Jump to content
Annons

Monitor koppling!


Kaasgaard

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa ESI nEar5 på jam för 3000. Jag har ett Delta 1010LT och en sketen Alto S6 mixer. Nu undrar jag: när jag ska koppla ESI-monitorerna(eller vilka de nu blir), kan jag koppla dem på ljudkortets RCA ut eller måste jag dra dem genom mixern med tele?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kan jag koppla dem på ljudkortets RCA ut eller måste jag dra dem genom mixern med tele?

Du kan köra antingen eller, men jag skulle rekommendera att du kör genom mixern så blir det smidigare att justera volymnivåerna. Annars får du fippla med musen och via mjukvara justera nivåerna, eller fumla med händerna bakom monitorerna för att hitta volymknapparna på respektive monitor. Inte kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

detta funderar jag också på. jag tänkte koppla de genom min mixer, men hur gör jag då när jag bara vill ha ljudet från hörlurar vid t,ex inspelning eller nattmusikskapande(för att inte störa andra)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast möjliga:

- från ljudkortet in i mixern.

- lurarna in i mixern

- out från mixern till högtalarna.

- dra fram en nätkabel med brytare -- bryt strömmen till högtalarna på natten.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

- dra fram en nätkabel med brytare -- bryt strömmen till högtalarna på natten.

Smart...!

Vissa som inte tänker så långt måste böja sig fram och stänga av varje monitor separat med knappen på baksidan... 😕

Eller förresten...?

Det finns ju nåt "pop-skydd" inbyggt i mina högtalare, som gör att det inte smäller när man slår av dom. Kan det göra nån skillnad för det om man använder brytaren på monitorn mot att bara slå av strömmen på skarvsladden?

Link to comment
Dela på andra sajter

>> Det finns ju nåt "pop-skydd" inbyggt i mina högtalare, som gör att det inte smäller när man slår av dom. Kan det göra nån skillnad för det om man använder brytaren på monitorn mot att bara slå av strömmen på skarvsladden?

Man skall aldrig säja aldrig. Men jag har hittills aldrig sett någon modell av högtalare eller förstärkare där det spelar någon som helst roll. Alla jag sett har en brytare som helt enkelt bryter strömmen. Och brytaren sitter allra först i kopplingen. Möjligen kan säkring sitta före brytaren men det spelar ju ingen roll.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så då borde man alltså kunna se det på ett kopplingsschema... (letar....japp här är det!) Om man nu bara visste hur man skulle tolka det...??? 😕😉

Kanske enklare att helt enkelt köra trial-and-error...

Kollade schemat.

Längst ner till vänster -- en bild av nätanslutningen i lådan. Sen säkring följt av brytaren. Sen går det in i trafon.

Alltså, inga problem, bryt strömmen utanför är samma som att bryta med högtalarens egen kontakt. (Eller faktiskt bättre, en extern kontakt brukar byta bägge.

Exempel på kontakt:

http://www.clasohlson.se/

36-1048

36-1041

32-3336

32-7224

Liknande grejor finns i varenda varuhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...