Jump to content
Annons

Val av mastring


dps (oregistrerad)

Recommended Posts

dps (oregistrerad)

Nu vill jag ha lite tips på billiga ställen att skicka demo/ep för mastring. Detta då jag insett att jag, men mjukvara, inte kan få önskat resultat.

Alla tips mottages .. såklart! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte illa menat, men frågan är om det är du eller mjukvaran?

Fler och fler går över till att köra enbart mjukvara. Peter in de Betou, tidigare Cutting Room, nu egen företagare, har gått över till att köra helt digitalt och sitter nu med Logic och waves-pluggar. Vet inte om namnet säger dig något, men jag kan garantera dig att han vet vad han gör... kolla på valfri svensk hårdrocksplatta från de senaste 15 åren; chansen är stor att den är mastrad av just Peter.

Hur som helst; jag har inte direkt svarat på din fråga, jag ville bara ge dig något att fundera på. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag ha lite tips på billiga ställen att skicka demo/ep för mastring. Detta då jag insett att jag, men mjukvara, inte kan få önskat resultat.

Alla tips mottages .. såklart! 😱

Billiga ställen som inte använder mjukvara.. Det tror jag inte finns. Mjukvara har i dag ingenting med själva ljudkvaliten att göra..

Men om du är ute efter en helt analog mastring så kan du ju börja med att höra vad Cuttinroom har att erbjuda. Dom enda jag anlitat externt i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

tilläggas bör också att det är skillnad på mjukvara och mjukvara.....och är man inte nöjd med vad UAD/Waves/Powercore kan åstadkomma i rätt händer, så har man extremt höga krav.......

men jag gissar att du inte sitter med ovan nämnda plugguppsättningar, så då kan det kanske vara en lösning att lämna ut jobbet för en billig penning.....dock är det bara en kortsiktig ekonomisk vinst......... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker först och främst att du skall kolla om du verkligen behöver en mastring.

Jag menar fendrar och segel och sånt måste man ju ha för att få det o funka överhuvudtaget. Men en ring på masten är ju mer som en dekoration tycker jag. Eller har den någon faktist funktion?

Sorry 😉 Jag e lite uttråkad 😄

MASTERING!

Link to comment
Dela på andra sajter

Peter in de Betou når du via Taliormade

När det gäller Mastering skall man inte stirra sig blint på redskapen.

Trots allt är det ÖRONEN du betalar för inte vilken hård eller Mjukvara personen i fråga använder.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker först och främst att du skall kolla om du verkligen behöver en mastring.

Jag menar fendrar och segel och sånt måste man ju ha för att få det o funka överhuvudtaget. Men en ring på masten är ju mer som en dekoration tycker jag. Eller har den någon faktist funktion?

Sorry 😉 Jag e lite uttråkad 😉

MASTERING!

WORD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussionen kring mastring/mastering har vi redan haft. Använd sökfunktionen!!! 😠😠😛😳

Jag är för övrigt helt klart för stavningen som används på forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussionen kring mastring/mastering har vi redan haft. Använd sökfunktionen!!! 😠😳😄😛

Jag är för övrigt helt klart för stavningen som används på forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape.

Precis... inget bråk ! Då kommer afropolisen och styr upp det hela. 😛 Fett med hjälp killen fick för övrigt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskussionen kring mastring/mastering har vi redan haft. Använd sökfunktionen!!! 😕😄😄 :D

Jag är för övrigt helt klart för stavningen som används på forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape.

Såsom nybliven, och helt kass, Logic Pro-användare vill jag ändå fortsätta diskussionen en smula. Tyvärr vågar jag inte ge trådstartaren några råd eftersom jag ingenting kan i frågan. Dock måste jag kolla av följande: Jag har suttit och bekantat mig lite med Waveburner som medföljer Logic Pro. Där finns en hel del plug-ins och olika funktioner, tänkta att användas vid mastering-situationer. Jag har bara suttit ett par timmar hittills men jag tycker att det händer jättemycket när jag, som nybörjare, leker med diverse gamla inspelningar i Waveburner. Jag har lekt med enskilda pluggar såsom flerbandsEQ:s, Multibandskompressor, limiter mm. Jag har också lekt med de preset-strips som finns. Man kan t ex välja "Ballad" och upp dyker en strip med diverse pluggar som är förinställda på värden som "skall passa" en ballad. Nu inser jag det omöjliga att ta tram en sån här preset-strip som skulle fungera hundra % till varje ballad, techno eller rocklåt. Dock kan jag inte ännu inse att det inte skulle kunna hända något bra vid mastering. Jag har lyft in mixar jag tyckt låtit bra och mixar jag tyckt varit misslyckade. Med "rätt" vald preset-strip och lite pillande så har jag nog tyckt att alla mixar har blivit bättre. Vad är det jag missförstått?

