Pusa Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 ett fruktansvĂ€rt kreativitetshĂ€mmande problem som mitt PT utsĂ€tter mig för var och varannan inspelning... Jag trycker record, och allt lĂ„ser sig i ca 20 sekunder.. Som om den typ förbereder nĂ„got eller liknande.. Ăr det nĂ„gon som kan tĂ€nkas veta vad i helvete som försigĂ„r? Jag Ă€r sÄÄÄ lack nu.. har en go lĂ„t pĂ„ G.. men den kommer liksom in ur mig om varje omtagn mĂ„ste ta 20 sek fullstĂ€nding inaktivitet var gĂ„ng.. (just det ja.. det blir likadant efter en insplning av denna sort.. DĂ„ stoppar den Ă€ven efterĂ„t... ) Men detta hĂ€nder endast dĂ„ och dĂ„... sĂ„ Ă€r inget kroniskt som att en preroll Ă€r pĂ„ eller sĂ„.. nej.. Ă€r nĂ„gon fysiskt FEL!!! NĂ„gon?
Eternal Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Kolla hÄrddiskens hÀlsa... Defragmentera.. Kör en reinstall pÄ PT
aolsson Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 ett fruktansvĂ€rt kreativitetshĂ€mmande problem som mitt PT utsĂ€tter mig för var och varannan inspelning... Jag trycker record, och allt lĂ„ser sig i ca 20 sekunder.. Som om den typ förbereder nĂ„got eller liknande.. Ăr det nĂ„gon som kan tĂ€nkas veta vad i helvete som försigĂ„r? Jag Ă€r sÄÄÄ lack nu.. har en go lĂ„t pĂ„ G.. men den kommer liksom in ur mig om varje omtagn mĂ„ste ta 20 sek fullstĂ€nding inaktivitet var gĂ„ng.. (just det ja.. det blir likadant efter en insplning av denna sort.. DĂ„ stoppar den Ă€ven efterĂ„t... ) Men detta hĂ€nder endast dĂ„ och dĂ„... sĂ„ Ă€r inget kroniskt som att en preroll Ă€r pĂ„ eller sĂ„.. nej.. Ă€r nĂ„gon fysiskt FEL!!! NĂ„gon? mĂ„hĂ€nda en dum frĂ„ga, pratar vi MIDI eller Audio đ
Tormentor Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Du har inte lyckats komma Ă„t pre roll och satt den pĂ„ x antal takter? Kanske dum frĂ„ga men men... đ
wonderboy Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Aaah, det Àr en intelligent funktion i Protools. NÀr den kÀnner pÄ sig att tagningen inte kommer att bli bra sÄ stoppar den upp i 20 sekunder sÄ att musikanten/inspelaren skall hinna tÀnka om.
Fredster Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Jag Äkte pÄ liknande problem (fast i Logic) nÀr jag stÀllde in att data skulle skrivas direkt till hÄrddisken utan att "buffra" innan. Men dÄ hÀnde exakt som för dig....att det tog en jÀvla tid innan allt drog igÄng. NÀr jag sedan skulle Àndra tillbaka sÄ kvarstod problemet med att allt hÀngde sig nÀr man tryckte pÄ rec....ju fler spÄr jag "recade" detso lÀngre tid tog det innan det kom igÄng. Provade att installera om Logic men inte f-n funkade det ÀndÄ. Testade allting utan framgÄng. Tillslut installerade jag om windows och dÄ var allt frid och fröjd igen.
Mingus Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Ăr det inte sĂ„ att man ska stĂ€lla ned "lĂ„tlĂ€ngden" frĂ„n oĂ€ndlig till ca 10 min el nĂ„t? SĂ„ att inte PT behöver förbereda hela hĂ„rddisken för en inspelning. Kan inte minnas exakt och sitter inte vid PT nu, men nĂ„got sĂ„nt var det som tog bort det problemet för mig....
