Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo jag har precis installerat Pro Tools TDM 6.7 pÄ min PC,

men nÀr jag ska starta programmet hittar den inte nÄgon hÄrdvara frÄn digidesign?

Vad menas? MÄste man lÀgga ut ytterligare besparingar pÄ hÄrdvara som Àr kompatibel med Pro tools?

/Jonas

Annons
Postat

Din skÀmtare! Protools utan hÄrdvara? Crackeli-crack? Mitt förslag Àr att Du tar Dig in pÄ www.digidesign.com, trycka pÄ "support" och sen "downloads". DÄ hittar Du en demoversion av PTLE för PC. Detta Àr endast en demo, jag tror Du kan köra max 8 ljudspÄr och en massa annat Àr nerbantat ocksÄ. Du fÄr dock en kÀnsla för hur PT fungerar. Om Du sen gillar det Du ser och hör sÄ kan Du köpa hÄrdvara. DÄ fÄr Du mjukvara pÄ köpet. TDM/HD börjar dock kring 100 000:-. Jag förselÄr en MboxII. DÄ fÄr Du PTLE med och just nu ocksÄ lite extra grejjor.

Postat

Ha! Hur köper man PT TDM-mjukvaran utan att köpa hĂ„rdvara? 😆

Postat

Nej haha det Àr absolut inte crack, sjÀvla grejen Àr den att jag köpte programmet relativt billigt begagnad, (hm.. fÄr en svag kÀnsla att jag blivit lite smÄtt lurad?)

Okey, jo jag ska kolla pÄ det du föreslagit.

Tack för hjÀlpen.

Postat
Ha! Hur köper man PT TDM-mjukvaran utan att köpa hĂ„rdvara? 😆

Man köper den inte, mjukvaran Ă€r ju gratis. 😆

DĂ€rför undrar jag vad trĂ„dstartaren menar med: "MĂ„ste man lĂ€gga ut ytterligare besparingar pĂ„ hĂ„rdvara som Ă€r kompatibel med Pro tools?" 😆

Postat

Ganska mycket lurad! 😆😆

HĂ„rdvaran Ă€r ganska viktigt.. Mjukvara brukar man fĂ„ pĂ„ "köpet" 🙂

Men som sagt lÀs gÀrna pÄ lite pÄ http://www.digidesign.com/

Stackarn! 😆 FĂ„r man frĂ„ga.. Hur mycket fick du ge för mjukvaran?

Postat

hm.. jag fick det för 500 spÀnn, sÄ det var ju inte sÄ farligt kanske, men ÀndÄ, det Àr ju pengar det med.

jaja jag fÄr vÀl ta och köpa nÄn hÄrdvara dÄ *suck*

Postat
hm.. jag fick det för 500 spÀnn, sÄ det var ju inte sÄ farligt kanske, men ÀndÄ, det Àr ju pengar det med.

jaja jag fÄr vÀl ta och köpa nÄn hÄrdvara dÄ *suck*

😆

HD/TDM hÄrdvaran kostar ungefÀr 100.000 spÀnn.... (dÄ fÄr du mjukvaran pÄ köpet).

Ta en titt pÄ Pro Tools LE istÀllet som wonderboy tipsade om, det kan du fÄ betydligt billigare.

Postat
Oj, nÄt sÄnt har man ju inte rÄd med:/

Jo men det Àr ju sÄ att jag inte har sÄ mycket pengar för tillfÀllet, men vad tror/tycker ni om det hÀr dÄ http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...09960&visible=2

Och vad exakt Àr Proteus?

Verkar vettigt . Tror att du kan fÄ mycket nöjje av det.

Proteus var ett gÀng stilbildnade syntar som EMU gjorde en gÄng i tiden. Med detta kort sÄ fÄr du en mjukvara som emulera dessa syntar kan man sÀga

LÀs med om Proteus syntar pÄ http://www.vintagesynth.com/emu/proteus.shtml'

Dock kommer du inte att ha nÄn nytta av din ProoTolls mjukvara

Postat

EMU Production Tools ger dig Àven möjligheten att testa olika inspelningsprogram för att hitta ett som passar dig. Med fÄr du nedskalade versioner av Cubase, Sonar och Live. Dessa gÄr att uppgradera till fullversioner för ett reducerat pris. I fallet med Live vill jag minnas att EMU ljudkortet plus en uppgradering faktiskt Àr billigare Àn att köpa Live i fullversion direkt.

/Majken

Postat
Proteus var ett gÀng stilbildnade syntar som EMU gjorde en gÄng i tiden. Med detta kort sÄ fÄr du en mjukvara som emulera dessa syntar kan man sÀga

Hmmm... "Emulerar" Àr vÀl frÄgan om det Àr helt rÀtt ord i det hÀr fallet? Proteus-syntharna var vÀl redan frÄn början mjukvaru-baserade ("ROMplers"), sÄ det hÀr Àr vÀl helt enkelt bara en överföring av kod och samplingar till datorn...

Fast nu Ă€r jag kanske liiite petig...? 😆

Postat (redigerat)
Fast nu Ă€r jag kanske liiite petig...? 🙁

Japp det Ă€r du.. 😕 För ljukortet EMUlerar faktiskt "the real thing" och Ă€ven om det ljudmĂ€ssigt Ă€r samma sak.. Och t.o.m bĂ€ttre.. och till betydligt lĂ€gre pris 🙂

Under tusenlappen sÄ Àr det en suverÀn deal i alla fall.

Redigerat av hegobald
Postat
Fast nu Ă€r jag kanske liiite petig...? 🙁

Japp det Ă€r du.. 😕 För ljukortet emulerar faktiskt "the real thing" och Ă€ven om det ljudmĂ€ssigt Ă€r samma sak.. Och t.o.m bĂ€ttre.. och till betydligt lĂ€gre pris 🙂

Under tusenlappen sÄ Àr det en suverÀn deal i alla fall.

Fast nÀÀ...! Jag hÄller baske mej inte med!

Är Waldorf Attack VSTi en emulation av Waldorf RackAttack? Är TDM-Virusen en emulering av Access Virus-hĂ„rdvaran?

NÀpp, samma kod fast i lite olika hÄrdvara. Eller menar du att EMU har gjort om allt för att emulera de ursprungliga Proteus-burkarna pÄ samma sÀtt som Korg gjort i sitt Legacy collection...

Fast jovisst, ett bra köp Ă€r det sĂ€kert oavsett mina hĂ„rklyverier!! 🙂

Postat
Är Waldorf Attack VSTi en emulation av Waldorf RackAttack?

Nej det kan den ju inte vara, Attack kom ju före RackAttack 😕

/Majken

Postat
Är Waldorf Attack VSTi en emulation av Waldorf RackAttack?

Nej det kan den ju inte vara, Attack kom ju före RackAttack 🙁

😕

Jajaa... MisstĂ€nkte nĂ€stan att det var sĂ„, men dĂ„ hade ju inte mitt exempel funkat riktigt lika bra... 🙂

Postat (redigerat)

Jo men det Àr ju sÄ att jag inte har sÄ mycket pengar för tillfÀllet, men vad tror/tycker ni om det hÀr dÄ http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...09960&visible=2

Som det redan pÄpekats sÄ Àr det ett bra ljudkort till ett bra pris.

Men Pro Tools kan du inte köra pÄ det kortet ifall det var det du var ute efter.

IsÄfall Àr det Digidesigns Mbox 2, Digi002r, eller ett m-audio kort (audiophile 2496 tex.) som gÀller.

Redigerat av brojd
Postat
EMU Production Tools ger dig Àven möjligheten att testa olika inspelningsprogram för att hitta ett som passar dig. Med fÄr du nedskalade versioner av Cubase, Sonar och Live. Dessa gÄr att uppgradera till fullversioner för ett reducerat pris. I fallet med Live vill jag minnas att EMU ljudkortet plus en uppgradering faktiskt Àr billigare Àn att köpa Live i fullversion direkt.

/Majken

Hör nu hĂ€r, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare pĂ„ gĂ„ng hĂ€r som vi hĂ„ller pĂ„ att hala in. Kom inte hĂ€r och försök lĂ€gga snubbeltrĂ„d för vĂ„ra anstrĂ€ngningar för dĂ„...... 😕

Postat
Hör nu hĂ€r, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare pĂ„ gĂ„ng hĂ€r som vi hĂ„ller pĂ„ att hala in. Kom inte hĂ€r och försök lĂ€gga snubbeltrĂ„d för vĂ„ra anstrĂ€ngningar för dĂ„...... 😕

Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med tvĂ„ ProTools anvĂ€ndare hĂ€r pĂ„ forumet. DĂ„ fĂ„r du ju en kompis ocksĂ„ 🙁

/Majken

Postat

Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med tvĂ„ ProTools anvĂ€ndare hĂ€r pĂ„ forumet. DĂ„ fĂ„r du ju en kompis ocksĂ„ 🙂

/Majken

*host* tre ProToolsanvĂ€ndare *harkel* om jag fĂ„r be.... 🙁

Postat
Hör nu hĂ€r, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare pĂ„ gĂ„ng hĂ€r som vi hĂ„ller pĂ„ att hala in. Kom inte hĂ€r och försök lĂ€gga snubbeltrĂ„d för vĂ„ra anstrĂ€ngningar för dĂ„...... 🙁

Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med tvĂ„ ProTools anvĂ€ndare hĂ€r pĂ„ forumet. DĂ„ fĂ„r du ju en kompis ocksĂ„ 🙂

/Majken

*host* tre ProToolsanvĂ€ndare *harkel* om jag fĂ„r be.... 🙂

Jo, det kan jag kanske hĂ„lla med om men "kompis" till mig? Det har jag svĂ„rt att tro! 😕

Postat
Hör nu hĂ€r, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare pĂ„ gĂ„ng hĂ€r som vi hĂ„ller pĂ„ att hala in. Kom inte hĂ€r och försök lĂ€gga snubbeltrĂ„d för vĂ„ra anstrĂ€ngningar för dĂ„...... 🙂

Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med tvĂ„ ProTools anvĂ€ndare hĂ€r pĂ„ forumet. DĂ„ fĂ„r du ju en kompis ocksĂ„ 😉

/Majken

*host* tre ProToolsanvĂ€ndare *harkel* om jag fĂ„r be.... 🙂

Jo, det kan jag kanske hĂ„lla med om men "kompis" till mig? Det har jag svĂ„rt att tro! 😕

sade jag nÄgot om kompis?

tss....bara en göteborgare som kan tro att man vill bli kompis med honom bara för att man rĂ„kar stĂ„ i samma kö pĂ„ donken. 🙁

Postat (redigerat)

Vi Àr nog fler, jag anvÀnder ProTools LE sÄ nu Àr vi uppe pÄ fyra. Men jag köpte en sÄn hÄrdvarugrej till min mjukvara DIGI002 heter den sÄ mitt ProTools frÄgar inte efter det.

Redigerat av ostkaka
Postat
tss....bara en göteborgare som kan tro att man vill bli kompis med honom bara för att man rĂ„kar stĂ„ i samma kö pĂ„ donken. đŸ˜±

Jag stÄr aldrig i kö pÄ donken! HÀr Àr det helt andra saker som gÀller, mas!

Är det nĂ„gon mer Ă€n jag som fĂ„r en svag men Ă€ndĂ„ klart förnimbar kĂ€nsla av att denna trĂ„d hĂ„ller pĂ„ att inte bara balla ur utan rent av tvĂ€rdö?

Postat
Vi Àr nog fler

Absolut, det finns mÄnga.

Postat (redigerat)

Som det redan pÄpekats sÄ Àr det ett bra ljudkort till ett bra pris.

Men Pro Tools kan du inte köra pÄ det kortet ifall det var det du var ute efter.

IsÄfall Àr det Digidesigns Mbox 2, Digi002r, eller ett m-audio kort (audiophile 2496 tex.) som gÀller.

Hm.. har funderingar pÄ M-Audio audiophile 2496 kortet, men det Àr helt garanterat att det fungerar med Pro Tools? (n00b frÄga?)

EDIT: Glöm att jag frĂ„gade om det funkade med pt, sĂ„g precis att sĂ„ var fallet đŸ˜±

Redigerat av Sdhoirm
Postat

Hm.. har funderingar pÄ M-Audio audiophile 2496 kortet, men det Àr helt garanterat att det fungerar med Pro Tools? (n00b frÄga?)

Japp, helt sÀkert. Men inte den ProTools-versionen du blev pÄlurad, utan en lite nedbantad specialversion (M-powered).

Postat

Japp, helt sÀkert. Men inte den ProTools-versionen du blev pÄlurad, utan en lite nedbantad specialversion (M-powered).

Attans dÄ, fÄr vÀl försöka sÀlja gitarr och bas riggarna sÄ man har rÄd:/

Postat (redigerat)

Har du inget ljudkort sÄ kan du köpa en mbox2 + en liten konding hÀr, vet dock inte alls hur bra mbox2 Àr (gillar inte ettan...)

SÄ fÄr du som sagt med Pro Tools....Sitter sjÀlv i tankarna pÄ att skaffa M-powered men vet inte om jag kan lÀgga ner pengar pÄ de nu...

Edit....Oops...sÄg inte att priset var utan moms...dÄ var det inte lika billigt...

Redigerat av kempor
Postat

hehe jo jag har mina tankar ditÄt faktiskt, men det fÄr tyvÀr vÀnta tills jag har rÄd:/

hm.. annars finns den hÀr med inrÀknad moms:)

Tack för alla svar förresten:D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.