Jump to content
Annons

Hur får man en effekt att bara påverka en snutt?

mtornros

Recommended Posts

Hej!

Om jag har en kanal som jag t.ex. vill ska övergå i ett stort reverb (försvinna in i ett reverb) så brukar jag skapa en automation track för den kanalen och med en kurva höja reverb-mixen till 100% (ni förstår säkert vad jag menar?) 😄

Det dumma med detta är dock att om denna kanal ska spela upp några nya toner direkt efteråt, som jag INTE vill ska påverkas av reverbet, då måste jag sänka mixen igen till 0. Fast då försvinner ju mitt första reverb 🙂

Jag undrar nu alltså hur man gör för att låta ett reverb, eller delay, klinga ut i några sekunder samtidigt som samma kanal spelar upp nästa (opåverkade) toner 😆

Har försökt testa mig fram och använda lite olika autmation tracks på effekt-kanalen, men jag får det inte att fungera..

Nån som vet hur man gör?

Tack så jättemycket!

Mvh Martin

Annons

Jag har funderat på den lösningen också, men det känns ju jätte-osmidigt 😆

Det borde ju gå att justera hur mkt ljud som pluggen ska "släppa in", alltså om man stegvis drar upp den till 100% på den snutten som man vill ska påverkas, och sen drar ner den direkt till 0% när man inte vill längre.

Då skulle man ju hela tiden kunna ha ut-mixen eller volymen på 100% också, supersmidigt ju!

Men det kanske inte går...?

Edited by mtornros

Gör en bus med reverbet, och höj först sendvärdet samtidigt som du sänker regeln på audiokanalen. Sen stryper du sendvärdet men låter busen ligga kvar på samma volym.

Jag har visserligen inte Cubase utan Logic, men det borde ju funka på motsvarande sätt.

Gör en bus med reverbet, och höj först sendvärdet samtidigt som du sänker regeln på audiokanalen. Sen stryper du sendvärdet men låter busen ligga kvar på samma volym.

Jag har visserligen inte Cubase utan Logic, men det borde ju funka på motsvarande sätt.

Mm, tack!

Det fungerade!

Det var ju skojigt nog också precis så som jag 2 inlägg upp tyckte att det borde fungera. Jag tänkte inte på att original-kanalens sendvärde fungerade som ett slags filter till fx-kanalen.

Danke danke.

Edited by mtornros