Jump to content
Annons

Neko - Basen (dB ace(lite techno-ish))


Neko

Recommended Posts

* LÅTNAMN: dB ace

* ARTIST/GRUPP: Neko

* GENRE: Techno-ish

* LÅTLÄNGD: 6:27

* KOMPOSITÖR: Neko

* PRODUCENT: Neko

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 (192)

* STORLEK: 8,87 megabyte

* STATUS: Klar?

Okej, hur låter detta? Mina öron börjar bli trötta. Är mixen vettig? Är stereobilden tillräckligt bred? Ligger något knas? (Är inte så bra polare med riden, som ska ligga tydligare på åttondelarna)

Vidare undrar jag om det händer för mycket i låten? Kanske lite mer monotoni skulle sitta fint genren till ära?

Låt borta

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker inte du ska satsa på mer minimalism, tvärtom! Jag får lite rex the dog-vibbar(i look into mid-air, we live in daddys car tex.), vilket är bra, och då tror jag lite harmonier skulle funka.. Kanske en sidechainad pad, vad vet jag.. 😆

/tek

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du ska satsa på mer minimalism, tvärtom! Jag får lite rex the dog-vibbar(i look into mid-air, we live in daddys car tex.), vilket är bra, och då tror jag lite harmonier skulle funka.. Kanske en sidechainad pad, vad vet jag.. 😆

/tek

Rex the dog är en stor inspirationskälla just nu måste jag säga, så din association är inte helt avig.

Är inte så himla säker på mer harmonier, men det är klart att man ska testa. Har så svårt för pads numera dock, man tappar lite fart. Jag ger harmisarna en omgång i morgon!

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag gillar med låten:

baskaggen

den roliga nergången på basgången

riden

det jag inte gillar:

den låter en aningens trance'ig i mina öron ( jag vet att du inte vill att låten ska låta det)

anledningen kan vara trumloopen(?) som kommer in 0:46, jag får gamla goa-vibbar av den.

en annan anledning kan vara den knorriga ploppsynthen som kommer in 1:00, det är förmodligen den som är boven i dramat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Neko 😮 ..mixningen m.m...låter väl ok..det som stör mig är trummorna som låter för "mjuka"..fläska på lite mer!..du undrar om det händer för mycket!?..nja jag brukar få kritik att mina låtar är repetitiva..o det är den här oxå!`..kanske lägga på ngn ljus syntslinga..o varför inte sång!?..eller "tillhör" det inte denna stilen 🙂 ..som det är nu så är den här låten en i den mycket stora mängden..så du får hitta en hook så att den sticker ut en aning från mängden..men det kanske du inte vill!?

Link to comment
Dela på andra sajter

DedaciaJag tycker också nedgången på basen är skoj. 🙂 Nu har jag eleminierat den störiga goa grejjen, och det blev lite hårdare. Får se vad du tycker, uppdaterar senare ikväll.

Falk Nae, sång vill jag inte ha in. Möjligen Nattvaktarens "yes good" vocal, men det är ungefär allt. Den här låten ska vara monotom för att den ska funka på ett dansgolv, så att det inte är break mest hela tiden. Detta är inte musik man ska sitta still till. 🙂

Lonian Tack för lyssningen trots att det inte är din genre. 🙂

Android Tackar tackar, det är där den ska höra hemma.

Tack för comments. Fler åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du förresten att det är nån fransk artist som också kallar sig för Neko?

http://nekorama.free.fr/

Hittade den hemsidan via last.fm

Visste jag inte, men det är ett rätt vanligt "namn" tyvärr... dock så har jag etablerat det så hårt att jag låter det vara kvar tills jag verkligen är säker på vad mitt nästa artistnamn ska vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut häftigaste du överhuvudtaget skulle kunna göra vore att lägga ett tonartsbyte, en kvart upp eller en ton ner, när du har bankat in grundtonen ordentligt i ett par minuter. Det tillsammans med nåt tillbakalutat ackord, typ mollsjua kanske eller en arpeggioslinga, då är lyckan gjord. Iallafall för mig.. Schysst ljudbild!

/tekkno

Link to comment
Dela på andra sajter

GAAaaaaaaaaaaaaahhhhhhh...50Hz overdoze!!!!!!! du har en peak där som vänder ut-o-in på mina öron... känns som man flyger på 10000 meters höjd o aldrig kan tryckutjämna 😉

Tycker det här var jäkligt fräckt..det jag tycker behövs rent spontant är en fläskigare virvel ( typ Bryan Adams-ballad-fläsk ) och att leadljudet kommer upp ett par snäpp..den driver jäkligt skönt men känns för anonym...

Skicka in någon riktigt elak sångare o det här blir riktigt, riktigt braw

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

GAAaaaaaaaaaaaaahhhhhhh...50Hz overdoze!!!!!!! du har en peak där som vänder ut-o-in på mina öron... känns som man flyger på 10000 meters höjd o aldrig kan tryckutjämna  😉

Sorry, ska dra ned den puckeln bums.

Tycker det här var jäkligt fräckt..det jag tycker behövs rent spontant är en fläskigare virvel ( typ Bryan Adams-ballad-fläsk ) och att leadljudet kommer upp ett par snäpp..den driver jäkligt skönt men känns för anonym...

Jag gillar ju fläskiga virvlar så jag kan ju alltid göra ett försök. Lite trångt bara 🙂 Och snaren har jag manglat runt med i evigheter för att få den på en höft som jag vill ha den.

