Nervani Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Jo jag har precis installerat Pro Tools TDM 6.7 pÄ min PC, men nÀr jag ska starta programmet hittar den inte nÄgon hÄrdvara frÄn digidesign? Vad menas? MÄste man lÀgga ut ytterligare besparingar pÄ hÄrdvara som Àr kompatibel med Pro tools? /Jonas
wonderboy Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Din skÀmtare! Protools utan hÄrdvara? Crackeli-crack? Mitt förslag Àr att Du tar Dig in pÄ www.digidesign.com, trycka pÄ "support" och sen "downloads". DÄ hittar Du en demoversion av PTLE för PC. Detta Àr endast en demo, jag tror Du kan köra max 8 ljudspÄr och en massa annat Àr nerbantat ocksÄ. Du fÄr dock en kÀnsla för hur PT fungerar. Om Du sen gillar det Du ser och hör sÄ kan Du köpa hÄrdvara. DÄ fÄr Du mjukvara pÄ köpet. TDM/HD börjar dock kring 100 000:-. Jag förselÄr en MboxII. DÄ fÄr Du PTLE med och just nu ocksÄ lite extra grejjor.
Linus Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Ha! Hur köper man PT TDM-mjukvaran utan att köpa hĂ„rdvara? đ
Nervani Postat 16 november 2005 TrÄdstartare Postat 16 november 2005 Nej haha det Àr absolut inte crack, sjÀvla grejen Àr den att jag köpte programmet relativt billigt begagnad, (hm.. fÄr en svag kÀnsla att jag blivit lite smÄtt lurad?) Okey, jo jag ska kolla pÄ det du föreslagit. Tack för hjÀlpen.
brojd Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Ha! Hur köper man PT TDM-mjukvaran utan att köpa hĂ„rdvara? đ Man köper den inte, mjukvaran Ă€r ju gratis. đ DĂ€rför undrar jag vad trĂ„dstartaren menar med: "MĂ„ste man lĂ€gga ut ytterligare besparingar pĂ„ hĂ„rdvara som Ă€r kompatibel med Pro tools?" đ
hegobald Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Ganska mycket lurad! đđ HĂ„rdvaran Ă€r ganska viktigt.. Mjukvara brukar man fĂ„ pĂ„ "köpet" đ Men som sagt lĂ€s gĂ€rna pĂ„ lite pĂ„ http://www.digidesign.com/ Stackarn! đ FĂ„r man frĂ„ga.. Hur mycket fick du ge för mjukvaran?
Nervani Postat 16 november 2005 TrÄdstartare Postat 16 november 2005 hm.. jag fick det för 500 spÀnn, sÄ det var ju inte sÄ farligt kanske, men ÀndÄ, det Àr ju pengar det med. jaja jag fÄr vÀl ta och köpa nÄn hÄrdvara dÄ *suck*
brojd Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 hm.. jag fick det för 500 spĂ€nn, sĂ„ det var ju inte sĂ„ farligt kanske, men Ă€ndĂ„, det Ă€r ju pengar det med. jaja jag fĂ„r vĂ€l ta och köpa nĂ„n hĂ„rdvara dĂ„ *suck* đ HD/TDM hĂ„rdvaran kostar ungefĂ€r 100.000 spĂ€nn.... (dĂ„ fĂ„r du mjukvaran pĂ„ köpet). Ta en titt pĂ„ Pro Tools LE istĂ€llet som wonderboy tipsade om, det kan du fĂ„ betydligt billigare.
Nervani Postat 16 november 2005 TrÄdstartare Postat 16 november 2005 Oj, nÄt sÄnt har man ju inte rÄd med:/ Jo men det Àr ju sÄ att jag inte har sÄ mycket pengar för tillfÀllet, men vad tror/tycker ni om det hÀr dÄ http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...09960&visible=2 Och vad exakt Àr Proteus?
hegobald Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Oj, nÄt sÄnt har man ju inte rÄd med:/Jo men det Àr ju sÄ att jag inte har sÄ mycket pengar för tillfÀllet, men vad tror/tycker ni om det hÀr dÄ http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...09960&visible=2 Och vad exakt Àr Proteus? Verkar vettigt . Tror att du kan fÄ mycket nöjje av det. Proteus var ett gÀng stilbildnade syntar som EMU gjorde en gÄng i tiden. Med detta kort sÄ fÄr du en mjukvara som emulera dessa syntar kan man sÀga LÀs med om Proteus syntar pÄ http://www.vintagesynth.com/emu/proteus.shtml' Dock kommer du inte att ha nÄn nytta av din ProoTolls mjukvara
Majken Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 EMU Production Tools ger dig Àven möjligheten att testa olika inspelningsprogram för att hitta ett som passar dig. Med fÄr du nedskalade versioner av Cubase, Sonar och Live. Dessa gÄr att uppgradera till fullversioner för ett reducerat pris. I fallet med Live vill jag minnas att EMU ljudkortet plus en uppgradering faktiskt Àr billigare Àn att köpa Live i fullversion direkt. /Majken
android Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Proteus var ett gĂ€ng stilbildnade syntar som EMU gjorde en gĂ„ng i tiden. Med detta kort sĂ„ fĂ„r du en mjukvara som emulera dessa syntar kan man sĂ€ga Hmmm... "Emulerar" Ă€r vĂ€l frĂ„gan om det Ă€r helt rĂ€tt ord i det hĂ€r fallet? Proteus-syntharna var vĂ€l redan frĂ„n början mjukvaru-baserade ("ROMplers"), sĂ„ det hĂ€r Ă€r vĂ€l helt enkelt bara en överföring av kod och samplingar till datorn... Fast nu Ă€r jag kanske liiite petig...? đ
hegobald Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 (redigerat) Fast nu Ă€r jag kanske liiite petig...? đ Japp det Ă€r du.. đ För ljukortet EMUlerar faktiskt "the real thing" och Ă€ven om det ljudmĂ€ssigt Ă€r samma sak.. Och t.o.m bĂ€ttre.. och till betydligt lĂ€gre pris đ Under tusenlappen sĂ„ Ă€r det en suverĂ€n deal i alla fall. Redigerat 16 november 2005 av hegobald
android Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Fast nu Ă€r jag kanske liiite petig...? đ Japp det Ă€r du.. đ För ljukortet emulerar faktiskt "the real thing" och Ă€ven om det ljudmĂ€ssigt Ă€r samma sak.. Och t.o.m bĂ€ttre.. och till betydligt lĂ€gre pris đ Under tusenlappen sĂ„ Ă€r det en suverĂ€n deal i alla fall. Fast nÀÀ...! Jag hĂ„ller baske mej inte med! Ăr Waldorf Attack VSTi en emulation av Waldorf RackAttack? Ăr TDM-Virusen en emulering av Access Virus-hĂ„rdvaran? NĂ€pp, samma kod fast i lite olika hĂ„rdvara. Eller menar du att EMU har gjort om allt för att emulera de ursprungliga Proteus-burkarna pĂ„ samma sĂ€tt som Korg gjort i sitt Legacy collection... Fast jovisst, ett bra köp Ă€r det sĂ€kert oavsett mina hĂ„rklyverier!! đ
Majken Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Ăr Waldorf Attack VSTi en emulation av Waldorf RackAttack? Nej det kan den ju inte vara, Attack kom ju före RackAttack đ /Majken
android Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Ăr Waldorf Attack VSTi en emulation av Waldorf RackAttack? Nej det kan den ju inte vara, Attack kom ju före RackAttack đ đ Jajaa... MisstĂ€nkte nĂ€stan att det var sĂ„, men dĂ„ hade ju inte mitt exempel funkat riktigt lika bra... đ
brojd Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 (redigerat) Oj, nÄt sÄnt har man ju inte rÄd med:/Jo men det Àr ju sÄ att jag inte har sÄ mycket pengar för tillfÀllet, men vad tror/tycker ni om det hÀr dÄ http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...09960&visible=2 Och vad exakt Àr Proteus? Som det redan pÄpekats sÄ Àr det ett bra ljudkort till ett bra pris. Men Pro Tools kan du inte köra pÄ det kortet ifall det var det du var ute efter. IsÄfall Àr det Digidesigns Mbox 2, Digi002r, eller ett m-audio kort (audiophile 2496 tex.) som gÀller. Redigerat 16 november 2005 av brojd
