Jump to content
Annons

Sylvan & Bonamici - "A Way Out" - REMIXED.


Nad

Jag tror den är klar...  

24 röster

  1. 1. Jag tror den är klar...

    • 1. ...men det tycker fan inte jag att den är iallafall!
      1
    • 2. Låter väl ok men inget för mig
      3
    • 3. Fan det låter som "the real thing" ju
      4
    • 4. Lika bra som "the real thing".
      9
    • 5. BÄTTRE ÄN GENESIS, PROCOL HARUM och BEGRAVNINGSBYRÅN OSCAR HANSSONS EFTERTRÄDARES SAMLADE REKOMMENDATIONER.
      2


Recommended Posts

Nov 12. Bara updaterar för jag mixat och mastrat om den IGEN!!!!

Nu vill jag veta vad Ni anser om ljudbilden. Det rent tekniska. Gillar Ni låten är ju det också kul. 🙂

Hej alla,

Här kommer vi med nya friska tag (vad hurtigt det blev) -

med en sång Bon och jag började jobba med i somras,

sen kom det en massa i vägen.

Till de som minns "Welcome To The Farm", så kan jag säga att

den faktiskt lyckades komma med på en samlingsplatta till förmån för Katrina-offren i USA.

Kul va? "Inget ont som inte har något gott med sig"...

(Nä det blev nästan för mycket... 😛 skitsamma!)

9921_Katrina_Relief_thumbnail_image.jpg

Vi jobbar alltså med ett Genesis Soundscape project (album),

där vi medvetet vill låta som Genesis under 1970-talet

som en hyllning till vår största inspirationskälla genom tiderna.

Ja, vi är medelålders. Phett dessutom!! 🙂

LÅTNAMN: "A Way Out"

ARTIST/GRUPP: S&B

GENRE: Progressive Rock

LÅTLÄNGD: 06.17

KOMPOSITÖR: Christian Thordin (aka Bonamici) och Nad Sylvan

PRODUCENT: S&B

EV. MEDVERKANDE: S&B

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: 192 k Mp3

STORLEK: 8.66 mb

STATUS: Tror den är färdig, men öppen för förslag.

LÅTLÄNK:

"A Way Out" (stream)

"A Way Out" (dl)

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Som jämngammal med er och uppvuxen med Genesis så låter detta skitbra! Vilken snygg sång och komposition! Lite kul för det låter också modernt, helst där du sjunger "in my mind"....

Däremot är det något med kören som aahhar som inte låter bra. Gillar inte den delen av intror inan trummorna kommer heller. Tycker inte det låter något snyggt tyvärr. Men det är ju som jag tycker och bara småsaker. Allt annat är ju kanon! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack!

Vi känner båda att vi är jättenöjda med den som den är.

Men kommer Ni på något vi tror skulle förbättra den så

kommer vi att hörsamma det. :rolleyes:

Och "Grannen", introt innan trummorna kommer är

så simpelt som refrängen utan sång, bas och trummor.

Men självklart är smaken olika. Kul att Du tyckte det lät modernt

ibland (undrar på vilket sätt Du menar)! Inte vår avsikt,

men sånt är alltid positivt att höra tycker jag.

Kan det vara att den genren känns fräsch igen? 🙁

Tack till Krumhorn, Micke (Equalitymusic), Emser och naturligtvis

till Grannen då. Uppskattas varmt, både bu o bä.

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, konstigt nog låter det modernt när ni går till F#maj7. Det var något med melodin där som inte var lika mycket Foxtrot sound som innan. 🙁 Men själv är man ju inte så jävla modern så .... men jag tycker ändå att det var nästan snyggast i hela låten.

I introt menade jag när orgeln kommer in, tyckte den lät lite plastig ensam. Men jag kan inte nog hylla detta som är bland det bästa jag hört här! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket väl godkänd Nad Sylvan 😉 ..instämmer med föregående talare 😎 ..om jag skall "våga" ge ngt slags negativ feedback så är det väl att låten kändes lite för lång 🙁 ..jag tror att denna låt vinner på att kortas ner ngn minut eller så 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sylvan & Bonamici...ni är riktigt duktiga på att få till det....man kan bara spekulera över hur Genesis skulle ha låtit med PG efter The Lamb...och det här kan man väl tänka sig att det bitvis skulle kunnat låtat....det som figurerar stilmässigt i denna låt spänner över tre fyra år i mina öron ...lite Foxtrot, S E B T £, The Lamb...men sedan ett hopp till 78-79 stilmässigt....det tydligaste är väl carpet crawlerspianot...

