Jump to content
Annons

Elgitarr i hemmastereon?


hemulen (oregistrerad)

Recommended Posts

hemulen (oregistrerad)

Hej på er! Har idag varit och beställt min första elgitarr, en Epiphone Les Paul Custom Chrome Ltd. Ed. från Musikbörsen. (väntar med spänning...) Har tidigare spelat lite på en stålsträngad akustisk men har nu efter en längre tids trånande bestämt mig för att börja min elektriska karriär. =P

Men så till frågan: Har en ganska så fin hemmastereo med CERWIN-VEGA V-10F högtalare. Hade nu tänkt köpa en PodXT och sedan köra gitarren genom stereon istället för att köpa någon gitarrförstärkare. Frågan är helt enkelt vad ni har att säga om en sådan lösning? På HiFi-klubben verkade säljaren tycka att det inte lät som någon helt lysande idé då man tydligen lätt kan komma att spränga diskanterna om man spelar elgitarr genom en hifi-anläggning. Vad PodXT är och vad den egentligen gör för att förhindra detta visste varken jag eller han. Orolig för att skada min fina högtalare ringde jag ner till Musikbörsen för att höra vad dom hade att säga om det hela. Men där bara skakade man på huvudet och menade att det inte var någon som helst fara. Att köra gitarren genom stereon var vad man kallade en "standard procedure", jätte många gör det utan problem. Man sa till och med att om det nu ändå skulle bli några problem var det bara att komma ner så löste vi det då på något sätt. Vad säger ni? Fick inte helt klar för mig om Pod:en ser till att högtalarna inte går sönder eller inte. Någon som vet? Vem skall jag lyssna på? Mvh // Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ser inte att det skulle göra någon skillnad att köra Poden rakt in i stereon istället för att köra den genom ljudkortet, in i Logic först och sedan ut. Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er! Har idag varit och beställt min första elgitarr, en Epiphone Les Paul Custom Chrome Ltd. Ed. från Musikbörsen. (väntar med spänning...) Har tidigare spelat lite på en stålsträngad akustisk men har nu efter en längre tids trånande bestämt mig för att börja min elektriska karriär. =P

Men så till frågan: Har en ganska så fin hemmastereo med CERWIN-VEGA V-10F högtalare. Hade nu tänkt köpa en PodXT och sedan köra gitarren genom stereon istället för att köpa någon gitarrförstärkare. Frågan är helt enkelt vad ni har att säga om en sådan lösning? På HiFi-klubben verkade säljaren tycka att det inte lät som någon helt lysande idé då man tydligen lätt kan komma att spränga diskanterna om man spelar elgitarr genom en hifi-anläggning. Vad PodXT är och vad den egentligen gör för att förhindra detta visste varken jag eller han. Orolig för att skada min fina högtalare ringde jag ner till Musikbörsen för att höra vad dom hade att säga om det hela. Men där bara skakade man på huvudet och menade att det inte var någon som helst fara. Att köra gitarren genom stereon var vad man kallade en "standard procedure", jätte många gör det utan problem. Man sa till och med att om det nu ändå skulle bli några problem var det bara att komma ner så löste vi det då på något sätt. Vad säger ni? Fick inte helt klar för mig om Pod:en ser till att högtalarna inte går sönder eller inte. Någon som vet? Vem skall jag lyssna på? Mvh // Erik

Det man vill ha ut av en gitarrförstärkare med låda är just det typiska för gitarr... pod har ju massor med olika kabinetter som strävar efterlikna olika förstärkaartyper. Så då är det bara att rocka på... det är till och med ofta så att bra hemmastereos återger med större precision och större omfång det för örat hörbara omfånget... Vad jag förstått.

Jag kör ofta med pod direkt in i lurarna på låg volym på nätterna. det är ju görsjysst.

Att hifisnubben blir rädd är väl egentligen bara för att han får för sig att du ska köra för högt antal decibel som anläggningen tillåter. Läs igenom specifikationerna för anläggningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

hemulen (oregistrerad)

Enligt han på Hifi-klubben skall det vara extremt svårt att kontrollera signalerna som kommer från en elgitarr. En vanlig cd-skiva är "mastrad" och håller alltså ungefär samma nivå hela tiden. Från en elgitarr kan man få jätte höga pikar som kan komma att spränga diskanterna. Kan räcka med smällen som uppstår nä man drar ut kabeln från gitarren utan att ha skruvat ner volymen först. Frågan är alltså om Poden på något sätt ”begränsar” utsignalerna? Vet inte alls vad jag skall tro! Har lagt ut frågan på ett annat forum och där fått flera olika svar. För att citera Hoolaandoola: "Vem i hela världen kan man lite på”?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Enda anledningen till att inte köra elgitarr genom stereon är att det inte låter lika bra som en riktig förstärkare.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt han på Hifi-klubben skall det vara extremt svårt att kontrollera signalerna som kommer från en elgitarr. En vanlig cd-skiva är "mastrad" och håller alltså ungefär samma nivå hela tiden. Från en elgitarr kan man få jätte höga pikar som kan komma att spränga diskanterna. Kan räcka med smällen som uppstår nä man drar ut kabeln från gitarren utan att ha skruvat ner volymen först. Frågan är alltså om Poden på något sätt ”begränsar” utsignalerna? Vet inte alls vad jag skall tro! Har lagt ut frågan på ett annat forum och där fått flera olika svar. För att citera Hoolaandoola: "Vem i hela världen kan man lite på”?

Lugna puckar, kan jag garantera!

Både jag själv och många andra kör en PODxt rakt in i stereon utan några som helst problem.

Och om du inte driver högtalarna till bristningsgränsen så finns det ingen som helst risk för att något skulle gå sönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt han på Hifi-klubben skall det vara extremt svårt att kontrollera signalerna som kommer från en elgitarr. En vanlig cd-skiva är "mastrad" och håller alltså ungefär samma nivå hela tiden. Från en elgitarr kan man få jätte höga pikar som kan komma att spränga diskanterna. Kan räcka med smällen som uppstår nä man drar ut kabeln från gitarren utan att ha skruvat ner volymen först. Frågan är alltså om Poden på något sätt ”begränsar” utsignalerna? Vet inte alls vad jag skall tro! Har lagt ut frågan på ett annat forum och där fått flera olika svar. För att citera Hoolaandoola: "Vem i hela världen kan man lite på”?

Han på HIFIklubben har rätt, med gamla "innanPODtiden" resonemang. om du pluggar guran rätt in i t ex micingången på ett kassettdäck kan man skicka på otäcka transienter.

Vad PODEN gör, som är intressant i detta fall och från stereon sett, är att omvandla gitarrsignalen till linesignal, vilken är nivåkontrollerad på PODutgången.

På förenklad svenska: Du KAN med PODen inte skicka in mer i HIFI-förstärkaren än vad en CD-spelare kan göra.

Ingen fara alls. Tuta och kör!

tjong

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig cd-skiva är "mastrad" och håller alltså ungefär samma nivå hela tiden. Från en elgitarr kan man få jätte höga pikar som kan komma att spränga diskanterna.

Vad är det för högtalare? jag har torterat mina högtalare i 4 år har petat hål i ena diskanten men de låter fortfarande toppen! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

hemulen (oregistrerad)

Har lagt ut samma fråga på ett annat gitarr-forum också och där fått väldigt många TOTALT avvikande svar. Allt från att det kommer börja droppa smält plast ur högtalarna till att det bara skall vara att plugga in och ge gärnet... =?

Ni killar verkar dock veta vad ni pratar om så jag får väl ta och lita till er och säljaren på Musikbörsen. Som jag har förstått det bygger högtalarnas säkerhet helt och hållet på om PODen har någon inbyggd nivåkontrollerare (compressor/limiter) eller inte... Och det har den alltså? Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har lagt ut samma fråga på ett annat gitarr-forum också och där fått väldigt många TOTALT avvikande svar. Allt från att det kommer börja droppa smält plast ur högtalarna till att det bara skall vara att plugga in och ge gärnet... =?

Alltså vad det handlar om är att du måste hålla koll på nivåerna en hifihögtalare (speciellt inte dess mellan och diskant elment) klarar inte alltid vad en gitarr kan utsätta den för. Dina Cervin tål väl dock lite mer än normala hifihögtalare och har antagligen överbelastningsskydd inbyggda. Men ta det coolt med volymen alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min irritation, men vilket jävla skitsnack man får höra ibland... hifi-killen måste ju vara helt pantad mellan öronen om han kommer med såna där helt grundlösa påståenden. Suck å stön vilka fruktansvärda idioter och nollor det finns i branchen.

Nej, jag är inte full. Bara förbannad. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ursäkta min irritation, men vilket jävla skitsnack man får höra ibland... hifi-killen måste ju vara helt pantad mellan öronen om han kommer med såna där helt grundlösa påståenden. Suck å stön vilka fruktansvärda idioter och nollor det finns i branchen.

Nej, jag är inte full. Bara förbannad. 😱

Tagga ned, det är absolut inget skitsnack att man kan ha sönder hifihögtalare genom att spela elgitarr genom dom.

En stereoanläggnings förstärkare klipper dessutom oftast hårdare än en gitarrförstärkare vilket kan betyda döden för mellan och diskantelementen .

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan döda högtalare med Metallica också, men det är ju inte det som är grejen. Spelar man genom en POD XT så är det ju exakt samma sak som att spela upp en skiva med inspelad gitarr eftersom gitarrförstärkaren är simulerad, och frekvenser och nivåer anpassade.