Christoffer Bergfors Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Ăr det inte sĂ„ att man ska stĂ€lla ned "lĂ„tlĂ€ngden" frĂ„n oĂ€ndlig till ca 10 min el nĂ„t? SĂ„ att inte PT behöver förbereda hela hĂ„rddisken för en inspelning. Har jag aldrig hört talas om. Jag undrar om det inte Ă€r fysiska skador pĂ„ disken eller vĂ€ldigt vĂ€ldigt fragmenterat eller nĂ„t som Ă€r boven. Just eftersom det bara sker ibland.
Richie76 Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Aaah, det Ă€r en intelligent funktion i Protools. NĂ€r den kĂ€nner pĂ„ sig att tagningen inte kommer att bli bra sĂ„ stoppar den upp i 20 sekunder sĂ„ att musikanten/inspelaren skall hinna tĂ€nka om. đ ! Sorry, har ingen aning sjĂ€lv.. đ±
Mingus Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Ăr det inte sĂ„ att man ska stĂ€lla ned "lĂ„tlĂ€ngden" frĂ„n oĂ€ndlig till ca 10 min el nĂ„t? SĂ„ att inte PT behöver förbereda hela hĂ„rddisken för en inspelning. Har jag aldrig hört talas om. Jag undrar om det inte Ă€r fysiska skador pĂ„ disken eller vĂ€ldigt vĂ€ldigt fragmenterat eller nĂ„t som Ă€r boven. Just eftersom det bara sker ibland. ja, 20 sek Ă€r sĂ„klart alldeles för lĂ„ngt tid för att bara vara det, men det hjĂ€lper betydligt att sĂ€tta ned lĂ„tlĂ€ngden. Prova!
Pusa Postat 25 oktober 2005 TrÄdstartare Postat 25 oktober 2005 Aaah, det Àr en intelligent funktion i Protools. NÀr den kÀnner pÄ sig att tagningen inte kommer att bli bra sÄ stoppar den upp i 20 sekunder sÄ att musikanten/inspelaren skall hinna tÀnka om. Nej nej.. den funktionen finns endast dÄ man anvÀnder POD.. och det Àr en kombination av att datorn kÀnner av att denna inspelning inte Àr "paw recktegt".. utan nÄgon form av plastinspelning.. samt att snubben med gitarren Àr ett gubbslem...
Pusa Postat 25 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 oktober 2005 ett fruktansvĂ€rt kreativitetshĂ€mmande problem som mitt PT utsĂ€tter mig för var och varannan inspelning... Jag trycker record, och allt lĂ„ser sig i ca 20 sekunder.. Som om den typ förbereder nĂ„got eller liknande.. Ăr det nĂ„gon som kan tĂ€nkas veta vad i helvete som försigĂ„r? Jag Ă€r sÄÄÄ lack nu.. har en go lĂ„t pĂ„ G.. men den kommer liksom in ur mig om varje omtagn mĂ„ste ta 20 sek fullstĂ€nding inaktivitet var gĂ„ng.. (just det ja.. det blir likadant efter en insplning av denna sort.. DĂ„ stoppar den Ă€ven efterĂ„t... ) Men detta hĂ€nder endast dĂ„ och dĂ„... sĂ„ Ă€r inget kroniskt som att en preroll Ă€r pĂ„ eller sĂ„.. nej.. Ă€r nĂ„gon fysiskt FEL!!! NĂ„gon? mĂ„hĂ€nda en dum frĂ„ga, pratar vi MIDI eller Audio đ Det Ă€r Audioinspelningar... problemet Ă€r ju som sagt tidigare att detta inte Ă€r nĂ„got kroniskt.. Det blir vĂ€rre av och till, vilket försvĂ„rar felsökningen en massa.. Windows Ă€r rĂ€tt nyominstallerat, men kan testa med de tips som getts.. Pre-rollen Ă€r alltsĂ„ inte problemet.. ALLT lĂ€ser sig.. det stĂ„r "svarar inte" och program-ramen blir vit och "död"... sen Ă„terkommer medvetandet efter ca 20 sek.. det verkar som om processorn belastas till 100% men det Ă€r inget jag har kollat...
