror du kan lägga kring nio velocity-lager (kanske fler?), som du kan lägga så nära varandra det går.

Är Du nöjd med redskapet eller har Du önskemål om att byta? Jag har hört många tala sig varma för t ex BFD och har också hört ett par ljudexempel och det låter ju onekligen imponerande. Jag har förstått det så att det där inte blir samma sample även om velocityn är densamma. Stämmer det och är det det man skall sikta på om man nu står i begrepp att investera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört många tala sig varma för t ex BFD och har också hört ett par ljudexempel och det låter ju onekligen imponerande. Jag har förstått det så att det där inte blir samma sample även om velocityn är densamma. Stämmer det och är det det man skall sikta på om man nu står i begrepp att investera?

BFD är mer komplext än så. Det har sitt eget samplingsbibliotek med en mängd olika trummor, mickar och positioner.

Jag vill förresten poängtera att apTrigga kan jobba med variation av samples och velocitylager, men tyvärr inte på samma gång.

ApTriggas största fördelar är det enkla upplägget, resurssnålheten, kostnaden och att den arbetar med både midi och audio som triggkällor.

Om man vill jobba med en kombination av variation och velocitylager, och tycker att BFD och DFH classic (eler vad det heter) är lite väl komplexa, så kan man gott kolla in Drumagog (som någon nämnt tidigare i denna tråd). Tyvärr kan Drumagog inte triggas via midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Tja igen. jag hittar ingen av dessa någonstans. vet nån vart de går att få tag på?
Vi kör apTrigga i studion och den fungerar väldigt bra. Bara att ladda in valfri sampling och köra! (Ungefär) rolleyes.gif

Edit: missade det viktiga. länken...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...