Jump to content
Annons

Trummor i Cubase?


Frizzle6

Recommended Posts

Annons
gufv (oregistrerad)
Hej!

Jag överväger att införskaffa bland annat Cubase SE och ett midi-keyboard.

Kan man med dessa komponenter skapa trumloopar? Om inte, vad krävs?

Tack för hjälpen.

Johannes

jag är inte så erfaren i cubase själv men kan ju försöka så gott det går 😄

egna trumloopar i midi bara vad jag förstått. om du vill ha en sequenser likt "redrum"i reason t.ex. så har jag hört att "FXPansion Guru" är bra.

däremot finns ju det en funktion som heter drumedit. är det någonting möjligtvis?

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

i drumedit klickar du ut trummslagen med musen vilket tar tid, då får du ett midi spår att spela upp med valfritt (trumm) program.

annars tycker jag groove agent är bra, då får du en midi fil direkt med det trumm komp du valt men du får fixa fills mm. i efterhand. går även att göra "live" med groove agent men det är svårt att få det bra, tycker jag.

du kan även spela upp dina egna midi spår med groove agent men bäst trummljud får du med BFD eller DFH.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv "klickat/ritat" in trummorna med musen tidigare. Men nu har jag börjat lite smått med att spela in dem med klaviaturen. Blir lite mer sväng. Du kan efter det bestämma vilka trummor som skall användas. Samplingar och så vidare. Jag gillar Lm-4 och "Bitbeats" samplingar. De jag använder är: "Dry Drums", "Amibent Drums" och "Power Drums".

Det är ungefär 14 trummset totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

för att den är utmärkt att sampla trummor med?

Lägga dubbla virvlar, pukor och kaggar bredvid varandra. Ställa in velocity beroende på anslaget av klaviaturet. Eq:a och komprimera, imo kan man göra allt med kontakt.

Jag är medveten om att man kan göra detta med de andra programmen också men jag tycker kontakt är enklast att arbeta med och har det renaste interfacet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...