Jump to content
Annons

Två skärmar


Ragge

Recommended Posts

Annons

Många program kan bara utnyttja sin egen programyta. Mixern i Cubase är väl inte direkt något egen programyta, utan bara ett fönster i resten av programmet. Därmed kan du inte dra ut den utanför programytan. Nu är jag inte expert på cubase eller ens terminologin för interface i progam, så det kan finnnas en lösning. Men det borde hänga ihop som ovan. Många andra program funkar på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen så går det ju inte till.

Klart att man kan ha projekt fönstret i en skärm och mixern och t.ex. "vst instruments" panelen i den andra som jag har. 😳

Gör så här;

* tryck F3

* högerklicka med musen i mixerfönstrets övre kant och välj "always on top" (gäller för alla fönster BTW)

* flytta över mixerfönstret till den andra skärmen

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen så går det ju inte till.

Klart att man kan ha projekt fönstret i en skärm och mixern och t.ex. "vst instruments" panelen i den andra som jag har. 😳

Gör så här;

* tryck F3

* högerklicka med musen i mixerfönstrets övre kant och välj "always on top" (gäller för alla fönster BTW)

* flytta över mixerfönstret till den andra skärmen

Mvh / djonas

Tackar tackar för klargörandet. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ragge, ditt tillvägagångssätt är helt riktigt....dvs. dra ut hela Cubase programyta över båda skärmarna och sedan göra arrangefönstret så stort att det ryms på ena skärmen och aldrig maximera arrangefönstret. På så sätt kan du få alla andra fönser tex. VSTi och sådant i det högra fönstret

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag smyger in med en fråga här jag med då det har med samma ämne att göra - har kopplat in två skärmar i burken för första gången och undrar hur det funkar helt enkelt? Hur växlar man mellan skärmarna? Jag får bara samma sak på båda skärmarna förutom att ena skärmen är mörkare? Aning förvirrad.

//affect

Redigerat av affect
Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklicka ute på skrivbordet och välj "Egenskaper". Välj fliken "Inställningar" och markera skärm 2. Bocka i rutan "Utöka Widows-skrivbordet till denna skärm". OK - klart! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bocka i rutan "Utöka Widows-skrivbordet till denna skärm". OK - klart! 😏

Har visst inget sådant alternativ att välja. Förstår nu också kanske varför - i system maneger så hittar jag bara en monitor och burken verkar inte kunna hitta den andra. Eller hur funkar det - ska den visa två skärmenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bocka i rutan "Utöka Widows-skrivbordet till denna skärm". OK - klart! 😱

Har visst inget sådant alternativ att välja. Förstår nu också kanske varför - i system maneger så hittar jag bara en monitor och burken verkar inte kunna hitta den andra. Eller hur funkar det - ska den visa två skärmenheter?

Du kanske har ett grafikkort som inte kan visa olika skärmbilder på sina utgångar i så fall. Det måste vara väldigt ovanligt med sådana...

Om jag tittar i Enhetshanteraren, så ser jag att grafikkortet har en primär och en sekundär utgång - och jag ser även två olika bildskärmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske har ett grafikkort som inte kan visa olika skärmbilder på sina utgångar i så fall. Det måste vara väldigt ovanligt med sådana...

Har ett gammalt Gforce3-nånting-kort (har ingen koll på såna grejer). Det verkar som om det är ett sånt kort som inte kan visa olika skärmbilder tyvärr. Så jag måste alltså lägga ut pluring på det också 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ragge, ditt tillvägagångssätt är helt riktigt....dvs. dra ut hela Cubase programyta över båda skärmarna och sedan göra arrangefönstret så stort att det ryms på ena skärmen och aldrig maximera arrangefönstret. På så sätt kan du få alla andra fönser tex. VSTi och sådant i det högra fönstret

Om du gör på samma sätt så gör du du det bara omständigt för dig. 😱

Om man högerklickar precis under mixerfönstret topp och väljer "always on top" kan man flytta över mixerfönstret till den andra skärmen utan att behöva utöka projektfönstret.

Detta är speciellt smidigt om man har 2 olika stora skärmar, t.ex. en 19' och 15' skärm. Samma sak gäller för vst-instrumentsfönstret och för alla pluggfönster. 😆

Det är ju rätt skönt att pluggarnas fönster inte dyker upp framför projektet i projektfönstret utan att man får upp dem i skärm nr 2, eller hur? 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske har ett grafikkort som inte kan visa olika skärmbilder på sina utgångar i så fall. Det måste vara väldigt ovanligt med sådana...

Har ett gammalt Gforce3-nånting-kort (har ingen koll på såna grejer). Det verkar som om det är ett sånt kort som inte kan visa olika skärmbilder tyvärr. Så jag måste alltså lägga ut pluring på det också 😆

Verkar konstigt. 😱

Eftersom du onekligen har lyckats plugga in en skärm till på din grafikkort vilket då borde innebära att du har 2 st utgångar på kortet, eller? 😉

Kort med 2 st utgångar har stöd för 2 skärmar vilket man ska kunna aktivera/avaktivera enligt så som Claes skrev.

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

I tidernas begynnelse fanns det faktiskt grafikkort som hade två utgångar - men som bara kunde skicka ut två identiska bilder. I nuläget har nog däremot de flesta grafikkort utgångar för två skärmar - som kan ha olika bild och olika upplösning på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du onekligen har lyckats plugga in en skärm till på din grafikkort vilket då borde innebära att du har 2 st utgångar på kortet, eller? 😆

Jorå, så långt är jag med 😆

Jag har kollat runt lite och det ska visst fungera att visa olika skärmbilder med det grafikkortet jag använder. Problemet måste ju vara att burken inte känner av att jag pluggat in en skärm till. Får pula vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...