Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag och min polare som delar studioutrymme tänkte börja spela in trummor

i ett större rum vid studion. Vi tänkte isåf köpa en LineAudio OMP

preamp (8 kanaler)

The point..

Varken han eller jag har större erfarenhet av hårdvarukompressorer,

men han tycker att vi definitivt att vi skall komprimera trummorna innan vi skickar

in signalen i datorn. En 8 kanals kompressor-outboard lär väll inte vara

speciellt billig?

Jag tycker det är bättre att skicka in en ren signal och sedan lägger pengarna

på en bra mjukvarukompressor.

Vad säger ni som spelar in trummor om detta?

vad vinner/förlorar man på de olika alternativen, vad föredrar ni?

(S)

Annons
Postat

Öhh.. allvarligt.. Om ni har möjlighet att spela in med 24 bitar så ska ni ABSOLUT spela in rent och lägga på kompressor i mixen.. Mycket mer flexibelt (vi snackar mer än 120 dB eller nåt nu ) 😛

Är ni däremot begränsade till "snåla" 16 bitar (96dB) och råkar har riktigt tuffa mickar så kan ju iof. en bra extern analog kompressor hjälpa er att hålla ihop eländet 🙂

Sen så kan ju iof. bra externa kompressorer "färga ljudet postivt" men som i första exemplet.. Bättre att spela in ljudet rent i 24 bitar med en bra micpreamp då och skicka ute på analog "send" för att få sin färgning.. Tänker ni riktigt ekonomiskt så kan ni ju klara er med endast 1 bra analog kompressor om ni kör ljudspår för ljudspår.. Ok?

😄

Postat
Tänker ni riktigt ekonomiskt så kan ni ju klara er med endast 1 bra analog kompressor om ni kör ljudspår för ljudspår.. Ok?

😄

Jag tänker inte lägga trummorna i denna ekonomiska lösning....

Skulle vara ganska nice med en Portico 5042 för inspelning av trummor 😛

Jaja... skall försöka övertala polaren att han inte skall snöa in sig för mycket

på hårdvarukompressorer...

(S)

Postat

Om ni ska köra kompressor vid inspelning så räcker det med en tvåkanals för virvel och kagge tycker jag.

Annat känns onödigt att komprimera redan vid inspelning.

Postat
Om ni ska köra kompressor vid inspelning så räcker det med en tvåkanals för virvel och kagge tycker jag.

Annat känns onödigt att komprimera redan vid inspelning.

Ja, visst gör det?

Själv anser jag också att det är onödigt att komprimera vid inspelning.

Postat

Jag håller med Hegobald om att det inte är nödvändigt att komprimera om man spelar in med 24 bitars upplösning eller mer.

Det finns flera orsaker att inte komprimera vid inspelning. De två starkaste, enligt mig, är tidsaspekten och dämpning mellan studio- och kontrollrum.

Vad gäller tid så strävar jag (kanske de flesta) efter att komma igång med själva inspelningen så snart som möjligt. Jag brukar lägga tid på välja rätt mickar och placera dem rätt. Genom att undvika EQ och kompressor vid inspelningsskedet kan man spara tid, alternativt lägga mer tid på uppmickning.

Ett annat problem kan vara överhörningen mellan studio- och kontrollrum. Det kan vara svårt att uppfatta vad som egentligen händer under själva inspelningen eftersom läckaget är starkare vid vissa frekvenser och med viss tidsförskjutning. Det ljud man hör i monitorerna ligger före läckaget i tid. Det kan dyka upp små överraskningar när man sedan lyssnar på tagningen.

Helt enkelt, det är svårare att ratta kompressor före inspelning än efter. Och ju fler parameterar man har att ta ställning till, desto längre tid tar det att komma igång.

Men om budgeten tillåter det så tycker jag ändå det är smart att satsa på åtminstone en analog stereokompressor. Den kan ni ju använda vid inspelning av mer ljudsvaga instrument (då kontrollen inför inspelning är större), samt som trumm-buss-kompressor vid mix.

Postat

Tjena!

Jag har aldrig känt mej tvungen att använda en kompressor vid truminspelning. Aldrig.

Kalibrera interfacet klokt och ge trummorna lite headroom vid inspelningen. Sen kan du leka i mixen. En stereokompressor (eller ännu hellre två DBX 160A, olänkade) på din parallellstereomix som du plockat ut ur datorn, kanske en SPL Transient Designer på din reampade mix som du lagt rumsklang på och du är hemma.

Man kanske skulle hälsa på i Hammarby nån dag?

/giggsy

Postat
...kanske en SPL Transient Designer på din reampade mix som du lagt rumsklang på och du är hemma.

Kör du Transient Designer på reampade trummor? 😆 Låter intressant! KAn du berätta lite mer?

Jag har en tvåkanalig Transient Designer och jag brukar köra ena på bastrumma och den andra på virvel. Ibland på distansmickar eller överhäng. Väldigt bra verktyg hursomhelst, som jag också kan rekommendera.

Postat

Man kan prova att skicka ut en trummix till en högtalare (mono alltså), och plocka upp den med två mickar (tätt ihop) på distans. Här vill man ha lite "smäll och sjung". Att hålla igen på cymbalerna är bra, fokus på baskagge och virvel.

Banda mixen. Kör den sen igenom SPL'en med lite fimpad attack och rätt mycket sustain.

