Jump to content
Annons

Uppgradering av studion!


Pingpong

Recommended Posts

Hejsan!

Nu Ă€r det dags att uppgradera studion. Jag sitter idag pĂ„ ett firewire 410 frĂ„n M-audio som ska ut med huvudet före. Jag har tittat pĂ„ lite olika alternativ. Varför jag vill uppgradera mig Ă€r frĂ€mst för att jag vill ha ett mer pĂ„litligt och betydligt mer proffsigt kort. DĂ€r jag fĂ„r bĂ€ttre preamps och bĂ€ttre prestanda rent hĂ„rdvarumĂ€ssigt. Jag spelar i huvudsak in sĂ„ng, men Ă€ven gitarr och bas. DĂ€rför MÅSTE kortet ha bra preamps.

Alternativ:

1. Yamaha 01X Àr en givande kandidat just för att jag utöver ett bra ljudkort (men vet ej om ljudkortet i 01X Àr bra) vill ha en DAW Control Surface.

2. Yamaha i88x (Detta kortet med tanke pÄ dess preamps) med en separat DAW Controller exempelvis Mackie.

3. RME Fireface 800 och sÄsmÄningom köpa en DAW Controller.

Jag försöker att vÀga in aspekter som tex. om jag verkligen har behov av en DAW Controller. Kanske borde jag strunta i det och koncentrera mig mer pÄ att fÄ ett bra ljudkort. Eftersom att man kan köpa till en DAW controller vid senare tillfÀlle. Sen försöker jag komma fram till om man ska övergÄ till den digitala vÀrlden helt och hÄllet. Eller satsa pÄ ett RME (tex.) för att hÄlla kvar möjligheten att blanda in analoga inverkningar.

Min andra tanke har varit att oavsett vilket kort man egentligen köper har man möjligheten att blanda in analoga produkter i sin produktion. Bitantalet Ă€r ju det samma pĂ„ samtliga kort. Men sampleraten Ă€r pĂ„ Yamahas produkter 96 medan RME erbjuder inspelning upp till 192. Hur stor inverkan har denna skillanden rent ljudmĂ€ssigt egentligen? Är RME fireface 800 ett vĂ€ldigt mycket bĂ€ttre alternativ just med tanke pĂ„ den höga samplerate och den relativt höga frekvensĂ„tergivning som det ger?

Eftersom att jag spelar in mycket sÄng stÀller jag höga krav pÄ preampen. 01X erbjuder antagligen inga supervassa preamps men kanske fullt tillrÀckliga? i88x ger tvÄ stycken utifrÄn vad jag har hört mycket bra preamps? RME erbjuder likasÄ 4 stycken mycket bra preamps?

Är dom intrigrerade preampsen fullt tillrĂ€ckliga för att uppnĂ„ ett proffsigt resultat? Eller kommer jag oavsett köp behöva köpa till en analog eller digital preamp?

UrsÀkta röran jag bygger om!

Mvh

/Pelle

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Ett Fireface 800 Àr ett utmÀrkt ljudkort men jag skulle absolut inte köpa det tack vare dess mickförstÀrkare utan snarare för att det har en stor mÀngd in och utgÄngar samt en bra A/D. De andra kan jag inte uttala mig om men rent allmÀnt om man Àr ute efter riktigt bra mickförstÀrkare tycker jag oftast att de som sitter pÄ ljudkorten inte Àr sÀskilt spÀnnande.

192 kHz Àr nÄgot som för mig frÀmst Àr anvÀndbart för dom som vill spela in riktigt snygga akustiska inspelningar för sacd. En sak jag Àr helt sÀker pÄ Àr att om du kÀnner att skillnaden mellan 96 och 192 kHz Àr stor sÄ borde du kÀnna att skillnaden mellan mickförstÀrkarna pÄ dessa korten och ett par riktigt bra externa Àr stor ocksÄ.

För min del skulle mickförstÀrkarna pÄ ett Fireface nog duga men kraven Àr olika ju sÄ det Àr bara att testa.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hĂ„ller mest pĂ„ med inspelning av klassisk musik och eftersom jag inte kan höra nĂ„gon skillnad pĂ„ 96 och 192 kHz, sĂ„ köpte jag en MetricHalo 2882. Det Ă€r förövrigt ett riktigt bra kort 😆 Den stora vinsten med att höja samplingsfrekvensen över 44.1 kHz Ă€r att det blir lĂ€ttare att konstruera LP-filtret som sitter innan samplingskretsen.

Mitt rÄd: Bry dig inte om 192kHz utan köp ett kort med riktigt bra A/D & D/A omvandlare, dvs med lite jitter. Komplettera sedan med bÀttre mikförstÀrkare. Jag har testat HD896, RME Fireface 800 och MetricHalo 2882. Inget av dem har riktigt bra preamps.

Redigerat av muppas
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hĂ„ller mest pĂ„ med inspelning av klassisk musik och eftersom jag inte kan höra nĂ„gon skillnad pĂ„ 96 och 192 kHz, sĂ„ köpte jag en MetricHalo 2882. Det Ă€r förövrigt ett riktigt bra kort 😛  Den stora vinsten med att höja samplingsfrekvensen över 44.1 kHz Ă€r att det blir lĂ€ttare att konstruera LP-filtret som sitter innan samplingskretsen.

Mitt rÄd: Bry dig inte om 192kHz utan köp ett kort med riktigt bra A/D & D/A omvandlare, dvs med lite jitter. Komplettera sedan med bÀttre mikförstÀrkare. Jag har testat HD896, RME Fireface 800 och MetricHalo 2882. Inget av dem har riktigt bra preamps.

Hmm. 2882 preampen lÄter schysst, men den brusar en aning, inte lika mycket som ett Nevebord, men mer Àr en riktigt tyst micpre. Klart trevligare Àn FF800 iaf.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle utan nÄgon som helst tvekan valt RME Fireface!! Kör visserligen Motu nu, men det fanns ju innan Fireface kom ut... Anledningen till att jag skulle köra Fireface Àr att det Àr sÄ fruktansvÀrt snor-stabilt pÄ PC... (kÀnner folk som kör med det). Priset pÄ det Àr helt rÀtt ocksÄ med tanke pÄ vilken ljudkvalitet man fÄr.

Är lite mer skeptisk till Yamaha-korten... Fast Yamaha Ă€r vĂ€l alltid Yamaha iofs... sĂ„ det Ă€r vĂ€l bra grejer i vilket fall. Fast man har ju lĂ€st och hört sĂ„ lite om dom dĂ€r korten...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...