Jump to content
Annons

Driftsäkerhet på Mac och PC?


Henkera

Recommended Posts

Går i datorköpstankar, vill ha en dator enbart eller iallafall till stor del till musikändamål. Är det stor skilnad på hur det funkar, buggar sig m.m om komponenterna är valda med omsorg? Är det någon skilnad på hur många musik-program det finns som stödjer Mac eller PC?

Finns det nån sida där de gjort nån sorts jämförelse? När man skall punga ut så många tusen vill man inte göra några misstag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har just startat ett krig... 😕

Mac med OSX och core audio är stabilt. Hur många trådar finns det inte om krånglande PC datorer runt om i forumen? Mac är inte felfria, men jag törs sätta en slant på att du får en lite roligare tillvaro med en Mac.

Vad gäller program så finns det du behöver för båda plattformarna. Windows saknar två riktigt bra program - Logic och MOTU's Digital Performer (som är riktigt riktigt bra). Men om du gillar ProTools eller Cubase så är ju Windows ett alternativ. Appleburkarna är givetvis lite dyrare än gängse PC ihop-plock, men de är inte mycket dyrare än de "Musik PC" som finns på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac bygger på filosofin: operativsystem och hårdvara från samma företag. Det ger fördelar i form av stabilitet och enkelhet att komma igång.

PC har många hårdvarutillverkare och operativsystem från ett helt annat företag (då snackar jag Windows, eftersom Linux inte är att räkna med, ännu, eller?). Det ger större valfrihet, bättre priser, mer program, men kanske också svårare att komma igång med, och sämre stabilitet om man inte har tungan rätt i mun.

Jag försökte uttrycka det så diplomatiskt som möjligt utan datorkrig. Jag själv väljer mac alla dagar i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är macförespråkare men pc-ägare..

Men att säga att macos är stabilare än windows är att ljuga. Det stämmer helt enkelt inte. Ska du köra cubase så köp en pc (mer prestanda för pengarna), ska du köra logic så måste du ha mac. Protools har jag ingen större erfarenhet av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag är macförespråkare men pc-ägare..

Men att säga att macos är stabilare än windows är att ljuga. Det stämmer helt enkelt inte. Ska du köra cubase så köp en pc (mer prestanda för pengarna), ska du köra logic så måste du ha mac. Protools har jag ingen större erfarenhet av.

Mac OS X är stabilare än Windows uan tvekan, inte helt perfekt men definitivt stabilare. konstigt vore ju annars eftersom Apple ligger bakom både datorerna och operativsystemet vilket ger ett flertal klara fördelar. dessutom är OS X ett genomtänkt system välbyggt från grunden till skillnad mot Windows.

Även om XP är lite bättre än MS tidigare OS.

Vad gäller pris vs prestanda så är inte Apples datorer dyra, visst kan man sätta ihop en billig PC själv men nog är det värt lite mer att slippa strul och virus.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Men att säga att macos är stabilare än windows är att ljuga.

Men då har du tungan rätt i mun. 😛

🙂 ok då, man måste tweaka och pyssla lite under windows. Men det är ju det som är en del av tjusningen 😛

Datorfolk ska ha pc, dom som bara vill att det ska funka ska köra mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac OS X är stabilare än Windows uan tvekan, inte helt perfekt men definitivt stabilare. konstigt vore ju annars eftersom Apple tillverkar både datorerna och operativsystemet vilket ger ett flertal klara fördelar. dessutom är OS X ett genomtänkt system välbyggt från grunden till skillnad mot Windows.

Vad gäller pris vs prestanda så är inte Apples datorer dyra, visst kan man sätta ihop en billig PC själv men nog är det värt lite mer att slippa strul och virus.

Ok förlåt, jag var otydlig.. OSX är ett underbart OS i grunden. Synd att det är svårt att hitta vettig dokumentation bara...

Jag menar när man använder datorn inom musikproduktion. OSX i sig är det inga större fel på (mer än att jag inte är kompis med utséendet och vissa delar av GUI't, men det hör inte hit.. XP är ännu värre om man inte kör i classic mode).

