Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag ska spela in med gitarren eller rösten undrar jag om man kan höra effekterna direkt i inspelningen, t,ex om man jobbar med ett delay, vodocer, chords, EQ eller någon annan effekt?

får inte till det. då är det klart lättare att höra om något känns fel än att fippla med det efteråt och måste göra om några smågrejer. Även om man alltid jobbar om lite efteråt.

Annons
Postat (redigerat)

Det känns som detta är upptaget minst 300ggr tidigare, men ok, för din skull då.

Klicka på monitorknappen på det audiospår /kanal som du routat mikrofonen / instrumentet till ( den lilla runda knappen som blir gul när man klickar på den )

Gå dessutom in i VST-settings och kontrollera att Direct monitor inte är förbockad.

Om du nu har valt rätt ASIO-drivrutiner och initierat ditt ljudkort rätt ska du kunna lägga insert eller send-effekter och höra dessa i realtid.

..om inte: ...hmmmmm

p.s detta har givetvis enbart relevans om du kör någon av SL/SE/SX-klonerna.. kör du någon äldre version av Cubase gäller ett annat upplägg.

Redigerat av Lundin
Postat
Nackdelen med att göra så, är att man får dras med latency - så det blir inte riktigt i realtid... 😉

Precis!..det blir ju inte 0ms.. och det är ju frågan om något annat överhuvudtaget är tillräckligt musikaliskt tajt...

😉

Postat

Upp till 12-13 ms brukar väl kännas helt ok att använda för realtidseffekter. Tycker jag i alla fall.

Postat
Det känns som detta är upptaget minst 300ggr tidigare, men ok, för din skull då.

Klicka på monitorknappen på det audiospår /kanal som du routat mikrofonen / instrumentet till ( den lilla runda knappen som blir gul när man klickar på den )

Gå dessutom in i VST-settings och kontrollera att Direct monitor inte är förbockad.

Om du nu har valt rätt ASIO-drivrutiner och initierat ditt ljudkort rätt ska du kunna lägga insert eller send-effekter och höra dessa i realtid.

..om inte: ...hmmmmm

p.s detta har givetvis enbart relevans om du kör någon av SL/SE/SX-klonerna.. kör du någon äldre version av Cubase gäller ett annat upplägg.

tack har letat i forumet men inte hittat tack för hjälpen.

jag ska försöka att inte tänka på ditt nästa inlägg 😆

Claes - det ska jag tänka på blir lite att jobba med men man måste ju testa sig fram.

Postat

Jag tycker själv att det börjar ta emot om jag går upp över 10ms, så 6ms latency har jag som default - och där tycker jag att det fungerar bra. Jag brukar dock inte monitorlyssna med effekter, utan har normalt en ren signal i lyssningen - men det är en smaksak...

Man kan vänja sig vid en högre latency - troligen ända upp emot 20ms, men om man måste gå ner i latency för att få rätt känsla, så kan man behöva tysta en del spår eller ta bort en del plugins etc, för att datorn ska orka med det, beroende på hur kraftfull datorn är...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.