Jump to content
Annons

Virtuellanaloga synthar och liknande


eckan

Recommended Posts

Ehum *host*.. jo!

Personligen älskar jag den typen av synthar.. Problemet är bara att de är dyra som stryk och det finns mängder...

Nu till min fråga/diskussion... :

Hur många behöver man?

Vad är respektive synth bra på? (Novation, Access, Waldorf etc.)

Fördelar/nackdelar med VSTi respektive hårdvara (vilka VSTi är mest lika?)

[egna funderingar]

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur många behöver man?

För att det över huvudtaget ska vara lönt att börja med en låt behöver du minst 10 st. Jag listar här de synthar du behöver:

Access Virus C (2 st)

Roland JP8000 (2 st)

Waldorf Q eller MicroQ (räcker med 1, den har så skumma ljud)

Korg MS2000 (2-3 st)

Novation Supernova (1 st)

Access Virus A (räcker med 1, mest för nostalgi)

Lycka till med musikskapandet, och väl mött!

Link to comment
Dela på andra sajter

😏 Okej...

Dvs.. Syntharna kan bara ta emot 1 MIDI-signal åt gången. Detta gäller alla VA?

Som jag har förstått det så kan man spara ner MIDI-spår till audio?..

Kan du specificera mer vad för typ av ljud syntarna är bra/dåliga på?

tack! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä alltså du behöver inte mer än en till att börja med 😏 Och vissa VA-synthar kan ta emot MIDI på flera kanaler, för att spela flera olika ljud samtidigt. Detta kallas multitimbralitet.

Genomgående för alla VA-synthar är att man kan göra förbannat mycket med dem jämfört med gamla analoga synthar, även om de enligt mig inte låter lika krämigt.

Kan säga så här, om du gör trancemusik ska du kolla åt Access Virus-serien, eller åt Novations Supernova / K-station. Virusarna är dock lite mer användbara i fler genrer än Novation, som enligt mig låter rätt cheezy 😆Roland JP8000 är annars en klassiker i trance-sammanhang med sitt Supersaw-sound.

Waldorf Q är min personliga favvo VA-synth, den är enormt flexibel, och kan låta rätt metalliskt och rått, samtidigt som den kan låta jättevarmt och mysigt. Den har extremt stora valmöjligheter i ljudskapandet, precis som de flesta VA-synthar.

Samma med Korg MS2000, väldigt flexibel, även om den låter mer elektroniskt och inte så krämigt som Waldorf Q.

Nu orkar jag inte mer. Det finns jättejättemånga fler än de jag listat. Surfa runt och sök lite recensioner på www.soundonsound.com, eller läs om dem på www.vintagesynth.org

VSTi's som kopierar VA-synthar är mer lika orginalen än VSTi's som kopierar analogsynthar. Det är ju lite lättare att kopiera en digital arkitektur i en dator, eller hur?

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Heh.. 🙂

Okej.. Har nämligen en K-station i min lya som jag bekantar mig med.. Funderar starkt på att skaffa en Virus senare.. ljuden jag hört hittills har övertygat mig. Flera gånger om... (Lyssna på ljudexemplet 4:46 i filen "presets_on_parade_160.mp3") som finns på access hemsida....

Synd bara att de är så förbannat dyra.. 😆

Q kanske man borde skaffa sig också..

Fungerar en microQ bra?

Tre stycken då...

K-station, microQ och Virus B...

+ ett större MIDI-klaviatur.. Kan ju köra min D-20 som det annars 😏

Vilken VA gör bäst basljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Q kanske man borde skaffa sig också..

Fungerar en microQ bra?

MicroQ är en Q med färre antal rattar. Låter likadant, men man kan inte vara lika kreativ snabbt 😏

Vilken VA gör bäst basljud?

Ingen 😆 Det är därför jag kör helanalogt för basarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah.... En bra/billig helanalog då?

Svårt att få tag på riktigt bra analoga grejor billigt. Waldorf Pulse låter helt ok, men oscillatorerna på den är någon form av analog/digital-hybrider. Den kan du nog få tag på för 3000 spänn.

Vill du ha helanalogt så kan du ju kolla efter Studio Electronics synthar, Sequential Circuits Pro-One, Moog Prodigy eller Korg MS-20, bara för att nämna några. Studio Electronics har MIDI, de andra får du köpa till en CV/Gate -> MIDI-konverterare. I vilket fall så hamnar du runt 8000 - 12000 kr. Tänk på att de gamla analogsyntharna kan vara i helkass skick (de är ändå 20-30 år gamla), så testa alltid innan du köper.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Då börjar det dra iväg lite väl mycket.... 😏

Får fortsätta diskussionen imorgon...

Men du, vill du ha en analog synt för basljud?

Roland Juno 106 = ca 3500 kr

Jävligt billigt för en sån cool synt.

Sen så måste jag rekommendera Clavia Nord Lead 2 också.

Den synten kan det mesta och kostar ca 8 - 9 lök beg.

Go for it! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, vill du ha en analog synt för basljud?

Roland Juno 106 = ca 3500 kr

Ja junon låter också bra, men den är inte heller helanalog. Den har DCOs istället för VCOs.

Vilket betyder att det enda som egentligen skiljer är att skulle den ha vart helanalog så skulle man behövt stämma den med jämna mellanrum?

Or?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då börjar det dra iväg lite väl mycket.... 😆

Får fortsätta diskussionen imorgon...

Men du, vill du ha en analog synt för basljud?

Roland Juno 106 = ca 3500 kr

Jävligt billigt för en sån cool synt.

Sen så måste jag rekommendera Clavia Nord Lead 2 också.

Den synten kan det mesta och kostar ca 8 - 9 lök beg.

Go for it! 😆

8-9000:- för en NL2:a låter dyrt! (eller menade du lök? 😆) Du kan få en Nordrack 1: med 12 röster för ca 3000:-

har även sätt NL2/Rack för runt 4 papp! 🙂

Mvh / Starion.

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du, vill du ha en analog synt för basljud?

Roland Juno 106 = ca 3500 kr

Ja junon låter också bra, men den är inte heller helanalog. Den har DCOs istället för VCOs.

Vilket betyder att det enda som egentligen skiljer är att skulle den ha vart helanalog så skulle man behövt stämma den med jämna mellanrum?

Or?

Nä de låter lite annorlunda. VCO:er låter enligt mig lite "torrare" och mindre elektroniskt än DCO:er. Dvs DCO:er brukar låta som det ligger lite effekter på dem, utan att det gör det.

Ska posta upp en exempel-MP3a om en liten stund.

EDIT:

DCO - Juno 106

VCO - SE ATC-1

Detta är troligtvis årets sämsta jämförelse. Juno-106-melodin har trummor och skit inblandat, och är dessutom självmordsdepressiv. Så jag tog melodin från Juno-demom och spelade ett ljud på ATC-1an. Ljuden låter inte speciellt likt, men det jag vill ha fram, är den metalliska elektronik-klangen som finns i DCOs, VCOs låter varmare och krämigare.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

8-9000:- för en NL2:a låter dyrt! (eller menade du lök? 😆) Du kan få en Nordrack 1: med 12 röster för ca 3000:-

har även sätt NL2/Rack för runt 4 papp! 😆

Ja Nord Leaden glömde jag totalt att nämna i sammanhanget, hoppsan!

Jag kom förresten på en jättebillig analog synth, som gör helt groteskt köttiga basar. Det är Control Synthesis Deep Bass Nine. Den byggdes för att vara en TB-303-klon, men något gick fel. Fruktansvärt fel.

Nu producerar den istället de tyngsta och djupaste basgångarna tillgängliga med 1 oscillator. Den härjar på vendolin.se för runt 1500 kr.

OBS. DB9 kan BARA göra basar, allt annat är den helt värdelös på 😆 Den har dock MIDI, så du slipper köpa converter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
novation (oregistrerad)
Ehum *host*.. jo!

Personligen älskar jag den typen av synthar.. Problemet är bara att de är dyra som stryk och det finns mängder...

Nu till min fråga/diskussion... :

Hur många behöver man?

Vad är respektive synth bra på? (Novation, Access, Waldorf etc.)

Fördelar/nackdelar med VSTi respektive hårdvara (vilka VSTi är mest lika?)

[egna funderingar]

Tacksam för svar!

Man behöver inte egentligen mer än man har plats med plus några till som kan staplas på höjden i billiga IKEA oO(reklam tillåtet? 🙂 ) konsoller och liknande.

Ok att man får köra bungyjump och höjdhopp eller liknande för att nå kaffebryggaren i köket.. 🙂

Kör du bara VSTi kör så många datorn pallar med innan skärmen blir svart och det står syntax error

Eller börja med vad man har råd med och utöka när plånboken tillåter..

Mitt första köp var en gammal Kawaisynth med träsidor - den lät helfett men saknade midi och jag ägde ingen sampler.. dessutom kunde man spara ljudbanker på kasettband..

