Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag sitter med en ganska bullrig P4 pÄ 2.4Ghz som jag vill göra sÄ tyst som möjligt. Jag har kollat runt ett bra tag nu för att försöka se vad jag behöver. Följande saker Àr jag lite nyfiken pÄ om ni har testat och har nÄgon erfarenhet av:

* HÄrddiskvaggor - Gummiskruvar eller ha disken hÀngande i gummiband i luften?

* Processorkylare - MÄste av utrymmesskÀl vara en flÀkt. Hur fÄr man bort gammal kylpasta utan att skada processorn?

* NÀtaggregat - Vilka har tillrÀcklig kraft samtidigt som de hÄller tyst?

* DÀmpmattor - Behöver man specialmattor för dator eller funkar det med motsvarande frÄn t.ex. nÄgon bilfirma?

Vilka Àr era favoritleverantörer och hur har ni lyckats?

Vilken del gör generellt mest skillnad om man mÄste ta ett steg i taget?

/Dagon

Annons
Postat

Jag tippar att ett byte av processorkylare skulle göra rÀtt stor skillnad. Speciellt om du har Intels standardflÀktpaket som kom med processorn. I min burk med en P4 3.06 (som har standardflÀkt) Àr oljudet smÄtt outhÀrdligt. Har sett mÀngder med klagomÄl pÄ det och det gÀller frÀmst de senare generationerna av P4:or. Min gamla P4 2.0 frÄn 2002 Àr inte i nÀrheten.

Att fÄ bort gammal kylpasta kan vara knepigt om det inte Àr en "salva-linknande" variant. PÄ nyare processorer kör Intel med nÄgon slags gunk som liknar hÀftmassa. Oduglig lösning anser jag. Det limmar i stort sett fast processorn pÄ kylflÀnsen och nÀr man ska montera bort paketet kan det bli trÄkigheter nÀr man försöker lyfta ut kylaggregatet. Processorn följer med hela paketet trots att den ska vara sÀkrad i sin egen hÄllare. Vad man kan göra Àr att belasta datorn hÄrt i en 10-15 minuter för att vÀrma upp paketet och sedan försiktigt vicka medsols - motsols för att fÄ det att slÀppa. Det blir ocksÄ enklare att fÄ bort gammal pasta om den Àr uppvÀrmd. Har sett att en del anvÀnder rakblad och kemisk bensin, men jag vet inte vad som Àr bÀst.

Övriga justeringar vet jag inte om det gör sĂ„ stor skillnad. Kanske Ă€r dĂ€mpmattor en lösning, men det gĂ€ller nog att kolla hur man monterar dom sĂ„ inte luftcirkulationen i chassit blockeras.

Postat

Jag har hört om en dator byggare som anvÀnder biltemas mattor i sina datorer occh tycker att de Àr bÀttre Àn de som Àr gjorda för datorer och de kostar desutom bara en brÄkdel.

Postat

Jag har jobbat en hel del med att bygga en sÄ tyst PC sÄ möjligt, och har lyckats ganska bra med följande kombination:

- ABIT AI7 Moderkort

- P4 2,6 Ghz

- Passiv CPU-kylare (HEATLANE ZEN CPU RADIATOR), köpt pÄ www.kylning.com

- Antec Sonata Silent Chassie

- DĂ€mpkit till Sonata Chassie

- 2*Seagate Barracuda (1st 80 Gb, 1 st 120 Gb)

Den passiva CPU-kylaren fungerar bra, men krÀver en viss cirkulation i lÄdan

för att fungera. Chassiet har en inbyggd 120mm flÀkt, och detta rÀcker bra till att kyla CPU'n. I normalfallet gÄr CPU-tempen inte över 50 grader.

Diskarna sitter skruvade via gummibussningar (medföljde chassiet). De hörs i princip inte alls.

Det extra dÀmpkittet bestod av ett antal fÀrdigskurna mattor i tvÄ lager dÀmpmaterial. Ett porösare för höga frekvenser och ett kompaktare och tyngre för lÀgre frekvenser. Det var dyrt (450:-) men gav ett gott resultat.

NÀsta sak att förbÀttra Àr nÀtaggregatet. Det inbyggda Àr bra, men ett nytt med 120 mm flÀktar i skulle skÀra bruset ytterligare.

Postat
I normalfallet gÄr CPU-tempen inte över 50 grader.

Vad Àr "normalfallet"? Under belastning eller - hemska tanke - vid normal anvÀndning (surfa etc)? Med min jetmotorliknande P4-flÀkt brukar jag ligga pÄ ca 30-35 grader vid normal anvÀndning och komma upp i dryga 50 vid hÄrd belastning.

Postat

Att hÀnga upp hÄrddiskarna i gummisnoddar Àr nÄgot jag starkt rekommenderar.

Blev enorm skillnad i ljudnivĂ„ nĂ€r jag hĂ€ngde upp mina Maxtor 40Gb 7200rpm 🙂

Sen undrar jag om du har nÄgon form av fan-controller, sÄ du kan Àndra hastigheten pÄ flÀktarna steglöst, och dÀrmed Àndra ljudnivÄn och flÀktblÄset efter behov?

Eventuella chassi-flÀktar kan du kolla och lyssna om de skapar vibrationer i chassit, om sÄ Àr fallet sÄ bör du fixa nÄgon form av gummi-bussningar till dem.

AngÄende dÀmpmaterial sÄ avrÄder jag frÄn att köpa det pÄ nÄgon datorbutik, dÄ det kostar 4-500kr, nÀr man fÄr nÀstan lika bra grejor pÄ Biltema för under 100kr. (DÀmpmaterialet som ska anvÀndas frÄn Biltema anvÀnder man ocksÄ till att ljudisolera motorrum)

NÀtaggregat spelar vÀl inte sÄ jÀttestor roll vad man har, bara man byter ut flÀkten i det mot en tystare och kopplar om den till antingen 7V eller 5V.

Kylpasta tar man enklast bort med sprit, T-sprit brukar jag anvĂ€nda dĂ„ det Ă€r billigt och man inte vill slösa pĂ„ god dricka 😆

Postat

...och har man lite plats över sÄ kommer man nog undan ganska billigt genom att bygga en isolerad lÄda att stÀlla datorn i.

Har sjĂ€lv bestĂ€llt MDF-skivor och skall bygga en ordentlig lĂ„da, och sedan klĂ€ den lite snyggt för att passa med mina hemmabyggda högtalarstativ..(sĂ„ fick jag det sagt) 😆

Som grund sÄ gÀller det förstÄss att fÄ bort sÄ mycket vibrationer som möjligt ifrÄn datorn, sÄ att inte lÄdan fungerar som en resonanskammare och bortsett frÄn processorflÀkten, sÄ för hÄrddiskarna en hel del liv, precis som sagts!

Exempel pÄ lÄdbygge

Postat

Med "normalfallet" menar jag komponerande i Cubase, lite sample-editering, fifflande med nya ljud, inspelning av audio, brÀnnande av CD; sÄnt arbete dÀr datorn vÀntar pÄ mig, s.a.s.

Den blir lite varmare (runt 55 grader) nÀr jag gör sÄnt som belastar processorn hela tiden; konverterar videoformat, normaliserar stora (650 MB) ljudfiler, etc.

Postat

Hej och tack för hjÀlpen!

Det blir vÀl Biltemamattor och ny processorkylare till att börja med. TyvÀrr sitter mitt nÀtaggregat sÄ till att det inte fÄr plats en kylflÀns - de Àr alldeles för höga. Annars lÄter det som en perfetkt lösning. Har sett svindyra nÀtaggregat med kylflÀns, men det blir nog nÄgot med tyst flÀkt framöver.

En liten tanke - pÄ Barbebonesystem börjar det komma externa nÀtaggregat utan flÀktar och jox: finns det nÄgot liknande som funkar till stationÀra?

Glad att höra att hĂ„rdiskvaggorna funkar - de behövs 😄

/Dagon

Postat

Jag vill avrÄda dig frÄn att köpa en zalmankylare som monteras i Intels "vagga". Köp istÀllet en som man monterar med hjÀlp av de fyra hÄlen runt CPU'n. Men sitter nÀmligen inte fast riktigt, och dÀrmed kyler den inte bra. Annars Àr det jÀkligt bra kylare.

Dock Àr denna i princip bÀst pÄ marknaden: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=...4e8f1faee545cbe

Sen sÄ köper du en tyst 92mm flÀkt, runt 12-15 dbA sÄ fÄr du en ljudlös kylare =)

Postat

Min bror hag byggt en egen datorlÄda som ser ut som en mahoganymöbel. Extremt skickligt arbete. Den lÄter nÀst intill ingenting. Hemmabyggd vattenkylning med kopparplattor som Àr egentillverkade. Pump köpt pÄ trÀdgÄrdsaffÀr (eg. för trÀdgÄrdsdammar), Papst och moddade Zalman i agget.

Tog moderkortsidan av gamla chassit och skruvade fast den i en spĂ„nskiva. LĂ„dan Ă€r av spĂ„n, isolerad av ljuddĂ€mpningsmaterial (bestĂ€llt frĂ„n typ ljudmakarna tror jag) sen Ă€r den tapetserad i mahoganytapet. Ser ut som en lyxig möbel, lĂ„ter ingenting, kalaset gick pĂ„ 2 papp. Sen gĂ„r ju han iofs civ. ing. data-hĂ„rdvara programs utbildning sĂ„ det kanske inte Ă€r för lekmannen. KĂ€nner du dock dig som en teknisk mĂ€nniska rekomenderar jag det starkt. Han dator har fĂ„tt mĂ€ngder med berömm. 🙂

Con-bah (oregistrerad)
Postat

AnvÀnder biltemas mattor, funkar skitbra..

En annan mycket enkel liten detalj som gör skillnad Àr att lÀgga nÄt tungt pÄ datorlÄdan..

Kör sjĂ€lv med en bunt tunga böcker 🙂

• 4 veckor senare...
Postat

Jag kan rekommendera att byta ut chassiflÀktarna mot Papst-flÀktar. De Àr kÀnda för att vara de tystaste som gÄr att fÄ tag pÄ. SjÀlv har jag bytt bÄda flÀktarna i min PowerMac G4 till papstflÀktar. Passade Àven pÄ att klippa bort flÀktgallret eftersom det bara Àr i vÀgen och hindrar cirkulation. Om man inte har för mycket sladdar och tjaffs (som kan Äka in i flÀkten) sÄ gÄr det bra.

Det viktigaste verkar dock vara hÄrddiskar och mindre flÀktar. Jag bytte ut den interna hÄrddisken till en Seagate Barracuda V och efter det hör jag den inte. Det behövdes ingen speciell vagga eller upphÀngning, men om man vill kan man testa det med. Det som ÄterstÄr för min del Àr att plocka bort flÀkten frÄn grafikkortet. Det Àr en liten ettrig jÀkel som genererar ett irriterande ljud. Om grafikkortet inte Àr sprillans nytt (dvs. om man har rÄd att förlora det) sÄ kan man bÀnda bort flÀkten med en skruvmejsel försiktigt. Sedan fÄr man slipa bort eventuellt lim som sitter kvar sÄ att man fÄr en plan yta och sedan sÀtter man dit en lite större kylflÀns istÀllet. Dock krÀver detta att man har god luftcirkulation i burken i övrigt samt att det finns plats för den större flÀnsen. En grej som kan stÀlla till det Àr att vissa grafikkort vÀgrar att starta om man har kopplat loss flÀkten. Ett hack (som jag inte har testat, men som borde funka hyffsat) Àr att sÀtta dit ett vanligt motstÄnd istÀllet sÄ att kortet tror att man har en flÀkt dÀr.

(PÄ min PowerMac G4 finns ingen processorflÀkt utan enbart en stor flÀns sÄ det problemet behöver jag inte ta itu med).

