Jump to content
Annons

Digidesign hardware


Sdhoirm

Recommended Posts

Jo jag har precis installerat Pro Tools TDM 6.7 på min PC,

men när jag ska starta programmet hittar den inte någon hårdvara från digidesign?

Vad menas? Måste man lägga ut ytterligare besparingar på hårdvara som är kompatibel med Pro tools?

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din skämtare! Protools utan hårdvara? Crackeli-crack? Mitt förslag är att Du tar Dig in på www.digidesign.com, trycka på "support" och sen "downloads". Då hittar Du en demoversion av PTLE för PC. Detta är endast en demo, jag tror Du kan köra max 8 ljudspår och en massa annat är nerbantat också. Du får dock en känsla för hur PT fungerar. Om Du sen gillar det Du ser och hör så kan Du köpa hårdvara. Då får Du mjukvara på köpet. TDM/HD börjar dock kring 100 000:-. Jag förselår en MboxII. Då får Du PTLE med och just nu också lite extra grejjor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej haha det är absolut inte crack, sjävla grejen är den att jag köpte programmet relativt billigt begagnad, (hm.. får en svag känsla att jag blivit lite smått lurad?)

Okey, jo jag ska kolla på det du föreslagit.

Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha! Hur köper man PT TDM-mjukvaran utan att köpa hårdvara? 😆

Man köper den inte, mjukvaran är ju gratis. 😆

Därför undrar jag vad trådstartaren menar med: "Måste man lägga ut ytterligare besparingar på hårdvara som är kompatibel med Pro tools?" 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hm.. jag fick det för 500 spänn, så det var ju inte så farligt kanske, men ändå, det är ju pengar det med.

jaja jag får väl ta och köpa nån hårdvara då *suck*

😆

HD/TDM hårdvaran kostar ungefär 100.000 spänn.... (då får du mjukvaran på köpet).

Ta en titt på Pro Tools LE istället som wonderboy tipsade om, det kan du få betydligt billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, nåt sånt har man ju inte råd med:/

Jo men det är ju så att jag inte har så mycket pengar för tillfället, men vad tror/tycker ni om det här då http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...09960&visible=2

Och vad exakt är Proteus?

Verkar vettigt . Tror att du kan få mycket nöjje av det.

Proteus var ett gäng stilbildnade syntar som EMU gjorde en gång i tiden. Med detta kort så får du en mjukvara som emulera dessa syntar kan man säga

Läs med om Proteus syntar på http://www.vintagesynth.com/emu/proteus.shtml'

Dock kommer du inte att ha nån nytta av din ProoTolls mjukvara

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU Production Tools ger dig även möjligheten att testa olika inspelningsprogram för att hitta ett som passar dig. Med får du nedskalade versioner av Cubase, Sonar och Live. Dessa går att uppgradera till fullversioner för ett reducerat pris. I fallet med Live vill jag minnas att EMU ljudkortet plus en uppgradering faktiskt är billigare än att köpa Live i fullversion direkt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Proteus var ett gäng stilbildnade syntar som EMU gjorde en gång i tiden. Med detta kort så får du en mjukvara som emulera dessa syntar kan man säga

Hmmm... "Emulerar" är väl frågan om det är helt rätt ord i det här fallet? Proteus-syntharna var väl redan från början mjukvaru-baserade ("ROMplers"), så det här är väl helt enkelt bara en överföring av kod och samplingar till datorn...

Fast nu är jag kanske liiite petig...? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu är jag kanske liiite petig...? 🙁

Japp det är du.. 😕 För ljukortet EMUlerar faktiskt "the real thing" och även om det ljudmässigt är samma sak.. Och t.o.m bättre.. och till betydligt lägre pris 🙂

Under tusenlappen så är det en suverän deal i alla fall.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu är jag kanske liiite petig...? 🙁

Japp det är du.. 😕 För ljukortet emulerar faktiskt "the real thing" och även om det ljudmässigt är samma sak.. Och t.o.m bättre.. och till betydligt lägre pris 🙂

Under tusenlappen så är det en suverän deal i alla fall.

Fast nää...! Jag håller baske mej inte med!

Är Waldorf Attack VSTi en emulation av Waldorf RackAttack? Är TDM-Virusen en emulering av Access Virus-hårdvaran?

Näpp, samma kod fast i lite olika hårdvara. Eller menar du att EMU har gjort om allt för att emulera de ursprungliga Proteus-burkarna på samma sätt som Korg gjort i sitt Legacy collection...

Fast jovisst, ett bra köp är det säkert oavsett mina hårklyverier!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, nåt sånt har man ju inte råd med:/

Jo men det är ju så att jag inte har så mycket pengar för tillfället, men vad tror/tycker ni om det här då http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...09960&visible=2

Och vad exakt är Proteus?

Som det redan påpekats så är det ett bra ljudkort till ett bra pris.

Men Pro Tools kan du inte köra på det kortet ifall det var det du var ute efter.

Isåfall är det Digidesigns Mbox 2, Digi002r, eller ett m-audio kort (audiophile 2496 tex.) som gäller.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

EMU Production Tools ger dig även möjligheten att testa olika inspelningsprogram för att hitta ett som passar dig. Med får du nedskalade versioner av Cubase, Sonar och Live. Dessa går att uppgradera till fullversioner för ett reducerat pris. I fallet med Live vill jag minnas att EMU ljudkortet plus en uppgradering faktiskt är billigare än att köpa Live i fullversion direkt.

/Majken

Hör nu här, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare på gång här som vi håller på att hala in. Kom inte här och försök lägga snubbeltråd för våra ansträngningar för då...... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör nu här, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare på gång här som vi håller på att hala in. Kom inte här och försök lägga snubbeltråd för våra ansträngningar för då...... 😕

Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med två ProTools användare här på forumet. Då får du ju en kompis också 🙁

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör nu här, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare på gång här som vi håller på att hala in. Kom inte här och försök lägga snubbeltråd för våra ansträngningar för då...... 😕

Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med två ProTools användare här på forumet. Då får du ju en kompis också 🙂

/Majken

*host* tre ProToolsanvändare *harkel* om jag får be.... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör nu här, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare på gång här som vi håller på att hala in. Kom inte här och försök lägga snubbeltråd för våra ansträngningar för då...... 🙁

Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med två ProTools användare här på forumet. Då får du ju en kompis också 🙂

/Majken

*host* tre ProToolsanvändare *harkel* om jag får be.... 🙂

Jo, det kan jag kanske hålla med om men "kompis" till mig? Det har jag svårt att tro! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör nu här, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare på gång här som vi håller på att hala in. Kom inte här och försök lägga snubbeltråd för våra ansträngningar för då...... 🙂

Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med två ProTools användare här på forumet. Då får du ju en kompis också 😉

/Majken

*host* tre ProToolsanvändare *harkel* om jag får be.... 🙂

Jo, det kan jag kanske hålla med om men "kompis" till mig? Det har jag svårt att tro! 😕

sade jag något om kompis?

tss....bara en göteborgare som kan tro att man vill bli kompis med honom bara för att man råkar stå i samma kö på donken. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

tss....bara en göteborgare som kan tro att man vill bli kompis med honom bara för att man råkar stå i samma kö på donken. 😱

Jag står aldrig i kö på donken! Här är det helt andra saker som gäller, mas!

Är det någon mer än jag som får en svag men ändå klart förnimbar känsla av att denna tråd håller på att inte bara balla ur utan rent av tvärdö?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, nåt sånt har man ju inte råd med:/

Jo men det är ju så att jag inte har så mycket pengar för tillfället, men vad tror/tycker ni om det här då http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...09960&visible=2

Och vad exakt är Proteus?

Som det redan påpekats så är det ett bra ljudkort till ett bra pris.

Men Pro Tools kan du inte köra på det kortet ifall det var det du var ute efter.

Isåfall är det Digidesigns Mbox 2, Digi002r, eller ett m-audio kort (audiophile 2496 tex.) som gäller.

Hm.. har funderingar på M-Audio audiophile 2496 kortet, men det är helt garanterat att det fungerar med Pro Tools? (n00b fråga?)

EDIT: Glöm att jag frågade om det funkade med pt, såg precis att så var fallet 😱

Redigerat av Sdhoirm
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Pro Tools kan du inte köra på det kortet ifall det var det du var ute efter.

Isåfall är det Digidesigns Mbox 2, Digi002r, eller ett m-audio kort (audiophile 2496 tex.) som gäller.

Hm.. har funderingar på M-Audio audiophile 2496 kortet, men det är helt garanterat att det fungerar med Pro Tools? (n00b fråga?)

Japp, helt säkert. Men inte den ProTools-versionen du blev pålurad, utan en lite nedbantad specialversion (M-powered).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Pro Tools kan du inte köra på det kortet ifall det var det du var ute efter.

Isåfall är det Digidesigns Mbox 2, Digi002r, eller ett m-audio kort (audiophile 2496 tex.) som gäller.

Hm.. har funderingar på M-Audio audiophile 2496 kortet, men det är helt garanterat att det fungerar med Pro Tools? (n00b fråga?)

Japp, helt säkert. Men inte den ProTools-versionen du blev pålurad, utan en lite nedbantad specialversion (M-powered).

Attans då, får väl försöka sälja gitarr och bas riggarna så man har råd:/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inget ljudkort så kan du köpa en mbox2 + en liten konding här, vet dock inte alls hur bra mbox2 är (gillar inte ettan...)

Så får du som sagt med Pro Tools....Sitter själv i tankarna på att skaffa M-powered men vet inte om jag kan lägga ner pengar på de nu...

Edit....Oops...såg inte att priset var utan moms...då var det inte lika billigt...

Redigerat av kempor
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...