Jump to content
Annons

Är det någon som kan Ableton live?


Lars Norén

Recommended Posts

Jag har fastnat med hur man ska använda ableton live´s live.

Jag vill ha öppet två session fönster och under tiden kunna skifta till nya "låtar"

Och de måste va synkade,

Vet någon om det är smartast att öppna upp två apps och synka dom med externt midiinterface.

Eller måste jag hänga på det röriga ableton forumet?

Peace Lars Norén

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

JA, alla på internet är väl den dom är där??????

och mina live problem är lösta just nu

Ingen verkar kunna live här så jag hänger på ableton´s sida

Där är det i och för sig bara live missbrukare som är där

Men är det inga som använder sig av ableton live

Jag känner till en techno artist i sverige

men de flesta verkar vara tyskar och amerikarner

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Kill all...

hur har du tänkt att använda dej av live och va gör du för musik

Vad har live öppnat upp för dej.

För mej var det en befrielse/ frälsning. Har suttit med samples och cubeass, Allt tog tid och blev det aldrig så bra men nu i live går det så fort att skissa och göra låtar tar lite tid för det är lite ovsnt sätt att jobba på. Har faktisk inte lärt med inspelning delen eller vad man ska kalla den andra sidan. Synd att inte fler använder sig av live och det är det var är ni på forumet.

JAg har tröttnat på Cubeass för det är helt ****. Min buggar på så viss att den växer de vill säga tar mer cpu kraft när jag stänger av och sätter på funkar det ett tag till.

Lars

EDIT: Redigerat bort olämpligt innehåll /Moderator

Redigerat av Mats_S
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tänkte jag köpa Ableton Live 3.0, men man har ju inte råd just nu.. 😉

kostar ju 4000:-. Jag tänkte använda det till att göra olika typer av elektronisk musik, typ techno/house/trance-någonting. Det verkar som att det är enkelt att använda färdiga samlingar/loopar i detta programmet, är det så? Ångrar lite att jag köpte Cubasis VST 5.0.. 😛

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Ableton är ju helt suveränt för oss som föredrar att skapa musikstycken som ligger som block eller "scenes" som det heter på Live språk. det är bara att duka upp scen efter scen med alla ingredienser man vill ha med, och fördelen är att det går så oerhört snabbt jämfört med sequencers som jobbar efter tidsaxel (och midi) .

Man blir ju oerhört sugen att ta en bra mick och spela in sina egna samples dessutom.

Har även Reason som jag kör via rewire till Live och det är ju helt oslagbart ! Bara att använda sig av hela instrumentringen och effekterna och allting temposyncar med Abletons wav filer på direkten , läckert :rolleyes:

Se´n är det ju en del att lära sig , warp Markers t.ex hmmm , kluriga beskrivningar man inte stött på förut, men själv har jag knappt kollat längre än själva kulissen på Live.

Vore kul om det kom igång ett Ableton forum , det verkar ju finnas några nybörjare som jag .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Lars ,

Nu förtiden gör jag mest musik som ska låta så akustiskt som möjligt. Riktiga ståbasar t.ex semiakustiska jazz guror och samplade trummor. Märkt att det är rätt svårt att få tag på (bra) samplingar av det slaget.

Emmellanåt går jag också loss på lite hårdare experimentella "på gränsen" electronica. Säger aldrig nej till ett sväng oavsett intrumenterin.

Har du någon koll på jazziga och röjiga samplingsskivor ? Eller nåt tips om vart att hitta dom ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...