snyggt....men harmoniken ligger mer åt det senare sjuttiotalet....

visst phett medelålders...men WTF ...det är bra 😎😎😎

impad över era produktioner...så bra ljud....avis 😎😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Högklassig musik detta! 😄 Du har en bra röst! (Är jag konstig när jag tycker att din röst låter lite som Karl:s röst?) Eller jag kanske bara hallucinerar! :rolleyes:

Men det låter mäktigt! 😎

\Danneboy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Falk, Karl (wow tack!) och Danneboy - hedersvärda kommentarer och vi suger i oss!

Det finns bara EN punkt där min respekt brister lite granna, och det är när någon säger att den är för lång. För lång för vad?? Ditt intressespan? Orkar man inte lyssna längre än 3 minuter, jamen stäng då av. :rolleyes:🙁🙁

Detta är ingalunda en låt som är menad som hitsingel eller för melodifestivalen. Det är ett sk "albumtrack". Genesis gjorde gärna låtar som kunde sträcka sig långt över 6-7 minuter, t ex runt 20 minuter med extremfallet "Supper´s Ready" från 1972. Denna är 6.15, lagom långt tycker vi. 😄

Om den känns onödigt lång för sitt syfte, vore det nice med lite pikar var man skulle kunna kapa. 😎

Faden var kortare förut, men då vi bägge gillade slutet

så mycket så flyttade vi fram faden lite.

Stort tack till alla för vackra ord. 🙁

Nad

Edit: Äh jag lät nog sur först, fast det var jag inte!

Men lyssna gärna på originalet så kanske man lättare kan sätta sig in i

vad vi vill försöka åstadkomma. 😄

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte den ar skitbra !! Det låter Genisis, gammal Marillion,Alan Parson.

Snyggt jobbat.

Dom som tycker låten ar for lång, dom har inte lyssnat på namda grupper + andra som t.ex. Saga. "SymfoniRock" blev denna stilen kallad på 70/80-talet.

En annan grupp som inte ar så kand, men har sållt en del skivor i dom nestan 30 år dom har eksisterat, er den norska gruppen "Kerrs Pink". (namnet ar också en potatis........hehe ) :rolleyes:

Keep up the good work. Denna låten kommer jag att spela ofta. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud så bra!..och vilken sångröst, visst påminner den om många röster men i det stora hela är den egen och perfekt i uttrycket!...alltså vid 1:20 blir bara helt stum av den fina ton som kommer där....precis innan "in my mind"...

Fin ljudbild...och mycket bra spelat!...

Jag kan bara gratulera till ännu en kanonlåt... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud så bra!..och vilken sångröst, visst påminner den om många röster men i det stora hela är den egen och perfekt i uttrycket!...alltså vid 1:20 blir bara helt stum av den fina ton som kommer där....precis innan "in my mind"...

Fin ljudbild...och mycket bra spelat!...

Jag kan bara gratulera till ännu en kanonlåt... 😱

Tack Valdez, vad glad jag blir. Jobbade hårt med sången som är en blandning ifrån 3 olika tagningar. Du tycker inte den är för svag på refrängerna, speciellt där det öser på? Ibland nojar jag på det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud så bra!..och vilken sångröst, visst påminner den om många röster men i det stora hela är den egen och perfekt i uttrycket!...alltså vid 1:20 blir bara helt stum av den fina ton som kommer där....precis innan "in my mind"...

Fin ljudbild...och mycket bra spelat!...

Jag kan bara gratulera till ännu en kanonlåt... 😱

Tack Valdez, vad glad jag blir. Jobbade hårt med sången som är en blandning ifrån 3 olika tagningar. Du tycker inte den är för svag på refrängerna, speciellt där det öser på? Ibland nojar jag på det. 😉

Mitt första och andra intryck är att det låter såååå jäkla bra!...att leta efter fel är ingen bra idé..jag tycker att det är första intrycket som är viktigast.

Nej refrängerna är grymt bra...du är ju en fantastiskt skicklig sångare!..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar det som vanligt Nad!! Snyggt som satan..

Det enda jag kan tycka är att virveln ligger långt fram i vissa partier... Och att den smetas ut lite i panoreringen.. vill gärna ha den mer vänster.. (Men det är jag)...

