Jump to content
Annons

Styra Alesis HD-24 med Pro Tools (digi002r)


brojd

Recommended Posts

Nu är jag helt vilse i lingonskogen.... igen. 😕

Är det möjligt att få en Alesis HD-24 styras av Pro Tools (digi002r) eller tvärtom?

(Vill enbart komma åt 8 extra kanaler som skall ligga på PT burken, samt Play, Stop, Record (punch) och spolning)

002:an har ingen bnc kontakt för wordclock, men har lightpipeanslutningar.

(min M-Audio Octane har bnc anslutning för wordclock, men det hjälper nog inte i det här läget eftersom jag bara har 1 lightpipe in och en out på 002:an).

Lösning belönas med öl/drink om riks IRL-träffen blir av. 😳

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Går det inte att styra med MTC?

Alesisburken har väl midi? kan du inte köra från Pro tools o låta

HD24 vara slav?.. (tvärtom borde funka precis lika bra)

Har precis bytt till PT o inte prövat att synka till extern bandare själv ännu

men synkade mitt gamla Cubase till en VS880 med MTC i flera år,

funkade lysande o tog nån minut att koppla ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag helt vilse i lingonskogen.... igen. 🙁

Är det möjligt att få en Alesis HD-24 styras av Pro Tools (digi002r) eller tvärtom?

(Vill enbart komma åt 8 extra kanaler som skall ligga på PT burken, samt Play, Stop, Record (punch) och spolning)

002:an har ingen bnc kontakt för wordclock, men har lightpipeanslutningar.

(min M-Audio Octane har bnc anslutning för wordclock, men det hjälper nog inte i det här läget eftersom jag bara har 1 lightpipe in och en out på 002:an).

Lösning belönas med öl/drink om riks IRL-träffen blir av. 😠

Om jag förstår din fråga så är det kort och gott maskinkontroll du efterfrågar. Det finns tyvärr inte i LE. Jag har hur som helst aldrig provat det. MC är en option till HD systemen.

Mer om MC…

Digidesign MachineControl software 

Digidesign MachineControl™ software enables you to easily integrate and control external audio devices via serial 9-pin machine control protocols. With MachineControl, fast forward, rewind, jog, shuttle, and other common tasks are easily accessible through the Pro Tools graphical interface.

Digidesign MachineControl software offers track-arming for integrated laybacks to external transports. MachineControl also allows you to slave Pro Tools to compatible Sony 9-pin devices, allowing your Pro Tools system to emulate a remote deck. It supports serial time code as a positional reference and features faster lockup times to Sony 9-pin.

Så om ovanstående nu inte fungerar i LE så kan du hur som helst alltid synka dina maskiner. Jag vet dock inte vad Alesisen kan göra...

Men jag skulle prova med MTC ut från HD-24’n och slava PT. Som du själv nämde så finns det ingen WC på 002’n så tricket där blir att låsa 002’n via någon digitalingång, dvs dra en digitalkabel från HD-24’n. Om jag inte missminner mig så ställer du om PT låsning under HW setup, typ istället för att clock står på intern så välj en en digital ingång (dvs samma digital port som du skickar digital klocka från HD-24’n). Detta gör att PT ligger låst till klockan i HD-24’n. Förövrigt exakt samma förfarande som om man tankar över material från HD-24’n till 002’n.

Det borde gå att göra ovanstående spegelvänt också men jag har ingen koll på hur du låser HD-24’n mot extern digital klocka och MTC från 002'n..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tackar så mycket för tipsen! 🙂

Skall kolla om det går att lösa på något sätt.... om någon annan har några andra förslag/ideér på hur det här kan lösas så lägg gärna till dem.

Återkommer när jag provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har synkat Pro Tools LE mot min gamla Fostex D160 och det går hur bra som helst. Om det är MTC eller MMC som stöds i kommer jag inte ihåg, men två midikablar lite sunt förnuft och lite logik borde du också kunna lösa det. Jag minns att det var rätt enkelt. Får du inte styr på det så hojta till så ska jag kolla upp det nästa gång jag är i studion.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har synkat Pro Tools LE mot min gamla Fostex D160 och det går hur bra som helst. Om det är MTC eller MMC som stöds i kommer jag inte ihåg, men två midikablar lite sunt förnuft och lite logik borde du också kunna lösa det. Jag minns att det var rätt enkelt. Får du inte styr på det så hojta till så ska jag kolla upp det nästa gång jag är i studion.

Lycka till!

Oh, danke!

Tricket är väl det att jag inte direkt kommer kunna testa förrän det är dags.

(Vi skall spela in en ny platta i vinter, och jag kommer inte åt någon hd-24 förrän vi är på plats.)

Men det är alltså 2 midikablar jag skall använda mig av? inte optiska lighpipe alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Jag var lite oklar. Midi transporterar inget ljud, utan sköter synkroniseringen och via optiska kablar har du ljudtransporten.

Självklart

Jag menade till synkroniseringen, inte audio.

Satt och läste lite i manualerna och det verkar som om både hd-24:an och PTLE kan vara MTC masters, men ingen verkar ha någon större lust att "slavas". 🙂

Finns det något man kan köpa till för att synkronisera grejerna tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Jag var lite oklar. Midi transporterar inget ljud, utan sköter synkroniseringen och via optiska kablar har du ljudtransporten.

Korrekt..

Midi eller MTC i detta fallet när du ska styra två hårddisk maskiner kommer bara att kunna agera "trigger start". Låt oss säga att Pro Tools är maskinen som slavas.. När du trycker play på HD-24'n och Pro Tools får in MTC så startar han. Sen flyter han, det finns inget som säger att dom ligger låsta till varandra. Det är ungefär som att trycka play på två maskiner samtidigt.

Orsaken är enkelt förklarat att bägge maskiner har en kristall som betämmer om den är "44.1" eller "44.något väldigt nära". Kan fungera i ofs, men låt oss säga att du ska tanka över ett par spår för editering i ett senare skede, då lär det inte stämma då du låser om Pro Tools till klockan i HD-24'n.

Det är därför som bägge maskinerna alltid ska vara (klock) låsta med varandra.

Så ja, du behöver midi för MTC (för positions bestämning i låten) och en kabel som skickar någon typ av digital signal som bär klocka från HD-24'n till Pro Tools. Du behöver nödvändigvis inte spela in den ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Jag var lite oklar. Midi transporterar inget ljud, utan sköter synkroniseringen och via optiska kablar har du ljudtransporten.

Självklart

Jag menade till synkroniseringen, inte audio.

Satt och läste lite i manualerna och det verkar som om både hd-24:an och PTLE kan vara MTC masters, men ingen verkar ha någon större lust att "slavas". 🙂

Finns det något man kan köpa till för att synkronisera grejerna tro?

Båda ska kunna slava! Men när jag har gjort liknande så har jag märkt att det är lättare att få sequencern att agera slav....kan inte förklara varför men det kanske inte är meningen att man ska förstå? 😄

EDIT: fast jag har använt SMPTE-kod för sync.

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite konfunderad, jag tolkade PTLE 6.4 manualen som att det inte skulle gå att sätta PT som slav via MTC.

Och jag tolkade alesismanualen likadant.

Men om jag har fattat er rätt så skall jag alltså kunna köra en MTC (midi out) från HD-24:an och in via 002:ans midi in. (maskinkontroll)

Därefter synkronisera enheterna och överföra audio via lightpipe?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite konfunderad, jag tolkade PTLE 6.4 manualen som att det inte skulle gå att sätta PT som slav via MTC.

Och jag tolkade alesismanualen likadant.

Men om jag har fattat er rätt så skall jag alltså kunna köra en MTC (midi out) från HD-24:an och in via 002:ans midi in. (maskinkontroll)

Därefter synkronisera enheterna och överföra audio via lightpipe?