wonderboy Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 EMU Production Tools ger dig Ă€ven möjligheten att testa olika inspelningsprogram för att hitta ett som passar dig. Med fĂ„r du nedskalade versioner av Cubase, Sonar och Live. Dessa gĂ„r att uppgradera till fullversioner för ett reducerat pris. I fallet med Live vill jag minnas att EMU ljudkortet plus en uppgradering faktiskt Ă€r billigare Ă€n att köpa Live i fullversion direkt. /Majken Hör nu hĂ€r, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare pĂ„ gĂ„ng hĂ€r som vi hĂ„ller pĂ„ att hala in. Kom inte hĂ€r och försök lĂ€gga snubbeltrĂ„d för vĂ„ra anstrĂ€ngningar för dĂ„...... đ
Majken Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Hör nu hĂ€r, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare pĂ„ gĂ„ng hĂ€r som vi hĂ„ller pĂ„ att hala in. Kom inte hĂ€r och försök lĂ€gga snubbeltrĂ„d för vĂ„ra anstrĂ€ngningar för dĂ„...... đ Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med tvĂ„ ProTools anvĂ€ndare hĂ€r pĂ„ forumet. DĂ„ fĂ„r du ju en kompis ocksĂ„ đ /Majken
brojd Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Hör nu hĂ€r, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare pĂ„ gĂ„ng hĂ€r som vi hĂ„ller pĂ„ att hala in. Kom inte hĂ€r och försök lĂ€gga snubbeltrĂ„d för vĂ„ra anstrĂ€ngningar för dĂ„...... đ Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med tvĂ„ ProTools anvĂ€ndare hĂ€r pĂ„ forumet. DĂ„ fĂ„r du ju en kompis ocksĂ„ đ /Majken *host* tre ProToolsanvĂ€ndare *harkel* om jag fĂ„r be.... đ
wonderboy Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Hör nu hĂ€r, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare pĂ„ gĂ„ng hĂ€r som vi hĂ„ller pĂ„ att hala in. Kom inte hĂ€r och försök lĂ€gga snubbeltrĂ„d för vĂ„ra anstrĂ€ngningar för dĂ„...... đ Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med tvĂ„ ProTools anvĂ€ndare hĂ€r pĂ„ forumet. DĂ„ fĂ„r du ju en kompis ocksĂ„ đ /Majken *host* tre ProToolsanvĂ€ndare *harkel* om jag fĂ„r be.... đ Jo, det kan jag kanske hĂ„lla med om men "kompis" till mig? Det har jag svĂ„rt att tro! đ
brojd Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Hör nu hĂ€r, Majken och resten av Q-basemaffian! Nu har vi en Protoolsare pĂ„ gĂ„ng hĂ€r som vi hĂ„ller pĂ„ att hala in. Kom inte hĂ€r och försök lĂ€gga snubbeltrĂ„d för vĂ„ra anstrĂ€ngningar för dĂ„...... đ Vi, vilka vi? Visserligen vore det ju skoj med tvĂ„ ProTools anvĂ€ndare hĂ€r pĂ„ forumet. DĂ„ fĂ„r du ju en kompis ocksĂ„ đ /Majken *host* tre ProToolsanvĂ€ndare *harkel* om jag fĂ„r be.... đ Jo, det kan jag kanske hĂ„lla med om men "kompis" till mig? Det har jag svĂ„rt att tro! đ sade jag nĂ„got om kompis? tss....bara en göteborgare som kan tro att man vill bli kompis med honom bara för att man rĂ„kar stĂ„ i samma kö pĂ„ donken. đ
ostkaka Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 (redigerat) Vi Àr nog fler, jag anvÀnder ProTools LE sÄ nu Àr vi uppe pÄ fyra. Men jag köpte en sÄn hÄrdvarugrej till min mjukvara DIGI002 heter den sÄ mitt ProTools frÄgar inte efter det. Redigerat 16 november 2005 av ostkaka
wonderboy Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 tss....bara en göteborgare som kan tro att man vill bli kompis med honom bara för att man rĂ„kar stĂ„ i samma kö pĂ„ donken. đ± Jag stĂ„r aldrig i kö pĂ„ donken! HĂ€r Ă€r det helt andra saker som gĂ€ller, mas! Ăr det nĂ„gon mer Ă€n jag som fĂ„r en svag men Ă€ndĂ„ klart förnimbar kĂ€nsla av att denna trĂ„d hĂ„ller pĂ„ att inte bara balla ur utan rent av tvĂ€rdö?
Nervani Postat 16 november 2005 TrĂ„dstartare Postat 16 november 2005 (redigerat) Oj, nĂ„t sĂ„nt har man ju inte rĂ„d med:/Jo men det Ă€r ju sĂ„ att jag inte har sĂ„ mycket pengar för tillfĂ€llet, men vad tror/tycker ni om det hĂ€r dĂ„ http://www.smartstep.se/andreassonmusik/pr...09960&visible=2 Och vad exakt Ă€r Proteus? Som det redan pĂ„pekats sĂ„ Ă€r det ett bra ljudkort till ett bra pris. Men Pro Tools kan du inte köra pĂ„ det kortet ifall det var det du var ute efter. IsĂ„fall Ă€r det Digidesigns Mbox 2, Digi002r, eller ett m-audio kort (audiophile 2496 tex.) som gĂ€ller. Hm.. har funderingar pĂ„ M-Audio audiophile 2496 kortet, men det Ă€r helt garanterat att det fungerar med Pro Tools? (n00b frĂ„ga?) EDIT: Glöm att jag frĂ„gade om det funkade med pt, sĂ„g precis att sĂ„ var fallet đ± Redigerat 16 november 2005 av Sdhoirm
android Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 Men Pro Tools kan du inte köra pÄ det kortet ifall det var det du var ute efter. IsÄfall Àr det Digidesigns Mbox 2, Digi002r, eller ett m-audio kort (audiophile 2496 tex.) som gÀller. Hm.. har funderingar pÄ M-Audio audiophile 2496 kortet, men det Àr helt garanterat att det fungerar med Pro Tools? (n00b frÄga?) Japp, helt sÀkert. Men inte den ProTools-versionen du blev pÄlurad, utan en lite nedbantad specialversion (M-powered).
Nervani Postat 16 november 2005 TrÄdstartare Postat 16 november 2005 Men Pro Tools kan du inte köra pÄ det kortet ifall det var det du var ute efter. IsÄfall Àr det Digidesigns Mbox 2, Digi002r, eller ett m-audio kort (audiophile 2496 tex.) som gÀller. Hm.. har funderingar pÄ M-Audio audiophile 2496 kortet, men det Àr helt garanterat att det fungerar med Pro Tools? (n00b frÄga?) Japp, helt sÀkert. Men inte den ProTools-versionen du blev pÄlurad, utan en lite nedbantad specialversion (M-powered). Attans dÄ, fÄr vÀl försöka sÀlja gitarr och bas riggarna sÄ man har rÄd:/
kempor Postat 16 november 2005 Postat 16 november 2005 (redigerat) Har du inget ljudkort sÄ kan du köpa en mbox2 + en liten konding hÀr, vet dock inte alls hur bra mbox2 Àr (gillar inte ettan...) SÄ fÄr du som sagt med Pro Tools....Sitter sjÀlv i tankarna pÄ att skaffa M-powered men vet inte om jag kan lÀgga ner pengar pÄ de nu... Edit....Oops...sÄg inte att priset var utan moms...dÄ var det inte lika billigt... Redigerat 16 november 2005 av kempor
Nervani Postat 17 november 2005 TrÄdstartare Postat 17 november 2005 hehe jo jag har mina tankar ditÄt faktiskt, men det fÄr tyvÀr vÀnta tills jag har rÄd:/ hm.. annars finns den hÀr med inrÀknad moms:) Tack för alla svar förresten:D
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.