Det var mina tips och erfarenheter. Det blir tystare, men inte helt tyst. Bor man utanför city, som jag gör, hör man dessutom datorns ljud tydligare eftersom det inte Àr lika mycket trafikbrus, sus i ledningar etc. Vill man ha en helt tyst dator ska man nog satsa pÄ det ljudskÄp som nÀmns ovan i kombination med en specialbyggd dator.

• 3 veckor senare...
Sofa_Fredrik (oregistrerad)
Postat

SÄg att nÄgon hade en kylare frÄn en ny Volvo T5 som han byggt in vid sidan om burken Ä sen nÄ jÀvla projekt med slangar ..... kanske inte för hemma snickraren.. men man kan ju prova..

Postat
En liten tanke - pÄ Barbebonesystem börjar det komma externa nÀtaggregat utan flÀktar och jox: finns det nÄgot liknande som funkar till stationÀra?

Mja... problemet Àr bara att det kan vara svÄrt att fÄ fatt pÄ externa nÀtaggregat som ger tillrÀckligt mycket krÀm sÄ att sÀga...

Det "kraftigaste" jag har hittat finns pÄ www.mini-itx.com (i deras shop) och ger 110W, men som de sjÀlva skriver: "Although these PSUs are 110W, please don't try and run your standard ATX motherboard with one!"

Kanske om man fÄr fatt i ett sÄdant som Shuttle ZEN anvÀnder sig av?!?!

• 3 veckor senare...
Postat

Vilka bekymmer. Jag plockade av skalet pÄ min maskin.Sen stÀllde jag in den i garderoben. FÀrdigt. Hörs ingenting och blir inte överhettad.

Postat
Vilka bekymmer. Jag plockade av skalet pÄ min maskin.Sen stÀllde jag in den i garderoben. FÀrdigt. Hörs ingenting och blir inte överhettad.

skitsmart! tills klÀder o skit antÀnds! :rolleyes:

• 2 veckor senare...
Postat

Detta Àr mina allmÀna reflektioner i Àmnet. Mycket har kanske redan sagts men iaf. =)

Som mÄnga redan pÄpekat Àr valet av chassi och övriga komponeneter avgörande för hur tyst din dator blir. SjÀlv sitter jag pÄ 3st Westen Digital diskar och de Àr vÀl inte kÀnda för att vara tysta. DÀremot vet jag att Segates barracuda diskar Àr relativt tysta. NÄgot som man dock bör ta hÀnsyn till nÀr man bygger en tyst dator Àr temperaturen som man utsÀtter sina komponenter för. FÀrre/sÀmre flÀktar leder till högre temperatur och allmÀnt kan man sÀga att ju högre temperatur, ju kortare livslÀngd hos hÄrdvaran. Man bör alltsÄ ha bra luftflöde genom sin dator och med fördel kylning pÄ sina hÄrddiskar. Detta gÄr att fÄ med antingen vanliga flÀktar (glidlager flÀktar lÄter mindre Àn de med kullager men glidlager har en kortare livslÀngd). Eller sÄ skaffar man sig vattenkylning som kostar mer pengar. Eftersom allt som roterar skapar vibrationer som i sin tur genererar en viss resonans Àr det ocksÄ viktigt att man isolerar allt som roterar sÄ bra som möjligt. Gummiobussningar och upphÀngningssystem för hÄrddiskar bör man ha i Ätanke för en tyst dator. LikasÄ bör man skaffa sig passiv kylning pÄ sÄ mÄnga komponenter som möjligt. (Rekomenderas inte pÄ CPUn dÄ detta Àr en onödig risk). Grafikkorter har ofta en vÀldigt högljud flÀkt men skall man hÄrddra det hela behöver man inget fett grafikkort om man skall ha en "riktig" musikdator. Ett Matrox G450 Dual head bör vara mer Àn nog och dÄ har man stöd för tvÄ st skÀrmar. (Har ingen koll i nulÀget pÄ om det Àr SVGA eller FlatskÀrmsstöd pÄ G450 dock). DÀmpmattor Àr ocksÄ att föredra till chassit sÄlÀnge man har temperaturen under kontroll. Ett ganska enkelt sÀtt att tysta datorn lite mer om man har chassiflÀktar Àr att göra ett hÄl för flÀkten sÄ att ingen metall finns ivÀgen. Min dator hade ett hÄlmönster för chassiflÀkten och nÀr denna satte fart uppkom ett vinande ljud till följd av alla smÄ cirkulÀra hÄl. Lite smÄtt besviken och förbannad klippte jag bort skiten som satt ivÀgen och vipps tystnade datorn till min stora glÀdje lite mer. Om du anvÀnder dig av flera flÀktar sÄ tÀnk pÄ att inte köra alla pÄ exakt samma varvtal dÄ detta kan förstÀrka flÀktarnas ljud.

Hur du nu löser ditt problem i val av komponenter Àr upp till dig men slÀng ett öga pÄ whynoi för lite idéer om hur man kan gÄ tillvÀga. Det finns Àven bra komponenter pÄ gtek och om du vill leta efter tester pÄ hÄrdvara sÄ kika pÄ tomshardware. Vill du ha listor över vart man köper den billigaste hÄrdvaran sÄ anvÀnd buggy.

Hur du Àn gör sÄ önskar jag dig lycka till och hoppas att mitt inlÀgg varit till iaf lite hjÀlp.

Postat

Precis som det borde finnas en 'Hit!'-knapp pĂ„ alla synthar sĂ„ borde det finnas en 'TYST!'-knapp pĂ„ alla datorburkar 🙂

NĂ€r jag pluggade musik pĂ„ en folkhögskola hade en lĂ€rare en ide om en dator helt utan flĂ€ktar. TĂ€nk er att alla delar monteras i ett rör (eller fyrkant 😛), DĂ€r det Ă€r öppet dĂ€r uppe och nere (det ska alltsĂ„ stĂ„ upp). VĂ€rmen frĂ„n komponenterna vĂ€rmer luft som stiger, samtidigt som luft dĂ€r nere sugs in. Kanske skulle en stor flĂ€kt (typ som en tolva) behövas för att bosta. Men annars, lĂ„t naturlagarna göra arbetet 🙂

Eventuellt skulle den kunna dubbla som damsugare oxÄ!

Postat
Precis som det borde finnas en 'Hit!'-knapp pĂ„ alla synthar sĂ„ borde det finnas en 'TYST!'-knapp pĂ„ alla datorburkar 🙂

NĂ€r jag pluggade musik pĂ„ en folkhögskola hade en lĂ€rare en ide om en dator helt utan flĂ€ktar. TĂ€nk er att alla delar monteras i ett rör (eller fyrkant 😛), DĂ€r det Ă€r öppet dĂ€r uppe och nere (det ska alltsĂ„ stĂ„ upp). VĂ€rmen frĂ„n komponenterna vĂ€rmer luft som stiger, samtidigt som luft dĂ€r nere sugs in. Kanske skulle en stor flĂ€kt (typ som en tolva) behövas för att bosta. Men annars, lĂ„t naturlagarna göra arbetet 🙂

Eventuellt skulle den kunna dubbla som damsugare oxÄ!

Haha, det skulle ju fan kunna funka!! 😄

Förresten, vilken folkis??

Futuro (oregistrerad)
Postat

Kolla in silenx flÀktar. Har fÄtt mycket bra omdömen. SÀljs sÀkert i sverige ocksÄ men hitintills har jag bara hittat en norsk ÄterförsÀljare; www.vendur.no

Byt ut cpu och chassi och nÀtaggs flÀktar mot dessa sÄ har man kommit lÄngt pÄ vÀgen.

Postat

PÄ kylning.com finns det en massa kul grejer för att fÄ datorn tystare.

Postat

Om man bor stort sÄ mÄste det bÀsta att stÀlla burken

i ett annat rum Àn skÀrmen, och köra trÄdlös keyboard

och mus.

