Jump to content
Annons

Remote i Reason

Recommended Posts

aramiz (oregistrerad)
Postat

Hej

Är nybörjare på Reason. Har settat ett tag och fundera och tänkt om Remote.

Hur får man igång om man nu vill programmera så att man kan styra knapparna i reason med sina knappar man har på sitt keyboard.

Håller på med en låt, som jag vill ha kontroll när en slinga ska börja å sluta.

Tacksam för svar.

/Aramiz

Annons
Postat

Är "ickebörjare" på Reason, så den biten får andra hjälpa dig med...

Men den första grejen du måste veta är ju om din keyboard skickar midi-signaler vid knapptryckningar. Det är nämligen inte helt självklart att alla gör det...

Postat

Vad har du för klaviatur? En hel del klaviaturer finns det färdiga remotemappningar till, och då bör du inte behöva göra några egan ändringar alls. Om du har en klaviatur som inte har någon färdig mappningsfil finns det två sätt:

1. Gör en egen mappning. Detta är vettigt om du alltid vill att samma rattar/reglar/knappar ska styra vissa saker på devicerna i alla dina dokument. Det är dock lite knepigt att komma igång med, särskilt om man är nybörjare.

2. Välj Remote Override Edit Mode från Optionsmenyn i Reason, dubbelklicka på den parameter du vill styra så att den blir en snurrande blixt, rör den ratt/regel eller tryck på den knapp som du vill ska kontrollera parametern i Reasonracket. Voila! Du har nu assignat en kontroll på din klaviatur till en parameter i Reason.

aramiz (oregistrerad)
Postat

Tack för de svar jag fått änså länge.

Du fråga dig mig om vad jag har för klaviatur. Det är en Evoultion MK-449C.

Mappning. Hmm. De har jag alldrig hört talas om. Men de måste väl va nått på synthen som man ska ställa in? Eller är jag ute å cyklar igen 😲

/Aramiz

Postat
Tack för de svar jag fått änså länge.

Du fråga dig mig om vad jag har för klaviatur. Det är en Evoultion MK-449C.

Mappning. Hmm. De har jag alldrig hört talas om. Men de måste väl va nått på synthen som man ska ställa in? Eller är jag ute å cyklar igen 🙂

/Aramiz

Reason har färdiga mappningsfiler för MK449C, en sån klaviatur har jag också 🙂 Välj den i Reasons inställningar och använd sedan Remote Override Edit Mode som jag beskrev ovan om det är några färdiga inställningar du inte är nöjd med.

Mappningen är inte något i synthen, det är textfiler som du hittar i din remote-mapp. Ta en titt i manualen för mer information.

aramiz (oregistrerad)
Postat

Aha okej. Såg en massa hexadecimala och massa andra nummer i den. Jag har lyckas att få igång det nästan som jag vill ha det. Men det är fortfarande en liten sak som jag inte förstår? Jag kan nu styra en knapp i reason med mina knappar på synthen. Jag kan trycka igång en effekt, men jag kan inte trycka bort den. Typ som en on / off knapp.

Såg på en sån här film som propellerheads hade med i en artikel på deras hemsida. Att han James kunde styra sin vocoder men ett par knapptryck.

/Aramiz

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.