Jump to content
Annons

bastrummor

Recommended Posts

kräl (oregistrerad)
Postat

Hej!

En fråga angående bastrummor.

Här är en länk till en trumtakt:

http://surl.se/urw

Den består av två olika bastrummor och ett virvelljud.

Den låter:

"Bastrumma1 -> Bastrumma1+Virvel -> Bastrumma2 -> Bastrumma2+Virvel"

Min fråga är: Varför orsakar virveltrumman en så stor förändring tillsammans med bastrumma nummer två, men inte med bastrumma nummer ett??

Tack! //CJ

Annons
Postat (redigerat)

Troligtvis är virvel två lite mer transientrik..eventuellt inte lika snabb attack på kompressorn

Redigerat av Lundin
Postat

Jag tror också att det är en fråga om kompressorn.

Mera klick i den andra bastrumman...

kräl (oregistrerad)
Postat

hehe sorry, jag tänkte att det kanske var nåt som alla vet på nåt sätt. varför det nu skulle vara så.

Nää vad det egentligen gäller är att jag har så svårt att få tryck i bastrumman. Det blir alltid fula spretningar, som på bilden. Sen jämför jag med andra produktioner, nu senast med Duoteque - Drug Queen (om nån vet) där hela låten ligger o skvalpar vid -0,3dB och de har minsann inte satt nån limiter på det. Jag vill också kunna det. Jag antar att jag bara får pula vidare med kompressor....tack ändå!

Postat

😉 Ja, det här var nog dagens konstigaste quiz, men.. det kan samtidigt ha med hur bra din kompressor är och hur bra tolerans algoritmen har ( om det nu är mjukvara du använder.) sedan kan det givetvis ha att göra med timing på de olika instrumenten som gör att vissa delar har mer transienter... men som sagt, i detta fallet är det nog kompressorn det hänger på..

..skulle våga drista mig till att säga att det troligtvis är skvatt omöjligt att få úbertryck som ligger o skvalpar runt -0.3db utan att ha processat på något sätt..

...eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.