Postat

luftmadrasser tar bort mycket av de störande höga frekvenserna. Jag byggde ett slott av luftmadrass och sovsĂ€ck till min dator. Det funkade kanon, förutom att min dator redan innan hade överhettningssproblem sĂ„ nĂ€r vĂ„ren kom fick jag ta bort det 😕

Och sĂ„ gillar inte tjejer hĂ€ndiga killar heller verkar det som 😏

Postat

Prova med Ă„ sĂ€tta in datorn i en FRYS! 😛 eller kolla denna lĂ€nk:www.carillondirect.com dom anvĂ€nder Zalman CPU-Cooler.

• 11 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Hejhej

Jag har fÄtt överta min pappas förra processor. Jag fick huvudvÀrk och kunde inte tÀnka musik nÀr jag anvÀnde den. DatoraffÀren sa att det var flÀkten till processorn. Den spelade ett ganska högt A och ibland ett Aiss nÀr den arbetade som vÀrst. Det Àr en Intel P4.

De sa att jag kunde köpa en Arctic Cooler som var billig ocksĂ„ och jag Ă€r nöjd med den men jag undrar om nĂ„gon vet vilken flĂ€kt som Ă€r tystast ifall jag skulle fĂ„ lust att köpa det bĂ€sta (för max ca 500 spĂ€nn) för det Ă€r kĂ€nsligt nĂ€r jag gör röstljudspĂ„r fast jag anvĂ€nder den dĂ€r mikrofonen som man fick som Studioprenumerant för jag fick den av en prenumerant! Den Ă€r bra Ă„t mig för man mĂ„ste vara ganska nĂ€ra den sĂ„ störande ljud kommer inte in sĂ„ jĂ€ttelĂ€tt men jag sjunger Ă€ndĂ„ i ett annat rum för sĂ€kerhetsskull. Är de dĂ€r Zalaman tystare tillexempel?

Förresten har jag en tycker jag ovanligt tyst flÀkt till strömmen men den lÄter ju lite ocksÄ. Finns det nÄgon bra strömlÄda som Àr tyst? Det Àr ett PC-torn ett ganska litet.

Redigerat av Fredrika
Postat

Antec Sonata datorlĂ„da med 380watt PSU den Ă€r tyst 😆

Sonata

Postat

ZalmanflÀktarna hör till de tystaste CPU-flÀktarna pÄ marknaden och de kyler ocksÄ bra. De Àr ganska tunga sÄ man bör vara försiktig om det Àr en dator som man av nÄgon anledning skall slÀpa omkring med mycket. Jag skulle hellre anvÀnda Zalman Àn Arctic Cooler som jag inte tycker har nÄgra vidare prestanda eller Àr speciell tysta.

I övrigt, rent allmÀnt, alternativ för en helt tyst eller nÀstan helt tyst dator:

CPU-kylning Zalman Reserator flÀktlös vattenkylning för CPU.

FlÀktlöst nÀtaggregat, t ex Antec Phantom 500

FlÀtlöst grafikkort t ex Gecube Radeon X700 pro Heatpipe (eller vattenkylning av grafikkort via Reserator).

Moderkort med passiv kylning av NB mm.

HĂ„rddisk Seagate Barracuda i “vagga“

Stort luftigt chassi, t ex Coolermaster Stacker. (Antec Sonata Àr en annan billigare och bra variant pÄ ett ganska tyst chassi)

ErsÀtt 12 cm (!) chassiflÀktar (bÄde fram och bak) med Papst lÄgvarvsflÀktar som kopplas via varvtalsregulator och avstÀngningsmöjlighet.

DÀmpmattor inne i chassi pÄ ytor som ej har ventilationshÄl.

Eller ocksÄ ett Zalman tyst chassi, TNN500AF, men DET kostar
 nÄnstans kring 9000:-

Postat

Jag har glömt att tacka alla som hjÀlpt mig med svar pÄ mina frÄgor. 9000.- för en tyst lÄda kan jag aldrig betala men kanske Ànnu tystare flÀktar till stömlÄdan och till processorn. FÄr se nÀr studiebidraget kommer. NÄgra nya byxor blir det vÀl i alla fall inte nu heller...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.