Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Om jag förstått rätt så är ASIO bättre än DirectSound. Nån kan gärna få förklara skillnaden för mig. Jag använder ett "Audigy 2 ZS" men på det så kan man inte använda ASIO i 44100 Hz. Men om jag förstått rätt så funkar alla pluggar bäst i 44100 Hz. Jag har hört talas om en drivrutin som heter asio4all och som ska funka med Audigy 2, kan det göra så det funkar i 44100 Hz? Eller kan man köra på nåt anant Hz?

Ska man då ha kvar de vanliga drivrutinerna till ljudkortet eller ska man bara ha asio4all installerat?

Låter nog lite konstigt det här eftersom jag inte fattar allt riktigt själv 😠

Om nån kan reda ut det åt mig vore tacksamt!

Annons
Posted (edited)

Enkelt föklarat, Direct Sound pratar med ljudkortet genom att först berätta för Windows vad det vill göra. En process som tar onödigt lång tid och leder till fördröjningar. ASIO pratar istället direkt med ljudkortet och ger därför betydligt lägre fördröjningar.

Däremot innebär detta att signalerna skickas i det format de är och i fallet med Soundblaster Audigy 2 så är detta 48kHz. Här har man helt enkelt endast en sampleklocka i ljudkortet vilket gör att 44.1kHz inte stöds i ASIO vilket det dock gör på de flesta andra ljudkort.

Pluggar funkar inte bäst i 44.1kHz, men däremot kräver de mindre processorkraft. Vad gäller asio4all så behöver du inte de drivrutinerna eftersom Audigy 2 har egna ASIO-drivrutiner.

/Majken

Edited by Majken
Posted

Okej då fattar jag 😏

Så jag kan alltså köra med ASIO-drivrutinera på 48kHz utan problem?

Posted

Japp 😏 - Tänk bara på att lägre latency ger ökad processoranvändning. Så det kan vara idé att sänka latencyn när du spelar in och höja när du mixar.

/Majken