Skicka in någon riktigt elak sångare o det här blir riktigt, riktigt braw

Vad ska man med sång till på ett dansgolv? 🙂

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut häftigaste du överhuvudtaget skulle kunna göra vore att lägga ett tonartsbyte, en kvart upp eller en ton ner, när du har bankat in grundtonen ordentligt i ett par minuter. Det tillsammans med nåt tillbakalutat ackord, typ mollsjua kanske eller en arpeggioslinga, då är lyckan gjord. Iallafall för mig.. Schysst ljudbild!

/tekkno

Tackar tackar. Inget som hindrar att man gör lite fler versioner på den. Can give it a try...

Tack för kommentaren om ljudbilden. Oljud är gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man med sång till på ett dansgolv? 🙂

Äh..får nog döpa om dig till Neggo 😉

Jag vill egentligen ha som jag nämnde typ Nattvaktarens "yes good" som han hade i en låt. Hette den så?

Eller för den delen, kan du inte sjunga in något jag kan använda!? ;D Har ingen mick hemma ändå.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill egentligen ha som jag nämnde typ Nattvaktarens "yes good" som han hade i en låt. Hette den så?

Eller för den delen, kan du inte sjunga in något jag kan använda!? ;D Har ingen mick hemma ändå.

Moi?..skulle jag vara elak 😆 ..ok jag tar tillbax att jag sa Neggo då.

Jag menar någon som kan traktera en mikrofon på rätt sätt..med lite mer än jävlar anamma, trasig uppväxt, stulen motorcykel, tappad smörhink..o.s.v

Vet inte om jag hört den låten från Nattis..den jag kommer ihåg var "the Horn"..den diggade jag stenhårt

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får lite dåliga vibbar av vissa av ljuden, låter lite hemmagjort och nästan fastrackerkvalité @ 3:50, basen och hihaten där. annars tyckte jag det var en ball musikstycke =)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får lite dåliga vibbar av vissa av ljuden, låter lite hemmagjort och nästan fastrackerkvalité @ 3:50, basen och hihaten där. annars tyckte jag det var en ball musikstycke =)

Har misshandlat sönder en del ljud rätt mycket. Det är lite meningen att det ska låta Lo- kanske inte kasst dock...

Hihaten låter dåligt redan från början 707a.

Tackar för din kommentar!

Snyggt som galningen, får lite porrig-video vibbar!😄

Tackar, samt: Eh? Ok, javisst! :rolleyes:

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Du måste vara mycket tydligare med dynamiken. Den rycker fram och tillbaka mellan att bygga upp och lugna ner, och jag tror den tappar i kvalité på det.

Våga vara enformig, för all del. Men tänk mer på var den ska toppa och dala.

innan 00:28 : markera att den nya vändan ska komma

00:42 - det inbyggda breaket där basgången går ner tar död på all dynamik och förstör figuren, flytta möjligtvis bak det en takt. Eller lägg in ett litet sugande fill-in som presenterar nästa del.

Genomgående tycker jag det är sådana saker som drar ner låten, att en ny del kommer utan att anknyta ordentligt till den föregående. Bitvis håller den bra kvalité, som t.ex i uppbyggnaden runt 04:30, där har du lyckats.

Ge den tydligare dynamik och en till variant så tror jag du har något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste vara mycket tydligare med dynamiken. Den rycker fram och tillbaka mellan att bygga upp och lugna ner, och jag tror den tappar i kvalité på det.

Våga vara enformig, för all del. Men tänk mer på var den ska toppa och dala.

innan 00:28 : markera att den nya vändan ska komma

00:42 - det inbyggda breaket där basgången går ner tar död på all dynamik och förstör figuren, flytta möjligtvis bak det en takt. Eller lägg in ett litet sugande fill-in som presenterar nästa del.

Genomgående tycker jag det är sådana saker som drar ner låten, att en ny del kommer utan att anknyta ordentligt till den föregående. Bitvis håller den bra kvalité, som t.ex i uppbyggnaden runt 04:30, där har du lyckats.

Ge den tydligare dynamik och en till variant så tror jag du har något.

Här snackar vi konstruktivitet! Tackar tackar. Denna karamell ska jag suga på länge. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna ljud! Leadljudet låter som nåt Benassi hade viljat lira på.

Mycket sugande effekter i arret och oväntad twist t.ex. 2:18 😏

Hela mixen dippar vid 500-800 Hz. Det ska vara Lo-Fi, men det går kanske att pusha upp lead och sextondelspercussion i det området? Blir lite jämnare.

Splitta upp i två band innan du lägger på phaser t.ex. 5:20. Volymen sjunker ner ganska mycket. Om du har separerat basen och lägger phaser på det översta bandet påverkas inte basen av effekten.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna ljud! Leadljudet låter som nåt Benassi hade viljat lira på.

Mycket sugande effekter i arret och oväntad twist t.ex. 2:18 🙂

Hela mixen dippar vid 500-800 Hz. Det ska vara Lo-Fi, men det går kanske att pusha upp lead och sextondelspercussion i det området? Blir lite jämnare.

Splitta upp i två band innan du lägger på phaser t.ex. 5:20. Volymen sjunker ner ganska mycket. Om du har separerat basen och lägger phaser på det översta bandet påverkas inte basen av effekten.

Tackar tackar.

500-800 hz -fixat

phaser (filtersvep) - fixat.

Tackar tackar, fick bukt med att volymen dumpades så mkt, fortfarande viss minskning, men inte så stor.

max har sett över break och sånt och försökt lappa ihop det lite bättre. Upplever ett bättre flöde nu. Tackar för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...