Jump to content
Annons

Bränna sina låtar på skiva!


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej, jag har gjort massa låtar som jag ville bränna. Jag hade de först i 32 bit men dithrade ner dem till 16 vill slutmastring.

Låtarna funkade o lyssna på i datan (format .wav) , jag har aldrig bränt en cd innan men nu gjorde jag det.

valde "audio-cd" drog in låtarna, brände, det stod "bränning lyckas x-spår funkar".

Drog CD-till stereo o va asglad. då stod det "no disc" o skiten funka inte.

Men när ja tog den till datan funka den men EJ i steron. VARFÖR?!?!?!

jag blir galen om ajg ej får svar 😆😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan bero på massa saker... en del CD-spelare har helt enkelt inte lika lätt för att läsa brända skivor, t ex en del gamla CD-spelare tror jag. Det kan också ha blivit nån repa i skivan kanske, isåfall så har nog ofta datorn lättare att klara av sånna problem (tror jag?).

Sen kan du också ha valt något i stil med "write session" istället för "write disc" nånstans. Skillnaden är att i session-läge så bränner den bara så mycket som den behöver, och lämnar resten av skivan tom så man kan bränna senare. Med write disc så "fyller" den hela skivan, eller avslutar den liksom, så det inte går att fylla i med mer senare. Det kanske låter dumt, men det ska man alltid välja för ljudskivor för att vara säker att dom spelas korrekt på alla CD-spelare!

Ja annars vet jag inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg vet att när bränningen var klar så stod det nåt i stil med att "du kan inte lägga till någonting på skivan mera" så atnar det var write disc då?

Sen var väl märket nåt skit säkert ja köpte på bokhandeln. jag är väldigt arg 🥰

..och sen var det farsan supermega-stereo jag testade på. den kanske är för bra för att kunna spela upp sånt? fast ja testa en gång emd "mp3-skiva" o då funka d 🥰

Redigerat av Linus Aegman
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
JAg vet att när bränningen var klar så stod det nåt i stil med att "du kan inte lägga till någonting på skivan mera" så atnar det var write disc då?

Sen var väl märket nåt skit säkert ja köpte på bokhandeln. jag är väldigt arg 🥰

..och sen var det farsan supermega-stereo jag testade på. den kanske är för bra för att kunna spela upp sånt? fast ja testa en gång emd "mp3-skiva" o då funka d 🥰

Ja, vi köpte en B & O förra julen till morsan - och den tar inte ens MP3. Så Supermega och dyrt är ingen garanti för kompabilitet...

Kan vara en gammal CD-spelare?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en riktigt gammal CD-spelare till din stereo så kan den får problem med Audio-CD brända med en modern snabb brännare.

En lösning som du kan testa för att öka kompabiliteten är att ställa in ditt brännarprogram att bränna med 1x i stället för som många nya.. Bränna på max hastighet typ 52x eller nåt liknande.

Jag fattar inte heller varför det ska skilja men jag har själv blivit ut för problemet ett antal gånger och just att bränna sin CD med 1x har varit lösningen då.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova med en ny skiva innan du börjar felsöka. Ibland är det fabriksfel på cd-skivorna...

Btw, du har väl kollat så att wav-filerna är 44.1khz också?

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det finns ingen garanti när det kommer till dessa bitarna med cd-bränning. Jag har en del erfarenhet av detta eftersom jag testat allt det ovanstående m.m.

Det bästa tipset var detta med att bränna i så låg hastighet som möjligt! Det kan göra skillnad. (Själv sitter jag med ett program just f.n. där man inte kan få reda på vilken hastighet den bränner med - allt sker automatiskt, vilket är helt värdelöst!)

Sedan är det ingen idé att köpa cd:s för 4-5 kr om rejäla märkes-cd kostar 6-8 kr. Satsa och vinn istället! Det bästa med de dyrare cd:na är att du slipper kassera så många, men desto fler av de billiga.

Sedan när det gäller fina stereo-apparater, så finns det faktsikt svindyra cd-spelare från bl.a. Marantz som inte överhuvudtaget är avsedda för att läsa cd-r!!

Jag brände nyligen en cd på min laptop som kan läsas av min laptop och av en cd-radio från Panasonic, men inte av morsans HiFi-cd-spelare. Min egen cd-spelare har gått sönder...

En kompis dyra cd-spelare från HarmanKardon i hans bil kan inte läsa en enda bränd cd. Däremot kan dessa skivor läsas av både min och av brorsans cd-spelare.

Vad jag vill säga är det som jag skrev i början: det finns ingen garanti när det gäller brända cd. Därför är det bästa att beställa ett antal från ett riktigt cd-presseri trots allt. Hoppas jag har fel...

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

kan funka att måla baksidan av CDn med tushpenna...

Jag antar att du skojar..?

Har faktiskt provat och.. målat lite 😄

Jag provade att bränna musik (audio) och Divx filmer till lite billigare cd-r skivor för ett tag sedan.

Det var Clas Olson skivor 😉 , de blanka billiga no name.. 😛

Först fungerade de inte alls. Men då spraymålade jag ovansidan med svart sprayfärg och lät dem torka sedan brände jag dem som vanligt.. och då... viola... så fungerade dem.

Btw: Använder NERO..

Albert.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

kan funka att måla baksidan av CDn med tushpenna...

Jag antar att du skojar..?

Har faktiskt provat och.. målat lite 🙂

Jag provade att bränna musik (audio) och Divx filmer till lite billigare cd-r skivor för ett tag sedan.

Det var Clas Olson skivor 😉 , de blanka billiga no name.. 🙂

Först fungerade de inte alls. Men då spraymålade jag ovansidan med svart sprayfärg och lät dem torka sedan brände jag dem som vanligt.. och då... viola... så fungerade dem.

Btw: Använder NERO..

Albert.D

vilken spray använde du när du sprayade ovansidan?

philo

Link to comment
Dela på andra sajter

som Rockfart skrev så tror jag att skivan inte är stängd.

Sen det där med brännhastigheter varierar väldigt mycket beroende på vem man pratar med. Har hört allt ifrån 1 x upp till 16 x. Själv brukar jag hålla mig till max 4 x hastigheten och det har aldrig varit något strul med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...