Plutten Posted October 24, 2005 Share Posted October 24, 2005 Jag skulle vilja fråga, vilken musik bör man helst spela om man använder en förstärkare från Randall? För jag måste vara helt blåst i mitt lilla ovetande huvud. Jag var nämligen in på nån musikaffär i stockholm och testade lite olika förstärkare. Bland annat en RandallRG30d. Med en Fender Tele, (jag har visserligen en kopia men jag tog den ändå). Just då tänkte jag: ljudet är ju grymt! Åh jag ska ju ändå bara ha den som övningsstärkare ett tag. Så jag åkte hem och tänkte lite, och beställde senare en från musikbörsen. Då hade jag bara testat den och typ 2-3 andra... Nu börjar jag inse att den saknar massa ljud jag vill ha. Dessutom när fler och fler jag pratar med snackar om att det är en Metalstärkare... Jag kanske spelar lite rock men det är väl främst pop och sånt. Nu ångrar jag mig att jag inte testade fler, att jag inte kollade upp den mer, vet inte vad jag ska göra. Känns så urdumt att ha köpt en metalförstärkare och använda en telekopia. usch. Returrätt har gått ut, och det känns så dumt att försöka sälja den och förlora pengar när det var min mor som betalade den. :| Men jag vet inte, jag kanske bara inte har undersökt den närmare, vilka ljud man kan få fram. Kan man köpa nån distpedal för att få nån annan karaktär kanske? ja jag vet inte... 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jkn Posted October 24, 2005 Share Posted October 24, 2005 ääh, strunta i att "folk" säger att det är en metalstärkare säger jag! om jag förstått dig rätt så gillar du ljudet i stärkarn, men tycker att det saknas en massa ljud, eller? förstärkare överlag har oftast ett karaktäristiskt grund-sound, eller "själ", om de inte utgör sig för att emulera en massa andra förstärkare (ofta på digital väg)- såsom line6 spider osv. Min erfarenhet av Randall är att de har sjukt mycket gain på distkanalen, men ganska fint och brett ljud på den cleankanalen. Mitt tips är att testa med en tubescreamer-kopia (overdrivepedal) på den rena kanalen, exempelvis boss sd-1. jag brukar kunna få till ett ganska honkigt och poppigt sound med en sådan, om jag upplever att förstärkaren jag spelar på har ett lite för "rockigt" grundljud. eller skit i vad andra säger, inklusive mig, och öva på telen istället - poppen sitter i fingrarna. 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten Posted October 24, 2005 Author Share Posted October 24, 2005 Ah, det är sånna här kommentarer som får mig på benen igen! Precis, jag älskar ljudet, men jag saknar en del som sagt. Detta gäller bara disten för övrigt. Jag har inga problem med Clean-channeln som låter hur bra som helst. Jag ska kolla upp den där pedalen. Tack så mycket. 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellpig Posted October 24, 2005 Share Posted October 24, 2005 Håller nog med jkn, lyssna inte på vad andra säger - lyssna på förstärkaren istället. 🙂 Soundet sitter inte bara i förstärken. För att ta ett citat från Eddie Van Halen "ge mig vilken stärkare som helst så skall jag få den att låta som mitt sound". Ja... nu spelar han ju faktiskt metal men, ahem, ja. 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts