Jump to content
Annons

Botemedel mot Tinnitus


Mr Keys

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

D Vibe, om nu inte tinnitusen beror på kärlförträngningar som ligger utåt sett, för då kan t.ex. en sängkamrat höra dem i rätt vinkel...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Annons

Hejsan, vill bara tipsa som en jätte bra sida, dom har även artiklar som pekar mot mycket som har med tinnitus att göra.

Har märkt att fler och fler personer intresserar sig för lite med avslappningsmusik och hela den biten, så ville bara tipsa om denna sidan för dom som är intresserade..

www.fonixmusik.se

En sak som jag är väldigt nöjd med är deras gratis nyhetsbrev, som faktiskt ger mycket intressant fakta och nyheter direkt till mejlen.

Ni hittar den mesta informationen på deras hemsida.

På hemsidan finner du även över 200 olika CD-titlar med musik till avslappning, meditation, inre ro och välmående.

Hoppas att detta var till intresse 🙂

//Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 4 månader senare...
Jag vet inte om zoloft är något ämne som ingår i alla antidepressiva medel, men jag har inte upplevt några som helst biverkningar med mina mediciner; förutom att jag mår psykiskt bättre och är piggare. Det gör att jag på så sätt kan lättare jobba med roten till problemen som gör att jag mår psykiskt dåligt.

Sen så ska det tilläggas att medicinen är ett tillskott av ett ämne som redan finns i kroppen (tror att det heter serotonin), men som är lågt när man mår dåligt, det behöver alltså inte ha någon direkt lugnande effekt i den månen som t.ex. antiångestmedicin har. Däremot är effekten av att man mår bättre psykiskt, väldigt lugnande, och kan således hjälpa även mot tinnitus.

Alkohol, som också har en lugnande effekt, bidrar förresten till att min tinnitus ökar, inte tvärtom.

/Daniel

Nya antidepressiver, SSRI, hindrar neurotransmittorn serotonin från att tas upp i synapserna, och ökar därigenom något annat diffust ämne. Detta betraktas dock inte som den huvudsakliga orsaken till den positiva effekt SSRI har på deprimerade. Man vet inte säkert vad den gör inne i huvet.

De som inte är deprimerade kommer inte uppleva någon skillnad.

Det är bevisat att psykiska besvär kan yttra sig fysiskt. Detta samband torde väl vara en faktor i att antidepressiver hjälper mot tinnitus.

Tycker inte jag har någon tinnitus i vanliga fall, men när jag dricker alkohol tjuter det fanimej i öronen när jag lägger mig.

EDIT: Tog bort det jag var osäker på.

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om zoloft är något ämne som ingår i alla antidepressiva medel, men jag har inte upplevt några som helst biverkningar med mina mediciner; förutom att jag mår psykiskt bättre och är piggare. Det gör att jag på så sätt kan lättare jobba med roten till problemen som gör att jag mår psykiskt dåligt.

Sen så ska det tilläggas att medicinen är ett tillskott av ett ämne som redan finns i kroppen (tror att det heter serotonin), men som är lågt när man mår dåligt, det behöver alltså inte ha någon direkt lugnande effekt i den månen som t.ex. antiångestmedicin har. Däremot är effekten av att man mår bättre psykiskt, väldigt lugnande, och kan således hjälpa även mot tinnitus.

Alkohol, som också har en lugnande effekt, bidrar förresten till att min tinnitus ökar, inte tvärtom.

/Daniel

Nya antidepressiver, SSRI, hindrar neurotransmittorn serotonin från att tas upp i synapserna, och ökar därigenom något annat diffust ämne. Detta betraktas dock inte som den huvudsakliga orsaken till den positiva effekt SSRI har på deprimerade. Man vet inte säkert vad den gör inne i huvet.

De som inte är deprimerade kommer inte uppleva någon skillnad.

Det är bevisat att psykiska besvär kan yttra sig fysiskt. Detta samband torde väl vara en faktor i att antidepressiver hjälper mot tinnitus.

Tycker inte jag har någon tinnitus i vanliga fall, men när jag dricker alkohol tjuter det fanimej i öronen när jag lägger mig.

EDIT: Tog bort det jag var osäker på.

Ja tror de handlar mycket om forskningsanslag

Drogers inverkan på kroppen är ingen nyhet

där får man avväga rejält om de är värt att bli

beroende med dess biverkningar om man har

en outlidlig Tinnitus .

VA RÄDDA OM ER

De finns inget man kan göra idag mot tinnitus

tänk inte att de löser sej där ifall , utan börja

redan idag vara rädd om de du har

Om 10 år kanske stamcellsforsningen

hittat vägen ut ur helvetet för många

Men tills dess Var rädda om er

Livet är mer än en rockdröm

men de är ju kul förståss att drömma

men öronen skall man ju ha till mer

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bevisat att psykiska besvär kan yttra sig fysiskt. Detta samband torde väl vara en faktor i att antidepressiver hjälper mot tinnitus.

Aha, är det så det hänger ihop?!?

Jag som alltid trott att ...

Hög ljudvolym -> Tinnitus

... när det i själv verket är ...

"Taskigt med jobb, dåligt betalt, dyra prylar och detta ständiga jävla släpande på högtalarlådor" -> Depression -> Tinnitus

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Detta är ingen lösning på problemet och det gör mig aningen besviken att man inte kommit längre under de drygt fem senaste åren, då jag inte följt forskningen lika intensivt som sedan 1989.

😉

Senaste 5 åren?....snarare 16-17 år om vi pratar 89'. 😉

Haha...nej jag såg först idag (då denna tråden låg bland senast visade igen), att jag hade glömt slutdatum för mitt intensiva letande på forskningsområdet.

Korrigerat nu, 1989-2002 ska det vara.

Min övertygelse är att man kommer att fixa detta problem, men att det är en bit dit.

Jag föreslår att ni drabbade testar andra metoder före kemikalier.

Exempelvis akupunktur, zonterapi, healing, rosenmetoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Detta är en av de viktigaste trådarna på detta Forum - inget snack om saken.

Ett litet förtydligande kan jag göra först nu, sedan det alldeles nyligen avslöjats en sak om min kropp. Det har nämligen uppdagats att jag saknar nedbrytningsförmåga av läkemedel i princip helt och hållet. Det gäller inte bara tabletter som påverkar centrala nervsystemet, utan helt vanliga bedövningsmedel eller vadsomhelst... Det tros vara genetiskt eftersom stora delar av min släkt fungerat precis likadant.

Även om det varit min avsikt att vara objektiv så har jag därför kanske varit lite färgad kring min uppfattning om t.ex. antidepressiva läkemedel. Jag hoppas att de som testat dessa mediciner blivit hjälpta av dem och inte fått svåra biverkningar. I min iver att försöka bli av med min tinntus för många år sedan, så provade även jag flera olika mediciner. Ett av dem var liknande Zoloft, med samma verkningsidé gällande serotoninet. Jag fick oerhört många av de biverkningar som fanns med i Lillemans lista och ett par som inte var med.

Men det är ju jag det. När jag tagit en bedövningsspruta modell barn hos tandläkaren, så måste jag in för akut massage för att få bort medlet 10 timmar senare. Trots att det ska försvinna normalt av sig själv inom en timme... Det är bara att inse fakta. På akuten sa de till mig att de aldrig kommer att hjälpa mig om jag behöver få en massa mediciner, adrenalin och annat hitan och ditan väldigt akut. Jag kommer att dö av det inträffade och likaväl av om ambulanspersonal, sjuksköterskor och läkare ger mig nåt, så de kommer att avstå, sa de till mig. Det är deras policy.

På samma sätt går jag nu helt obehandlad för mina astmatiska besvär efter samtråd. Jag har inget val.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bevisat att psykiska besvär kan yttra sig fysiskt. Detta samband torde väl vara en faktor i att antidepressiver hjälper mot tinnitus.

Aha, är det så det hänger ihop?!?

Jag som alltid trott att ...

Hög ljudvolym -> Tinnitus

... när det i själv verket är ...

"Taskigt med jobb, dåligt betalt, dyra prylar och detta ständiga jävla släpande på högtalarlådor" -> Depression -> Tinnitus

😉

I fallet med Tinnitus är det nog snarare så, att man får sin hörselskada på grund av för höga ljudtryck under för lång tid. Att man blir nedstämd av att alltid ha ont eller av att gå med ett ständigt vattenfall eller pip i öronen, är ingen hemlighet. Antidepressiva medel hjälper då mot de sekundära problemen med nedstämdhet - men kanske också genom att man slappnar av lite mer än när man är utan medicinen. Stress, överansträngning, dålig sömn etc förvärrar också upplevelsen av besvär som redan finns - så det är många faktorer som spelar in. Framför allt måste man om man ger sig in i en diskussion, vara medveten om att Tinnitus INTE har psykisk grund, utan det är alltid en fysisk skada som är orsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har tinnnitus ska man vila öronen.

Om man har psykiska problem OCH tinnitus ska man först snacka med psykolog och sedan

beroende på utfall käka antidepp.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet några som tycker att meditation funkar bra. Och börjat meditera bara för att dom fått tinnitus. Nu älskar dom det har (mjaa, nästan iaf) en helt ny livsstil. så det är väl som man säger both a curse and a blessing. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bevisat att psykiska besvär kan yttra sig fysiskt. Detta samband torde väl vara en faktor i att antidepressiver hjälper mot tinnitus.

Aha, är det så det hänger ihop?!?

Jag som alltid trott att ...

Hög ljudvolym -> Tinnitus

... när det i själv verket är ...

"Taskigt med jobb, dåligt betalt, dyra prylar och detta ständiga jävla släpande på högtalarlådor" -> Depression -> Tinnitus

😳

I fallet med Tinnitus är det nog snarare så, att man får sin hörselskada på grund av för höga ljudtryck under för lång tid. Att man blir nedstämd av att alltid ha ont eller av att gå med ett ständigt vattenfall eller pip i öronen, är ingen hemlighet. Antidepressiva medel hjälper då mot de sekundära problemen med nedstämdhet - men kanske också genom att man slappnar av lite mer än när man är utan medicinen. Stress, överansträngning, dålig sömn etc förvärrar också upplevelsen av besvär som redan finns - så det är många faktorer som spelar in. Framför allt måste man om man ger sig in i en diskussion, vara medveten om att Tinnitus INTE har psykisk grund, utan det är alltid en fysisk skada som är orsaken.

SANT

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Finns ju två typer av öronsus. falsk och riktig vad jag vet.

Alla har vi egentligen öronsus men att de som inte har det till vardags hör det ej då hjärnan klarar att filtrera bort onödigt stimuli. Därför fungerar antidepressiva med. De ökar filterkänsligheten som side effect. vilket iof är bra.

kanak nacken blir vässa bättre av. tex hos naprapat

Link to comment
Dela på andra sajter

musik: Hårt. Jag måste ta tre-fyra sprutor hos tandläkaren för att jag inte ska känna något, så i det fallet har jag motsatt problem =)

Såg det här i förra månaden, Expressen igen, men nu handlar det om antioxidanter ist f antidepressiva medel. Blir intressant att följa den forskninge. -> http://www.expressen.se/halsa/1.948596/nyt...er-mot-tinnitus

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
musik: Hårt. Jag måste ta tre-fyra sprutor hos tandläkaren för att jag inte ska känna något, så i det fallet har jag motsatt problem =)

Såg det här i förra månaden, Expressen igen, men nu handlar det om antioxidanter ist f antidepressiva medel. Blir intressant att följa den forskninge. -> http://www.expressen.se/halsa/1.948596/nyt...er-mot-tinnitus

Min framlidne far plockade sakta ut plåtar ur ugnen med bara händerna när bröden var klara. Tala om tufft.

Men det kanske är en ärftlig egenskap - sämre känsel = högre smärttröskel?

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Detta är en av de viktigaste trådarna på detta Forum - inget snack om saken.

Ett litet förtydligande kan jag göra först nu, sedan det alldeles nyligen avslöjats en sak om min kropp. Det har nämligen uppdagats att jag saknar nedbrytningsförmåga av läkemedel i princip helt och hållet. Det gäller inte bara tabletter som påverkar centrala nervsystemet, utan helt vanliga bedövningsmedel eller vadsomhelst... Det tros vara genetiskt eftersom stora delar av min släkt fungerat precis likadant.