Jag känner till argumentet: "det man gör i mastering-situationen kunde man ha gjort redan i mix-situationen", men är det verkligen sant? Är inte den definitionsmässiga skillnaden mellan mixning och mastering den att man, i mastering-situationen, jobbar med stereo-spåret istället för med t ex 32 kanaler? Jag menar, gör Ni inte alla någonting med det bouncade stereo-spåret innan Ni bränner en cd på det? Det Ni, eventuellt, gör med stereo-spåret är väl en åtgärd som går in under begreppet "Mastering"?

Du som vill, förklara och utveckla! Då får både jag och trådstartaren intressant läsning och värdefulla tips. Jag kommer åtminstone att prova allt Du skriver!

Fördelen med att skriva "tape" i studiosammanhang är att alla då förstår att man avser ljudband. Skriver man tejp så kan det lätt förväxlas med den klibbiga varianten, har sett otaliga exempel på det. Även i en ljudstudio har man ovärderlig hjälp av den klibbiga varianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med att skriva "tape" i studiosammanhang är att alla då förstår att man avser ljudband. Skriver man tejp så kan det lätt förväxlas med den klibbiga varianten, har sett otaliga exempel på det. Även i en ljudstudio har man ovärderlig hjälp av den klibbiga varianten.

Jag syftade givetvis på den klibbiga typen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med att skriva "tape" i studiosammanhang är att alla då förstår att man avser ljudband. Skriver man tejp så kan det lätt förväxlas med den klibbiga varianten, har sett otaliga exempel på det. Även i en ljudstudio har man ovärderlig hjälp av den klibbiga varianten.

Jag syftade givetvis på den klibbiga typen.

Gott, då är jag med!

Link to comment
Dela på andra sajter

ag känner till argumentet: "det man gör i mastering-situationen kunde man ha gjort redan i mix-situationen", men är det verkligen sant? Är inte den definitionsmässiga skillnaden mellan mixning och mastering den att man, i mastering-situationen, jobbar med stereo-spåret istället för med t ex 32 kanaler? Jag menar, gör Ni inte alla någonting med det bouncade stereo-spåret innan Ni bränner en cd på det? Det Ni, eventuellt, gör med stereo-spåret är väl en åtgärd som går in under begreppet "Mastering"?

Mastring är att se till att ALLA låtar på en skiva har samma nivåer.

Visserligen Mastras ju enstaka låtar nu för tiden oxå MEN då kunde man lika gärna ghort det i mixen som du säger.

Folk verkar tro att om man lägger på en Multibandskompressor och ett EQ så har man Mastrat.

NEJ då har man slutmixat , när man sedan gjort det på 10 låtar i följd och alla har samma Volym DÅ har man mastrat.

Från börjar gjordes det för att förhindra att skivspelarnålen inte hoppade ur position.

Framför allt om det var för mycket bas på vinylen "om ni kommer ihåg dom stora svarta sakerna :rolleyes: ".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är för övrigt helt klart för stavningen som används på forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape.

Hej,

Jag skulle vilja ha pris på 10 mastringar och jag vill ha dem levererade på tejp om ni har möjlighet.

:rolleyes:

Närå! Skriv hur ni vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är för övrigt helt klart för stavningen som används på forumet, precis som att jag trivs med att tejp stavas tejp och inte tape.

Hej,

Jag skulle vilja ha pris på 10 mastringar och jag vill ha dem levererade på tejp om ni har möjlighet.

:rolleyes:

Närå! Skriv hur ni vill.

Som jag skrev ovan, jag syftade på tejp av den klibbiga typen, inte tape. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

ag känner till argumentet: "det man gör i mastering-situationen kunde man ha gjort redan i mix-situationen", men är det verkligen sant? Är inte den definitionsmässiga skillnaden mellan mixning och mastering den att man, i mastering-situationen, jobbar med stereo-spåret istället för med t ex 32 kanaler? Jag menar, gör Ni inte alla någonting med det bouncade stereo-spåret innan Ni bränner en cd på det? Det Ni, eventuellt, gör med stereo-spåret är väl en åtgärd som går in under begreppet "Mastering"?

Mastring är att se till att ALLA låtar på en skiva har samma nivåer.

Visserligen Mastras ju enstaka låtar nu för tiden oxå MEN då kunde man lika gärna ghort det i mixen som du säger.

Folk verkar tro att om man lägger på en Multibandskompressor och ett EQ så har man Mastrat.

NEJ då har man slutmixat , när man sedan gjort det på 10 låtar i följd och alla har samma Volym DÅ har man mastrat.

Från börjar gjordes det för att förhindra att skivspelarnålen inte hoppade ur position.