Nu ställer du mig.. kan du peka på vilken sida du hitta detta...

Sitter på ett kallt hotel rum på Island just nu.. utan min Mbox 😱

Men under session setup tror jag du väljer att synka till inkommande MTC på valbar port. Klicka sedan bara på klockan på tranportkontrollen ... när det ramlar in MTC ska Pro Tools snällt starta... Men som sagt bara trigger start.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag har fattat er rätt så skall jag alltså kunna köra en MTC (midi out) från HD-24:an och in via 002:ans midi in. (maskinkontroll)

Därefter synkronisera enheterna och överföra audio via lightpipe?

Nja, maskin kontroll är mer än bara MTC, men det finns som sagt bara i HD systemet.. Det kan vara trackarming och liknande kommandon..

...och överföra audio via lightpipe?

som sagt, du behöver inte föra över audio, bara klockan.. hmm hur lät det där då...

kort sagt, koppla en digital kabel ut från HD24, gå in i HW setup och ställ in att du ska låsa på den porten du kopplar sladden.. alltså inte internt längre..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har synkat min 002:a till en Mackie SDR som är liknande produlkt som HD-24:an. Som Anders skriver så måste du ha en synk. Jag tog och kopplade ihop produkterna med en ADAT lighpipe kabel och lät slaven synka till den ingången.

En Varning dock !!!!

Det finns en allvarlig bugg i PT 6.4 som jag sen hittade dokumenterad på digidesigns hemsida.

Jag hade spelat in ett antal timmar med blåspälägg och nästa gång jag öppnande sessionen så fick jag följande meddelande.

"Some regions were removed from the Timeline or Region List because they referred to files which are too short. Can cause data loss in some instances."

All mina inspelade filer var borta från arr. fönstret så jag fick manuellt pussla in dem.

Tror att detta är fixat i nyare ver.

Läste också nånstans att man kunde komma runt detta problemt med att spela in i punchrecording mode och puncha in och ut istället för att trycka på stopp....

testa noga innan du gör något viktigt.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag har synkat min 002:a till en Mackie SDR som är liknande produlkt som HD-24:an. Som Anders skriver så måste du ha en synk. Jag tog och kopplade ihop produkterna med en ADAT lighpipe kabel och lät slaven synka till den ingången.

En Varning dock !!!!

Det finns en allvarlig bugg i PT 6.4 som jag sen hittade dokumenterad på digidesigns hemsida.

Jag hade spelat in ett antal timmar med blåspälägg och nästa gång jag öppnande sessionen så fick jag följande meddelande.

"Some regions were removed from the Timeline or Region List because they referred to files which are too short. Can cause data loss in some instances."

All mina inspelade filer var borta från arr. fönstret så jag fick manuellt pussla in dem.

Tror att detta är fixat i nyare ver.

Läste också nånstans att man kunde komma runt detta problemt med att spela in i punchrecording mode och puncha in och ut istället för att trycka på stopp....

testa noga innan du gör något viktigt.

Mattias

Ojsan den här tråden hade jag glömt bort. 😉

Tack för varningen audiorent! då skall jag uppgradera till pt 7 innan jag ger mig på att spela in.

Som jag har förstått det hela nu så behöver jag sätta en midikabel mellan hd-24:an och digi002r för att starta och stoppa inspelning, starta playback mm i pro tools.

Samt en optisk kabel in i lightpipen på 002r från hd-24:an för synkronisering.

Har jag förstått det hela rätt nu?

(hur jag ställer in det hela kan jag läsa mig till i respektive manual... samt att jag kan testa mig fram när vi väl sätter igång, vill bara vara säker på att det går och att jag har all hårdvara/mjukvara som behövs)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojsan den här tråden hade jag glömt bort. 😄

Tack för varningen audiorent! då skall jag uppgradera till pt 7 innan jag ger mig på att spela in.

