Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Ă€r i fĂ€rd med att byggaen studio med min kompis. VI ska ha tvĂ„ stycken rum i studion; ett liverum och ett kontrollrum. Mellan rummen ska vi bĂœgga dubbelvĂ€gg med luftspalt mm. men vi vill ha ett fönster som ska vara ca. 60*120 cm stort. Jag vet att man helst ska ha olika tjocklek pĂ„ glaen för att fĂ„ bort sĂ„ mycket som möjligt men finns det ngt. minimivĂ€rde för hur tunt laset kan vara?

Har 2 stycken tvĂ„glasfönster hemma som vi tĂ€nkte anvĂ€nda. glasen Ă€r 3 mm sen har vi Ă€ven 2 glasskivor som Ă€r 4mm tjocka. Är det ytterst nödvĂ€ndigt att vi köper ett glas som Ă€r tjockare Ă€n 4 mm för att fĂ„ en bra dĂ€mpning?

Tack pÄ förhand/Filip

Annons
Postat

Man kan ju sÀga att du borde upp i 6mm...ett 4 mm glas dÀmpar 25 dB nÄnstans...det plus ett 3 mm glas ger kanske 30 dB i bÀsta fall... eller 4+4 runt 35 mellan tummen och pekfingret...Din dubbelvÀgg med luft er 55-60dB fönstret försÀmrar dÄ hela byggdelens ljudisolerande egenskaper med runt 20-30% nÄnstans...

men man skall lÀgga ribban dÀr den hör hemma sÄ att sÀga... Inte överspendera deg pÄ orelevanta ting. Glas Àr dyrt framförallt i nyinköp...kolla runt pÄ byn dÀr du bor Ä spejja efter nÄgot bygge..De river förmodligen ut fönster det Àr inte helt ovanligt... Har du flyt springer du pÄ ett X-antal fönster av den storlek du behöver 0,6x1,2 Àr inte standard pÄ ett dubbelbÄgat fönster men hyffsat vanligt...Och har du extremtur Àr det lamellglas med isoler glas i vilket har bra ljudegenskaper...2 dubbla sÄnna med lite najs vinkel Àr perfekt....

Postat (redigerat)
Man kan ju sÀga att du borde upp i 6mm...ett 4 mm glas dÀmpar 25 dB nÄnstans...det plus ett 3 mm glas ger kanske 30 dB i bÀsta fall... eller 4+4 runt 35 mellan tummen och pekfingret...Din dubbelvÀgg med luft er 55-60dB fönstret försÀmrar dÄ hela byggdelens ljudisolerande egenskaper med runt 20-30% nÄnstans...

men man skall lÀgga ribban dÀr den hör hemma sÄ att sÀga... Inte överspendera deg pÄ orelevanta ting. Glas Àr dyrt framförallt i nyinköp...kolla runt pÄ byn dÀr du bor Ä spejja efter nÄgot bygge..De river förmodligen ut fönster det Àr inte helt ovanligt... Har du flyt springer du pÄ ett X-antal fönster av den storlek du behöver 0,6x1,2 Àr inte standard pÄ ett dubbelbÄgat fönster men hyffsat vanligt...Och har du extremtur Àr det lamellglas med isoler glas i vilket har bra ljudegenskaper...2 dubbla sÄnna med lite najs vinkel Àr perfekt....

OK. Men hur blir det om man anvÀnder alla fönster? D.v.s. 2st 3mm och 2st 4 mm. DÄ mÄste det ju bli mer dÀmpning.

Jag ska dra till komunens Ă„tervinningscentralgrejs sen o titta dĂ€r mycket rivet hamnar...har en kompis som har fĂ„tt köpa ett 30mm glas som var tvĂ„ gĂ„nger tvĂ„ meter med aluminiumram dĂ€r för 400:- (hade suttit i nĂ„got kemilaboratorium). đŸ˜± De brukar alltid ha glas inne dĂ€r sĂ„ jag borde nog hitta ngt billigt :rolleyes:

Redigerat av Humor
tonelab (oregistrerad)
Postat

I min studio har jag 2 x 4mm glas...det ena Àr vinklat (detta Àr jÀtteviktigt ). Detta funkar felfritt och dÀmpar lÀtt 65db! minimum Àr 2 glas..3 glas kan vara svÄrt att se igenom om man belyst det pÄ fel sÀtt men sjÀlvklart dÀmpar detta mera!

Postat

Det som aktivt dampar ljud i sÄkallade "ljud-rutor", ar att man anvandt laminerat glas pÄ ena sidan/elr bÄda sidorna. Det ar spesiellt det sega materialet mellan glasskivorna som ar "dÞdt" o som dempar mest.

Om man anvander glas med laminerat pÄ ena sidan, sÄ ar det inte enighet om hurvida det laminerade glaset ska sitta ut emot "ljudet", elr om det skal sitta emot det "stilla rummet". AvstÄndet mellan de tvÄ glasskivorna spelar ocksÄ inn, hur mycket luft det ar mellan glasen.

Tidigare anvandte dom ( i Sverige ) ljudrutor ( i vanliga bostadshus ) av tre-lagstyp, med en kombination av 6mm glas - 6mm luft - 5 mm glas- 15mm luft-4mmglas. ( det tunnaste innvandigt ) I Norge anvandte dom kombinasjonen tvart om. 😠

Idag anvander man tvÄ-lags glas med 4+4 laminerat utvendigt - 20mm luft - 8mm glas innvandigt.

Kom ihÄg att inte montera lampor for nara fÞnstret for att undvika reflekser, spesiellt om du ska anvanda tre-lags glas. Om du fÄr tag pÄ glas pÄ bygnadsplatser sÄ kan dom glasen vara belagd ( inuti) pÄ ena sidan med nÄt "energi-sparande belagg". Detta kan ge reflekser om ljuset i kontrollrummet ar starkare enn ljuset i musikrummet. ( elr lampan lyser mer direkt pÄ glaset ) Detta fÄr du prova innan du slutmonterar det.

lycka til. PS jag jobbar med isolerglas produktion 😠

Postat
I min studio har jag 2 x 4mm glas...det ena Àr vinklat (detta Àr jÀtteviktigt ).

Gammalt nys, om man inte har vĂ€ldigt stora rutor. Vid rutor som Ă€r 1200x600 Ă€r det viktigaste för ljuddĂ€mpningen att rutorna Ă€r sĂ„ tjocka som möjligt och hamnar sĂ„ lĂ„ngt frĂ„n varandra som möjligt – och det gör de om de monteras parallellt.

I min studio har jag 10 respektive 12 mm tjocklek pÄ rutorna, parallellt monterade med ca 280 mm emellan.

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat

tÀnkte precis kommentera det dÀr med vinklat glas. mitt första fönster hade jag vinklat men lÀste sen nya rön om att det var viktigare med avstÄndet i mellan rutorna. Den nya rutan jag bygger nu skall ha kommer ha minst 2glas pÄ varje sida, ca 400 mm i mellan samt att jag har olika tjocklek pÄ dem. Jag har en laminatruta pÄ 6mm samt lite olika andra pÄ 5,6 och 7 mm. Storlek 1500x1000 mm. Kanske skulle leta reda pÄ en riktig tjock typ som din pÄ 10mm.

Matte

Postat

Tack sÄ myvket för all hjÀlp. Blir nog ett antal tunnare fönster(sÄ mÄnga som möjligt) med sÄ stort avstÄnd som möjligt emellan...

Men lÄt sÀga att jag har 4 förnster, ska jag sÀtta dem i pasr med med litet avstÄnd inom paaren och sen stort avstÄnd mellan de bÄda paren elelr ska jag sÀtta dem med samma avstÄnd till varandra?

EDIT: avstĂ„nd=luftspalt 🙂

Postat

Du skall nog leta upp lite tjockare glas Àn de du har. Glas behver inte vara speciellt dyrt om man hittar beggat hos glasmÀstaren. Det Àr Àven rÀtt bra att anvÀnda olika tjocklekar pÄ glasen eftersom de dÄ svÀnger vid olika frekvenser sÄ att inte vissa ljud kan gÄ rÀtt igenom. 6 mm bör du nog minst ha. dÀremot kan du ju kombinera med nÄn av 4mm glasen du har. Jag köpte Àven ett 6mm laminatglas som Àr 2st 3mm glas som Àr ihoplimmade.

Letade upp ett gammalt inlÀgg jag gjort och klistar in det hÀr:

FÖNSTER

NÀr det gÀller fönster sÄ behöver det inte bli sÄ dyrt. mitt fönster Àr 4st glasskivor 1500x1000 i olika tjocklekar (4-6 mm) som jag sen satt ihop i en ram. Kostade ca 1500:- för allt om jag minns rÀtt. Kolla med din lokale glasmÀstare. De har ofta överblivna glas frÄn byggen och dylikt eller beggade butiksfösnter som de kan skÀra till. Jag kom ocksÄ över billiga isolerglas vilket Àr tvÄ glas hoplimmade med ett transparant lim. Anledningen för att jag anvÀnder olika tjocklekar pÄ glasen Àr att de dÄ svÀnger vid olika frekvenser. Om de Àr lika tjocka kan ljudet gÄ rakt igenom.

Det finns mÄnga olika sorters ritningar pÄ nÀtet men det som Àr viktigt Àr att det Àr mycket. luft i mellan rutorna. Min vÀgg i mellan rummen Àr ca 35cm sÄ karmen Àr ca 40 cm djup. Bygg ihop den av MDF el. dylikt och sÀtt gÀrna nÄgot dÀmpmaterial pÄ vÀggarna pÄ insidan (sÄ blir det bÄde snyggt och funktionellt. Se till att det finns ca 1,5-2 cm luft runt karmen, fixera den pÄ plats med hjÀlp av kilar och spruta fogskum runt hela. NÀr skummet har hÀrdat tar man bort kilarna och fyller upp de hÄlen med fogskum ocksÄ. PÄ sÄ sÀtt fÄr inte karmen nÄgon fysisk kontakt med vaggen. NÀr fogskummet expanderar kan det t.o.m bukta in karmen sÄ dÀrför bör man sÀtta stötter inuti. Om man dÀremot redan monterat glasen sÄ har du inte samma problem.

SkÀr vÀck utstickande skum och avsluta med att lÀgga pÄ akustikmassa eller silikon i fogen sÄ att det blir helt tÀtt. Jag har monterat glasen 2och 2 med hjÀlp av E-band som en sjÀlvhÀftande gummilist. Köps billigast hos glasmÀstern ocksÄ för de som finns i jÀrnhandeln ligger pÄ sÄ smÄ rullar. Har inte gett mer Àn 3:-/metern. La ett par gummibitar i botten pÄ karmen som glasen vilar pÄ. Det finns naturligtvis mÄnga bÀttre (och dyrare) lösningar men detta Àr ett exempel pÄ lösning som fungerar och Àr billig.

InlÀgget i sin helhet finns hÀr:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...f%F6nster&st=60

Obs! jag Àr inte Àr nÄn akustikexpert. Jag har nÄgra poÀng akustik (PiteÄ) samt har provat mig fram den hÄrda vÀgen. Det finns sÀkert mÄnga bÀttre löningar men detta har funkat för mig.

Mattias

Postat

NÀ, det finns inga bÀttre lösningar Àn det du föreslÄr, Audiorent. Den bÀsta lösningen Àr tvÄ skikt, varken mer eller mindre, av tjockast möjliga glas monterat pÄ största möjliga avstÄnd. Mjuk absorbent bör sitta emellan och bilda en karm.

Jag tror att mina tvÄ rutor pÄ 1200x600 och av 10 resp 12 mm tjocklek kostade strax över 2000:-. Det gÄr sÀkert att hitta billigare om man har tur. Min kompis scorade just en 1300x700x14 mm glasskiva som hade varit en del av ett bord. 150 kr.

HĂ€lsningar

/Henrik

Postat

Ok. Tackar Ă„ det ödmjukaste 🙂 . Trevligt med ett sĂ„nt hĂ€r forum dĂ€r man fĂ„r svar pĂ„ sina frĂ„gor 😆

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Jag fick konsulthjÀlp av akustiker och han rekomenderade ett 10mm glas följt av en 250mm luftspalt sedan 12mm glas med karmabsorbent emmellan. TÀta med gummilist och akustikfogmassa.

Vogel, hur mycket hör du av ett dunkande drumkit med din studiovÀgg/ruta ?

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Men lÄt sÀga att jag har 4 förnster

4 fönster???

Vad ska du med 4 fönster till?

& vad Àr för studio du ska bygga?

Som jag förstÄr det sÄ Àr detta nÄgom form av hobbystudio, sÄ det verkar meningslöst att lÀgga ner energi & pengar pÄ sÀtta in 4-dubbla rutor. I min studio har jag dubbelt glas av olika tjocklek med gasat mellanrum. Funkar hur bra som helst.

& begreppen verkar lite ihopblandade hÀr, Àe det dÀmpning eller isolering du undrar över?

Om det inte gÀller en superproffessionell inspelning sÄ kommer det duga med enkla dubbla glas. Ingen kommer höra att det sitter en lampa för nÀra glaset.

Har du hört maxmaxmax' eller Dumb Dan's inspelningar? dom spelar in med billiga ljudkort, enkla program och mixar & mastrar i hifi eller i vÀrsta fall datorhögtalare och fÄr det att lÄta vÀrdsklass ÀndÄ.

I'ts not what you use, it's how you use it!

Postat

😏 i vĂ„r studio hade vi 3 rum.... ett mixer och sĂ„ng o instrument rum.

sen i mellan alla rummen hade vi... kÀnnpÄ det 6 st rutor dvs 2 st fönster med 3glas i det Àr inge kul att tvÀtta dom innan vi monterade dom. dom dög fast dom var nog i samma tjocklek ingen bra ide men nu vet man lite mer hade bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.