Jo0oHaN Posted October 24, 2005 Share Posted October 24, 2005 Om jag på ett audiospår i cubase sx endast vill höra frekvenserna mellan 800-2000hz (Alltså allt under 800 och över 2000 ska bort). Hur ställer jag in då? 😉 Blir helt förblindad av Q värden, hi, hi mid, low mid och low.. fattar ingenting 😳 tack/johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antevante Posted October 24, 2005 Share Posted October 24, 2005 Hej.. Litar du inte riktigt på enbart öronen så kan en spectrum analyzer kanske vara något. Voxengo har ju en gratis plugg som heter Voxengo Span där du enkelt ser vilka frekvenser du "skär" bort. Fram med din favorit eq och börja skruva ! 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Keys Posted October 24, 2005 Share Posted October 24, 2005 Lowpass, LP ställer du in på 2000 High pass, HP, ställer du in på 800 Men ett eventuellt Q-värde kan du bestämma hur "brant" den skall skära från tex 800hz......det är svårt att skära helt rakt ner, men det går att få ganska brant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majken Posted October 24, 2005 Share Posted October 24, 2005 Men ett eventuellt Q-värde kan du bestämma hur "brant" den skall skära från tex 800hz......det är svårt att skära helt rakt ner, men det går att få ganska brant. Det beror lite på pluggen ifråga. Vissa pluggar använder q-värdet i filtret för att justera hur brant filtret skär, andra använder det för att höja nivån vid filterfrekvensen och slutligen finns även pluggar som inte använder q-värdet alls när låg- och högpass filter används. I fallet med Cubase är det q-värdet som väljer filter vilket gör att det istället är förstärkningen på eq-bandet som används för justeringar. Minns jag rätt så ändrar den då inte brantheten utan förstärker vid filterfrekvenen. /Majken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted October 24, 2005 Share Posted October 24, 2005 I Adobe Auditions FFT Filter 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts