Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hade nyligen en alldeles otrevlig hÄrddisk-krasch vilket resulterade i inköp av en ny hÄrddisk...

Efter detta har jag dÄ installerat alla program pÄ nytt,

dÀribland Cubase SL 3.1, SonikSynth 2 och Sampletank 2.

Jag anvÀnder ett PreSonus FirePod FW-ljudkort som jag har varit vÀldigt nöjd med tills allt börjat krÄngla efter nyinstallationerna nu. OxÄ hÀr Àr det nya drivrutiner och Firmware upgraderingar gjorda, allt efter tillverkarens rekommendationer...

Mitt problem kom sÄ fort jag skulle spela in helt enkelt...

Det kommer missljud med jÀmna mellanrum (1 gÄng/sek ungefÀr och lÄter som ett vÀldigt kort sprakande) som jag misstÀnker har med synken att göra.. ibland lyckas jag fÄ det att försvinna men det Àr pÄ olika sÀtt varje gÄng...

Och Àven nÀr dessa missljud inte hörs sÄ blir det konstigt nÀr jag spelar in. Detta gÀller bara MIDI vad jag vet Àn sÄ lÀnge.

PÄ det första spÄret jag spelar in sÄ hamnar ljudet nÄgot efter och ju fler spÄr jag spelar in desto mer fördröjning blir det pÄ inspelningen..

Ljudet kommer "typ" i tid men oxÄ detta Àr lite konstigt...

jag stÀller in en input-latency pÄ kortet pÄ tex 2.5 ms men i cubase stÄr det dÄ kanske 4 ms input latency, vilket resulterar i en output latency pÄ 7-8 ms enligt cubase, men mina öron tycker att inte heller detta stÀmmer... Snarare nÄnstans 10-15 ms...

NÄgon lösning pÄ detta?

Mina specar pÄ datorn Àr:

Athlon 64 XP3200+

1.5 GB DDR

80 GB SATA disk (indelade i 2 st partitioner)

128 MB PCI-E Grafikkort (kör med dubbla skÀrmar)

Tack pÄ förhand,

Robban

Annons
Postat

Har det kanske med ignoreport-filtret att göra? Kolla om du har nĂ„gra emulerade portar... 😆

I de flesta fall ska man flytta filen, men i vissa fall ska den kopieras, sÄ att den alltsÄ ligger kvar pÄ det ursprungliga stÀllet ocksÄ...

Postat

tyvÀrr.. har redan gjort de instÀllningarna.. och provade nu oxÄ med det du först rekommenderade... ingen skillnad...

kan det vara sÄ att de nya drivrutinerna + firmware updateringarna till ljudkortet inte Àr testat för SL3.1 och sÄledes skapar nÄt typ av problem?

Postat

1. Ytterligare en fundering... Det kan inte ha med att jag anvÀnder den inbyggda

FW-porten pÄ moderkortet som gör att den dummar sig? Kanske borde byta

till ett alldeles eget kort... Skulle gissa att det Àr VIA-chipset pÄ det inbyggda.

2. Efter alla tips jag lÀst om via den fina sökfunktionen (ja den Àr

underskattad 😏 ) sĂ„ hamnar saker nu i synk nĂ€r jag spelar in,

men den visar fortfarande fel vÀrde pÄ input-latencyfÀltet (vackert ord, ja vet...)

3. Och det mest störiga kvarstÄr... De regelbundna "klicken" eller vad man

nu ska kalla dom. NÄgra andra funderingar om detta fenomen?

Postat

verkar ha löst sig nu... iaf Ă€n sĂ„ lĂ€nge 😉

bytte till slut frĂ„n den inbyggda Texas instruments FW-porten till ett VIA-kort (ja jag vet att det lĂ„ter konstigt... 🙂 ) med 3 FW-portar pĂ„ som jag hade i datorn innan jag fick krashen Ă„ det... för jag kom pĂ„ att jag faktiskt hade haft firepoden i den porten innan...

Verkar som att TI för en gĂ„ns skull INTE rekommenderas jĂ€mfört med VIA som alla sĂ€ger e sĂ„ kasst... 😄

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

...hrmm... 🙂 det hjĂ€lpte visst inte...

det löser sig oftast om jag byter sample-rate ett par gÄnger pÄ kortet efter jag startat cubase och har ett projekt igÄng..

och det Àr hittills bara nÀr jag kör i 44.1 KHz som problemet uppstÄr... Ä vissa projekt vill jag har i 44.1 pÄ en gÄng sÄ jag slipper konvertera i onödan efterÄt vid mastring Ä det...

EDIT: stavfel...

Redigerat av aorfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.