Framför allt om det var för mycket bas på vinylen "om ni kommer ihåg dom stora svarta sakerna :rolleyes: ".

Mastring handlar om att få mixen att låta bra överallt och att få ett helt album att låta homogent (nu för tiden så är ju oftast många låtar inspelade på olika studios med olika tekniker).

Den höga volymen är bara en lite skit sak som man gärna skulle villja glömma bort, för att slippa tokdista skiten som alla gör idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, Picazzo! Jag håller med. Så löd förklaringen förr i tiden, det har jag också hört och läst. Sen några år tillbaka är det väl ändå så att man numer pratar om mastering även när det gäller enskilda spår? När jag läser ljudböcker, tidskrifter och på nätet om mastering så nämns just det man gör för att få flera låtar på en cd att "hålla ihop". Dock upplever jag att mastering har en delvis annan funktion idag. Även ett enskilt singelsläpp från en artist som skall lanseras, mastras? Har jag fel? Inom vissa musikstilar så är de ju bl a "viktigt att få upp totalvolymen", något som debatteras flitigt inom ljudsfären. "Brick-wall Limiters" och annat har ju sina vänner och fiender och dynamik-debatten har ju varit igång ett tag nu. Du är alltså inte med på "mitt förslag" på definition av mastering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk verkar tro att om man lägger på en Multibandskompressor och ett EQ så har man Mastrat.

NEJ då har man slutmixat , när man sedan gjort det på 10 låtar i följd och alla har samma Volym DÅ har man mastrat.

Detdär håller jag inte alls med om... När jag skickat saker till Digitalfabriken poängterar dom nästan alltid att dom absolut inte vill ha något gjort med helheten. Alltså inga plugins på outputkanalen, för det gör dom så fantastiskt mycket bättre där. Allt man gör på det färdiga stereospåret kallas för mastering, i alla fall i min värld (och i väldigt många andra också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Då bränner jag mitt veteranstatusinlägg då. (taddadata.. fanfar !!! :rolleyes: )

Min definition av mastring/mastering.

Att anpassa musiken/ljudet till det slutliga mediat.

I dagens läge finns det fler media än CD faktiskt.. exempel. MP3. WMA för streaming (viktigt att det låter bra i olika bandbredder). Radioedit (sticka ut fånga lyssnaren även vid låg lyssningsvolym). Reklam på TV etc. etc..

Är det som så att det är en CD med 12 låtar som ska mastras är det ofta som Piccazzo säger. Man vill att den totala upplevda lyssningsnivån ska vara jämn genom hela CDn... Detta innebär inte samma sak som att köra Normalize 99% på alla sina wave-filer.

En proffesionell Mastringsstudio har duktiga tekniker med många års erfarenhet inom sitt musikgenre, mycket bra lyssning och utrusting som få amatörmusiker har i sin hemstudio.. Därför kan det vara lönande att lämna bort sin alster till ett utomstående och proffesionellt "öra" för att få den där sista lystern som behövs för att låtarna ska sticka ut ur mängden...

En dålig liknnelse kanske men det är lite som att låta Tidy Car polera och försegla lacken på sin nyköpta bil.. Fast bilen var ny och kom direkt från fabrik så ser man ändå att det blänker betydligt med än vad den gjorde innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min definition av mastring/mastering.

Att anpassa musiken/ljudet till det slutliga mediat.

I dagens läge finns det fler media än CD faktiskt.. exempel. MP3. WMA för streaming (viktigt att det låter bra i olika bandbredder). Radioedit (sticka ut fånga lyssnaren även vid låg lyssningsvolym). Reklam på TV etc. etc..

Och inte minst att anpassa musiken för pressning på vinyl. När vi skulle pressa upp vinylsinglar till mitt band fick vi en särskild master för detta av mastringsstället, då vinyskivor exempelvis har en bashöjning som man måste parera om man vill ha samma ljud som på cd:n, av vad jag förstod. Inte ebart att ställa jämna nivåer låtarna emellan alltså.

Jag är mer inne på linjen att mastring handlar om all processing som sker på det slutgiltiga stereospåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från börjar gjordes det för att förhindra att skivspelarnålen inte hoppade ur position.

Framför allt om det var för mycket bas på vinylen "om ni kommer ihåg dom stora svarta sakerna 😱 ".

Ja o så får du inte glömma att man mastrade för att kunna få ett nice ljud på radion som sändes via AM. Där fanns varken bas eller diskant i någon större utsträckning 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som lessnat på mastringsgnället och alla tyckanden om höga nivåer och obefintlig dynamik?

Vi är själva en del av den trend vi gnäller på - det är bara att släppa på limitern om man känner för det.

[/gubbe]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...