Jump to content
Annons

mancan

Recommended Posts

Hallå där....

Jo jag funderar på om nån har byggt ihop en fatman synt som man som bekannt kan beställa via Paia.

En analog monofonisk historia som kanske låter bra...?

Tycker ljudexemplen de har låter schysst på paia:s hemsida....

Om nån vet nåt om dessa syntar så svara gärna...

Jag har en idé om att bygga tre stycken ( om det inte är över-avancerat ) och få dem att bli "polyfoniska"...i alla fall så man kan spela treklanger....

Det är ju midi och CV/gate så det kanske går att få ihop så...?

Jag brukar spela in ackord ton för ton med min monopoly men det tar en del tid även om det blir fet och gott....

Idealet vore ju att ha tre analoga ( bra !! ) moduler som synkade ihop så man kunde spela treklanger....

Vet nån något så skriv gärna...

Vänligen Mancan

Edited by mancan

Annons

Har för mig att det var nån här som hade byggt en.. men jag kan då inte minnas vem. Har själv funderat på många av dom grejerna du nämner. Fatman har inte inbyggt stöd för polyfoni, men om du är lite småhaj på 8051-assembler så kan det ju vara ett rätt kul litet projekt att modifiera mjukvaran till att köra typ som odd/even-läge (fast med tre enheter då). Värre är det väl då med rattarna, som du måste justera separat för varje enskild ton, vilket kanske gör patchprogrammering lite sådär tidsödande. Däremot kan du använda potentiometrar med dubbla banor, vilket gör att du åtminstone kan programmera två toner med samma inställningar på samma gång. Kanske det enklaste sättet att få en fatman med två toners polyfoni. Det finns också potentiometrar med trippla banor som skulle vara bra i ditt fall, men dom kan vara svåra att hitta. Måste fortfarande modifiera mjukvaran för att det ska funka dock.

Däremot tycker jag personligen att fatman låter lite sådär tråkig och kanske lite för analog, om det nu är möjligt. Tänkte beställa en, innan jag fick möjlighet att leka med en själv och bestämde mig för att satsa på nånting annat.

Finns ju andra företag som säljer syntbyggsatser också, tex australiensiska elby-designs.com (eller vad dom nu heter). Funderar på att beställa en sån där AVRSYN från dom, som verkar låta helt sanslöst digital och lo-fi för en billig penning 🙂