Dessvärre inget svar på frågan din kanske.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan måste ju jag, som inbiten anti-allt påpeka att digital-vs-analog-diskussionen är på nivå med mac-vs-windows, dvs helt och hållet beroende på subjektiva åsikter och vilken image man eftersträvar.

Gå till butiken och prova apparaterna där, lyssna, vrid lite på rattarna (att döma synten efter presetljuden är dömt att misslyckas) osv. Fundera lite, kolla var grejerna finns billigast osv osv.

En idé är ju att köra analogt för basarna och VSTi:er för övriga ljud (VSTi:er är minst lika kraftfulla som digitala hårdvarusyntar), eller då att helt skippa det externa bortsett från ett masterkeyboard och köra allt i datorn.

Sedan skall jag påminna mig själv om att inte snacka så mycket eftersom jag skulle göra en hel del olagligheter för att komma över ett Rhodes '73-piano i gott skick 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ska bli kul å se vad däbädääs slutfaktura hamnar på efter dennahärade konsultationen... 😄

Ja denna konsulteringen var något våldsam, fast det ingår lite goodwill-rabatt i frågor rörande detta ämnet 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja se, där finns en hel uppsjö med roliga leksaker som man kan vrida till bra grejer med. När det kommer till analog-/digitaldiskussionen så anser jag att man inte bör lägga för mkt vikt vid det. Musiken skapar inte sig själv, och det analoga gör i slutändan inte så mkt skillnad. Finns massor av prima exempel på analogsamlare som aldrig kommit för sig att göra nånting alls. Ta vad du har och gör vad du kan av det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja se, där finns en hel uppsjö med roliga leksaker som man kan vrida till bra grejer med. När det kommer till analog-/digitaldiskussionen så anser jag att man inte bör lägga för mkt vikt vid det. Musiken skapar inte sig själv, och det analoga gör i slutändan inte så mkt skillnad. Finns massor av prima exempel på analogsamlare som aldrig kommit för sig att göra nånting alls. Ta vad du har och gör vad du kan av det!

Bra sagt.. kort sagt 😆

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Happ.. Jag anser den här tråden uttömd då...

Tack för hjälpen.. Eller nått... Har ju fått några roliga tips om inte annat. 😲

[Glömde: Har någon extremt mycket pengar de vill bli av med? 😳 ]

Redigerat av eckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

(Kan ju lika gärna ta det här...)

Virus B rack, Waldorf Q rack

respektive:

Qkb, Virus kB, Virus Indigo/II

Vad ska jag välja? Gärna motiveringar också.. :rolleyes:

runt 10 papp är väl max...

(Skulle vara bra med lite kommentarer angående att styra microQ från en annan synth.. Typ K-station i mitt fall... Dvs. om man kan editera fler parametrar och få lådan mer lättjobbad iom att du har fler rattar att kunna styra MIDI med via K-stationen). Är detta ett alternativ till Q?

Redigerat av eckan
Link to comment
Dela på andra sajter

(Kan ju lika gärna ta det här...)

Virus B rack, Waldorf Q rack

respektive:

Qkb, Virus kB, Virus Indigo/II

Vad ska jag välja? Gärna motiveringar också.. :rolleyes:

runt 10 papp är väl max...

(Skulle vara bra med lite kommentarer angående att styra microQ från en annan synth.. Typ K-station i mitt fall... Dvs. om man kan editera fler parametrar och få lådan mer lättjobbad iom att du har fler rattar att kunna styra MIDI med via K-stationen). Är detta ett alternativ till Q?

hmm... först o främst.. ska du ha rack får du kanske förbereda dej på att det kan bli meck att skruva till ljud... är de få knappar o knobs är det istället långa, djupa menyer att stega sej igenom vilket är väldigt jobbit...

Min Virus C är ju egentligen precis som en Virus KC förrutom klaviaturen... alltså ja har samma knobs osv... rack-versionen e nog värre...

å andra sidan e rack billigare... så orkar du stega dej igenom massa menyer ska du köpa de... gå till affären o checka grejerna o prata med de anställda... det som kan verka lätt i början blir ofta vääldigt omständigt dag ut o dag in...

Link to comment
Dela på andra sajter

det som kan verka lätt i början blir ofta vääldigt omständigt dag ut o dag in...

Har du rätt i... 😄

Undrar också om ni har erfarenheter med att komma runt menyerna genom att ha många rattar på ett MIDI-klaviatur. Är det så enkelt?

Är det värt att lägga 10' på en virus C eller är Virus B typ samma? (Presentljuden var snarlika enligt supporten på Access).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...