Myt, skröna, whatever, men det är iallafall kvalificerat skitsnack som förmodligen kan härledas till pajade högtalare på den tiden när folk kopplade in sina oranga BOSS-distar direkt till stereon och rockade loss. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du kan döda högtalare med Metallica också, men det är ju inte det som är grejen. Spelar man genom en POD XT så är det ju exakt samma sak som att spela upp en skiva med inspelad gitarr eftersom gitarrförstärkaren är simulerad, och frekvenser och nivåer anpassade.

Myt, skröna, whatever, men det är iallafall kvalificerat skitsnack

Inte riktigt eftersom dynamiken och frekvenserna tämjts mer på CD'n, sen så är det lite lättare att råka ut för rundgång med en gitarr än med en CD-skiva....

Men som sagt tar man det lugnt med volymen ska det inte vara någon större risk för skada på hifihögtalarna, men i sak hade alltså hififörsäljaren rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rundgång = ja, men det handlar ju om volym och sunt förnuft. Så långt är vi alltså överens.

Dynamik och frekvenser får du nog utveckla hur du menar. Det är ju långtifrån alltid man använder kompressor på inspelade gitarrer till exempel. Och vad får dig att tro att frekvenserna "tämjs ner" på en inspelning av en POD jämfört med när man lyssnar på den direkt? Nej, det är faktiskt så att PODens ljud är "färdigt" direkt ut burken, och därmed kan man stoppa in det i sin hemmastereo utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Rundgång = ja, men det handlar ju om volym och sunt förnuft. Så långt är vi alltså överens.

Dynamik och frekvenser får du nog utveckla hur du menar. Det är ju långtifrån alltid man använder kompressor på inspelade gitarrer till exempel. Och vad får dig att tro att frekvenserna "tämjs ner" på en inspelning av en POD jämfört med när man lyssnar på den direkt? Nej, det är faktiskt så att PODens ljud är "färdigt" direkt ut burken, och därmed kan man stoppa in det i sin hemmastereo utan problem.

Alla skivor som släpps är ju mastrade vilket innebär som du säkert känner till att frekvenser skärs och dynamiken plattas till en aning.

Sen så är det ju så att en elgitarr kan lämna ohemult mycket energi i mellanregistret vilket inte är så farligt för en reguljär elgitarrhögtalare eftersom den oftast saknar separata mellan och diskanthögtalare....

Att podens ljud är färdiga direkt ur burken är en sanning med modifikationer, beror ju lockså lite på hur användaren själv ställer in den, man ska aldrig underskatta sbs:effekten.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Rundgång = ja, men det handlar ju om volym och sunt förnuft. Så långt är vi alltså överens.

Dynamik och frekvenser får du nog utveckla hur du menar. Det är ju långtifrån alltid man använder kompressor på inspelade gitarrer till exempel. Och vad får dig att tro att frekvenserna "tämjs ner" på en inspelning av en POD jämfört med när man lyssnar på den direkt? Nej, det är faktiskt så att PODens ljud är "färdigt" direkt ut burken, och därmed kan man stoppa in det i sin hemmastereo utan problem.

Alla skivor som släpps är ju mastrade vilket innebär som du säkert känner till att frekvenser skärs och dynamiken plattas till en aning.

Sen så är det ju så att en elgitarr kan lämna ohemult mycket energi i mellanregistret vilket inte är så farligt för en reguljär elgitarrhögtalare eftersom den oftast saknar separata mellan och diskanthögtalare....

Att podens ljud är färdiga direkt ur burken är en sanning med modifikationer, beror ju lockså lite på hur användaren själv ställer in den, man ska aldrig underskatta sbs:effekten.

Det du säger är alltså att det inte på några vägar är någon skillnad att koppla in sin pod i stereon och att koppla in den på ljudkortet, vidare in i logic och sen ut i högtalarna - vilket görs hela tiden (hur skulle man annars använda podar i inspelningssyften?). Jag spelar ofta upp ofärdiga låtar, som inte är mastrade och fått sina "frekvenser skärda och dynamiken plattats till en aning", förklara gärna för mig hur mixning annars skulle ske.

Link to comment
Dela på andra sajter

WTF!?!

Nu snackas det mycket sörja här... men bla. Fredrikgroth och mornel är inne på helt rätt spår.

Det dynamiska omfånget på en podxt kontra en cd/dvd är ju helt ointressant, (framförallt eftersom omfånget på en podxt och en dvd är identiskt. dvs. 24 bitar.) och dessutom så finns det mer dynamik i en genomsnittlig filmsoundtrack än en distad gitarr i en podxt.

Det enda, som någonsin skulle kunna ställa till problem är ifall man skulle kräma på med mer effekt än vad högtalarna klarar av, och den effekten kommer naturligtvis från förstärkaren och isåfall är det väl knappast podens fel ifall saker och ting skulle gå åt helvete.

Om nu trådstartaren är hifiintresserad så antar jag att han är rädd om sina högtalare och sin utrustning, och om man inte matar på såpass hög effekt så att högtalarna närmar sig bristningsgränsen så finns det ingen som helst risk för att något skulle gå sönder.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

hemulen (oregistrerad)

Okey, imorgon får jag min gitarr + PODen och då blir det åka av vill jag lova! =D

Har ett inlägg som säget att man kan ställa in PODen som en kompressor/limiter och att man bör ställa in den på -10db om man skall spela via hemastereon. Vad säger ni om det? Sant?

Quotar inlägget nedan!

POD och olika multieffekter för gitarr producerar väl ganska hör/inspelnings-vänligt hifi, men passar mindre bra via ytterligare gitarrstärk, om man sammanfattar lite.

Skall du köra samma volym som med gitarrstärk i replokal, se upp.

Kör du gitarr på samma nivåer som övrig musik i stereon, och allt borde vara ok.

Sedan finns vanliga nivåer -10dB som är lineingångvänligt. Kör du studio/mixernivåer från POD på +4dB så finns risken att du kör stereon förbi sin maxlimit med risk för högtalare om satt på vanlig nivå för musik.

Slutligen finns ju kompressor/limiter för patchar i POD också, och du kan t.ex göra en uppsättning patchar för hemmalir, där du sätter nivåer och utvolym så du inte riskerar något.

Minns inte POD Pro bara har omställning -10dB/+4dB nivåer ut, så det får du kolla att du kör -10dB. Annars kommer bandspelar/cdingång och liknande högnivåingångar inte att gilla det. Nollnivå från POD ger då dist i stereon.

Så kör på med lite av ovanstående i minnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vid minst två tillfällen bränt diskanter när jag lirat gitarr genom hifiprylar. Har kört genom en vanlig distpedal, och råkat få lite feeling...

En hifilåda är optimerad för musik (dvs en mix av intrument med olika frekvenser) där de flesta watten tas om hand av baselementet. I en 100 W hifilåda kanske diskanten tål cirkus 10 W och basen 90 W. Krämar du på distad gitarr får du en helt annan fördelning av effekt mellan diskant och bas... Ännu värre blir det om du får slutstegsdist från din stackars hifi-förstärkare.

Kör du vid normala hifi-nivåer går det säkert bra men, som sagt, det går inte att vräka på.

Redigerat av c2k6
Link to comment
Dela på andra sajter

WTF!?!

Nu snackas det mycket sörja här... men bla. Fredrikgroth och mornel är inne på helt rätt spår.

Word.

Flera svar i den här tråden sätter nån sorts rekord i teknisk irrelevans, vilket knappast är till nån hjälp för hemulen.

Det går jättebra att spela Pod i HIFIprylar. Jag gör det dagligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
WTF!?!

Nu snackas det mycket sörja här...  men bla. Fredrikgroth och mornel är inne på helt rätt spår.

Word.

Flera svar i den här tråden sätter nån sorts rekord i teknisk irrelevans, vilket knappast är till nån hjälp för hemulen.

Det går jättebra att spela Pod i HIFIprylar. Jag gör det dagligen.

Det är väl ingen som har sagt att det inte går , men man får som sagt ta det lite lugnare än när man spelar genom en "riktig" högtalarlåda som oftast saknar känsliga mellan och diskantelement.

Dessutom beror ju också resultatet på vilken förstärkare Hemulen har till sina högtalare, vissa hififörstärkare klipper extremt lätt och då kan element lätt bli toast, pod eller inte. Talspolarna i hifihögtalare skiljer sig oftast en del från gitarrhögtalares talspolar som är gjorda för att tåla mer stryk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vid minst två tillfällen bränt diskanter när jag lirat gitarr genom hifiprylar. Har kört genom en vanlig distpedal, och råkat få lite feeling...

En hifilåda är optimerad för musik (dvs en mix av intrument med olika frekvenser) där de flesta watten tas om hand av baselementet. I en 100 W hifilåda kanske diskanten tål cirkus 10 W och basen 90 W. Krämar du på distad gitarr får du en helt annan fördelning av effekt mellan diskant och bas... Ännu värre blir det om du får slutstegsdist från din stackars hifi-förstärkare.

Kör du vid normala hifi-nivåer går det säkert bra men, som sagt, det går inte att vräka på.

Det är en helt annan femma att köra gitarr->distpedal->stereo gentemot att köra gitarren genom en pod först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är en helt annan femma att köra gitarr->distpedal->stereo gentemot att köra gitarren genom en pod först.

Beror lite på hur poden är inställd och hur gitarren spelas....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...