Även om det varit min avsikt att vara objektiv så har jag därför kanske varit lite färgad kring min uppfattning om t.ex. antidepressiva läkemedel. Jag hoppas att de som testat dessa mediciner blivit hjälpta av dem och inte fått svåra biverkningar. I min iver att försöka bli av med min tinntus för många år sedan, så provade även jag flera olika mediciner. Ett av dem var liknande Zoloft, med samma verkningsidé gällande serotoninet. Jag fick oerhört många av de biverkningar som fanns med i Lillemans lista och ett par som inte var med.

Men det är ju jag det. När jag tagit en bedövningsspruta modell barn hos tandläkaren, så måste jag in för akut massage för att få bort medlet 10 timmar senare. Trots att det ska försvinna normalt av sig själv inom en timme... Det är bara att inse fakta. På akuten sa de till mig att de aldrig kommer att hjälpa mig om jag behöver få en massa mediciner, adrenalin och annat hitan och ditan väldigt akut. Jag kommer att dö av det inträffade och likaväl av om ambulanspersonal, sjuksköterskor och läkare ger mig nåt, så de kommer att avstå, sa de till mig. Det är deras policy.

På samma sätt går jag nu helt obehandlad för mina astmatiska besvär efter samtråd. Jag har inget val.

:musik

Är det sant det här du beskriver? Låter helt otroligt. Beklagar verkligen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag levde ett tyst liv ett tag... det hjälpte.

Pipen minskade drastiskt av lugn o ro o tystnad. Vem har tid o råd med sånt?? frågar många.. Alla som har råd att ta 5 veckors semester. Eller 4 om det kniper..

Jag skulle bli galen av tystnad så länge..o utan musik..? säger en del. Mmm, men du blir ju galen av pipen o kan inte sova eller spela???

Tillbaka i studion var jag försiktig med volym. I och med att slagverk är instrumentet, har jag ändå klantat tillbaks pip, men inte lika bedrövligt mycket. Hörseltest visade på perfekt hörsel, men de var tvungna att sätta en LFO på sinusen..

Kroppen läker sig, det tar bara lite tid..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
8T6Illusion (oregistrerad)

Jag har också gått på Zoloft, och nått av de första jag sa om tabletten var faktiskt att jag upplevde tinnitusen svagare..

Men vad gjällde resten som den faktiskt ska försöka hjälpa mot hade jag ingen effekt av.. Men så funkar de ju inte å ta en antideppresiv tablett för att lindra tinnitusen.. Bara och leva med pipet/bruset tills dom hittar något som bara behandlar tinnitus eller i vilket fall dämpar..

Sen så finns ju Melatonin som eventuellt ska hjälpa mot tinnitusen, kanske är nått att kika efter, melatonin går en så länge inte köpa i sveriges apotek men det kommer en tablett som kommer att vara receptbelagd och går att hämta ut på närmsta apotek. Jag ska eventuellt själv få den mot sömnen, hjälper den så lägger jag in ett par rader till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar xanax eller annat betablock, eller måste det vara zoloft ?

xanax=alprazolam är en benzodiazepin (ångestdämpande, lugnande). Beta block är hjärtmedicin och har ingen direkt effekt på ångest/depression/tinnitus. Zoloft är som tidigare nämnt ett SSRI preparat.

mvh

edit: betablockerare dämpar också nervositet eftersom den blockerar adrenalin och noradrenalin receptorerna. Men med tanke på dess potens och biverkningsprofil, är det iaf enligt mig riktigt dumt att använda medlet som lugnande eller avslappnande för t.ex. talhållare eller folk med scenskräck. (om det nu var det du syftade på)

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej!

Detta är en av de viktigaste trådarna på detta Forum - inget snack om saken.

Ett litet förtydligande kan jag göra först nu, sedan det alldeles nyligen avslöjats en sak om min kropp. Det har nämligen uppdagats att jag saknar nedbrytningsförmåga av läkemedel i princip helt och hållet. Det gäller inte bara tabletter som påverkar centrala nervsystemet, utan helt vanliga bedövningsmedel eller vadsomhelst... Det tros vara genetiskt eftersom stora delar av min släkt fungerat precis likadant.