Upp med mixen på två reglar med full panorering och blanda med din vanliga mix plus mixen du kört parallellt i en stereokompressor.

Visst, det förutsätter ett hyggligt rum men jävlar vad bra det kan bli!

Postat
Man kanske skulle hälsa på i Hammarby nån dag?

/giggsy

Giggsy du är varmt välkommen!

Tycker jag absolut du skall göra, efter nyår så hoppas jag på att allt är på plats.

Preamp,kablar,trumset,akustikmaterial ev. nån kompressor.

Tack för era inlägg!

Postat
Man kan prova att skicka ut en trummix till en högtalare (mono alltså), och plocka upp den med två mickar (tätt ihop) på distans. [...] Visst, det förutsätter ett hyggligt rum men jävlar vad bra det kan bli!

Jag har testat något liknande, fast utan reamp-grejen. Dvs en trummix, en parallell kompressorbus, plus en Transient-bus.

Ska absolut testa ditt trick! Smart sätt att kontrollera cymbalsisslet när man vill komprimera trummorna hårt.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
(eller ännu hellre två DBX 160A, olänkade) på din parallellstereomix som du plockat ut ur datorn

/giggsy

😆 Här kommer nog mitten att åka slalom

Postat
(eller ännu hellre två DBX 160A, olänkade) på din parallellstereomix som du plockat ut ur datorn

/giggsy

Det märkliga är att det faktiskt blir bättre med två DBX 160A i mono!

Kanske inte funkar med alla kompressorer men i det här fallet är det ingen tvekan.

Be mig bara inte förklara varför. 😆

Postat

/giggsy

Antagligen eftersom du kör den parallellt med opåverkad signal.

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

/giggsy

😲 Här kommer nog mitten att åka slalom

Kanske inte funkar med alla kompressorer men i det här fallet är det ingen tvekan.

Be mig bara inte förklara varför. 😉

Det kanske blir kul, det kanske blir "bättre", men om du kör två kompressorer på en stereomix som var för sig triggas av höger resp vänster kanal (jag har väl förstått detta rätt nu hoppas jag? du skriver ju nu iofs att du kör två i MONO - menar du kanske att du panorerar bägge i mitten?) så kommer mitten i stereobilden att ömsom åka åt vänster när någon ljudstark källa dyker upp till höger, o tvärtom. O det sker ju även om man blandar den med en opåverkad signal, även om effekten förstås blir mindre då.

Det är ju liksom därför man använder en stereokompressor som arbetar lika på bägge kanalerna samtidigt. Det optimala är att L/R-mix som monosignal triggar stereokompressorn, men en del billigare triggas av endast ena kanalen, oftast vänstra. För att testa om så är fallet på en kompressor så ryck ur vänster kanal o se om kompressorn fortfarande jobbar när den bara matas av höger.

Hej hopp, nu är det dags för gratis mat o sprit, o hotell! 😆

Redigerat av MrPhil
Postat

/giggsy

🙂 Här kommer nog mitten att åka slalom

Be mig bara inte förklara varför. 🙂

Det kanske blir kul, det kanske blir "bättre", men om du kör två kompressorer på en stereomix som var för sig triggas av höger resp vänster kanal (jag har väl förstått detta rätt nu hoppas jag? du skriver ju nu iofs att du kör två i MONO - menar du kanske att du panorerar bägge i mitten?) så kommer mitten i stereobilden att ömsom åka åt vänster när någon ljudstark källa dyker upp till höger, o tvärtom. O det sker ju även om man blandar den med en opåverkad signal, även om effekten förstås blir mindre då.

Det är ju liksom därför man använder en stereokompressor som arbetar lika på bägge kanalerna samtidigt. Det optimala är att L/R-mix som monosignal triggar stereokompressorn, men en del billigare triggas av endast ena kanalen, oftast vänstra. För att testa om så är fallet på en kompressor så ryck ur vänster kanal o se om kompressorn fortfarande jobbar när den bara matas av höger.

Hej hopp, nu är det dags för gratis mat o sprit, o hotell! 🙂

Jo, jag vet det teoretiska bakom fördelarna med en stereokompressor men i det här fallet verkar inte kompressorerna veta att dom ska kantra mixen. 🙂

Mono var lätt att missförstås. Dom är fullt pannade.

Testa och se vad du kommer fram till.

Lycka till med din gratis mat o sprit, o hotell! Även om jag nog hade prioriterat annorlunda (sprit, hotell och sist mat). 🙂

Själv får jag nöja mig med O'learys i Sumpan...

Postat
...om du kör två kompressorer på en stereomix som var för sig triggas av höger resp vänster kanal [...] så kommer mitten i stereobilden att ömsom åka åt vänster när någon ljudstark källa dyker upp till höger, o tvärtom. O det sker ju även om man blandar den med en opåverkad signal, även om effekten förstås blir mindre då.

Voxengo Elephant (som iofs är en brickwall-limiter) har en funktion där man kan stegvis kan välja mellan full länkning mellan höger och vänster ända till helt separat limitering av kanalerna.

Jag var skeptisk till funktionen till en början, men efter att ha prövat mig fram tycker jag att det fungerar riktigt bra att ställa den någonstans mellan 80 - 90 % länkning.

Min erfarenhet är alltså att, beroende på balansen, så kan det finnas en vits med att köra olönkad kompression på ett stereospår.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.