Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag skulle vilja frÄga, vilken musik bör man helst spela om man anvÀnder en förstÀrkare frÄn Randall?

För jag mÄste vara helt blÄst i mitt lilla ovetande huvud.

Jag var nÀmligen in pÄ nÄn musikaffÀr i stockholm och testade lite olika förstÀrkare. Bland annat en RandallRG30d. Med en Fender Tele, (jag har visserligen en kopia men jag tog den ÀndÄ).

Just dĂ„ tĂ€nkte jag: ljudet Ă€r ju grymt! Åh jag ska ju Ă€ndĂ„ bara ha den som övningsstĂ€rkare ett tag.

SÄ jag Äkte hem och tÀnkte lite, och bestÀllde senare en frÄn musikbörsen.

DĂ„ hade jag bara testat den och typ 2-3 andra...

Nu börjar jag inse att den saknar massa ljud jag vill ha.

Dessutom nÀr fler och fler jag pratar med snackar om att det Àr en MetalstÀrkare...

Jag kanske spelar lite rock men det Àr vÀl frÀmst pop och sÄnt.

Nu Ängrar jag mig att jag inte testade fler, att jag inte kollade upp den mer, vet inte vad jag ska göra. KÀnns sÄ urdumt att ha köpt en metalförstÀrkare och anvÀnda en telekopia. usch.

ReturrÀtt har gÄtt ut, och det kÀnns sÄ dumt att försöka sÀlja den och förlora pengar nÀr det var min mor som betalade den. :|

Men jag vet inte, jag kanske bara inte har undersökt den nÀrmare, vilka ljud man kan fÄ fram. Kan man köpa nÄn distpedal för att fÄ nÄn annan karaktÀr kanske?

ja jag vet inte... 😛

Annons
Postat

ÀÀh, strunta i att "folk" sÀger att det Àr en metalstÀrkare sÀger jag!

om jag förstÄtt dig rÀtt sÄ gillar du ljudet i stÀrkarn, men tycker att det saknas en massa ljud, eller?

förstÀrkare överlag har oftast ett karaktÀristiskt grund-sound, eller "sjÀl", om de inte utgör sig för att emulera en massa andra förstÀrkare (ofta pÄ digital vÀg)- sÄsom line6 spider osv.

Min erfarenhet av Randall Àr att de har sjukt mycket gain pÄ distkanalen, men ganska fint och brett ljud pÄ den cleankanalen. Mitt tips Àr att testa med en tubescreamer-kopia (overdrivepedal) pÄ den rena kanalen, exempelvis boss sd-1. jag brukar kunna fÄ till ett ganska honkigt och poppigt sound med en sÄdan, om jag upplever att förstÀrkaren jag spelar pÄ har ett lite för "rockigt" grundljud.

eller skit i vad andra sĂ€ger, inklusive mig, och öva pĂ„ telen istĂ€llet - poppen sitter i fingrarna. 😛

Postat

Ah, det Àr sÄnna hÀr kommentarer som fÄr mig pÄ benen igen!

Precis, jag Àlskar ljudet, men jag saknar en del som sagt.

Detta gÀller bara disten för övrigt.

Jag har inga problem med Clean-channeln som lÄter hur bra som helst.

Jag ska kolla upp den dÀr pedalen.

Tack sĂ„ mycket. 😛

Postat

HĂ„ller nog med jkn, lyssna inte pĂ„ vad andra sĂ€ger - lyssna pĂ„ förstĂ€rkaren istĂ€llet. 🙂 Soundet sitter inte bara i förstĂ€rken. För att ta ett citat frĂ„n Eddie Van Halen "ge mig vilken stĂ€rkare som helst sĂ„ skall jag fĂ„ den att lĂ„ta som mitt sound". Ja... nu spelar han ju faktiskt metal men, ahem, ja. 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.