Även om det varit min avsikt att vara objektiv så har jag därför kanske varit lite färgad kring min uppfattning om t.ex. antidepressiva läkemedel. Jag hoppas att de som testat dessa mediciner blivit hjälpta av dem och inte fått svåra biverkningar. I min iver att försöka bli av med min tinntus för många år sedan, så provade även jag flera olika mediciner. Ett av dem var liknande Zoloft, med samma verkningsidé gällande serotoninet. Jag fick oerhört många av de biverkningar som fanns med i Lillemans lista och ett par som inte var med.

Men det är ju jag det. När jag tagit en bedövningsspruta modell barn hos tandläkaren, så måste jag in för akut massage för att få bort medlet 10 timmar senare. Trots att det ska försvinna normalt av sig själv inom en timme... Det är bara att inse fakta. På akuten sa de till mig att de aldrig kommer att hjälpa mig om jag behöver få en massa mediciner, adrenalin och annat hitan och ditan väldigt akut. Jag kommer att dö av det inträffade och likaväl av om ambulanspersonal, sjuksköterskor och läkare ger mig nåt, så de kommer att avstå, sa de till mig. Det är deras policy.

På samma sätt går jag nu helt obehandlad för mina astmatiska besvär efter samtråd. Jag har inget val.

:musik

Är det sant det här du beskriver? Låter helt otroligt. Beklagar verkligen. 😉

Ja, men jag är nöjd över att de upptäckt egenskapen i tid hos mig. Det gjorde de aldrig på de släktingar som dog i förtid. De dog inte av sina sjukdomar alltså, utan av medicinerna... Det är först nu läkarna kunnat dra den slutsatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag levde ett tyst liv ett tag... det hjälpte.

Pipen minskade drastiskt av lugn o ro o tystnad. Vem har tid o råd med sånt?? frågar många.. Alla som har råd att ta 5 veckors semester. Eller 4 om det kniper..

Jag skulle bli galen av tystnad så länge..o utan musik..? säger en del. Mmm, men du blir ju galen av pipen o kan inte sova eller spela???

Tillbaka i studion var jag försiktig med volym. I och med att slagverk är instrumentet, har jag ändå klantat tillbaks pip, men inte lika bedrövligt mycket. Hörseltest visade på perfekt hörsel, men de var tvungna att sätta en LFO på sinusen..

Kroppen läker sig, det tar bara lite tid..

Det där låter f*n så mycket sundare än att knapra i sig en massa kemisk geggamoja. Skulle nog gärna sätta mig i skuggan ett tag för o bli av med skiten.

TYYYSSTNAAAD!!! Musiken finns ju inne i skallen ändå.. öva kan man väl göra på en gura utan strängar, en planka...kuddar om man är trummis? Värre med trombon kanske..nä för det finns sordin....fiol då? utan stråke?

Tyst är bra. Kroppen är mästare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tabletter kan ta bort det ständiga oljudet i öronen. En ny studie ger hopp till dem som plågas av tinnitus.

- Vissa personer blev helt besvärsfria, säger överläkaren Kajsa-Mia Holgers.

Samtliga deltagare blev klart bättre av antidepressiv medicin.

Öronsusningar, sömproblem, koncentrationssvårigheter - symptomen på tinnitus har betraktats som något den drabbade måste lära sig leva med. Tills nu. Kajsa-Mia Holgers har lett studien vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och hon tvekar inte om att tala om bot i gynnsamma fall.

- Det är första gången forskning visar att tinnitus medicinskt går att behandla, på samma sätt som symptom på utmattningsdepression, säger hon.

- Jag tror att det här är en väldigt viktig upptäckt, som ger hopp för många med svår tinnitus.

Försvann helt

Hälften av de 76 deltagarna har fått placebo - sockerpiller - och hälften Zoloft, ett vanligt antidepressivt medel. Trots att varken de själva eller läkarna känt till vilka som fått riktig medicin visar resultaten tydliga skillnader. De som tog Zoloft upplevde sin tinnitus som betydligt svagare eller märkte inte av den på samma sätt som tidigare. Några blev helt symptomfria.

Deltagarna hade alla så svåra problem att risken fanns att de skulle tvingas sjukskriva sig. Kajsa-Mia Holgers framhåller att de inte lidit av depression i högre utsträckning än normalt.

Samma mekanismer

- Samma mekanismer som ger svår tinnitus hos vissa personer kan hos andra leda till utmattningsdepression, men hos dem med tinnitus finns ofta en hörselskada av något slag.

Studien kommer snart att publiceras i tidskriften Journal of Clinical Psykopharmacology.

Artikeln finns här: http://www.expressen.se/index.jsp?a=474340

Jag har haft "trumrelatead" tinitus i kanske 15 år nu och kan konstatear att det blir avsevärt värre när jag är stressad. Det har att göra med att jag spänner käkmusklerna och då förstärks tjutet, när tjutet blir starkare "parerar" jag käkarna ännu mer o.s.v. Avslappning hjälper, även muskelavslappnande medicin o.s.v. Själv har jag alltid TV:n på när jag skall somna när det är som värt - pljudet maskerar pipet. Men, man vänjer sig på något sjukt sätt och det är inte ofta jag tänker på det.

Kan därför tänka mig att viss medicinering mot t.ex. ångest kan hjälpa även mot tinitus, fast då indirekt så att säga.

När jag blir förkyld blir det också mycket värre - verkar ha något att göra med att det blir täppt och att tjutet då hörs mer på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag levde ett tyst liv ett tag... det hjälpte.

Pipen minskade drastiskt av lugn o ro o tystnad. Vem har tid o råd med sånt?? frågar många.. Alla som har råd att ta 5 veckors semester. Eller 4 om det kniper..

Jag skulle bli galen av tystnad så länge..o utan musik..? säger en del. Mmm, men du blir ju galen av pipen o kan inte sova eller spela???

Tillbaka i studion var jag försiktig med volym. I och med att slagverk är instrumentet, har jag ändå klantat tillbaks pip, men inte lika bedrövligt mycket. Hörseltest visade på perfekt hörsel, men de var tvungna att sätta en LFO på sinusen..

Kroppen läker sig, det tar bara lite tid..

Det där låter f*n så mycket sundare än att knapra i sig en massa kemisk geggamoja. Skulle nog gärna sätta mig i skuggan ett tag för o bli av med skiten.

TYYYSSTNAAAD!!! Musiken finns ju inne i skallen ändå.. öva kan man väl göra på en gura utan strängar, en planka...kuddar om man är trummis? Värre med trombon kanske..nä för det finns sordin....fiol då? utan stråke?

Tyst är bra. Kroppen är mästare.

Jo det där med tystnad fungerar, men man behöver som sagt ugnefär en vecka. Det brukar räcka med att avstå från lurar. Just hörlurar vill jag varna för - de ger mig tinitus mycket snabbare än om jag arbetar med monitorer.

Det gör också stor skillnad om du gillar ljudet eller inte, och har du hållt på länge med samma typ av ljud behöver öronen vila lite. Tror det har att göra med att man börjar spänna sig runt käkar, nacke o.s.v. och dö förstärka besvären.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet några som tycker att meditation funkar bra. Och börjat meditera bara för att dom fått tinnitus. Nu älskar dom det har (mjaa, nästan iaf) en helt ny livsstil. så det är väl som man säger both a curse and a blessing. 🤪

Ett tips jag har är att gå runt med öronproppar på dagarna - det hjälper öronen att hämta sig snabbare. I alla fall för mig.

Själv har jag ett par forumgjutna EAR med 20db dämpning som är grymt sköna och effektiva - dämpar lite jämnare än vanliga och skaver inte. kostar dock dryga tusenlappen men det är det värt för de håller i måååånga år.

Jag har dom alltid på bio och ofta om jag är på någon stökig krog eller så. De är helt genomskinliga och sitter inuti örat så de syns knappt.

Allt som hjälper en att slappna av tror jag fungerar.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör också stor skillnad om du gillar ljudet eller inte, och har du hållt på länge med samma typ av ljud behöver öronen vila lite. Tror det har att göra med att man börjar spänna sig runt käkar, nacke o.s.v. och dö förstärka besvären.

Men snälla, skärpning. Det spelar garanterat ingen roll hur mycket du gillar ett visst ljud, blås det rätt in i örat under 30 minuter på 200 dB så tar du skada. Just den myten fick nog väldigt många att ta det mindre lugnt med volymen än de borde ha gjort under 80 och 90-talen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...