Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag vet inte så mycket om digitala mixrar så jag måste ställa några (säkert dumma) frågor här...

Jag har hört att 01V är bra men jag förstår inte vad den har för riktiga egenskaper...

Går det att spela in direkt i den så man inte behöver ansluta nåt annat än mickarna et.c och slippa koppla ihop med datorn.

Och hur många kanaler går att spela in samtidigt?

Hur många ingångar är med Phantom matning?

Och är det inbyggda micpreamps?

säg gärna allt ni vet om den om ni vet nåt.

Kan säga att i mitt fall ska jag mest spela in trummor.

Blir tacksam för allt!

/MVH Mange

Annons
Guest booster
Posted

Tjena!

01V har fått mycket bra kritik men har vissa brister.

Först och främst, funktionen hos en digitalmixer (i detta fall iaf) är inte mycket annat än en analog förutom hur ljudet bearbetas i mixern ad/da omvandlare, interna effekter osv)

01V har 12 micpreamps som dock inte är av högsta kvalitet, men de är ok iaf att användas live.

Alla 12 har Phantommatning.

Dessutom brukar de inbyggda effekterna få kritik för att vara lite vassa, särskilt reverben.

Dock, om du ska använda den till inspelning så måste du ha ngn form av ljudkort mellan den och datorn. Om du her Adat expansion i mixern så kan du köra in 8 kanaler digitalt i ditt audiointerface (förutsatt att det har adat)

/J

Posted

jag antar att du ändå är intresserad av bra ljudkvalitet... och då kan jag istället rekommendera ett beggat analogbord från åttiotalet/nittiotalet som i de flesta fall har betydligt bättre ljudkvalitet.

Guest booster
Posted

Håller med. 01V är inget riktigt inspelningsbord att rekommendera!

/J

Posted

okey, tack så mkt för alla bra svar!