Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej! Vi är 4 killar som spelar live på olika tillställningar. Tidigare har vi haft separat slutsteg och passiva högtalare men nu har vi köpt aktiva högtalare i stället. Nu behöver vi en mixer som kan ta in 3 sångstämmor och minst 2 line.

Dessutom vill vi ha inbyggda effekter. Tyvärr har vi inte någon koll på marknaden. Några som vi har tittat på är Mackie CFX 12, Alesis multimix 16 usb, Phonic mu 2442, Soundcraft Spirit Fx 8 och Yamaha Mg 16. Kan någon rekommendera en bra mixer för våra behov? Är det bättre att köpa en digitalmixer än en analog?

Annons
Posted

Själv är jag mycket nöjd med ett Behringer DDX3216 som jag testat på mååånga livespelningar.. Det är ett helt programerbart bord med alla effekter man kan tänka sihg live. Skönt att ha i replokalen fixa till det sound man vill ha för varje låt och sen bara köra total recall även i stressiga lägen..

Under 8000:- är det ett klipp.. Jag har använt vårt bord i snart 3 år utan problem.

Posted

Jag tror också att en digitalmixer kan vara en höjdare i sammanhanget. Man kan ju också spara inställningar, så att om man kommer tillbaks till samma lokal, har man redan en grundinställning som fungerar där. DDX3216 med sina 4 inbyggda effekter, kompressorer på alla ingångar och diverse andra trevligheter, ger ju mycket funktioner - som faktiskt också är bra - till rimliga pengar.

Posted
Själv är jag mycket nöjd med ett Behringer DDX3216 som jag testat på mååånga livespelningar.. Det är ett helt programerbart bord med alla effekter man kan tänka sihg live. Skönt att ha i replokalen fixa till det sound man vill ha för varje låt och sen bara köra total recall även i stressiga lägen..

Under 8000:- är det ett klipp.. Jag har använt vårt bord i snart 3 år utan problem.

Tack för svar! Jag har nu varit runt i ett antal musikaffärer och de flesta rekommenderar Soundcraft Spirit FX8. Det påstås att den t.o.m. är bättre än Mackie CFX 12. Problemet för mig är att det är svårt att få fram tekniska specifiktationer på Spiriten, t.ex. brusnivå och antal bitar i effektmodulen. Någon som vet?