Cubase dyker då och då, likaså Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med både Mac och PC sedan de först kom på marknaden.

Båda har fördelar och nackdelar. Men i grunden så är den främsta skillnaden att du som privatperson får mera datorkraft för pengarna om du handlar PC. Och det blir billigare att underhålla maskinen om du har PC. Det är faktorer som inte borde vara oväsentliga för en privatperson.

Vad gäller stabilitet och tillförlitlighet så beror det mera på den som använder och administrerar datorn än på om det är en Mac eller PC. Förutsatt att det är en seriös PC av kvalitetsmärke, alternativt byggd av någon med tillräckliga kunskaper och med kvalitetsdelar.

Man får allltid vad man betalar för är en tes som man kan lita på. I denna jämförelse, mellan Mac och PC får man litet olika saker, förmodligen på grund av skillnaderna i volymer och Apples sätt att satsa mycket pengar på design och image. Man får därför ofta en snyggare dator om det sitter ett äpple på lådan. Men man får också betala för det. Frågan är alltså hur man vill använda pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt Logic dyker ibland också, aldrig datorn. Men jag skulle vilja bredda begreppet stabilitet till hur mycket effektiv tid som man kan använda datorn.

Behöver man bara starta om programmet? Eller behöver man starta om datorn? Hur och när behöver man underhålla datorn? Uppdatera? Skivbehörigheter? Defragga? Eller rent av installera om burken? Hur lång tid tar det?

Billigare underhåll? Vad kostar virusskydd?

Min erfarenhet är att OS X är stabilare än XP. Men då har jag svårt med tungan med XP.

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har jobbat med både Mac och PC sedan de först kom på marknaden.

Båda har fördelar och nackdelar. Men i grunden så är den främsta skillnaden att du som privatperson får mera datorkraft för pengarna om du handlar PC. Och det blir billigare att underhålla maskinen om du har PC. Det är faktorer som inte borde vara oväsentliga för en privatperson.

Vad gäller stabilitet och tillförlitlighet så beror det mera på den som använder och administrerar datorn än på om det är en Mac eller PC. Förutsatt att det är en seriös PC av kvalitetsmärke, alternativt byggd av någon med tillräckliga kunskaper och med kvalitetsdelar.

Man får allltid vad man betalar för är en tes som man kan lita på. I denna jämförelse, mellan Mac och PC får man litet olika saker, förmodligen på grund av skillnaderna i volymer och Apples sätt att satsa mycket pengar på design och image. Man får därför ofta en snyggare dator om det sitter ett äpple på lådan. Men man får också betala för det. Frågan är alltså hur man vill använda pengarna.

Ibland är dock Apple betydligt billigare än PC tillverkare ta som exempel Mac mini en extremt liten och tyst dator (perfekt till musik för normalanvändaren) som Apple tar runt 5.000 kronor för med operativsystem en motsvarande lika liten PC med sämre prestanda kostar nästan det dubbla och då har mac mini betydligt snyggare låda....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelar

Pc: Billigare, snabbare, mer hårdvara, mer mjukvara

Mac: Stabilare, lättare att hantera, snyggare, medföljande ljudkort är användbart

Är det en rättvis uppställnning?

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med både Mac och PC sedan de först kom på marknaden.

Båda har fördelar och nackdelar. Men i grunden så är den främsta skillnaden att du som privatperson får mera datorkraft för pengarna om du handlar PC. Och det blir billigare att underhålla maskinen om du har PC. Det är faktorer som inte borde vara oväsentliga för en privatperson.

Vad gäller stabilitet och tillförlitlighet så beror det mera på den som använder och administrerar datorn än på om det är en Mac eller PC. Förutsatt att det är en seriös PC av kvalitetsmärke, alternativt byggd av någon med tillräckliga kunskaper och med kvalitetsdelar.

Man får allltid vad man betalar för är en tes som man kan lita på. I denna jämförelse, mellan Mac och PC får man litet olika saker, förmodligen på grund av skillnaderna i volymer och Apples sätt att satsa mycket pengar på design och image. Man får därför ofta en snyggare dator om det sitter ett äpple på lådan. Men man får också betala för det. Frågan är alltså hur man vill använda pengarna.

Ibland är dock Apple betydligt billigare än PC tillverkare ta som exempel Mac mini en extremt liten och tyst dator (perfekt till musik för normalanvändaren) som Apple tar runt 5.000 kronor för med operativsystem en motsvarande lika liten PC med sämre prestanda kostar nästan det dubbla och då har mac mini betydligt snyggare låda....

Detdär är inte riktigt sant.

Ska man ha en macmini med biligaste tgtbord/mus, 1gb ram och 80gb hd hamnar det på 7649:-.

För motsvarande ihopaplock på komplett.se: AMD 64 Athlon 2.4ghz, 1gb ram, 200gb hd, mus, tgtbord, OS: 6887:-

Och då kan jag nästan gatantera bättre prestanda på PCn i t ex Cubase SX3

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har jobbat med både Mac och PC sedan de först kom på marknaden.

Båda har fördelar och nackdelar. Men i grunden så är den främsta skillnaden att du som privatperson får mera datorkraft för pengarna om du handlar PC. Och det blir billigare att underhålla maskinen om du har PC. Det är faktorer som inte borde vara oväsentliga för en privatperson.

Vad gäller stabilitet och tillförlitlighet så beror det mera på den som använder och administrerar datorn än på om det är en Mac eller PC. Förutsatt att det är en seriös PC av kvalitetsmärke, alternativt byggd av någon med tillräckliga kunskaper och med kvalitetsdelar.

Man får allltid vad man betalar för är en tes som man kan lita på. I denna jämförelse, mellan Mac och PC får man litet olika saker, förmodligen på grund av skillnaderna i volymer och Apples sätt att satsa mycket pengar på design och image. Man får därför ofta en snyggare dator om det sitter ett äpple på lådan. Men man får också betala för det. Frågan är alltså hur man vill använda pengarna.

Ibland är dock Apple betydligt billigare än PC tillverkare ta som exempel Mac mini en extremt liten och tyst dator (perfekt till musik för normalanvändaren) som Apple tar runt 5.000 kronor för med operativsystem en motsvarande lika liten PC med sämre prestanda kostar nästan det dubbla och då har mac mini betydligt snyggare låda....

Detdär är inte riktigt sant.

Ska man ha en macmini med biligaste tgtbord/mus, 1gb ram och 80gb hd hamnar det på 7649:-.

För motsvarande ihopaplock på komplett.se: AMD 64 Athlon 2.4ghz, 1gb ram, 200gb hd, mus, tgtbord, OS: 6887:-

Och då kan jag nästan gatantera bättre prestanda på PCn i t ex Cubase SX3

Jo fast den PCn blir ju knappast lika tyst som mac mini eller lika liten så du jämför äpplen med bananer. Dessutom följer det ju med en hel del bra program till macen....

Köper du macminin från en annan återförsäljare så får du en med 1GB minne och tangentbord/mus för runt 6.000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vem vill som privatperson betala ett par tusen för storleken?

ok, en vanlig PC låter mer. Men sånt kan man ordna för inte allt för mycket pengar. Att försöka hävda att det är billigt med mac är fel. Det var det jag ville komma åt. Jag jobbar hellre med mac, men har inte råd att ha en här hemma som nöjesdator.

Dessutom räcker inte minin så långt. En del kompisar har skaffat sig sånna och dom får frysa spår precis hela tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men vem vill som privatperson betala ett par tusen för storleken?

ok, en vanlig PC låter mer. Men sånt kan man ordna för inte allt för mycket pengar. Att försöka hävda att det är billigt med mac är fel. Det var det jag ville komma åt. Jag jobbar hellre med mac, men har inte råd att ha en här hemma som nöjesdator.

Mac minin räcker längre än de flesta tror läs testet i MM.

Det är inte fel att hävda att mac mini är en riktigt billig dator eftersom motsvarande mini PCs kostar mer, mycket mer till och med dessutom med sämre prestanda och fulare lådor..

Macars främsta syfte är inte som nöjesdator, men dom fungerar ju till det också.

Har man inte råd med en ny mac så fungerar faktiskt beggade Powermac G4:or för några tusen förvånansvärt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag håller med, mac är dyrare. Men medföljande program är väldigt prisvärda. Och om man inte är så intresserad av att tweaka för att få det bra, är kanske den tiden värd en del också.

Frågan är vad en någorlunda tyst PC motsvarande en iMac G5 1.8Ghz kostar när man sätter ihop delarna med en LCD skärm som klarar 1440x900 i upplösning. Macoteket säljer dom för 10.000:- inklusive moms operativ och en hel del bra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, mac är dyrare. Men medföljande program är väldigt prisvärda. Och om man inte är så intresserad av att tweaka för att få det bra, är kanske den tiden värd en del också.

Frågan är vad en någorlunda tyst PC motsvarande en iMac G5 1.8Ghz kostar när man sätter ihop delarna med en LCD skärm som klarar 1440x900 i upplösning. Macoteket säljer dom för 10.000:- inklusive moms operativ och en hel del bra program.

Vad kostar det om man vill ha 1gb RAM, ljud in, större hd och kanske mer videominne? Går det ens att ha 2 interna diskar i en sån?

Att skaffa dämpning/tysta komponenter till en pc är inte dyrt. Det tar ungefär en dag att bygga ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag håller med, mac är dyrare. Men medföljande program är väldigt prisvärda. Och om man inte är så intresserad av att tweaka för att få det bra, är kanske den tiden värd en del också.

Frågan är vad en någorlunda tyst PC motsvarande en iMac G5 1.8Ghz kostar när man sätter ihop delarna med en LCD skärm som klarar 1440x900 i upplösning. Macoteket säljer dom för 10.000:- inklusive moms operativ och en hel del bra program.

Vad kostar det om man vill ha 1gb RAM, ljud in, större hd och kanske mer videominne? Går det ens att ha 2 interna diskar i en sån?

Att skaffa dämpning/tysta komponenter till en pc är inte dyrt. Det tar ungefär en dag att bygga ihop.

128MB grafikminne räcker långt med den upplösningen.

512MB extra minne kostar som till PC och samma gäller för en extern USB2/Firewiredisk.

Den interna 160GB disken kan man lätt byta själv.

Glömde säga att inbyggt trådlöst nätverk gigabits nätverkkort och bluetooth också ingår i priset , hur många PCs har det som standard?

Att få till en tystare PC är inte så svårt men det kostar och kräver vissa ingrepp med risk för överhettade komponenter...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Ett sätt att se det är att värdera hur många PC det finns och hur många Mac det finns. Sedan kan man välja vilken community man vill tillhöra.

En gång i tiden kom Sony beta video. Bakom det andra formatet stod flera tillverkare. Visst är VHS ett sämre format än vad beta var, men vilket finns kvar? Lärdom: farligt med ett system som bara supportas av en tillverkare.

Mac har väl varit på vippen att försvinna ett par gånger, eller?

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ett sätt att se det är att värdera hur många PC det finns och hur många Mac det finns. Sedan kan man välja vilken community man vill tillhöra.

En gång i tiden kom Sony beta video. Bakom det andra formatet stod flera tillverkare. Visst är VHS ett sämre format än vad beta var, men vilket finns kvar? Lärdom: farligt med ett system som bara supportas av en tillverkare.

Mac har väl varit på vippen att försvinna ett par gånger, eller?

//J

Beta försvann aldrig utan utvecklades till ett proffsformat ett format som video/tvproffsen fortarande använder.

Mac har aldrig varit på väg att försvinna däremot har det ryktats om detta ett flertal gånger, när ryktena om att Apple skulle gå omkull var som värst hade Apple ungefär 40 miljarder kronor på banken........

Nu är Apple det datorföretag som växer absolut snabbast till viss del beroende på iPod men även beroende på att allt fler får upp ögonen för OS X med alla dess fördelar vs Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHA... alltid roligt att se denna "rivalitet" dyka upp...

