Jump to content
Annons

LARS - Lalaland


Eller?  

7 röster

  1. 1. Eller?

    • 5. Jo
      1
    • 4. Ja
      4
    • 3. Hm
      1
    • 2. Njä
      0
    • 1. Nää
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Lalaland

ARTIST/GRUPP: LARS

GENRE: Progg så klart...

LÅTLÄNGD: 4:37

KOMPOSITÖR: Lars & Lars

PRODUCENT: Lars & Lars

EV. MEDVERKANDE: Lars & Lars

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,23 MB

STATUS: Färdig demo (kommer i alla fall inte att ändras mer...)

LÅTLÄNK: LARS - Lalaland

Aight! Här kommer en proggdänga där Disneyvärlden jämförs med vårt vanliga samhälle och som vanligt får sig bl.a. USA en känga. Som det ska vara... Lyssna och tyck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmmm Det var det där med proggambivalensen. Men det vinner lite i längden. Nu har man hört ett par låtar och det blir bättre tycker jag. Det känns underligt med texter som är så rakt i nyllet uppfostrande. Svårt att förhålla sig till.

Tycker att det borde vara lite mer diskant i ljudbilden. Det är lite murrigt, speciellt gitarrljudet är mycket dovt och tråkigt. Flöjten är vacker och ligger bra i ljudbilden. Sången skanar också lite diskant tycker jag.

Annars blir det väl en fyra, främst för min egen ambivalens. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om du kan få till sången mycket mycket bättre! Tycker du sjunger fint men att du inte lade ner något arbete med att få till den! Låter som unplugged på någon pizzapub! Diskanten är totalt avsaknad som sagt!

Du har lite bumbibjörns röst! Det är inte du som sjungt in "Räddningspatrullen" och "Bumbibjörnarna" va?

Denna USA-fientligheten smakar alltid fläskfilé.

Jag brukar inte vara den som klagar på produktioner men här kan du få det mycket bättre med enkla medel. En bra kompressor på sången skulle göra underverk till exempel.

Annars är det bra tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud: Tack som vanligt! Jag misstänker att du nog är en hängiven proggfantast innerst inne. Jag hoppas snart kunna lägga upp några egna låtar som faller utanför proggprojektet, det ska bli intressant att höra vad du tycker om dem... Du brukar påpeka diskanten, jag får nog ta och se över det till nästa inspelning.

berch: Jag kan nog hålla med om att den blir lite tradig i längden...

Eternal: Bumbibjörnarna är det väl Peter Jöback som sjungit in. Jag tror att jag väljer att ta det som en komplimang 🙂 Jag har börjat kika lite på det här med mjukvarukompressorer. Ska försöka börja använda det lite mer i framtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Buskapet är ju allt i den här låten, så lägg ner ett hårt arbete på sången! Och den blir tyvärr rätt monotom efter ett tag, så man tappar gnistan liksom.

Kan du bli tuffare i rösten? Om inte texten är som den är så skulle låten kunna vara ett studentspex... ja missförstå mig rätt 😱 När du sjunger om att samhället är skit så passar det kanske inte med den barnsnälla bumbibjörns rösten, du är helt enkelt för len i stämman just nu. 😉

Men du är på väg frammåt! Fortsätt jobba på! 😛 var inte rädd att taut svängarna, det här är mer vispop än progg!

/7FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Lars-Olof 😠 ..riktigt bra låt..en sorts blandning mellan vispop o progg..med vibbar av Afzelius/Wiehe..bra text o musik som det skall vara i den här genren!..kanske lägga på ngn slags kör!?..skulle höja stämningen tror jag 😳 ..slutet med reverb var sådär..passade inte riktigt kanske..tycker jag iaf 😠 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, som Falk sa, delayet i slutet var lite knasigt.. 😳

Jag håller med helt och hållet. Det var min käre kollega Lars-Rico som propsade på att "jo, det låter tufft" och jag försökte kontra med "nä, det låter b-aktigt"... Som tur var lyckades jag förhandla ner det till att bara vara precis på slutet. Annars hade vi fått dras med det från"alla för en..." Jag skyller alltså helt sonika ifrån mig på den punkten 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, detta är inte progg, det är vispop, så det så. 😳 Jag tycker faktiskt att ljudbilden är bra som den är, avskalat som sig bör när det gäller visor. Fortsätt ifrågasätt samhället, mannen. Peace. 😳

Hur definierar man progg? Jag tror att egghuvud hade igång nån tråd i ämnet för inte så länge sen... Jag tycker nog ljudbliden funkar okej också. Möjligen lite dåligt med diskant som några har kommenterat. Jag måste försöka lära mig det där nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du bli tuffare i rösten?

Jo, det kan jag väl. Jag brukar alltid försöka med att låta lite argare för att betona texten men det låter oftast bara krystat. Personligen tycker jag kanske att det saknas en hel del dynamik i sången på den här inspelningen. För lika rakt igenom vilket leder till att det låter ointressant.

Men du är på väg frammåt! Fortsätt jobba på!  😳  var inte rädd att taut svängarna, det här är mer vispop än progg!

Tack, vi ska jobba på det! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Lars-Olof 😆 ..riktigt bra låt..en sorts blandning mellan vispop o progg..med vibbar av Afzelius/Wiehe..bra text o musik som det skall vara i den här genren!..kanske lägga på ngn slags kör!?..skulle höja stämningen tror jag 😆 ..slutet med reverb var sådär..passade inte riktigt kanske..tycker jag iaf 😳 ..

Jämförelser med Afzelius/Wiehe är ju alltid trevligt. Det är ju lite där nånstans vi siktar när vi gör det vi väljer att kalla progg. Så tack för det! 😆😆

Lite kör skulle nog sitta fint som du säger... Och slutet som sagt, det var inte mitt fel! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
Jag håller med helt och hållet. Det var min käre kollega Lars-Rico som propsade på att "jo, det låter tufft" och jag försökte kontra med "nä, det låter b-aktigt"... Som tur var lyckades jag förhandla ner det till att bara vara precis på slutet. Annars hade vi fått dras med det från"alla för en..." Jag skyller alltså helt sonika ifrån mig på den punkten ⚠️

Jag tyckte det lät coolt med delay:et i slutet av låten. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...