Pusa Postat 25 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 oktober 2005 Ăr det inte sĂ„ att man ska stĂ€lla ned "lĂ„tlĂ€ngden" frĂ„n oĂ€ndlig till ca 10 min el nĂ„t? SĂ„ att inte PT behöver förbereda hela hĂ„rddisken för en inspelning. Har jag aldrig hört talas om. Jag undrar om det inte Ă€r fysiska skador pĂ„ disken eller vĂ€ldigt vĂ€ldigt fragmenterat eller nĂ„t som Ă€r boven. Just eftersom det bara sker ibland. Men jag har inte problem med nĂ„got annat i datorn.. sĂ„ det verkar orimligt.. och Ă€r ju svĂ„rt att hĂ€vda att man vill byta en disk eftersom PT inte verkar vilja spela in förrĂ€n efter 20 sek.. đđ± <--- sĂ„ hade de nog sett ut!
aolsson Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 (redigerat) ett fruktansvĂ€rt kreativitetshĂ€mmande problem som mitt PT utsĂ€tter mig för var och varannan inspelning... Jag trycker record, och allt lĂ„ser sig i ca 20 sekunder.. Som om den typ förbereder nĂ„got eller liknande.. Ăr det nĂ„gon som kan tĂ€nkas veta vad i helvete som försigĂ„r? Jag Ă€r sÄÄÄ lack nu.. har en go lĂ„t pĂ„ G.. men den kommer liksom in ur mig om varje omtagn mĂ„ste ta 20 sek fullstĂ€nding inaktivitet var gĂ„ng.. (just det ja.. det blir likadant efter en insplning av denna sort.. DĂ„ stoppar den Ă€ven efterĂ„t... ) Men detta hĂ€nder endast dĂ„ och dĂ„... sĂ„ Ă€r inget kroniskt som att en preroll Ă€r pĂ„ eller sĂ„.. nej.. Ă€r nĂ„gon fysiskt FEL!!! NĂ„gon? mĂ„hĂ€nda en dum frĂ„ga, pratar vi MIDI eller Audio đ Det Ă€r Audioinspelningar... problemet Ă€r ju som sagt tidigare att detta inte Ă€r nĂ„got kroniskt.. Det blir vĂ€rre av och till, vilket försvĂ„rar felsökningen en massa.. Windows Ă€r rĂ€tt nyominstallerat, men kan testa med de tips som getts.. Pre-rollen Ă€r alltsĂ„ inte problemet.. ALLT lĂ€ser sig.. det stĂ„r "svarar inte" och program-ramen blir vit och "död"... sen Ă„terkommer medvetandet efter ca 20 sek.. det verkar som om processorn belastas till 100% men det Ă€r inget jag har kollat... DĂ„ antar jag att inrĂ€kning för midi inte spökar... ibland kan prerollen pĂ„ en eller tvĂ„ takter fĂ„ det att se ut som om system har hĂ€ngt sig nĂ€r det egentligen Ă€r sĂ„ att den rĂ€knar ner för inspelning... Ăr det nĂ„gon skillnad om du drar ner "open ended recording" till nĂ„gon minut? Mest för att avgöra om det Ă€r problem med allokering av ledigt utrymme.. Redigerat 26 oktober 2005 av aolsson
Mingus Postat 26 oktober 2005 Postat 26 oktober 2005 Ăr det nĂ„gon skillnad om du drar ner "open ended recording" till nĂ„gon minut? Mest för att avgöra om det Ă€r problem med allokering av ledigt utrymme.. Ahh...det var typ det jag försökte sĂ€ga, fast med mycket klumpigare formulering.... đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.