Jag har jobbat mycket med mac och pc och är själv pc användare. Inköpet blir oftast billigare på pc om man är lite händig, vilket många är. Man kan köpa schyssta grejjer som fukar till musik och bygga ihop själv (förutsatt att det är BRA grejjjer man köper). Om man ser till pluggvärlden så finns det ju oändligt många crackade pluggar till Pc vilket gör att det blir billigare (om man nu kan ta in en sån faktor här på forumet, men eftersom de flesta, eller snarare ALLA jag känner kör någon eller många crackade pluggar) så är det också en faktor.

Men i längden så är nog inte mac dyrare... med tanke på stabiliteten och att Logic har sjukt bra pluggar orginal (till skillnad från cubase). Vad jag inte kan få in i min lilla skalle är hur f** det kan skilja så mycket i kvalitet på orginal pluggar när programmen nästan kostar lika mycket. Skärpning steinberg!!! Fixa lite schyssta kompressorer, eq och synthar!!!

Sen det här med virus som någon tog upp... hur många kända virus finns det till mac? 70 har jag hört... Hur många finns det till windows? Minst flera tusen. Förmodligen 10 000-tals...

Stabiliteten? har inte kört frost, men mina erfarenheter säger att dom macar jag har kört är mer stabila.

Prestanda? G 5 är ju snabbare än pc. I alla fall om man räknar på hur stora arr man kan köra i musik grenen (kanske en gren för de olympiska spelen... alltså OS hehe) fler pluggar,. Det framgår tydligt i test i studio för några nummer sedan om musikdatorer.

Om man ska ha en frost eller nån annan musikdator som motsvarar en G 5 så får man ju betala ungefär lika mycket.

Min slutsats (som är ytterst subjektiv i sammanhanget, men jag kan endast ta upp egna erfarenheter) är; köp mac och logic. Dyrare i början, billigare i längden.

Dessutom är ju andrahandsvärdet betydligt bättre för mac...

over and out

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med en Mac mot PC-tråd som inte urartat.

PC:n har ju den stora fördelen att det inte är särskilt svårt att få hjälp när nåt krånglar, det finns alltid nån i närheten som kan hjälpa till. Då det oftast är lite glesare mellan Macarna så kan det vara svårare att få hjälp på plats, vi Macanvändare förlitar oss mycket på internet och den starka Maccommuniutyn för att få råd och tips.

Å andra sidan slipper jag som Macanvändare agera support i tid och otid åt vänner och bekanta som kör PC med Windows, no habla PC!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Peth, imponerande att diskussionen hållit sig så pass lugn. Kanske beror på att det var en aktiv tråd i samma ämne för bara ett litet tag sedan.

Hursomhelst tänkte jag fylla på med två åsikter (som brukar dyka upp i varje sån här tråd). Det ena är: PC eller Mac, XP eller OSX är främst en smaksak.

Jag är främst PC-användare, men uppskattar verkligen OSX de gånger jag sitter framför en Mac. Men som sagt, prisskillnaderna är mindre idag än tidigare. Välj det system som passar dig bäst.

Det andra jag ville ta upp är den fantastiska DIY-anda som går att hitta på t ex kvraudio.com. Programmerare, betatestare och plugg-entusiaster möts och utbyter idéer, sporrar varandra till att till att hela tiden vidareutveckla. Fler funktioner, resurssnålare algoritmer, billigare produkter.

Faktum är att det går att skaffa sig en hygglig uppsättning program och pluggar nästan kostnadsfritt idag.

Med det i tanken spelar det kanske inte längre så stor roll om Mac kostar några tusingar mer än motsvarande PC eller att det följer med intressantare pluggar till Logic än till SX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bestämt hävda att OSX fortfarande ligger ljusår före XP vad gäller användarvänlighet och stabilitet. Det enda program som vi kör i XP är Nuendo, vad det beror på är oklart för mig. Jag skulle hellre köra det på en Mac, men det finns bara installerat på en PC här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...