Kan inte säga att jag lyssnat på Genisis dock.. (praktiskt taget aldrig faktiskt)

Vill bara säga att jag fortfarande lirar dog on a leash riktigt ofta här hemma.. den är riktigt riktigt bra i mitt tycke...

Edit: Såååå jäkla nice att du även har med Jim Weider från the band på samma platta!!!! Mmm-Hmmm ett av världens genom tiderna bästa band om du frågar mig... Grattis!

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Pusa!

Tack för kritiken. Virveln för stark ibland? Herregud SÄG inte det. Helt ok med vänsterpannad virvel men vi tänkte inte på det! Lyssna lite på Genesis och återkom gärna, för då har Du fått samma referenser som oss! 😉 Rekommenderar "The Lamb Lies Down On Broadway" ifrån 1974, plugga in hela den under natten är Du snäll och maila mig imorgon.

Den finns på Direct Connect (HÅLL KÄFTEN NAD!!!).

Skämt åsido - The Band ja, ohyggligt bra grupp. Kul att vi fick hamna bland

en sån brokig skara folk. Kul att Du spelar "Dog On A Leash", den är bra. 😄

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte illa pinkat av två killar som ser ut som Siegfried & Roys dubbelgångare.

Jag hör David Gilmour, Mike Oldfield och nån annan tråkig typ jag glömt namnet på.

Jon Anderson kanske.

Det är kompetent förstås, sången speciellt är bra.

Trumljudet håller inte samma klass och ligger i ofas med resten av mixen - satsa på större ljud, det ska vara ordenligt med sejarmatta i virveln tycker jag, och gärna nåt biffigt emt-reverb, som på 80-talet.

Jag vet att det finns gott om tanter som går igång på dylik pubrock - jag gör det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jar läste kommentarer så kände jag (innan jag lyssnat på låten...) att det lät lite klyshigt,, "Gariel och Collins på en gång"... stön tänkte jag. Men tusan det är ju faktiskt så!

Mitt spontana intryck, introt är "sådär",, arpen som ligger låter för ny! Själva ljudet alltså. (Första lyssningen)

Sitter inte i studion just nu, så det är vanliga PC-speakers som jag lyssnar genom.

Cymbalerna, till och från låter de lite dominant.

Längden?! Inget som helst problem! Älskar de långa låtarna från den gamla goda tiden... symfonisk rock är verkligen härligt!

(Andra lyssningen) Jag kan inte hjälpa det, men jag gillar inte introt. Det är något som är "sådär", skall försöka att formulera det.. Med risk för att bli idiotförklarad,, är det en orgel som ligger där, eller vad är det? Låter lite tamt, det kanske är det som saknas?

(Tredje lyssningen) Låte skulle kunna vara 4 minuter längre! Med ett spännande och relativt utflippas instrumentalt parti, lite kaos och flum... Vid 3.47, ca., så låter sången lite märkligt, själva framförandet! Just där 3.47-3.48. Ut-toningen av låten?! Spela i stället och avsluta utan att tona ut! Själva tajmingen är inte, enligt mig, så bra som det är just nu.

Men det är bra! Jag tror inte jag skulle köpa en platta.. Kan vara för att jag jämnför er direkt med gamla Genesis. Det är en grupp som jag värderar väääldigt högt.

(Fjärde lyssningen, och sista, just nu i alla fall) Det är bra, helt klart! Betyg? 3'a för låten som sådan, 4'a för att det är lite ovanligt med 70-tals symfonirock, även den musikaliska insatsen får en 4'a

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte illa pinkat av två killar som ser ut som Siegfried & Roys dubbelgångare.

Jag hör David Gilmour, Mike Oldfield och nån annan tråkig typ jag glömt namnet på.

Jon Anderson kanske.

Det är kompetent förstås, sången speciellt är bra.

Trumljudet håller inte samma klass och ligger i ofas med resten av mixen - satsa på större ljud, det ska vara ordenligt med sejarmatta i virveln tycker jag, och gärna nåt biffigt emt-reverb, som på 80-talet.

Jag vet att det finns gott om tanter som går igång på dylik pubrock - jag gör det inte.

perbjurman-resa.jpg

Det är alltid kul (fast egentligen rätt sorgligt) att läsa sån här kritik ala

Per Bjurman. Man känner igen referenserna.

Liksom Du själv, har Bjurman inte lyssnat oftare på denna genre än hos någon bekant vid något enstaka

mellanölsraglande tillfälle i sin finniga ungdom. Och han fattade precis 0. Zero.

" - Äh va FHAÄN ärä dääära va? Spela Sex Pistols istället!" Eller som i Ditt fall, kanske Modern Talking?

De helt felaktiga 80-talsanknytningar i Din kritik tycks peka åt det hållet.

Stort trumljud? Sätt på Dig ett par lurar och lyssna på bredden.

Sejarmattan lyser inte precis med sin frånvaro. Vi sysslar med ett 70-tals retro projekt.

Visst, Jon Anderson i Yes var också med på den tiden. Men var hör Du hans ljuva kastratröst någonstans? 😆

Och Dave Gilmour´s bluesiga spejsade gitarrspel??🙂 Genesis använde ALDRIG bluesskala i sin musik på 70-talet.

Den kom först på 80-talet när Phil Collins fick mer att säga till om. Du är bara totalt ute och cyklar (med punkterade däck dessutom).

Men tack för credsen för sången. Det var rart av Dig. 🙂

Tanter och pubrock? 🙂

Phil Collins: " - You know Genesis fans in the 70´s, were usually young men

in fishing helmets and collage students who wanted you to sign their albums.

Don´t mean to sound shauvenistic, but the music was perhaps a bit too demanding for the females.

They wanted something else and we weren´t giving it to them - we were a very masculine band".

Om denna genren går under epitetet pubrock, då kan man lika gärna

kalla Jussi Björling för trashmetallens okrönte growl-konung.

Mvh,

"Sigfried & Roy"

siegfriedroy.jpg

Visst e vi lika. Fast de är nog sötare än oss. Och har mer pengar. 🙂

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker låten är bra med tanke på genren och så... Men jag är nog den enda som inte gillar sången. På vissa ställen är den för nasal för min smak.

Men fortsätt i samma rikting! Det finns mycket kvalitét i detta även om det inte passar mig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Light head för att Du tog Dig sån tid! Uppskattas varmt.

"Mitt spontana intryck, introt är "sådär",, arpen som ligger låter för ny! Själva ljudet alltså. Med risk för att bli idiotförklarad,, är det en orgel som ligger där, eller vad är det? Låter lite tamt, det kanske är det som saknas?"

Introt består av (ifrån allra första sekunden) gitarr, flöjt och Hammondorgel.

Ingen Arp. (Slutet dock, där har Du en Arp Pro Soloist som spelar ihop med

en dubbad tvärflöjt som är en sampling i Reason).

Vid 00.11 kommer även en handvävd ryamatta in i form av Mellotron och

nått annat samplat stråkljud. Om Du inte gillar det, det må vara.

Vi vill bara försöka återskapa ett riktigt gammalt Genesis-sound i början.

Lyssna på "Get ´em out by friday" ifrån Foxtrot (1972). Liret är inte likadant men

själva grejen liksom. Svårt att förklara det på ett bättre sätt.

Vid 3.47, ca., så låter sången lite märkligt, själva framförandet! Just där 3.47-3.48

Åh "I can´t kill that darling". Det vore synd. Personlig preferens, det är allt.

Jag har hört wailningar till leda, och många gånger har de malt sönder låten.

Här kommer det en, en enda gång. I like.

(Fjärde lyssningen, och sista, just nu i alla fall) Det är bra, helt klart! Betyg? 3'a för låten som sådan, 4'a för att det är lite ovanligt med 70-tals symfonirock, även den musikaliska insatsen får en 4'a

Tackar ödmjukast! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker låten är bra med tanke på genren och så... Men jag är nog den enda som inte gillar sången. På vissa ställen är den för nasal för min smak.

Men fortsätt i samma rikting! Det finns mycket kvalitét i detta även om det inte passar mig 😄

Tack Eternal. Ja Din personliga smak kan ju inte ändra på något här. 🙂

Det är som det är bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid lika kul med folk som presenterar demos och inte vill ha kritik.

Jag gav dig min spontana feedback på låten - passar inte det är det kanske läge att hålla sig till de närmast sörjande i fortsättningen?

Din låt skriker 80-tal i produktion och struktur, det är min åsikt. Du behöver inte hålla med, men din ruttna översittarattityd har definitivt gjort mig ointresserad av att lyssna på dina demos i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat aktivt på Genesis men kan höra inspirationen.. Snygg produktion och bra och fin känsla på sången.. även om den nära på flippar ur ibland och blir nästan konstig.. men bara nästan! 😎

Stormgillar partiet som börjar vid 2.40!!!

Bra jobbat boyz!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...