Som jag har förstått det hela nu så behöver jag sätta en midikabel mellan hd-24:an och digi002r för att starta och stoppa inspelning, starta playback mm i pro tools.

Samt en optisk kabel in i lightpipen på 002r från hd-24:an för synkronisering.

Har jag förstått det hela rätt nu?

(hur jag ställer in det hela kan jag läsa mig till i respektive manual... samt att jag kan testa mig fram när vi väl sätter igång, vill bara vara säker på att det går och att jag har all hårdvara/mjukvara som behövs)

Jepp så fick jag det till att fungera.... Glöm inte att välja att den som får lightpipen in i sig skall slava till den synksignalen. Det tog en lång stund innan jag fick det att fungera. det hela berodde dock på nån inställning i PT.....kom inte ihåg vilken dock men hakar du upp dig så hör av dig så kan jag kolla upp det. En sak som är lätt att glömma är ju att båda burkarna skall ha samma framerate dvs att t.ex. båda är inställda på 25 FPS.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojsan den här tråden hade jag glömt bort.  🤪

Tack för varningen audiorent! då skall jag uppgradera till pt 7 innan jag ger mig på att spela in.

Som jag har förstått det hela nu så behöver jag sätta en midikabel mellan hd-24:an och digi002r för att starta och stoppa inspelning, starta playback mm i pro tools.

Samt en optisk kabel in i lightpipen på 002r från hd-24:an för synkronisering.

Har jag förstått det hela rätt nu?

(hur jag ställer in det hela kan jag läsa mig till i respektive manual... samt att jag kan testa mig fram när vi väl sätter igång, vill bara vara säker på att det går och att jag har all hårdvara/mjukvara som behövs)

Jepp så fick jag det till att fungera.... Glöm inte att välja att den som får lightpipen in i sig skall slava till den synksignalen. Det tog en lång stund innan jag fick det att fungera. det hela berodde dock på nån inställning i PT.....kom inte ihåg vilken dock men hakar du upp dig så hör av dig så kan jag kolla upp det. En sak som är lätt att glömma är ju att båda burkarna skall ha samma framerate dvs att t.ex. båda är inställda på 25 FPS.

Mattias

Ok, Tack och bock för hjälpen!

Nu djävlars blir det körpålägg på nya plattan! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ojsan den här tråden hade jag glömt bort.   🙁

Tack för varningen audiorent! då skall jag uppgradera till pt 7 innan jag ger mig på att spela in.

Som jag har förstått det hela nu så behöver jag sätta en midikabel mellan hd-24:an och digi002r för att starta och stoppa inspelning, starta playback mm i pro tools.

Samt en optisk kabel in i lightpipen på 002r från hd-24:an för synkronisering.

Har jag förstått det hela rätt nu?

(hur jag ställer in det hela kan jag läsa mig till i respektive manual... samt att jag kan testa mig fram när vi väl sätter igång, vill bara vara säker på att det går och att jag har all hårdvara/mjukvara som behövs)

Jepp så fick jag det till att fungera.... Glöm inte att välja att den som får lightpipen in i sig skall slava till den synksignalen. Det tog en lång stund innan jag fick det att fungera. det hela berodde dock på nån inställning i PT.....kom inte ihåg vilken dock men hakar du upp dig så hör av dig så kan jag kolla upp det. En sak som är lätt att glömma är ju att båda burkarna skall ha samma framerate dvs att t.ex. båda är inställda på 25 FPS.

Mattias

Ok, Tack och bock för hjälpen!

Nu djävlars blir det körpålägg på nya plattan! 😄

Yo Brojd!

Vad jag vet så synkar ProTools alltid på inkommande MTC utan att det finns någon funktion där man ställer in att den skall göra det. Ställ ProTools i sync-läget och se till att din andra maskin verkligen skickar ut MTC (och inte MMC) så ska det nog lira. Jag har nyligen gjort et liknande exempel, men det kan vi ta en annan gång.

Skrik till om du behöver hjälp med plattan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...